Kirjoittaja Aihe: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?  (Luettu 2054 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Olen usein miettinyt Matt.13:52 kohtaa, mutta en koskaan muista kenenkään puhuneen siitä.

Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".


Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #1 : 10.04.22 - klo:12:31 »
Onko tuo siis moite, että kirjaoppinut ei ole päässyt eroon vanhasta, ja sekoittaa vanhaa uuteen vaikka ei pitäisi? Vai onko se nimenomaan hyvä, että kirjanoppineella on runsaasti tietoa asioista?

Minä en ole päässyt tästä oikein kunnolla selville.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #2 : 10.04.22 - klo:12:49 »
 :) Minä olen aina ymmärtänyt, että nimenomaan kuluu tuoda esille vanhaa eikä vain uutta, koska "Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti"   :)
Eli siis uusi ja vanha kuuluvat yhteen.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 262
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #3 : 10.04.22 - klo:14:55 »
Olen usein miettinyt Matt.13:52 kohtaa, mutta en koskaan muista kenenkään puhuneen siitä.

Ja hän sanoi heille: "Niin on jokainen kirjanoppinut, joka on tullut taivasten valtakunnan opetuslapseksi, perheenisännän kaltainen, joka tuo aarrekammiostaan esille uutta ja vanhaa".

Muistan kuin eilisen päivän, kun eräs pappi kehotti kysymään Raamatun kohdista, jotka askarrutti. Minä kysyin juuri tätä kohtaa.
Pappi luki lapulta kysymyksen, mutta sanoi, että vastaa myöhemmin. Vastausta ei koskaan tullut.

Eräässä Matteuksen evankeliumin selitysteoksessa tätä asiaa käsitellään.

Otan siitä muutaman lauseen.
Lainaus
Jeesus sanoo tekstissämme, että taivasten valtakunnan opetuslapseksi tullut kirjanoppinut toteuttaa ihanteen, hänellä on uutta ja vanhaa. Hän on oikea perheenisäntä, joka pystyy huolehtimaan väestään.




Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #4 : 10.04.22 - klo:18:48 »
Eiköhän tuossa ole kyse siitä, että uskoontulleille kirjanoppineille avautui Vanhan Testamentin todellinen hengellinen merkitys.

Esimerkiksi heprealaiskirjeen luvut 8 -10 avaavat asiaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #5 : 10.04.22 - klo:22:57 »
Arvelen tuohon suuntaan kuin Natanael tuossa mainitsi.
Eli alkoivat ymmärtää Jumalan sanaa Pyhän Hengen opetuksessa, joten heille avautui evankeliumi.
Olen joskus ajatellet että sitä ehkä voisi soveltaa myös vaikka sovinnaiseen kristillisyyteen  ja sitten miten asiat avautuvat kun ihminen tulee uskoon.

Tuo kohta oli paljon mielessä kun kävin katolisten karismaattisten rukouspiirissä.
He olivat käytännössä evankelisia kristittyjä, jopa siten, että itsenäisesti lukivat Raamattua, mikä on lähinnä katolisen perinteen vastaista. Mutta he tutkivat sitä kun evankeliset uskovat ja myös saivat siitä samalla tavalla hengelistä ravintoa ja kasvoivat uskossa. Mutta sitten taas huomasin, että olivat osaksi kiinni traditioissa mitkä eivät ole raamatullisia.
Eli he toivat esille uutta ja vanhaa. :)
« Viimeksi muokattu: 10.04.22 - klo:23:05 kirjoittanut sandia »

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #6 : 16.04.22 - klo:23:10 »
Samaa mieltä edellisten kanssa. Paavali, entinen fariseus ja ainakin tiedon puolesta kirjanoppinutkin, on siitä hyvä esimerkki. Hän perustelee julistustaan monessa kohtaa VT:n kirjoituksilla.

Yksi esimerkki Gal kirjeestä, Gal.3:

"13 Kristus on lunastanut meidät lain kirouksesta, kun hän tuli kiroukseksi meidän edestämme-sillä kirjoitettu on: "Kirottu on jokainen, joka on puuhun ripustettu" -
14 että Aabrahamin siunaus tulisi Jeesuksessa Kristuksessa pakanain osaksi ja me niin uskon kautta saisimme luvatun Hengen.
15 Veljet, minä puhun ihmisten tavalla. Eihän kukaan voi kumota ihmisenkään vahvistettua testamenttia eikä siihen mitään lisätä.
16 Mutta nyt lausuttiin lupaukset Aabrahamille ja hänen siemenelleen. Hän ei sano: "Ja siemenille", ikäänkuin monesta, vaan ikäänkuin yhdestä: "Ja sinun siemenellesi", joka on Kristus.
17 Minä tarkoitan tätä: Jumalan ennen vahvistamaa testamenttia ei neljänsadan kolmenkymmenen vuoden perästä tullut laki voi kumota, niin että se tekisi lupauksen mitättömäksi.
18 Sillä jos perintö tulisi laista, niin se ei enää tulisikaan lupauksesta. Mutta Aabrahamille Jumala on sen lahjoittanut lupauksen kautta."
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #7 : 17.04.22 - klo:20:35 »
Niin. Aabrahamin VTn tieto, minkä hän oli saanut, auttoi häntä sitten Jumalan ajalla ymmärtämään evankeliumin.

Poissa Jopo

  • Viestejä: 379
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #8 : 18.04.22 - klo:13:35 »
Mat.18:
1)  "Totisesti minä sanon teille: ellette käänny ja tule lasten kaltaisiksi, ette pääse taivasten valtakuntaan.
Sentähden, joka nöyrtyy tämän lapsen kaltaiseksi, se on suurin taivasten valtakunnassa.

Miten tuo tapahtuuu, lasten kaltaiseksi tuleminen?
Millasta se lasten kaltaisuus voisi olla, jota tuossa tarkoitetaan?

2) "Ja joka ottaa tykönsä yhden tämänkaltaisen lapsen minun nimeeni, se ottaa tykönsä minut"

Mitä tarkoittaisi käytännössä?
"Ääretön meri armoa on Kristuksessa, en luule voivani koskaan käsittää sitä. On myös ääretön määrä syntiä sydämessäni. En usko koskaan täydellisesti voivani käsittää sitä"(Antti Achrenius)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #9 : 19.04.22 - klo:04:25 »
Ajattelen, etta se Pyhan Hengen tyota ihmisessa. Ei ihminen osaa tulla lapsenkaltaiseksi. Paitsi ehka itsepaiseksi jutikaksi.  :D
Tuo jutikka taitaa olla mummini sana.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #10 : 19.04.22 - klo:13:07 »
Tarpeellinen kysymys ja aihe pohdittavaksi. Ihan kuin olisi entisestään kadonnut  tämän ymmärtäminen, mitä Jeesus tällä tarkoittikaan. En usko, että kuitenkaan suositteli naiviutta = "lapsellisuutta", vaan vilpitöntä turvautumista ja luottamista sekä aitoa kiintymystä vanhempaansa (Isä).
Tästä linkistä voisi saada virikkeitä:

https://kolmiyhteinen.wordpress.com/2020/09/21/avoin-kirje-yhteiskuntamme-aikuisille/

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Kuinka ymmärrätte tämän Jeesuksen opetuksen?
« Vastaus #11 : 19.04.22 - klo:14:24 »
Niin, tuo käynee selväksi Jeesuksen puheistakin.
Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

Tuo sulkenee pois naiviuden.