Kirjoittaja Aihe: Parannuksen aika  (Luettu 857 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Parannuksen aika
« : 27.11.22 - klo:15:39 »
Heräsin joksikin aikaa yöllä ja pohdin tilanteita, lähinnä omassa ja läheisten elämässä. Sittenkin jotenkin hirveän yksinkertaisesti mutta selvästi ja vakuuttavasti tuli mieleen Jeesuksen sanat:"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä teille annetaan".

Eli tuo "kaikki tämä" Vuorisaarnassa tarkoittaa kaikkea tähän elämään kuuluvaa mistä helposti huolehdimme...

Tajusin että tuossa on valinnan paikka, mihin painopiste elämässä laitetaan.
Ja jotenkin tajusin, että olen antanut aivan liian paljon energiaa kaikelle tälle muulle.

Ja se vetää elämää pieleen ja hämärtyy pimenee sydämestä ja ajatuksista.

Eli se on parannuksen paikka ja kurssin suunnan tarkistus.

NIin yksinkertainen ja vakaa totuus, mutta silti huomaa itsessään että se voi unohtua.
Jeesus toteaa useammin kuin kerran, että jos jokin muu kuin Jumala on ensisijainen elämässä, se johtaa siihen, että loppukättelyssä ei jää mitään.
« Viimeksi muokattu: 27.11.22 - klo:16:02 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #1 : 27.11.22 - klo:16:37 »
Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.


Ilmestyskirja 3.

Uskova kai voi päätyä olotilaan, missä ajattelee olevansa rikas eikä enää tarvitsee mitään, kun on itseriittoinen. ???
Jumala näkee, että tulee olemaan kova törmäyskurssi ellei siitä tee parannusta.
Koska Herra näkee että tuo olettamus itseriittoisuudesta on, surullista kyllä, täysin tyhjään perustettu oletus.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #2 : 27.11.22 - klo:19:29 »
Tuli mieleen vertaus kymmenestä neitsyestä, heille kaikille tuli uni. Tämä aika uuvuttaa ja tarvitaan herätystä ja parannusta että jaksetaan perille asti voittajina.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #3 : 27.11.22 - klo:20:03 »
Juu paljon eri Jeesuksen opetuksia tulee mieleen aiheesta.
Eli me tarvitsemme häntä. Emme koskaan tule rikkaaksi itsessämme.

Hassu juttu, pastori kertoi saarnassaan kokeneensa pari tuntia ennen tämän aamun kokousta hyvin samanlaisen kokemuksen kuin mitä itse koin ja kuinka koin, että Herra kohtasi minut.

Kerroin hänelle kokouksen loputtua, että minä koin hyvin vastaavaa myös aamulla ja mainitsin Matteus 6:33 hänelle.

Tässä koko jumalanpalvelus. Min. 53:35 kohdalla pastori kertoo miten huolten murtama hän oli vielä pari tuntia ennen tämän aamun jumalanpalvelusta ja sitten meni Herran luo, polvistui ja itki Herran edessä ja Jeesus kohtasi hänet.

https://www.youtube.com/watch?v=uHB9_ix3ADQ

Itse aloin lukemaan yöllä oppimani seurauksena evankeliumeja uudestaan.
Aloitin Raamatun läpi luvun joku aika sitten uudestaan, mutta nyt aloin lukemaan myös evankeliumeja että Jeesuksen opetukset olisivat tuoreena mielessä, etten eksyisi taas itseriittoisuuteen niin helposti.
« Viimeksi muokattu: 27.11.22 - klo:20:09 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #4 : 28.11.22 - klo:17:52 »
Itse menen Luukkaan evankeliumissa kylväjävertauksessa ja onhan siinä totuus, että sanan kuultuaan pitäisi pysyä siinä. Ja kertaus on opintojen äiti. Tietyssä mielessä parannuksen teon kai pitäisi olla jatkuvaa, joskin riippunee yksilöstä ja tilanteesta.

