Kirjoittaja Aihe: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi  (Luettu 1908 kertaa)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« : 14.10.21 - klo:09:53 »
Raamattupiirin ohjeistus
sanoo:

Lainaus
Tässä osiossa on tarkoitus
käsitellä Raamattua
kirja tai luku kerrallaan.
Tarvittaessa käsiteltävänä
voi olla laajempi kokonaisuus yli kirjojen.


Roomalaiskirjeen luvusta 12
on keskustelu,
mutta Roomalaiskirjeestä
kokonaisuutena en sellaista löytänyt.
Sopinee, että avaan sellaisen.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1)

Paavali,
Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia


Roomalaiskirje on siis
Jumalan evankeliumi.

Sen evankeliumin,
jonka Paavali meille julistaa,
Paavali on saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta
ilmestyksen kautta:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Gal 1:11-12)

Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet,
että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmisten mukaista;
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut,
eikä sitä ole minulle opetettu,
vaan Jeesus Kristus
on sen minulle ilmoittanut.


Matteus, Markus ja Luukas
samoinkuin Johannes
ovat tallentaneet
meille Jeesuksen elämäkerran.

Ja toki niistä löytyy evankeliumi
- Valtakunnan evankeliumi,
ilmoitus tulevasta Jumalan Valtakunnasta.

Mutta Jeesus paljasti useita salaisuuksia
vasta Paavalille.

Yksi näistä salaisuuksista on
armon evankeliumi. 

Jeesus antoi suoraan Paavalille
- pakanain apostolille -
ilmestyksen kautta tiedoksi
tämän nyt meneillään olevan
armotalouskauden salaisuuden.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Ef 3:1-3)

Sen takia minä, Paavali,
teidän, pakanain, tähden
Kristuksen Jeesuksen vanki,
notkistan polveni -
olette kaiketi kuulleet
siitä Jumalan armon taloudenhoidosta,
mikä on minulle teitä varten annettu,
että näet tämä salaisuus
on ilmestyksen kautta
tehty minulle tiettäväksi,
niinkuin olen siitä edellä
lyhyesti kirjoittanut


Kun olet lukenut Roomalaiskirjeen,
olet lukenut
aivan ratkaisevan tärkeän kirjan Raamatusta.
Roomalaiskirje pitää sisällään
Jumalan evankeliumin,
joka on ilosanoma Hänen Pojastaan.

Ja mikä on tuo ilosanoma.
Se on ilosanoma Jeesuksesta,
joka on Vapahtava kansansa sen synneistä.

Raamatussa synti ja velka
ovat ikäänkuin synonyymeja.
Jos joku maksaa jonkun ihmisen velat,
niin silloin tämä ihminen on
vapaa veloistaan ja niiden seurauksista.

Jeesus maksoi koko ihmiskunnan syntivelan.
Siksi Paavali sanookin
evankeliuminsa alkujakeissa,
että Jumalan evankeliumi eli ilosanoma
on nimenomaan
ilosanoma Hänen Pojastaan.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1-3)

Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia
,
jonka Jumala on edeltä luvannut
profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
hänen Pojastansa

Paavali tuo esille ensin lain,
joka osoittaa jokaisen ihmisen syntiseksi.
Sitten hän tuo esiin ilosanoman,
joka oli luvattu meille jo
Vanhan testamentin puolella.
Tämä evankeliumi on Jumalan voima.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:16)

Sillä minä en häpeä evankeliumia;
sillä se on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi


Tuo voima kytkeytyy
meidän elämäämme uskon kautta.
Paavali lainaa seuraavaksi
profeetta Habakukin kirjaa:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room1:17)

Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
ilmestyy uskosta uskoon,
niinkuin kirjoitettu on:

"Vanhurskas on elävä uskosta"


Kun uskomme ristiinnaulittuun Jeesukseen,
niin silloin meillä on Pelastaja,
joka on meidän tähtemme tehty synniksi,
ja vastaavasti meidät on tehty vanhurskaudeksi.
Tätä vaihtokauppaa kutsutaan sovitukseksi.

Siis veren evankeliumi on Jumalan voima.
Paavali kirjoittaa myöhemmin samassa kirjeessä:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 5:9)

kun olemme vanhurskautetut Hänen veressään,
pelastumme Hänen kauttansa vihasta



Joten lähdetään kuulemaan ja kokemaan
pakanain apostolin Paavalin
julistamaa ilosanomaa Pelastajasta.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Roomalaiskirjeen jakaminen
« Vastaus #1 : 14.10.21 - klo:10:01 »
Keskustellaan tässä viestiketjussa
Roomalaiskirjeen sanomasta
kokonaisuutena.

