Kirjoittaja Aihe: Pelottaako tuleva talvi  (Luettu 1254 kertaa)

Poissa Karina-lile

  • Viestejä: 154
Pelottaako tuleva talvi
« : 31.07.22 - klo:23:07 »
.
« Viimeksi muokattu: 01.08.22 - klo:21:26 kirjoittanut Karina-lile »
* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #1 : 31.07.22 - klo:23:27 »
En tiedä, olen kai jo jotenkin turtunut huonojen uutisten suhteen.
Ajattelen, että mitä vain voi tapahtua ja ehkä ajattelen, että tää kaikki on Jumala tuomiota ja varoitusta.
Uskon että hän on aina 100% kontrollissa. Ja rukoukseni lähinnä on: armahda meitä !


Ajattelen kovaa kuivuutta USAn länsiosissa ja vesistöjen kuivumista ja sitten toisaalta valtavia tulvia. Ja kuumuutta ja metsäpaloja USAn länsiosissa ja Euroopassa....

Las Vegas on rakennettu täysin erämaahan, ja jos kuivuus kuivaa Colorado jokea niin paljon, että Lake Mead mikä on Hoover padon takana oleva järvi, niin Las Vegasista loppuu vesi ja siitä tulee jälleen se mitä itsessään onkin: erämaa ???

En taida olla kovin lohduttava tässä kohden.  :-\

Mutta meillä on AINA turva Herrassa. Sekä elämässä että kuolemassa. Se on tosi ja siitä pidän kiinni.

Mutta kyllä Raamatussa varmaan aina Herra on herättänyt omiaan rukoilemaan tilanteiden puolesta mitkä ovat vaarallisia ja uhkaavia. Ja varmaan se on yhä uskovien vastuu. Siis rukoilla Suomen, Ruotsin ja monen muun maan puolesta, että Herra voisi varjella sodalta.
« Viimeksi muokattu: 01.08.22 - klo:02:48 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #2 : 01.08.22 - klo:14:13 »
Danielin kirjan 9:2:ssa Daniel kertoo kirjoituksista huomanneensa, että Jumala oli sanonut, että Jerusalem tulee olemaan rauniona 70 vuotta.

Minua jotenkin huvitti, kun jae 2 kuulostaa, siltä että Daavid oli ikäänkuin sattumoisin huomannut tuon kirjoituksista.
Se sai Danielin toteamaan, että todella kansana olivat tehneet syntiä Jumalaa kohtaa lukuisin eri tavoin ja hän hartaasti rukoili ja pyysi anteeksi kaikkien puolesta sitä kapinaa mikä heillä on Jumalaa kohtaan.

Tuo on minusta niin puhutteleva. Hän samastui kansan kapinallisuuteen eikä katsonut sitä ulkopuolisena ja pyysi, että Herra armahtaisi.

Illalla satuin näkemään ilmoituksen facebookissa ensi viikon opetuksesta kirkossa. Pastori alkaa käydä Joonan kirjaa läpi ja otsikoinut seuraavan saarnan/opetuksen sanoilla "Jumalalla on myötätuntoinen sydän-onko sinulla"

Joona suutahti Herralle kun vastasi Niniven kaupungin asukkaiden katumukseen armahtamalla heidät ja säästi kaupungin tuhola. Joona kai ajatteli, että olis antanut mennä vaan.  ???

Jumalan piti opettaa häntä olemaan armollisempi.
« Viimeksi muokattu: 01.08.22 - klo:14:21 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #3 : 01.08.22 - klo:14:50 »
Otsikon kysymykseen vastaan, etten osaa ainakaan nyt pelätä. On puhuttu, että sähköä saatetaan joutua säännöstelemään ja sen hinta nousee nykyisestäkin. On jo nyt tosi korkealla. Pohjois-Suomessa on polttoaine loppunut pienillä paikkakunnilla ja hinta on korkea. Neste kehuu tehneensä kovaa tulosta.

Ruoka on kallistunut tuntuvasti. Ihan tavalliset maito, kaurahiutaleet, leipä ja sellaiset, ovat kallistuneet useita kymmeniä prosentteja. Esimerkkinä edullisin 1,75 litran maitopurkki maksoi ennen Prismassa 0,92 € ja nyt se maksaa 1,19 €. Kahvikin on hurjan kallista.

Kaikkea voi tapahtua, ajattelen niin. Eri tahoilta kuuluu, että pitäisi varautua ruokapulaan ja yleisesti siihen, jos ei voida käydä töissä, eikä ole muutenkaan toimeentuloa, ei sähköä, ei lämmitystä. Että nyt vielä kun voi, pitäisi hankkia lämpimiä vaatteita ja varautua elämään ulkosalla, jos tulee sota. Terveillä sekin jotenkin onnistuu, sairailla ei.

Uskon Jumalan huolenpitoon, Hän näkee ja tietää kaiken. Elämän päättymisen hetkenkin hän tietää, milloin se on.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #4 : 01.08.22 - klo:15:04 »
Ei pelota. Ja, eihän kahvi nytkään kallista ole, siis kahvipaketti. Yhdestä paketista tulee monta kymmentä kuppia kahvia, kun laskee yhden kupin hintaa niin huomaa että kahvi on todella edullinen juoma, edelleen.

Sähkönsiirtohinnat ovat törkeän korkeita, ja olivat jo ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Olen rukoillut että ne laskisivat 30-60%.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #5 : 01.08.22 - klo:16:56 »
Ei ole kauaa, kun kulta katriinaa sai 4 pakettia kympillä tarjouksesta. Nyt yksi paketti maksaa prismassa 5,95 €. Tarjouksia ei ole näkynyt. Mun mielestä se on kallista entiseen verrattuna.

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #6 : 01.08.22 - klo:19:49 »

Poistin textini.
RUKOILLAAN.

* lile
Kiitos, että poistit tekstin. Se oli kokonaan isoilla kirjaimilla kirjoitettu, mikä siis somessa tarkoittaa huutamista, äänen korottamista.
Ehkä huomasit, että hyväkin asia voi kääntyä vastakohdakseen, jos sen esittää yliampuvasti. Kyllä rukoilemme!

Poissa Karina-lile

  • Viestejä: 154
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #7 : 01.08.22 - klo:22:06 »
Tänään 1. elokuuta 2022

olen lähettänyt yksityisviestit
Puimatanner keskustelufoorumin ylläpidolle/ moderaattoreille/ valvojille

 Natanaelille ja Sandialle

Asia:

Pyydän välittömästi em. poistamaan profiilini

Karina- lile.

Göteborg 2022 08 01

MVH

liisa lehikoinen
* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #8 : 01.08.22 - klo:22:18 »
Ei kannata häippästä, tänne voi piipahtaa milloin sulle sopii.👍😊

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #9 : 01.08.22 - klo:22:20 »

Sähkönsiirtohinnat ovat törkeän korkeita, ja olivat jo ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Olen rukoillut että ne laskisivat 30-60%.
No, siirtohinnat ovat korkeita, koska valtiovalta määräsi sähköyhtiöt kaivamaan vuosittain tietyn osuuden sähkölinjoista maahan. Syynä oli se, että saataisiin sähkökatkot vähenemään: pelkistetysti sanoen, linjoille kaatuva puu aiheuttaa sähkökatkon, mutta maan alla oleva kaapeli on turvassa.

Sähkölinjojen kaivaminen maan alle ei ole kovin halpa operaatio, ja koska se on pakko tehdä, sähköyhtiöiden on ollut pakko korottaa siirtohintoja.

Poissa Karina-lile

  • Viestejä: 154
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #10 : 01.08.22 - klo:22:24 »
Ei kannata häippästä, tänne voi piipahtaa milloin sulle sopii.👍😊
     

Ystävä.
En halua.
Pahoitin mieleni.

Haluan pois.

En koe tätä foorumia paikakseni.

Siunausta Sinulle.



* Minun turvani on ikiaikojen Jumala,
minua kannattavat iankaikkiset käsivarret*

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #11 : 01.08.22 - klo:22:27 »
Sähkönsiirtohinnat ovat törkeän korkeita, ja olivat jo ennen koronaa ja Ukrainan sotaa. Olen rukoillut että ne laskisivat 30-60%.
Jos taas tarkoitit energiahintoja, niin niiden korottamiseen on ollut toisenlaiset syyt: sähköyhtiö joutuu ostamaan sähkön jonka se sitten myy kuluttajille, ja sähköyhtiö ei itse voi vaikuttaa siihen mikä on hinta ostomarkkinoilla josta se sähkön ostaa. Joillakin yhtiöillä on tosin omaakin sähkön tuotantoa, mulla aika monilla sähkön myyntiyhtiöillä ei ole.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #12 : 01.08.22 - klo:23:00 »
Foorumin säännöt eivät kieltäne kirjoittamasta tikkukirjaimilla.
Ja ihan hyvä aloitus, Lile. En tiedä miksi poistit.

Itse olen paljon pohtinut asioita aloituksesi tiimoilta. Venäjän hyökkäys Ukrainaan on ehkä suunnilleen sama kuin lentokoneiden lento Manhattin pilvenpiirtäjiin jo parikymmentä vuotta sitten. Voi hurja, miten aika menee lujaa!

Se näytti järkyttävän usalaisten illuusiota turvallisuudesta täällä rapakon takana.
Venäjän hyökkäys Ukrainaan puolestaan ehkä järkytti eurooppalaisten illuusiota jatkuvasta hyvinvoinnista, edistyksestä, vauraudesta............ja turvallisuudesta.

Minulla ei ole nappuloita nimimerkkien poistamiseen.

Rohkaisen sinua tekemään jotain muuta kuin ikäänkuin eliminoimaan itsesi, jos ihmiset eivät näytä reagoivan sillä tavalla mitä toivoisi. Sano vielä tiukemmin sen sijaan, että luovut leikistä ja tavallaan perut sanasi.
 :) Elämä on liian vaikeaa jos antaa toisten astua varpaille.

Tietty ei koskaan voi kontrolloida miten toiset meihin reagoi. Se vaan on niin.
Mutta ei myöskään tule antaa ihmisten kontrolloida mitä itse tekee.
« Viimeksi muokattu: 02.08.22 - klo:04:52 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #13 : 02.08.22 - klo:08:00 »
Ei kannata häippästä, tänne voi piipahtaa milloin sulle sopii.👍😊
     

Ystävä.
En halua.
Pahoitin mieleni.

Haluan pois.

En koe tätä foorumia paikakseni.

Siunausta Sinulle.

Älä ihmeessä lähde mihinkään!   :( :( :(
Ei ole muitakaan foorumeita, ei ainakaan kristillisiä, joissa olis mukava olla. Sinua tarvitaan täällä. Kirjoittele vaan ihan omalla tyylilläsi…  ;) ;) ;)
« Viimeksi muokattu: 02.08.22 - klo:08:09 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Opo

  • Viestejä: 345
Vs: Pelottaako tuleva talvi
« Vastaus #14 : 02.08.22 - klo:09:24 »
Foorumin säännöt eivät kieltäne kirjoittamasta tikkukirjaimilla.
Ja ihan hyvä aloitus, Lile. En tiedä miksi poistit.
En minäkään tiedä, miksi poistit tekstin. Kuvittelin tietäneeni syyn, enkä tiennyt kuitenkaan. Otan opiksi.