Huomaa menevänsä helposti arjessa "automaatilla" ja rutiinilla, jos ei esim. rukoile, lue Raamattua tai tee muuta hengellistä, joka palauttaa tämän elämänulottuvuuden mieleen.

Tuli myös mieleen tämänpäiväisen suuren opintosuorituksen arvostelun yhteydessä (arvosanaksi tuli 3/5, hyvä) se, miten absoluuttinen tuomio- ja arviointivalta Jumalalla onkaan verrattuna edes inhimillisiin asiantuntijoihin. Jotka silti varmasti osaavat paljon paremmin kuin itse osaa (hengellisissä tai maallisissa osaamisissa). Ja että ihmisten vaeltelu on hyvin vaikeaa ja keskeneräistä ja varmaankin tyypillisesti lähempänä asteikon alapäätä kuin yläpäätä. "Voitosta voittoon" eteneminen lienee harvinaista.

Parannuksenteko ei myöskään välttämättä ole lainkaan helppoa. Jos esim. olisin halunnut nostaa opintosuorituksen arvosanaani, niin olisi varmaankin vaatinut rankasti työtä ja aikaa ja uudelleenkirjoittamista ja analysointia, jos edes äly riittäisi. Sama kai "elämän parantamisessa" ja kilvoittelussa, ei välttämättä onnistu helposti. Ja Jumalan standardi on täydellisyys kaikessa, siinä ei edes opintosuorituksen 5/5 olisi juuri mitään. "Kokonaistäydellinen elämä" on vaikea juttu.

Itse olen lukenut Raamattua siten, että luen aukeamallisen Vanhaa ja Uutta testamenttia päivittäin (4 sivua yhteensä, ei siis kovin paljoa), lisäksi kuuntelen Norvantoa sovelluksesta. Pitäisikö lukea enemmän, parannuksen teon paikka? Tämä olisi enemmän käyttäytymisessä tapahtuvaa muutosta, parannusta voinee tapahtua myös - tai etenkin - sisäisissä hengellisissä arvoissa/arvostuksissa/asenteissa. Tämä sitten voi johtaa muutokseen käyttäytymisessä, kuten hyvissä teoissa.
« Viimeksi muokattu: 28.11.22 - klo:18:58 kirjoittanut Korpima »

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #5 : 28.11.22 - klo:20:20 »
Koen jotenkin niin, että tulisi välttää sitä, että Raamatun lukemisesta tulisi suorittamista. Koska olen eläkkeellä, minulla on hyvää aikaa lukea. Olen pidemmän aikaa lukenut kaksi lukua Vanhaa ja kaksi lukua Uutta Testamenttia päivässä. Viime aikoina on omalla kohdallani alkanut hiukan tuntua jonkinlaista orjallisuutta tuossa lukemisessani. Olen miettinyt, että ehkä välillä olisi parempikin lukea hiukan vähemmän ja yrittää sitten sisäistää sitä pienempää määrää paremmin. Säännölliset raamatunlukuajat olen kuitenkin kokenut hyväksi.

Olen suunnitellut, että kun saan Vanhan Testamentin luettua loppuun aloitan uuden lukemistavan "Vahvistu Sanasta" -raamatunlukuoppaan avulla. Sen mukaan luetaan yksi Psalmi tai luku Sananlaskuista joka päivä, Evankeliumit tulee luettua kahdesti ja Vanha Testamentti tulee luettua aikajärjestyksessä. Saa nähdä sitten, miten tuon ohjelman seuraaminen minulta tulee onnistumaan. Tuon ohjelman voi aloittaa milloin vaan ja sen avulla Raamattu tulee luettua läpi vuodessa. Oppaassa on myös ohjeet siitä, mitä tulee tehdä, jos jokin päivä jää välistä. -Mielenkiinnolla odotan, miltä maistuu Vanhan Testamentin lukeminen aikajärjestyksessä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #6 : 28.11.22 - klo:22:11 »
Ei meidän elämästä "kokonaistäydellistä" tule tekemälläkään. :)

Aloitukseni lähtökohta oli se, että huomasin, miten olin alkanut huolehtia asioista mitkä eivät ole kontrollissani ikäänkuin saisin ne omaan kontrolliin. Ne ovat liian isoja pienen ihmisen kontrolloida. Ja vaikka "isommankin" ihmisen jos sellaisia olisi. :D

Tajusin että huolehdin ja olen huolestunut Jumalan lupauksien ja totuuden ulkopuolella ikäänkuin en edes tuntisi häntä.

