Kirjoittaja Aihe: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.  (Luettu 2053 kertaa)

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #15 : 13.12.22 - klo:20:05 »
Kuuntelin tässä just pariin kertaan Liisi Jokirannan Lain alta armon alle. Todella hyvää opetusta, olen tuonkin kuunnellut mistä Korpima mainitsi, pitää etsiä se uudelleen.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #16 : 14.12.22 - klo:14:08 »
En ole tainnut osata ilmaista mitä ajoin takaa. Siinä vaiheessa kun ajattelee: "mun pitäis" niin silloin tavallaan kai ajattelee että pitäis tehdä jotenkin mutta itse asiassa omasta mielestäni on parempi että toimin toisin. Tai jotain tuonne päin.
Tai ehkä vaan sanoo, että emmä kuitekaan siihen pysty, niin en edes yritä.
Silloin jokin on ulkokohtainen sääntö mitä vastaan itse asiassa tappelen.

Niinkuin koko aloitukseni "antiteesi".

Jeesuksella on kyky laittaa meidät tavallaan seinää vasten ja vaatia rehellisyyttä jossain asiassa.
Ajattelen siis tilannekohtaisia valintoja, kuten Vuorisaarnassa otetaan esille elämän eri alueita.

Eli kun mielessäni kipuilin ja olin huolestunut tilanteista, mitkä ovat minulle aivan liian suuria kyetä hallitsemaan ja tulin yhä levottomammaksi, huusin Jumalan puoleen että Herra auta!
Kokemukseni oli että Jeesus vakavalla rauhallisella mielellä asetti mieleeni sen Raamatun kohdan mihin ole tässä ketjussa viitannut. Se niinkuin jymähti tajuntaani, ja sen valossa näin, että teen juuri sitä mistä Jeesus varoitti Vuorisaarnassa: huolehdin ja huokailin miljoonasta asiasta ja saatoin itseni hyvin levottomaksi.

Jeesus näytti, että jos en vaihda painopistettä, asiat menee kaaottiseksi ja minä loppukättelyssä häviän.

Toinen esimerkki.

"Teille on opetettu tämä isille annettu käsky: 'Älä tapa.' Se, joka tappaa, on ansainnut oikeuden tuomion. 22 Mutta minä sanon teille: jokainen, joka on vihoissaan veljelleen, on ansainnut oikeuden tuomion. Samoin jokainen, joka sanoo veljelleen: 'Senkin hölmö', on ansainnut Suuren neuvoston tuomion, ja se, joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.
23 "Jos siis olet viemässä uhrilahjaasi alttarille ja siinä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan, 24 niin jätä lahjasi alttarin eteen ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa. Mene sitten vasta antamaan lahjasi.

25 "Tarjoa vastapuolellesi sovintoa jo silloin, kun vielä olet hänen kanssaan matkalla oikeuteen. Muuten hän saattaa luovuttaa sinut tuomarille ja tuomari vartijalle, ja niin sinut teljetään vankilaan. 26 Usko minua: sieltä sinä et pääse, ennen kuin olet maksanut kaiken viimeistä kolikkoa myöten.


Tämä jymähti ensisijaisesti työkaverin suhteen. Hän on päättänyt, että olen hänen vihollisensa ja hänellä on oikeus loukata, häväistä minua ja pyrkimään eliminoimaan minut. Hän selvästi näyttää ajattelevan, että hän on oikeutettu tuohon.

Jeesuksen sanat osoittavat että asiat ovat toisin. Hän EI pääse edesvastuusta

Samoin minunkin kohdallani. Kun haudon halveksivia, vähätteleviä ajatuksia toisesta ihmisestä, en voi välttää vastuuta siitä. Eli jos olen uskossa, ainoa mahdollisuus minulla on myöntää syntini, katua ja pyytää anteeksi jos olen haavoittanut toista. Ihminen helposti luulee että ei minua vedetä koskaan vastuuseen siitä, että halveksin jotakuta toista.

Itse huomaan myös, että kun nyt ilmeisesti työkaveri on tajunnut, että hän on jäänyt kiinni ja hän ei enää hypi silmilläni, minulla nousee puolestaan halveksivia, vihaisia ajatuksia kaikesta mitä hän on minulle tehnyt.
Mutta mutta Jeesuksen edessä MINUN vastaavat ajatukset ovat yhtä mustia.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #17 : 14.12.22 - klo:14:22 »
Heh, satuin juuri FBssä näkemään Carl Jungin ajatuksen: "olet sitä mitä teet, et sitä mitä sanot, että tulet tekemään."

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #18 : 14.12.22 - klo:18:22 »
Olen samoin huomannut itsessäni asian että halveksin erästä joka mielestäni on törppö käytökseltään ollut, samoin ärsyttää kun olen täysin syyttömänä saanut vihamielisyyttä. Minun on PAKKO tehdä parannus muuten hukka perii.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #19 : 15.12.22 - klo:00:28 »
Kuvittelenko vain, vai onko tuossa ironiaa?

