Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 28313 kertaa)

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #585 : 08.01.23 - klo:22:52 »
Luulen että kettu kävi köljäämässä lintujen ruokintapaikalla kun kuului yöllä kolinaa ja joku juoksi pois kun menin ikkunaan, vaikutti ketun jäljiltä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #586 : 04.02.23 - klo:18:00 »
Täällä oli aamulla -23 celcius astetta.
Lunta ei ole yhtään.  :(

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #587 : 04.02.23 - klo:19:41 »
Kävelin tänään jäätyneen järven jäällä. Ensimmäistä kertaa tänä talvena. Muitakin oli jäällä: kävelijöitä, pilkkijöitä, luistelijoita.

Varmasti paljon aiemminkin talvella jää olisi jo kestänyt.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #588 : 05.02.23 - klo:19:24 »
Näin komean ison kotkan, bald eagle tänään. Se on kuulumma suomeksi valkopäämerikotka.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #589 : 14.02.23 - klo:21:06 »
On ollut harvinaisen lämmintä vuodenaikaan nähden, päivällä jopa +5 astetta.

Muistan kumminkin vielä harvinaisemman helmikuun lämpötilan 80-luvun loppupuolella. Olin rakentanut tätä taloa muutaman kuukauden ja piipun yläosa piti muurata helmikuulla.

Se oli ensimmäinen piippu elämässäni ja myös viimeinen. Enää en rakenna piippuja.

Mutta erikoista tuon piipun tekemisen aikaan oli se, että lämpötila kohosi +11 asteeseen. Olin rakentanut piipun ympärille kehikon, joka olisi tehnyt muuraamisen mahdolliseksi pakkasellakin, mutta silti lämmin sää yllätti positiivisesti.
« Viimeksi muokattu: 14.02.23 - klo:21:11 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #590 : 15.02.23 - klo:05:39 »
Hauska tuo piippu tarina. :)
Lämmintä täälläkin.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #591 : 15.02.23 - klo:15:49 »
Mutta erikoista tuon piipun tekemisen aikaan oli se, että lämpötila kohosi +11 asteeseen. Olin rakentanut piipun ympärille kehikon, joka olisi tehnyt muuraamisen mahdolliseksi pakkasellakin, mutta silti lämmin sää yllätti positiivisesti.

Kyllä tuossa lämpötilassa oli Jumalan siunaava käsi säätämässä muuramestarille parhaat kelit.   :) :) :)

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #592 : 15.02.23 - klo:17:38 »

Netissä tuli vastaan video, jossa lumikko pyydystää myyrän. Aika harvoin varmaan kukaan tuollaista pääsee
näkemään. En muista, että olisin koskaan lumikkoa luonnossa nähnyt. (Kärppiä olen nähnyt useitakin kertoja.)

https://yle.fi/aihe/a/20-10004104

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #593 : 15.02.23 - klo:19:19 »
Olen kertonut täällä, kuinka naapuritontilta purettiin talo ja kaadettiin kaikki puut, jotka varjostivat pahasti meidänkin pihaa.

Selailin vanhoja tiedostoja ja löysin joitakin upeita kuvia niistä naapurin puolella kasvaneista puista, joita pidin paljolti haittana. Niissä puissa oli oravan ja harakan pesiä.

Kuva, jonka liitän tähän, on harakan pojasta, joka ilmeisesti ensi kertaa on lähtenyt pesästä ja ihmettelee, missä "hän" on ja mitä täällä oikein tapahtuu. Liikuttava kuva.
« Viimeksi muokattu: 16.02.23 - klo:09:32 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #594 : 15.02.23 - klo:21:19 »
On ihana kuva! :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #595 : 16.02.23 - klo:09:39 »
On ihana kuva! :)

Selailin edelleen tiedostoja. Olen laittanut kuvia noista harakan touhuista tänne ennenkin. Sivulla 2 vastaus nro 19 on yksi vuodelta 2019. En tiedä, onko sama harakka. Kuusi lienee sama.   :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #596 : 20.02.23 - klo:08:11 »
Hiiripöllö kävi katsastamassa onko syöttöpaikalla  jotakin hänelle mielenkiintoista.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #597 : 20.02.23 - klo:10:06 »
Hiiripöllö kävi katsastamassa onko syöttöpaikalla  jotakin hänelle mielenkiintoista.

Hyvä suojaväritys hiiripöllöllä. En meinannut aluksi erottaa taustasta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #598 : 20.02.23 - klo:10:11 »
Joo, erittäin hyvin maastoutuu. Menin ulos puhuttelemaan sitä kun ei oikein kiva juttu tulla pikkulintujen syöttöpaialle, ei pelkää ihmistä juurikaan, aika tiukka ilme sillä oli.😂

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #599 : 06.04.23 - klo:17:57 »
Olen kertonut täällä, kuinka naapuritontilta purettiin talo ja kaadettiin kaikki puut, jotka varjostivat pahasti meidänkin pihaa.

Selailin vanhoja tiedostoja ja löysin joitakin upeita kuvia niistä naapurin puolella kasvaneista puista, joita pidin paljolti haittana. Niissä puissa oli oravan ja harakan pesiä.

Kuva, jonka liitän tähän, on harakan pojasta, joka ilmeisesti ensi kertaa on lähtenyt pesästä ja ihmettelee, missä "hän" on ja mitä täällä oikein tapahtuu. Liikuttava kuva.

Jännää seurata harakoita. Koska ne entiset pesäpuut on kaadettu, niin harakat joutuvat etsimään uusia pesintäpaikkoja. Sellainen löytyikin ihan läheltä, talomme toiselta puolelta. Makuuhuoneemme ikkunan takana n. 5 m talon seinästä kasvaa lähekkäin kolme nuorehkoa kuusta, johon pesää nyt innolla puuhataan. Saapa nähdä, saako siitä hyviä kuvia…
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell