Kirjoittaja Aihe: Hengellistä musiikkia  (Luettu 21051 kertaa)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #30 : 11.11.13 - klo:12:50 »
Olen niin vanhanaikainen, että ns. uusi virsikirja on mielestäni runneltu.
En muista, milloin viimeinen uudistus tehtiin, mutta suurin osa ikivanhoista
virsistä on omituisesti muunneltu, ja "syyllinen"on useimmiten sama henkilö, muuan A-M R.

Siis en solvaa häntä, koska tajuan idean ja tunnustan hänen runolliset ansionsa.
Mutta siitä huolimatta minun tyyppiseni kokee vanhojen tekstien uudenaikaistamisen
vääristelynä.
Esim. entinen lempivirteni "On ihanata ylistää" on raiskattu.

Kuuntelen tosi harvoin RadioDeitä. Tänään kuitenkin ollessani yksin, selasin radiokanavia ja melkein joka tuutista tuli "biisejä", jotka ainakin minun korvissani olivat yhtä ja samaa jumputusta ja vain sanat vaihtelivat. Kaikkein pahinta oli kuulla RadioDeistä, kun eräs vanha hengellinen laulu oli raiskattu nykytyylin mukaiseksi. Laulu oli "Jeesus-nimi ota myötäs, murheen laakson matkamies". Ei ollut vaikeaa kuvitella, että laulu oli pilkkamielessä muokattu "uuteen uskoon". Minusta tällaiset vanhojen laulujen pahoinpitelyt ovat jo tekijänoikeusrikoksia, joista pitäisi antaa jonkinlainen tuomio. Tietenkään se ei enää ole mahdollista, jos niitä pidetään asianomistajarikoksina.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Lydia

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #31 : 17.11.13 - klo:18:09 »
http://www.youtube.com/watch?v=DJrrXQGqQKs

Golgatan veressä voima on.

Classic Praise & Friends

Poissa Hilema

  • Viestejä: 269
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #32 : 18.11.13 - klo:23:30 »
Sanat ovat laulussa tärkeitä, sillä melodian avulla sanat jäävät mieliin paremmin kuin runonlausuntana. Kerran tai pari jotain kyseenalaista ei vielä mitään, mutta toistuvasti, vaikkapa kerran viikossa srk:n kokoontuessa laulettavien `piisien`sanoituksilla on opetuksellista vaikutusta. Varsinkiin kasvaviin, tuleviin srk:laisiin, lasten ja nuorten mieliiin. Lauletun tulee olla linjassa puhein opetetun kanssa. Muistuukin mieleeni sanonnan tapainen, että srk:n teologian voi havaita sen lauluista jopa paremmin kuin puheista.

Olen tykästynyt tähän, entuudestaan minulle tuntemattomaan virteen, jota lauletaan usein eht. aikana. Suom. kansansävelmä, sanat tuntemattoman ruotsalaisen, käännetty suomeksi jo 1786. En tiedä mihin kokoelmaan, arvaus että olisi rukoilevaisuuden lauluja. Siinä on kaikkiaan 9 ytimekästä säkeistöä.

http://www.luthersaatio.fi/images/virret/04-786_Karitsan_kiitos.mp3

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #33 : 20.11.13 - klo:15:29 »
Muistuukin mieleeni sanonnan tapainen, että srk:n teologian voi havaita sen lauluista jopa paremmin kuin puheista.

Toinen, mistä seurakunnan tilan näkee yhdellä silmäyksellä, on kirjapöytä (anteeksi, meni ohi aiheen).
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #34 : 29.11.13 - klo:01:47 »
En siedä minkäänlaista taustamusiikkia, kun suoritan tavanomaisia elämäni
toimenpiteitä.
Jopa tiskaamista häiritsee, jos samaan aikaan joku joikuu jossakin- vaikka olisi
kuinka kaunista tai syvällistä.

Kun kuuntelen jonkin esityksen, kuuntelen sitä enkä tee muuta.
Tämä on paha tapa.
Olisi parempi tykätä siitä, että taustalla soi jotakin.
Mutta ei.
Eikä puhettakaan, että pystyisin lukemaan jotakin, jos on jokin ääni taustalla.

Saldo

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #35 : 29.11.13 - klo:02:03 »
En siedä minkäänlaista taustamusiikkia, kun suoritan tavanomaisia elämäni
toimenpiteitä.
Eikä puhettakaan, että pystyisin lukemaan jotakin, jos on jokin ääni taustalla.

Vaivani on sama, mutta lievempi.

Kotonakin kuuntelemme musiikkia tai luemme. En ole halunut selvittää  onko se rajouttuneisuutta vai jotain myönteistä.

wakan

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #36 : 29.11.13 - klo:02:05 »
Eikä puhettakaan, että pystyisin lukemaan jotakin, jos on jokin ääni taustalla.

Just näin. Minulla on oltava korvatulpat päässä lukiessa, ja varsinkin, jos luen oppiakseni. Jopa hiljainen liikenteen ääni häiritsee.

Foorumeita sentään pystyn lukemaan ja niille kirjoittelemaan taustamusiikin soidessa kuulokkeista.
« Viimeksi muokattu: 29.11.13 - klo:16:05 kirjoittanut wakan »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #37 : 29.11.13 - klo:12:43 »
Kuuntelen musiikkia vain silloin kun sitä aktiivisesti kuuntelen.
Möly on häiritsevää.

Valitettavasti nykyisin kuulee hyvin harvoin musiikkia, joka ei ole mölyä. Minua häiritsee suunnattomasti radion puheohjelmat, joissa on jokin taustamusiikki päällä. Jopa erilaiset tunnaritkin. Minulla on jonkinasteinen kuulonalenema, joka tekee asian vielä kiusallisemmaksi. Hiljaisuus on parasta "musiikkia".
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

wakan

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #38 : 01.12.13 - klo:00:21 »

Charlotte

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #39 : 01.12.13 - klo:11:03 »
Eikä puhettakaan, että pystyisin lukemaan jotakin, jos on jokin ääni taustalla.

Foorumeita sentään pystyn lukemaan ja niille kirjoittelemaan taustamusiikin soidessa kuulokkeista.

Minä en pysty tekemään edes tätä jos musiikki soi.

Olen myös erittäin herkkä äänille, ihan sama mitä teen, on vaikea keskittyä, jos on vähänkään jotain ääntä jossain.

Esim. opiskeluissa, koulussa oli aina jotain ääntä ja hälyä oppitunneilla. Minun oli aina käytävä asiat uudelleen kotona läpi, jos halusin tietää, mitä koulussa puhuttu aihe oikeasti tarkoitti jne. kun oli vaikea keskittyä oppitunneilla.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #40 : 01.12.13 - klo:16:58 »
Tänään laulettiin päivätilaisuudessa 2 laulua, joista kummastakaan en pidä. 
Voisin jopa sanoa niiden olevan inhokkikappaleitani, ellen tietäisi, että niin ei saa sanoa hengellisistä lauluista.
Juu.  Ensimmäisen lauloi kuoro: Me teille rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa...toivomme.
Me teille rauhaa rauhaa rauhaa.....  Ja taas uudestaan. Me teille rauhaa... Ja välillä hebreaksi:  He venu shalom shalom shalom...
Miksi se ärsyttää?
Samojen sanojen uuvuttava toistaminen.  Ja laulun kaksoisviestintä:  Toivotetaan rauhaa,
mutta ko. sana huudetaan sotaisalla äänellä, aivan kuin konekiväärin papatus.

Ja toinen on hoosianna.
Ai että se ottaa meikää hermoon.
Loputtomasti, uudestaan ja uudestaan ja uudestaan aina samaa ja taas uudestaan.