Paavali ohjeistaa nuorta Timoteusta
jakamaan Sanan oikein.

Verbi tarkoittaa osittelemista
- ei postitusta.

Minä vanha kalamos
jaan Roomalaiskirjeen näin:

[Alkusanat

Alkulause
(Room 1:1-7)


Tervehdys
(Room 1:8-17)



Synti ja Sovitus

Jumalattomuus
(Room 1:18-32)


Tuomio
(Room 2:1-16)


Laki
(Room 2:17-29)


Jumalan uskollisuus
(Room 3:1-20)


Jumalan vanhurskaus
(Room 3:21-31)


Usko
(Room 4:1-12)


Lupaus
(Room 4:13-25)


Kirkkaus
(Room 5:1-11)


Armo
(Room 5:12-21)



Uusi Elämä

Kristuksessa
(Room 6:1-14)


Vanhurskaudessa
(Room 6:15-23)


Taisteluissa
(Room 7)


Kärsimyksissä
(Room  8 )



Israel

Valittu
(Room 9)


Uskosta pelastuva
(Room 10)


Aito öljypuu
(Room 11)



Uskovan vaellus

Jumalan palveleminen
(Room 12)


Alamaisuus esivallalle
(Room 13)


Lähimmäisrakkaus
(Room 14)


Palvellen muita
(Room 15)



Päätössanat

Suositus, Tervehdykset ja Toivotukset
(Room 16)
« Viimeksi muokattu: 14.10.21 - klo:10:10 kirjoittanut kalamos »
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Alkulause (Room 1:1-7)
« Vastaus #2 : 14.10.21 - klo:10:17 »
Alkutekstistä löytyy muun muassa
sanat:
 
    δοῦλος = orja
    ἀπόστολος = lähetetty
    εὐαγγέλιον = hyvä sanoma



Roomalaiskirje alkaa sanoin:

    'Paulos dulos'

Ja jos tuon Pauloksen vielä kääntää,
niin ensimmäiset sanat ovat:

    'Vähäinen orja'

Kirjeen kahdella ensimmäisellä sanalla
Paavali pyyhkii pois kaikki
odotukset koskien Paavalia.

Hän ei ole mitään. Hän on orja.
Ja orja tekee, mitä isäntä käskee.
Ja kenen orja Paavali oli.

kirj
Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1)
Paavali,
orja Jeesuksen Kristuksen


Lukijan ja kuulijan
silmä ja korva ei enää
odota mitään Paavalilta,
vaan odottaa viestiä
Jeesukselta Kristukselta.

Paavali on orjana
vain Herransa lähettiläs.
Ja tällä lähettiläällä
on tuotavana hyvä sanoma
eli ilosanoma eli evankeliumi.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1)

Paavali,
Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia

Meitä odottaa siis
hyvä sanoma
suoraan Jumalalta,
koskien Hänen Poikaansa
Jeesusta Kristusta.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:2-4)

jonka Jumala on edeltä luvannut
profeettainsa kautta
pyhissä kirjoituksissa,
hänen Pojastansa
- joka lihan puolesta
on syntynyt Daavidin siemenestä
ja pyhyyden hengen puolesta
kuolleistanousemisen kautta
asetettu Jumalan Pojaksi voimassa -
Jeesuksesta Kristuksesta,
meidän Herrastamme
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #3 : 14.10.21 - klo:11:08 »
Joskus kauan sitten luin roomalaiskirjeen kahdesti peräkkäin, eli kun tulin loppuun, aloitin samantien uudestaan alusta. Siinä vaiheessa huomasin, että alussa ja lopussa Paavali mainitsee saman asian: (1:5) "... että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeään kohtaan kaikissa pakanakansoissa", ja (16:26) "... tehty tiettäväksi iankaikkisen Jumalan käskystä kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi".

Mitä on mielestänne uskon kuuliaisuus, ja onko meillä sitä?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #4 : 14.10.21 - klo:12:09 »
Mitä on mielestänne uskon kuuliaisuus, ja onko meillä sitä?

Mielestäni uskon kuuliaisuus on lain kuuliaisuuden vastakohta. Eli kysymys on kaiketi kuuliaisuudesta evankeliumille. Kaikki eivät eroita toisistaan näitä kahta kuuliaisuutta ja seuraukset voivat olla hyvin vakavat.