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #20 : 15.12.22 - klo:06:21 »
Ei, vaan ihan asioita joiden kanssa painin. Joskus on helppo antaa anteeksi todella suuria asioita ja jonkun ilkeydet pistää syvälle.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #21 : 15.12.22 - klo:07:46 »
Muisti ei kulje käsi kädessä anteeksiantamisemme kanssa. Sielun haavat paranevat toisinaan hitaasti.
Vaikka syy onkin toisessa, tilanteessa helpottaa, kun muistaa, että jokainen meistä on syyllinen. Vain silkasta armosta olen pelastettu, niinkuin tuo toinenkin, jolla mielestämme on hirsi silmässään.
Tuntuu kohtuuttomalta painaa villaisella kärsitty vääryys, mutta kun ei oikein muutakaan vaihtoehtoa ole. Ja näitä vääryyksiähän riittää tässä maailmassa loputtomiin, niin yhdessä kuin yksikseen kärsittäviksi.
Kameli menee neulansilmän läpi, koska Jumalalle se ei ole ongelma. Pitää vaan alentaa itsensä siksi aasiksi, jolla Jeesus ratsastaa, ei ainoastaan nyt adventtiaikana, vaan ihan joka päivä!

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #22 : 15.12.22 - klo:10:32 »
Sitä voi päättää, annan anteeksi ja todella haluaa tehdä Jumalan tahdon, mutta  taas sopivan hetken tullen voikin yllättyä omista ajatuksistaan jotka eivät pyhittyneet.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #23 : 15.12.22 - klo:13:48 »
Kaivoin kirjahyllystäni joskus suosituksesta hankkimani Watsonin ja Tharpin kirjan nimeltä Self-Directed Behavior: Self-modification for Personal Adjustment. Itseohjautuvasta käyttäytymisestä ja sen muokkaamisesta siis kyse, mistä osaltaan vuorisaarnan oppien käyttöön otossa voisi olla kyse. En ole lukenut ko. kirjaa kokonaan läpi, mutta selaillut ja lukenut pieniä osia.

En tiedä onko kukaan ottanut esim. tuon kirjan neuvoja käyttöön vuorisaarnan sisäistämisessä, mutta ehkä se voisi auttaa? Kirjassa on esim. tavoitteiden asettamista, käyttäytymisen havainnointia ja tallentamista jne. Ympäristö, ajatukset, palkitseminen jne. Ei tosin vaikuta ihan helpolta sisällöltä tai projektilta, mutta ihan mielenkiintoinen aihe. Muutosta voi kuitenkin saada aikaan eri tavoin ja taktiikoilla, joskin se ei ole aina helppoa tai yksinkertaista. Ja vuorisaarnan tavoitteet eivät ole aivan helppoja.

Toki vaikuttaahan tällainen oman käyttäytymisen muokkaus ja mittaaminen vähän suorittamiselta ja maalliselta toiminnalta. "Pyhittymiseni Excel-taulukossa", no ei. Jotenkin ei se tule ensimmäiseksi mieleen hengellisyydestä. Omavanhurskaus riskinä? Vaikka toisaalta tavoitteenahan olisi vuorisaarnan oppien käyttöön ottaminen, mistä kunnia kristukselle.

Eli onhan vuorisaarnassa konkreettisia kehityskohteita, joita voisi myös mitata, tarkkailla ja yrittää muuttaa omassa elämässä. Isommassa kuvassa kristinuskossa tietysti on kyse paljon muustakin kuin omasta käyttäytymisestä tai sen muokkaamisesta ja Pyhä Henki voi varmasti ohjata (rukoillessa) kristittyjä ilman tällaisia metodejakin.

Huomasin tässä mielenkiintoisia pointteja, mutta minulla oli niin kiire yrittää ilmaista lähtökohtiani tässä ketjussa, joten tämä viesti jäi sivuun.

Tässä viittaat juttuihin mitkä ovat taustalla kun olen pohtinut Vuorisaarnaa.

Se tulee ilmi siinä, miten yritin laatia antiteesin Vuorisaarnaan vertaillakseni inhimillistä ajattelua Jeesuksen opetuksiin.
Sanoisin, että perusinhimillinen ajattelu mielestäni EI tule niihin johtopäätöksiin, mitä Jeesus esitti Vuorisaarnassa.
Jeesus itseasiassa listasi Vuorisaarnassa juuri tämän inhimillisen ajattelun ja osoitti mihin siitä ajattelusta johtuva käyttäytyminen johtaa.

