Kirjoittaja Aihe: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)  (Luettu 91249 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #345 : 24.10.21 - klo:18:36 »
Toivoisin, että haluaisitte katsoa tämän päivän Messun Raamattuopistolta, Vähäsarja. Ei ole kuitenkaan pakko, eikä tarvitse minulle kertoa, vaikka haluaisinkin. Alkaa n. 10 min kohdalla.

https://sro.fi/tv

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #346 : 24.10.21 - klo:18:42 »
Minä kuuntelen joka sunnuntai
suorana radiodeistä
tuolta Jumalanpalveluksen.
Tänäänkin.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #347 : 25.10.21 - klo:11:37 »
 :) Kiva!

Haluatko kertoa lähemmin itsestäsi ja taustastasi?   (En tietenkään vaadi)

Poissa kalamos

  • Viestejä: 491
  • Kάλαμος
    • kalamos.keskustelu.info
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #348 : 25.10.21 - klo:12:38 »
Löydät aika paljonkin taustastani
perustamaltani keskustelufoorumilta.

Muilla foorumeilla en
halua keskustella itsestäni.


Kάλαμος yksi ruoko suuressa kaislameressä, jota Tuuli huojuttaa.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #349 : 21.11.21 - klo:15:53 »
Sain eräältä ystävältäni lainaksi Pasi Turusen kirjoittaman kirjan, Kolmiyhteinen Jumala. Kustantaja Kuva ja Sana. Olen lukenut kirjan noin puoleenväliin.

Onko kukaan täälläolevista lukenut kirjaa? Haluaisin keskustella siitä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #350 : 21.11.21 - klo:18:07 »
Lukaisin yhdeltä istumalta 8-vuotiaasta evankelistasta, Jussi Havukaisesta kertovan pikku kirjasen. Suosittelen sen lukemista…   :)

http://www.lukupaketti.com/wp-content/uploads/2017/07/jussi_fi.pdf

« Viimeksi muokattu: 21.11.21 - klo:18:19 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #351 : 22.11.21 - klo:03:10 »
Luin tuon Jussin tarinan

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #352 : 22.11.21 - klo:11:04 »
Sain eräältä ystävältäni lainaksi Pasi Turusen kirjoittaman kirjan, Kolmiyhteinen Jumala. Kustantaja Kuva ja Sana. Olen lukenut kirjan noin puoleenväliin.

Onko kukaan täälläolevista lukenut kirjaa? Haluaisin keskustella siitä.

Sain eilen luetuksi kirjan kokonaan. Täytyy sanoa, että jotain siitä ymmärsin, mutta paljon oli semmoista, mitä en ymmärtänyt. Jotkut kirjat vievät lukijan mukanaan. Tämä ei tehnyt sitä. Joitakin ristiriitaisuuksiakin tekstissä olin havaitsevani…   :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #353 : 22.11.21 - klo:13:14 »
 :) Paulus, jos haluat ja osaat niin voisit ilman muidenkin lukemista jakaa kokemuksiasi lisää tuon kirjan osalta?

Luin nyt taas vuosien päästä tuon tarinan myös. Vieläkin liikuttaa syvästi ja jopa kuitenkin (ahdistaakin) ja itkettää, vaikka olen varma lapsen Taivaaseen otosta oikean uskon kohteen takia.

Sitä vastoin olen erilainen (Parviainen & muut) kanssa. Sellaista todella on ja itsekin sellaista kokenut ja nähnyt jopa muslimeilla ja nimikristityillä. Nykyisin sellainen ei minua lohduta enkä tahdo kokea. Usko Armoon ja Kristuksen täytettyyn työhön puolestamme varmuudessa on enemmän kuin kylliksi. (Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen J. tähden)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #354 : 22.11.21 - klo:16:11 »
:) Paulus, jos haluat ja osaat niin voisit ilman muidenkin lukemista jakaa kokemuksiasi lisää tuon kirjan osalta?

Jos tuota Turusen kirjaa tarkoitat, niin täytyy sanoa, ettei siitä juuri mitään jäänyt "vakan pohjalle". Tunsin itseni aika tumpeloksi noiden teologisten viisauksien edessä… :( :( :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #355 : 08.03.22 - klo:12:18 »
Minulla on melkoinen ongelma kristillisen kirjojen kanssa. Niitä on nimittäin hyllyissä semmoinen määrä, että se alkaa jotenkin vaivata. Ja sekin ajatus vaivaa, että mitä jälkipolvi niille sitten aikanaan tekee.

Isälläni oli aikoinaan melkoinen määrä hengellisiä kirjoja, hän oli kova lukemaan. Kun sitten sukupolven vaihdos tuli, niin monista kirjoista luovuin turhankin helposti sisältöön perehtymättä. Se on jälkeenpäin harmittanut.

Nyt on sitten sama ongelma itsellä edessä. Voi olla, että pärjäilen vielä vuosia, mutta liika tavara alkaa jo kuitenkin vaivata.

Olen joskus haaveillut ja kirjoitellutkin seniorikylästä, jolla olisi jonkinlainen kristillinen tausta, mutta ajatus on sen verran utopistinen, että se tuskin toteutuu minun elinaikanani. Nuo hengeliset kirjat joutaisivat tämmöisen seniorikylän kirjastoon. Tästä asiasta lienen kirjoittanutkin toisaalla esim. Missä haluaisit asua-ketjussa.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #356 : 16.06.22 - klo:18:42 »
Löysin hyllystäni taas pari kirjaa, joita en muista ennen lukeneeni.