Muistan oppikoulun aamurukouksista, kun kaikki 500 oppilasta seisoimme riveissä ala-aulassa laulamassa hoosiannaa.  Joka vuosi ainakin yksi lapsi pyörtyi ja joku oksensi.
Hermoja raastava sävel ja loputtomat toistot sen saivat aikaan. 
Ja tietysti pitkä pakkoseisominen hievahtamatta paikallaan.

Joo. Tiedän.  Ei saa olla aina niin negatiivinen.  Mutta minkäs sille voi, kun on
synkkä luonne.

Poissa Adina

  • Viestejä: 416
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #41 : 01.12.13 - klo:17:26 »
 ::)
Ne toistot >:(
Kol. 3:2
   
Olkoon mielenne siihen, mikä ylhäällä on, älköön siihen, mikä on maan päällä.

wakan

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #42 : 02.12.13 - klo:15:22 »
Tänään laulettiin päivätilaisuudessa 2 laulua, joista kummastakaan en pidä. 
Voisin jopa sanoa niiden olevan inhokkikappaleitani, ellen tietäisi, että niin ei saa sanoa hengellisistä lauluista.
Juu.  Ensimmäisen lauloi kuoro: Me teille rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa...toivomme.
Me teille rauhaa rauhaa rauhaa.....  Ja taas uudestaan. Me teille rauhaa... Ja välillä hebreaksi:  He venu shalom shalom shalom...
Miksi se ärsyttää?
Samojen sanojen uuvuttava toistaminen.  Ja laulun kaksoisviestintä:  Toivotetaan rauhaa,
mutta ko. sana huudetaan sotaisalla äänellä, aivan kuin konekiväärin papatus.

Sen voi laulaa "he vei mun sanomalehen", niin jos se sitten on mukavampi laulu.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2461
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #43 : 02.12.13 - klo:21:22 »
Tänään laulettiin päivätilaisuudessa 2 laulua, joista kummastakaan en pidä. 
Voisin jopa sanoa niiden olevan inhokkikappaleitani, ellen tietäisi, että niin ei saa sanoa hengellisistä lauluista.
Juu.  Ensimmäisen lauloi kuoro: Me teille rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa rauhaa...toivomme.
Me teille rauhaa rauhaa rauhaa.....  Ja taas uudestaan. Me teille rauhaa... Ja välillä hebreaksi:  He venu shalom shalom shalom...
Miksi se ärsyttää?
Samojen sanojen uuvuttava toistaminen.  Ja laulun kaksoisviestintä:  Toivotetaan rauhaa,
mutta ko. sana huudetaan sotaisalla äänellä, aivan kuin konekiväärin papatus.

Sen voi laulaa "he vei mun sanomalehen", niin jos se sitten on mukavampi laulu.
Ai kauheeta sentään.
Ettäkö "Hevenu shalom alechem" voitaisiin kuvitella muodossa "He vei mun sanomalehen".
Vain kaikkein paatuneimmat näkevät tuossa yhtäläisyyttä.

wakan

  • Vieras
Vs: Hengellistä musiikkia
« Vastaus #44 : 03.12.13 - klo:02:56 »
Ai kauheeta sentään.
Ettäkö "Hevenu shalom alechem" voitaisiin kuvitella muodossa "He vei mun sanomalehen".
Vain kaikkein paatuneimmat näkevät tuossa yhtäläisyyttä.

Niinhän se kai on. Mutta tuskinpa kukaan huomaa mitään.

Oma inhokkilauluni hengellisistä lauluista on "Iloa tulvii", jota hoilattiin toronton kirouksen aikoihin. Sitä hoilatiin pitkään, toistettiin ja toistettiin, toistettiin ja toistettiin.

Iloa tulvii, iloa tulvii
Elävän veden virrat juoksee taivaasta
Iloa tulvii, iloa tulvii
Nimeni on elämän kirjassa, nimeni on elämän kirjassa, nimeni on elämän kirjassa
Halleeluujaaaaa


Suosikkini vanhoista helluntailaisten lauluista taitaa olla tuo Lydian linkkaama "Golgatan veressä". Siitä tulee mieleen lapsuuden kotikokousten lämmin tunnelma.