Asiaan liittyvää on käsitelty aiemmin useassa yhteydessä. Esim. vastaus 88 tässä: http://puimatanner.net/index.php?topic=265.msg23915#msg23915
« Viimeksi muokattu: 14.10.21 - klo:12:42 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #5 : 14.10.21 - klo:14:17 »
Nuorena uskoontultuani luin Kansanlähetyksen painamaa Roomalaiskirjeen selitystä Uskosta uskoon.
Se antoi vahvan perustan.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alkulause (Room 1:1-7)
« Vastaus #6 : 15.10.21 - klo:10:05 »
Lainasin jo edellä alkuosaa
Roomalaiskirjeen alkulauseesta.
Toistan siitä palasia
ja laitan loppuosan
yhtenäisenä:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:5-6)

Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia
...
hänen Pojastansa
...
Jeesuksesta Kristuksesta,
meidän Herrastamme,

jonka kautta me olemme saaneet
armon ja apostolinviran,
että syntyisi uskon kuuliaisuus
hänen nimeänsä kohtaan
kaikissa pakanakansoissa,
joihin tekin,
Jeesuksen Kristuksen kutsumat,
kuulutte:


Laitan vielä uudelleen
kirjaimellisesti
alkutekstistä kääntäen
tuon alkulauseen loppuosan.

Lainaus
kautta jonka saimme
armon ja apostoliuden
kuuliaisuudeksi uskon
kaikkien pakanoiden
vuoksi nimen hänen


Aina joskus
Raamatun suomennoksissa
on sama käännösvastine
vaikka alkutekstissä
on ihan eri sana.

Näin on esimerkiksi sanan
kuuliaisuus kohdalla.

Paavali ei käytä samaa sanaa
kuin Johannes evankeliumissaan
tallentaessaan Jeesuksen puheen
päätöksen Nikodemukselle:

Lainaus käyttäjältä: Johannes (3:36)
Joka uskoo Poikaan,
sillä on iankaikkinen elämä;
mutta joka ei ole
kuuliainen Pojalle,
se ei ole elämää näkevä,
vaan Jumalan viha
pysyy hänen päällänsä.

Jeesuksen puheen tallennuksessa
on partisiippi verbistä:

ἀπειθέω
apeitheō

jota vastaava adjektiivi on

ἀπειθής
apeithēs

Paavali käyttää
akkusatiivissa ilmaisua:

ὑπακοή
hypakoē

Siis Jeesuksen puheessa
on aivan eri sana
kuin Paavalin kirjeessä.
Ja kuitenkin käännösvastineena
on kummassakin kuuliaisuus.

Jeesuksen virkkeessä
tulee ensin esiin usko

πίστις
pistis

joskin partisiippina
verbistä

πιστεύω
pisteuō

Sitten vastakohtana tälle
Jeesus käyttää partisiippia
verbistä, jonka jo mainitsin:

ἀπειθέω
apeitheō

Ja nämä Jeesuksen puheen
tallennuksessa käytetyt
ilmaisut kuuluvat samaan sarjaan:

peithō = luottaa

Siis Jeesus sanoo, että
...
Poikaan luottavalla
on iankaikkinen elämä,
mutta ei-luottava Poikaan
ei ole elämää näkevä.

Ja ihan lyhyesti ilmaistuna
...
Uskova pelastuu,
ei-uskova joutuu kadotukseen.

Mutta keskustelumme aiheessa
eli Roomalaiskirjeen
alkulauseessa
ei ole tällaista
synonyymista sanaparia.

Siinä ei puhuta
uskosta ja epäuskosta.
Siinä ei puhuta
luottamuksesta ja
epäluottamuksesta.

Roomalaiskirjeen alkulauseessa
puhutaan
uskosta ja kuuliaisuudesta.

Ensin syntyy usko
ja sitten kuuliaisuus.

ὑπακοή
hypakoē = kuulla, olla kuuliainen

Siis Paavalin
julistaman evankeliumin tarkoitus
pakanoiden keskuudessa oli se,
että syntyisi usko, 
jota seuraa kuuleminen/kuuliaisuus
Jeesuksen nimeä kohtaan.

Siis tässä ei ole
kysymyksessä vastakohtaisuudet
kuten Jeesuksen puheessa
Nikodemukselle,
jossa käytetään eri sanaa
kuin Paavalin kirjeen alkulauseessa,
vaikka suomennos voi erehdyttää.

