Kirjoittaja Aihe: Ikääntynyt tekniikka  (Luettu 18053 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #30 : 20.10.19 - klo:10:50 »

Minulla on tällainen langaton huawei "reititin", kämmenelle mahtuva laite jota on helppo käyttää ja sen avulla käytän tietokonetta ja muita älylaitteita. (-tv, -puhelin, -kaiutin) Se on myös kokonsa puolesta kätevä ottaa mukaan matkalle. Toimii langattomasti mutta myös mokkulana tietokoneeseen liitettynä tarvittaessa. Olen ollut tyytyväinen.  https://www.verkkokauppa.com/fi/product/25768/hxrvv/Huawei-E5785-3G-4G-LTE-modeemi-ja-WiFi-reititin

Suuri kiitos tiedosta. Tutustun laitteeseen.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #31 : 20.10.19 - klo:11:23 »
Siellä on muuten halvempiakin vaihtoehtoja kuin tuo malliesimerkki, pitäisi saada jopa muutamalla kympillä kun googlettaa. En tosin tiedä mitä eroja niillä on. Itselläni taisi maksaa n.70€.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #32 : 20.10.19 - klo:11:44 »
Siellä on muuten halvempiakin vaihtoehtoja kuin tuo malliesimerkki, pitäisi saada jopa muutamalla kympillä kun googlettaa. En tosin tiedä mitä eroja niillä on. Itselläni taisi maksaa n.70€.

Kunpa osaisin tehdä edes tyhmiä kysymyksiä. Ohjeissa sanotaan, että reititin on operaattoririippumaton. Minulla on alunperin Saunalahden tuplalaajakaista, jossa on tarvittu nettitikkua. Tekniikka on kuitenkin vanhentunut, joten vanhempi ja uudempi tikku ei enää toimi. Onkohan tämä laite ikäänkuin nettitikun korvaaja?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #33 : 20.10.19 - klo:12:00 »
Minulla on tällainen langaton huawei "reititin", kämmenelle mahtuva laite jota on helppo käyttää ja sen avulla käytän tietokonetta ja muita älylaitteita. (-tv, -puhelin, -kaiutin) Se on myös kokonsa puolesta kätevä ottaa mukaan matkalle.

Nyt yksi tyhmä kysymys.

Kävin Gigantin sivuilla etsimässä tietoa reitittimistä. Minulle tuli se käsitys, että (halvemmilla?) reitittimillä hoidetaan yhteyksiä vain "pihapiirissä". Mutta tuosta lihavoidusta sain käsityksen, että se toimii missä tahansa. Sen pitäisi tosiaan olla laite, joka toimii puhelimen tapaan missä tahansa.

Onkohan näitä reitittimiä siis kahdenlaisia, toiset vain lähietäisyyksille ja toiset etäisyydestä vähemmän riippuvaisia? Ja hinta siis sen mukaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa NanoK

  • Viestejä: 318
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #34 : 20.10.19 - klo:13:02 »
"Kunpa osaisin tehdä edes tyhmiä kysymyksiä. Ohjeissa sanotaan, että reititin on operaattoririippumaton. Minulla on alunperin Saunalahden tuplalaajakaista, jossa on tarvittu nettitikkua. Tekniikka on kuitenkin vanhentunut, joten vanhempi ja uudempi tikku ei enää toimi. Onkohan tämä laite ikäänkuin nettitikun korvaaja?"

(En osaa lainata kahdesta eri viestistä joten kopioin viestin no 1) Tuota itsekin vähän ihmettelin että se on operaattoririippumaton. Itse ostin laitteen dna kaupasta ja tein siihen nettiliittymäsopimuksen siellä. Silloin siihen laitettiin dna sim kortti. Sen jälkeen on ollut telia liittymää, jälleen dna ja nyt moi liittymä, aina on asennettu uusi sim kortti kun liittymä on vaihtunut. Kyllä, laite korvaa nettitikun.



Minulla on tällainen langaton huawei "reititin", kämmenelle mahtuva laite jota on helppo käyttää ja sen avulla käytän tietokonetta ja muita älylaitteita. (-tv, -puhelin, -kaiutin) Se on myös kokonsa puolesta kätevä ottaa mukaan matkalle.

Nyt yksi tyhmä kysymys.

Kävin Gigantin sivuilla etsimässä tietoa reitittimistä. Minulle tuli se käsitys, että (halvemmilla?) reitittimillä hoidetaan yhteyksiä vain "pihapiirissä". Mutta tuosta lihavoidusta sain käsityksen, että se toimii missä tahansa. Sen pitäisi tosiaan olla laite, joka toimii puhelimen tapaan missä tahansa.

Onkohan näitä reitittimiä siis kahdenlaisia, toiset vain lähietäisyyksille ja toiset etäisyydestä vähemmän riippuvaisia? Ja hinta siis sen mukaan.