Ihminen joko ottaa Jeesuksen johtopäätöksen vakavasti tai ohittaa ne ja jatkaa sitä (inhimillistä, syntisestä luonnosta nousevaa) ajattelua mistä hän kertoo Vuorisaarnassa.

Jeesushan kuvaa käyttäytymisen missä ihmisen painopiste on niissä olosuhteissa missä hän kulloinkin elää ja yrittää siinä parantaa olosuhteitaan niinkuin parhaaksi näkee sivuuttaen sen totuuden että Jumala pitää meistä huolen ja tavallaan eläen ikäänkuin Jumalaa ei olisi.

Pahaa vastaan ruvetaan taistelemaan omassa ymmärryksessä, vaatteet, syöminen yms tulee ensisijaiseksi, vihataan toisia ihmisiä, ollaan toisille kivoja jne. jne. ei välitetä miten kohtelemme niitä jotka meidän lähtökohdistamme ovan pahoja meitä kohtaan jne. jne.

Siis Korpiman viesti viittaa maalliseen psykologiaan tai sitä vastaavaan missä ihminen on tietoisempi omista ajatuksistaan ja sitä kautta käyttäytymisestä ja sen kautta pyrkii muuttamaan lähtökohtiaan ja käyttäytymistä.
Tämä on minulle tuttua rikollisten kuntoutuksesta.
« Viimeksi muokattu: 15.12.22 - klo:13:56 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #24 : 15.12.22 - klo:13:54 »
Sitä voi päättää, annan anteeksi ja todella haluaa tehdä Jumalan tahdon, mutta  taas sopivan hetken tullen voikin yllättyä omista ajatuksistaan jotka eivät pyhittyneet.

Niin, oma ajattelu on ikäänkuin meidän operating system tietokoneessa. Se on ohjelmoitu tietyllä tavalla ja aina palaa samaan, ;D Mikä se sana on suomeksi. Siis Windows tai Linux. Mitä ne ovat suomeksi, unohtui sana??

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1160
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #25 : 15.12.22 - klo:14:14 »
Siis Korpiman viesti viittaa maalliseen psykologiaan tai sitä vastaavaan missä ihminen on tietoisempi omista ajatuksistaan ja sitä kautta käyttäytymisestä ja sen kautta pyrkii muuttamaan lähtökohtiaan ja käyttäytymistä.

Juu, pointtihan oli siis että yrittäisi edistää vuorisaarnan opetuksien sisäistämistä tällaisilla maallisen psykologian keinoilla. En tiedä, onko se järkevää, mutta hyvä tilannehan olisi jos vuorisaarnan opetukset muodostuisivat kristityn ajatuksiksi ja näkyisivät käyttäytymisessä. Toinen juttu sitten on, pitäisikö luottaa vain lukutaitoon, rukoukseen ja Pyhän Hengen vaikutukseen vai olisiko tällaisille harjoituksille tarvetta. Tai olisiko niistä peräti haittaa?

Tämä on minulle tuttua rikollisten kuntoutuksesta.

Kaikkihan olemme rikollisia - ainakin Jumalan lakia vastaan. Toivottavasti kuntoudumme Jumalan valtakuntaan. En tiedä pitäisikö tähän laittaa hymiö.  :)

Mielenkiintoinen kirja, jonka hankin ja luin viime aikoina on Pyhien isien opetuksia himoista (suom. Petri Piiroinen), jossa ortodoksiset isät ja askeetikot opettavat taistelua erilaisia himoja vastaan. "... ihminen oppisi taistelemaan Jumalan tarkoituksia estäviä ja elämän voimia turmelevia pyrkimyksiä, voimia ja asenteita vastaan." Taistelu himoja vastaan jaetaan ainakin vatsanpalvontaan, hekumaan, turhamaisuuteen ja vihaan. Noin käyttäytymisen muutoksen näkökulmasta mielenkiintoista. Nöyryyttä, synnintuntoa ja rukousta korostetaan takakansitekstissä.
« Viimeksi muokattu: 15.12.22 - klo:14:23 kirjoittanut Korpima »

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #26 : 15.12.22 - klo:14:24 »
Tämä meidän käyttöjärjestelmä menee heti lapsuudessa vikaan, kun imemme vanhempiemme käyttäytymismalleja ja toistamme niitä tiedostamattamme. Ne on kuin koukkuja, joihin jäämme kiinni. Myös ns. hyvien kotien lapsilla on opituissa malleissa korjaamisen varaa, vaikka vanhemmat olisivatkin olleet tolkun ihmisiä. Siis vaikka juuri tuo kanssaihmisten jaottelu hyviksiin ja pahiksiin, joka on meille kaikille tuttua. Jos ”maallisin” keinoin niitä vääriä malleja yrittäisi saada korjattua, niin rahaa palaa ja vuosia kestävä prosessi on tiedossa. Vankilassa kaiketi yhteiskunta maksaa tuon ajattelun uudelleenprosessoinnin. Mutta me tavikset, joilla ei ole varaa luksukseen, joudumme kärvistelemään ongelmiemme kanssa ja pyytämään päivittäin yläkertaa apuun.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #27 : 15.12.22 - klo:14:35 »
Joo käyttöjärjestelmä.
Tulin kirjoittamaan sen sanan, mutta Opo oli jo maininnut sen. :)

Pitää lähteä töihin...