Paavali julisti Jeesusta.
Hän ei halunnut tuntea mitään
muuta kuin Jeesuksen
ja Hänet ristiinnaulittuna.

Tämä julistus
Jeesuksesta (= Pelastuksesta)
synnyttää uskon.

Ja sitten tällaisen
uskon kautta pelastetun elämässä
voi alkaa kuuleminen/kuuliaisuus.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Alkulause (Room 1:1-7)
« Vastaus #7 : 21.10.21 - klo:16:13 »
Roomalaiskirje
on osoitettu ...

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:7)
kaikille Roomassa oleville
Jumalan rakkaille,
kutsutuille pyhille
...


Siis pyhille.

Tämä pyhyys perustuu
Jumalan täytettyyn työhön.

Lainaus käyttäjältä: (Hepr 10:10)

me olemme pyhitetyt
Jeesuksen Kristuksen
ruumiin uhrilla
kerta kaikkiaan


Pyhä = Erotettu

Jokainen Jeesukseen uskova
on Jumalan armosta
yksin Jeesuksen tähden
Pyhä.

Ja näille pyhille
Paavali toivottaa
- Jumalan armoa/suosiota
- Jumalan rauhaa

Nämä kaksi ilmaisua
eli toivotusta
pitävät sisällään
sellaisen jättipotin,
ettei sitä voi sanoin kuvata.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:7)

...
Armo teille ja rauha
Jumalalta, meidän Isältämme,
ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!


Mitä tuo jättipotti sitten pitää sisällään,
se avautunee kuitenkin hiukan,
kun tässä Raamattupiirikeskustelussa
avaamme Paavalin kirjettä
Roomassa asuville Pyhille.
Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #8 : 30.10.21 - klo:11:51 »
 :D Tässä ollaan niin yksimielisiä ja sama ymmärrys, ettei paremmasta väliä eikä ole keskusteltavaa ehkä. Kukin voi lukea mieleisensä Roomalaiskirjeen selityksen jostakin muistin virkistämiseksi ja oikeassa uskossa pysymiseksi. (En nyt liitä, kun ei tykätä)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #9 : 30.10.21 - klo:11:58 »
 :D  Tämän kuitenkin haluan tähän esille, vaikka on kuulema monessa keskustelussa.

'Lainaus aikaisemmasta keskustelusta:

"Uskon kuuliaisuus on yksi ja jakamaton käsite, eikä sitä ole hyvä kääntää KR 92:n tavoin “usko ja kuuliaisuus“. Tällainen jako peittää pelastavan uskon salaisuuden ja lisää siihen nykyihmisen ajatuksissa kuuliaisuuden vaatimuksen. Pelastus on yksin uskosta, ilman rakkautta, ilman kuuliaisuutta, yksin armosta. Alkukielen “hypakoee pisteoos” viittaa juuri tähän, ei uskoa seuraavaan kuuliaisuuteen. Usko alistuu sen evankeliumin alle, joka lupaa pelastuksen ilman kuuliaisuutta; juuri tämä on “uskon kuuliaisuutta“. Puheemme, sielunhoitomme ja käännöstemme olisi hyvä olla sopusoinnussa tämän paavalilaisen ja uskonpuhdistuksen kirkkaasti tulkitseman pääperiaatteen mukainen."

Juhani Lindgren, lähetysjohtaja'

Poissa ullamaija

  • Viestejä: 203
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #10 : 30.10.21 - klo:15:15 »
Edelliseen iso Aamen !

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #11 : 01.11.21 - klo:13:18 »
Haluan tähän kuitenkin liittää Roomalaiskirje 6, joka luterilaisille on myös tavoittamatonta lakia (ja kaiken lisäksi en usko, että muutkaan suunnat tätäkään uudestisyntyneinäkään täyttää, mutta ei siitä saa olla välittämättäkään, antinomismi taas muuten.)