Ainakin tämä laite on molempia, koska sen voi ottaa mukaan. Sen kantosäde on ehkä jotain 10m (?) joten kun lähden lenkille, niin tietyssä kohden pihalla yhteys lakkaa toimimasta. Kun käyn muualla voin ottaa laitteen mukaan ja se toimii siellä samalla tavalla kuin kotona. Luulisin että muutkin reitittimet ovat samanlaisia. Mutta varmasti osaavat kaupassa kertoa paremmin.  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #35 : 20.10.19 - klo:14:24 »
Ainakin tämä laite on molempia, koska sen voi ottaa mukaan. Sen kantosäde on ehkä jotain 10m (?) joten kun lähden lenkille, niin tietyssä kohden pihalla yhteys lakkaa toimimasta. Kun käyn muualla voin ottaa laitteen mukaan ja se toimii siellä samalla tavalla kuin kotona. Luulisin että muutkin reitittimet ovat samanlaisia. Mutta varmasti osaavat kaupassa kertoa paremmin.  :)

Kiitos näistä neuvoista!  :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #36 : 20.10.19 - klo:16:18 »
Minun kannettava on pihapiirin ulkopuolella yhteydessä internettiin älypuhelimen avulla. Puhelimesta napsautetaan asetuksissa kohtaa Hotspot ja kannettava kytketään suojatulla yhteydellä puhelimeen jonka täytyy olla lähellä kannettavaa (0-10 m). Suojattu yhteys syntyy, kun puhelimen suojaussalasana kirjoitetaan sille varattuun kenttään kannettavassa.

(Ehkä tämä oli jo kirjoitettu aikaisemminkin neuvoksi. Itse en ymmärrä juuri mitään tietokoneista, mutta onnekseni siskoni on tällä alalla ekspertti).

Jees-mies

  • Vieras
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #37 : 23.10.19 - klo:15:36 »
Päädyin ostamaan käytetyn ja huolletun yritysläppärin, johon tulee mukaan Windows10 Professional. Noita myy kai useampikin paikka Suomessa, vehkeissä on tehoja normaalikuluttajalle mukavasti ja lisäksi nuo ovat yleensä rakenteeltaan tavallista kuluttajakannettavaa järeämpiä.

Nyt voin jossain välissä tyhjentää vanhan kannettavan ja alkaa vaikka Linux-kikkailun tai mitä vaan sen kanssa.

Esim. tuolla

https://cimos.fi/
https://taitonetti.fi/

Poissa Janne

  • Viestejä: 663
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #38 : 14.12.19 - klo:22:22 »
Windows 7 päivitykset loppuvat nyt tammikuussa 2020, joten nettiin ei kannata kyseisen käyttöjärjestelmän omaavilla koneilla mennä. Tietoturvariski.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #39 : 11.01.20 - klo:16:48 »
Mun dell läppäri on yhä vaikeampi ladata. Itse asiassa en tiedä saanko ladatuksi sitä enää.  Ostin keväällä Walmartista tän pienen halvan HP Streamin tuodakseni sen mukaan Suomeen, kun mun piti tehdä jotain töitä koneella ja se toinen ei olisi mahtunut laukkuun, koska matkustan vain  carry on laukulla, ja sitä paitsi se on hieman liian painava.

Tää on tosi hepponen, ja jostain syytä päivitykset ei onnistu ollenkaan.
Mutta kyllä se toimii, ja siinä on windows 10 :)

En säilytä läppärissä oikein mitään, niin ei haittaa jos ne simahtaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #40 : 07.04.20 - klo:21:07 »
Meillä tapahtui hetki sitten jonkinmoinen katastrofi. Tyttären HP-läppäri räjähti ja syttyi palamaan ja kaikki palovaroittimet alkoivat huutaa. Vein ilmiliekillä palavan koneen ulos. Sitten irroitin palovaroittimista paristot, että sain ne hiljenemään. Koko huusholli oli savun vallassa.

Koneeseen oli asennettu joitakin vuosia sitten Linuxin käyttöjärjestelmä.

Ainutlaatuisen erikoinen kokemus tämäkin.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #41 : 08.04.20 - klo:14:35 »
Ohhoh. Olikihan se latautumassa rajahtaessaan?

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #42 : 08.04.20 - klo:15:53 »
Ohhoh. Olikihan se latautumassa rajahtaessaan?

Kyselin tyttäreltä yksityiskohtia. Kone oli ollut hetki sitten latauksessa ja lataus päättynyt ja johto oli jo irroitettu. Joku juttu netistä oli ruudulla ja jäi siihen päälle, kun tytär tuli alakerran keittiöön vähäksi aikaa.

Huoneesta kuului pamaus, luulin, että jotain tippui lattialle ja hetken päästä tuli savua niin runsaasti, että 5-6 palovaroitinta ympäri taloa alkoi piippaamaan.

Eli tämän jutun opetus oli se, että läppäriäkään ei saisi jättää ilman valvontaa yksikseen ja ei oikeastaan semmoiseen paikkaan lainkaan, missä on herkästi syttyvää, kuten papereita ja ikkunaverhoja. Siinä oli tulipalo aika lähellä.

Tulee mieleen, että kone pitäisi sammuttaa, jos lähtee esim. käymään ulkona. Menee vähän vaikeaksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #43 : 09.04.20 - klo:12:00 »
Sain vielä lisätietoa. Minulle kerrottiin, että kone oli pamahtanut kolme kertaa, ilmeisesti komponentti toisensa jälkeen poksahti kuumuudesta. Paloi kuitenkin ilmiliekillä vielä, kun lähdin kiikuttamaan sitä ulos. Otin "raadosta" kuviakin.

Ilmeisesti joitakin tiedostoja tuhoutui. Osaakohan kukaan sanoa, olisiko jotain vielä pelastettavissa ja onkohan kuinka tyyristä puuhaa?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #44 : 09.04.20 - klo:12:51 »
Jos kiintolevy on ehjä, sen voi irrottaa ja ostaa sille erillisen kotelon.
Maksaa pari kymppiä.

Sitten vain se johdolla kiinni ulkopuoliseksi levyasemaksi.