Toinen on Norjalaisen Peder Olsenin kirja Rukouksella parantaminen. Olen lukenut vasta 35 sivua, mutta se on tehnyt vaikutuksen. Alkusivuilla on teksti: Suomen Lähetysseuran julkaisu. Kustantaja on Kirjaneliö. Nähdäkseni kaikki em. edustavat luterilaisuutta, joten siinäkin mielessä kirjaan on mielenkiintoista tutustua.

Jo kirjan alussa kerrottiin tapaus, jossa Lutherin ystävä Philipp Melancthon sairastui vaikeasti, suorastaan kuolemanvakavasti. Luther rukoili pitkään ja hartaasi ja sanoi ystävälleen: "Ole hyvällä mielellä, Philipp, sinä et kuole. Luota Herraan, joka sekä kuolettaa, että tekee eläväksi."

Lutherin vielä puhuessa Melancthoniin tuli jälleen eloa, hän alkoi hengittää, palautui vähitellen voimiinsa ja tuli täysin terveeksi.

Toinen kirja vaikuttaa varsin ajankohtaiselta, vaikka siinä kerrotaankin vanhoista tapauksista, Inkerin kohtaloista Venäjän ja Saksan puristuksessa. Kirjan nimi on Inkerin Lilja, kirjoittaja Birger Thureson, kustantaja RV-kirjat.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #357 : 09.07.22 - klo:19:36 »
Löytyykö kenenkään hyllystä kirjaa Pyhien sota? Kannessa on isoilla kirjaimilla Nimi Tapio Nousiainen, joka ei ole kirjan tekijä, mutta on kääntänyt sen. Kirjoittaja on Jessie Penn-Lewis yhteistyössä Evan Robertsin kanssa. Kustantaja on Kuva ja Sana, painovuosi 1976. Kirja kannattaa hankkia itselleen, jos se vielä on mahdollista. Oma kirjani on tosi kehno resu ja "irtolehtipainos". Kirja antaa mielenkiintoista valaistusta "karismaattiseen" nykymenoon.

Kun täällä toisaalla mainittiin tämä kirja, Pyhien sota, niin kaivoin tämän vanhan viestin esille. Ja löytyihän kirja pienen etsimisen jälkeen hyllystänikin. Olen lukenut sen useampaan kertaan ja tehnyt alleviivauksia ja monia huomioita marginaaleihin. Pitänee ottaa se jälleen luettavaksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #358 : 10.07.22 - klo:00:07 »
Niin, minä uskoin kirjan vilpittömyyteen, vaikka Nousiaista ei arvostettu aikoinaan kouluikäisenä ollessani ja joku muukin on tyrmännyt ko. kirjan vääränä karismaattisena.
Mielestäni ei voi lakata varoittamasta vääristä ja vaarallisista ilmiöistä eikä keskustelemasta, vaikka lukisi yksin Raamattua, johon tietenkin tulee keskusteluissaan ja arvioinneissaan tukeutua jne.
Eivät kaikki uskovaisetkaan ja Henkien erottamisen armolahjan omaavatkaan uskalla olla yksinään niin itsevarmoja etteivätkö halua kuulla toistenkin kokemuksia ja mielipiteitä asiasta. Kyllä yksi voi olla kuitenkin se terve ja raamatullinen ja kaikki muut väärässä ja hairahtuneita innossaan ja uskonnollisuudessaan.
(Vaikka Luther hylkäsi hurmahenkisyyden vääränä, oli hän itse terveen karismaattisuuden käyttäjä selvästi ja lahjakas armolahjoissa ja siksi luotamme häneen pitkälti. Hän ei myöskään ollut "mennari", vaan tiukasti se PÄÄASIA sai olla Pääasia (Uskonvanhurskaus ja Ristin teologia vastakohtana kunnian teologialle, mitä on suurin osa kristikunnasta. Uskonpuhdistajana verraton ja kesti uskossa koettelemukset, mikä taas todisti Pyhästä Hengestä jne.
Armolahjat ovat meissä vajavaisia, joka muuta väittää on väärässä. Oikea kristitty ei myöskään ole itsevarma, vaikka moni niin luuleekin. Meidän kaikkien tulee valvoa "farisealaisuutta" mikä niin helposti meihin kaikkiin pesiytyy, vaikka lukisimme kuinka Raamattua. Jeesus pelastaa eikä mikään muu, ei edes ahkera Raamatun lukeminen jne. Raamattua voi myös lukea väärin ja itsekkäästi, jos ei ole uudestisyntynyt kasteen ja Sanan kautta. Siksikin ymmärrykseensä täytyy saada vahvistusta ja opetusta. Mikään ei ole automaattista, vaan lahjaa...
Oikeita opettajia tarvitaan myös ja niitä on, vaan ei kaikkitietäviä ja aina oikeassa. Jumala yksin!)

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Kristilliset kirjat (hartaus, teologia, kommentaarit yms.)
« Vastaus #359 : 10.07.22 - klo:09:42 »
Yksi säilyttämäni, ja pariin kertaan lukemani kirja on Aapeli Saarisalon " Raamatun sanakirja ", vihreäkantinen painos, vuodelta 1936.

Yleensä sanakirjoja, ja erilaisi tietosanakirjoja "vilkaistaan", kun etsitään tietoa yhdestä tietystä sanasta tai asiasta. Tällöin suurin osa sana-/tietokirjan tiedoista jää käyttämättä.

Toimin tämän Saarisalon kokoaman sanakirjan kanssa toisin. Aloitin alusta a-kirjaimesta ja luin tällä tavoin sanakirjan viimeiseen ö-kirjaimeen saakka. Kannatti. Ja, suosittelen muillekin, kellä tuo Aapelin kirja on hyllyssään.

Kirjaa löytyy nettidivareista on todellinen Raamatun asioiden aarrearkku.