"Paavalin kirje roomalaisille
Luku 6
Kuolleita synnille, eläviä Kristuksessa
1. Mitä me siis sanomme? Onko meidän pysyttävä synnissä, jotta armo tulisi suureksi?
2. Ei tietenkään. Kuinka me, jotka olemme kuolleet synnille, vielä eläisimme siinä?
3. Vai ettekö tiedä, että meidät kaikki, jotka on kastettu Kristukseen Jeesukseen, on kastettu hänen kuolemaansa?
4. Meidät on siis yhdessä hänen kanssaan haudattu kasteen kautta kuolemaan, että niin kuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin mekin vaeltaisimme uudessa elämässä.
5. Jos kerran meidät näin on yhdistetty hänen kanssaan yhtäläisessä kuolemassa, me olemme yhtä hänen kanssaan myös ylösnousemuksessa.
6. Mehän tiedämme, että vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, jotta synnin ruumis nujerrettaisiin, niin ettemme enää palvelisi syntiä.
7. Joka on kuollut, on vapautunut synnistä.
8. Jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, uskomme myös saavamme elää hänen kanssaan.
9. Mehän tiedämme, että Kristus, kuolleista herätettynä, ei enää kuole eikä kuolema enää hallitse häntä.
10. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kertakaikkisesti kuoli synnille, mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle.
11. Samoin pitäkää tekin itseänne synnille kuolleina mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.
12. Älköön siis synti hallitko teidän kuolevaisessa ruumiissanne, niin että tottelette sen himoja.
13. Älkää antako jäseniänne vääryyden aseiksi synnille vaan antakaa itsenne kuolleista eläviksi tulleina Jumalalle ja jäsenenne vanhurskauden aseiksi Jumalalle.
14. Synti ei enää ole teidän hallitsijanne, koska te ette ole lain vaan armon alaisia.
Vanhurskauden palvelijat
15. Miten siis on? Saammeko tehdä syntiä, koska emme ole lain vaan armon alaisia? Emme tietenkään!
16. Ettekö tiedä, että ketä palvelemaan ja tottelemaan te antaudutte, sen orjia te olette: joko synnin orjia kuolemaksi tai kuuliaisuuden vanhurskaudeksi?
17. Mutta kiitos Jumalalle, että te, jotka ennen olitte synnin orjia, olette tulleet sydämestänne kuuliaisiksi sille opetuksen muodolle, jonka johtoon teidät on annettu,
18. ja että synnistä vapautettuina teistä on tullut vanhurskauden palvelijoita.
19. Puhun inhimillisellä tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Samoin kuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden orjiksi laittomuuteen, antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.
20. Kun olitte synnin orjia, olitte vapaita vanhurskaudesta.
21. Minkä hedelmän te siitä silloin saitte? Sen, mitä nyt häpeätte, sillä sen loppu on kuolema.
22. Mutta nyt, kun te olette synnistä vapautettuja ja teistä on tullut Jumalan palvelijoita, teidän hedelmänne on pyhitys, ja sen loppu on iankaikkinen elämä.
23. Sillä synnin palkka on kuolema, mutta Jumalan armolahja on iankaikkinen elämä Kristuksessa Jeesuksessa, meidän Herrassamme.[/i]

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi
« Vastaus #12 : 02.11.21 - klo:13:21 »
Tämä päivän sana ihanasti sopii tähän eikä loukanne uskovaa:

Sillä kaikki ovat tehneet syntiä ja ovat vailla Jumalan kirkkautta mutta saavat hänen armostaan lahjaksi vanhurskauden, koska Kristus Jeesus on lunastanut heidät vapaiksi. Room. 3:23–24.

Perisynti on karu, mutta samalla hengelliseen suorittamiseen väsyneelle riemastuttava löytö. Siinä, että en tavoittanutkaan suurta hurskautta ja hengellistä voimaa, vaikka niin tosissani yritin, ei ole mitään ihmeellistä. Niin sen täytyikin mennä. Yrittävä ei tavoittanut Jumalaa, mutta Jumala tavoitti yrittävän. Suorittaja pyrki kelpaamaan Jumalalle, mutta Kristus kelpasi Isälle suorittajan puolesta. Ja samalla kelpasi suorittaja Isälle Kristukseen kätkettynä.
Enää en parantumattomana täydellisyyden tavoittelijana etsi täydellisyyttä itsestäni, vaan katson Jumalan täydelliseen uhrikaritsaan minun sijastani. – Puhallelkoot siis vapaan armon lempeät tuulet! Kristus Jeesus on lunastanut vangin vapaaksi, syyttäjät on vaiennettu!

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy


Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Uusi Elämä (Room 6-8)
« Vastaus #13 : 03.11.21 - klo:17:57 »
Alkulauseen ja Tervehdyksen jälkeen
Paavali kirjoittaa
luvun 5 loppuun asti
synnistä ja sovituksesta.

Tämä osa alkaa
jumalattomuuden ja tuomion
kuvauksella
ja päättyy
kirkkauden ja armon
kuvaukseen.

Sitten luvussa 6
alkaa osio,
joka käsittelee
Uutta Elämää Kristuksessa.

Ja heti alussa
Paavali toteaa asian,
joka on ratkaisevan tärkeä sisäistää
tuossa Uudessa Elämässä.

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 6:2)

olemme kuolleet synnille


Jos ohitamme tai unohdamme
tuon tosiasian
heti tuon kolme lukua pitkän
Uutta Elämää koskevan osion alussa,
niin me olemme eksyksissä
koko loppumatkankin.

On siis äärettömän tärkeää
selvittää tuo asia heti alkuun
eikä ohittaa sitä.

Siis ...
olemme kuolleet synnille.

 :-\

Mitä ... ?
Missä ... ?
Milloin ... ?





Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Tervehdys (Room 1:8-17)
« Vastaus #14 : 12.11.21 - klo:09:43 »
Ei yhtään riemunkiljausta,
vaikka Stiinan uloskirjoittaman
Roomalaiskirjeen luvun 6
toisessa jakeessa sanotaan:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 6:2)

olemme kuolleet synnille


Ehkä on parempi,
että etenemme siihen,
mitä Paavali opettaa aiheesta
Uusi Elämä (Room 6-8)
kirjeen alusta alkaen järjestyksessään.

Olen jo muutaman viestin
verran kirjoittanut aiheesta
Alkulause (Room 1:1-7)

Seuraavaksi
Paavalin alkusanat
jatkuvat tervehdyksellä.

Tervehdys alkaa
armon ja rauhan toivotuksella:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:8)

Armo teille ja rauha
Jumalalta, meidän Isältämme,
ja Herralta Jeesukselta Kristukselta!

Tervehdys päättyy mainintaan
evankeliumista Jumalan voimana,
joka on uskovalle pelastukseksi,
koska siinä ilmestyy
Jumalan vanhurskaus,
joka meille lahjoitettuna
on perustus uskon elämälle:

Lainaus käyttäjältä: Paavali (1:16-17)

Sillä minä en häpeä evankeliumia;
sillä se on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi,
juutalaiselle ensin,
sitten myös kreikkalaiselle.
Sillä siinä
Jumalan vanhurskaus ilmestyy
uskosta uskoon,
niinkuin kirjoitettu on:

"Vanhurskas on elävä uskosta".


Tällaista evenkeliumia
Paavali tartoo julistaa myös
Roomassa asuvaisille.

Tervehdys alkaa sanoilla
Armo ja Rauha.

Se tarkoittaa jotain paljon enemmän
kuin vain hyvää päivää.

Todellinen armo ja rauha
ei synny esimerkiksi siten,
että hymyillään hurskaasti.
Vaan siihen käydään itkien.

Armo ei ole sormien läpi katsomista.
Vanhurskas Jumala ei voi niin tehdä.
Jos Hän tekisi niin,
emme ikinä pääsisi eroon
paholaisestakaan,
vaan Jumalan täytyisi päästää
paholainenkin joukkoineen taivaaseen
olemaan meidän kiusanamme
aina ja iankaikkisesti.

Jumala lähetti ainokaisen Poikansa,
joka otti päälleen meidän syyllisyytemme
ja kärsi siitä aiheutuvan
Jumalan vanhurskaan tuomion.

Ja niin Jumala voi
sormien läpi katsomatta
lukea meidät syyttömiksi
eli vanhurskauttaa meidät,
koska Hänen ainokainen Poikansa
otti päälleen rikkomuksemme
ja näin sovitti meidät Jumalan kanssa.

Raamatussa synti ja velka
ovat ikäänkuin synonyymeja.
Jos joku maksaa jonkun ihmisen velat,
niin silloin tämä ihminen
on vapaa veloistaan
ja niiden seurauksista.

Jeesus maksoi
koko ihmiskunnan syntivelan.
Siksi Paavali sanookin
evankeliuminsa alkujakeissa,
että Jumalan evankeliumi
on nimenomaan
ilosanoma Hänen Pojastaan.

Kun uskomme evankeliumin
ristiinnaulitusta Jeesuksesta,
niin silloin meillä on Pelastaja,
joka on meidän tähtemme tehty synniksi,
ja vastaavasti
meidät on tehty vanhurskaudeksi.
Tätä vaihtokauppaa kutsutaan sovitukseksi.

Ja Paavali kirjoittaakin
Tervehdyksen jälkeen
pitkälti aiheesta
Synti ja Sovitus (Room 1:18 - 5)
Siitä myöhemmin.

Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.