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1160
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #28 : 15.12.22 - klo:14:42 »
Tässä on mielestäni mielenkiintoista myös se, miten hengellinen Pyhä Hengen vaikutus ja rukous, sekä ihmisen omat ajatukset ja käyttäytyminen kietoutuvat yhteen.

Maallisella ihmisellahän on vain ja tietysti omat ajatukset ja käyttäytyminen, mutta uskovalla Pyhä Henki ja Jumalan voiman mahdollisuus.

Toisaalta hengellisiin harjoituksiinhan luetaan Raamatun lukeminen (kun useimmat osaavat nykyisin lukea). Tätä voinee tehostaa vaikka pitämällä päiväkirjaa ja miettimällä/kehittämällä vaikka omaa toimintaa vuorisaarnan opetuksia vastaan, jota tässä ketjussakin on mietitty. Muutakin kristillistä kirjallisuutta on runsaasti, jos jokin elämänalue kaipaa parannusta, esim. olen lukenut kahden tohtorin kirjoittamaa kristillistä kirjaa rajoista (Cloud & Townsend: Boundaries), jossa puhutaan myös perheen vaikutuksesta.

Lisäksi onhan kristillistä sielunhoitoa/perheneuvontaa ym., jossa varmaan jossakin määrin sovelletaan myös erilaisia harjoitteita ja ehkä psykologiankin metodeja, jos ne toimivat ja ovat soveliaita? Tässä suhteessa ihminen on monipuolinen kokonaisuus, johon voi vaikuttaa erilaiset hengelliset ja psykologiset vaikutteet. Olettaisin että kaikki mikä edistää Jumalan tahdon etenemistä ihmisen elämässä on hyvää, vähän niin kuin kristitty urheilijakin voi hyödyntää tieteen ja tutkimuksen tuloksia. Joskus tarvitsee treenata tai hakea apua (Jumalalta/muilta ihmisiltä), jos haluaa muutosta.

"Jumalan henki on kuitenkin himojen orjuudesta vapauttava henki, joka suo sellaisen todellisen vapauden ja todellisen rauhan, jota tämä maailma ei voi antaa eikä ymmärtää." (Pyhien isien opetuksia himoista, s. 19, suom. Petri Piiroinen.)
« Viimeksi muokattu: 15.12.22 - klo:15:03 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1160
Vs: Peilikuva itsestäni Vuorisaarnan valossa.
« Vastaus #29 : 15.12.22 - klo:15:20 »
Jos ”maallisin” keinoin niitä vääriä malleja yrittäisi saada korjattua, niin rahaa palaa ja vuosia kestävä prosessi on tiedossa.

Toisaalta minusta tuntuu että harva kristitty on valmis missään mielessä ja sielunhoidolliselle/psykologiselle muutokselle on mahdollisuuksia. Toki Pyhä Henki voi varmasti muuttaa ihmistä perusteellisesti ja hyvin - nopeastikin. Tämä toki herättää kysymyksen milloin ja mitä metodeja kristityn kannattaisi hyödyntää, jos tuntee tarvetta. Itseterapiakin on mahdollista, olen välillä katsellut YouTubessa Daniel Macklerin videoita (ei tosin kristitty).

Esim. itselleni oli (tämä ennen uskoon tuloani) aika paljon hyötyä David Burnsin kirjasta Feeling Good, jossa oiotaan erilaisia masennukseen liittyviä ajatusvääristymiä self-helpin muodossa (kognitiivinen psykoterapia). Kyseessä siis "vain" huono ajattelu, jota voi muuttaa. Ko. kirjan lukeminen ja harjoitusten tekeminen voi auttaa (tutkimuksia sen toimimisesta on tehty).

Kristittykin on kuitenkin edelleen ihminen, joka toimii monessa suhteessa samoin kuin maallinen ihminen ja johon voi vaikuttaa erilaisin keinoin. Kristityilläkin voi olla esim. huonoa ajattelua tai ajatusmalleja (no, ainakin itselläni, välillä tuntuu ettei muuta olekaan). Rukous ensin ja sen jälkeen tekeminen tai avun etsiminen voi olla järkevää - sama idea kuin että jos Jumala voi käyttää lääkäriä, niin miksei muitakin metodeja.
« Viimeksi muokattu: 15.12.22 - klo:15:51 kirjoittanut Korpima »