Siinä tajusin että yksinkertainen huomautus Herralta, että he muistatko, minä olen ja sinä olet, minun oli todella terveellinen muistutus ja tajusin että miten helposti voi lähteä siitä luottamuksesta pois.
« Viimeksi muokattu: 28.11.22 - klo:22:19 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #7 : 29.11.22 - klo:13:07 »
Tuossa edellisessä viestissäni hieman unohtui hengen voima: keskeistä parannuksessa (kai, useimmiten?) tulisi olla Pyhän Hengen johdatus ja apu. Itse itsensä parantelu voi johtaa lakihenkisyyteen ja huonoon lopputulokseen.

"Kokonaistäydellinen"-sanassa lähinnä tuli mieleen jotkut suuret pyhimykset, joista on joskus lukenut/katsellut YouTube-videoita. Ainakin käytöksensä ja muun puolesta vaikuttavat ihan erilaisilta kuin tavalliset tallaajat, vaikka kristittyjä hekin olivat. Hyvin paljon matkaa sellaiseen, kunhan oppisi osaamaan edes ilmiselvimpien syntien välttämisen.

Jumalan olemassaolon muistaminen ja luottamussuhteen hoitaminen on varmasti olennaista. Tuli myös hengellisiä termejä, joiden käytössä tai sisäistämisessä en ole kovin hyvä. Pelkään että ajatteluni on kuitenkin välillä aika maallista, eikä niin hengellistä kuin pitäisi. Parannusta länsimaisella ja aikaisemmin tieteeseen luottaneella ihmisellä on tehtävänä rutkasti. Hengellisen ajattelun sisäistämisessä on siis työtä edelleen. 8 vuotta uskossa (itselläni) on vielä aika lyhyt aika.
« Viimeksi muokattu: 29.11.22 - klo:13:24 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #8 : 29.11.22 - klo:14:06 »
Minusta uskossa eräs mielenkiintoisimpia "tutkimusmatkoja" on alkaa todeta modernin ihmisen ajattelun lyhytnäköisyys ja sen kestämättömät premissit.  :)

Jännä oppia Herralta hänen Sanastaan ja siltä kannalta arvioida eiuskovan tieteeseenkin perustuvan inhimillisen ajattelun perusteita ja sen rajallisuutta.

Happy discoveries Korpimalle  :)

Tuli tommonen toivotus mieleen 8 vuotta uskossa olleelle ystävyydellä.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #9 : 29.11.22 - klo:16:49 »
Kiitos toivotuksesta!

Joo, onhan yliluonnollisessa ja raamatullisessa maailmankuvassa sisäistämistä maallistuneelle nykyihmiselle. Kirjoja, joita olen lukenut ovat mm. Chris Putnamin The Supernatural Worldview ja Michael Heiserin kirjat, kuten The Unseen Realm (lyhyempi ei-teknisempi versio on nimeltään Supernatural). (Näköjään olen ostanut Kindleen myös Heiserin kirjan Reversing Hermon, pitäisi lukea.) Nämä selittävät hyvin nykyihmiselle Raamatun yliluonnollisen maailmankuvan osia.

Heiserilla on esim. dokumentti "The Unseen Realm" YouTubessa, jota tosin olen vasta katsonut vartin: https://www.youtube.com/watch?v=2QM7anD5vSI

Mieleen tulee myös myös vaikealta kuulostava käsite "Residual Unresolved Positivism (RUP)", joka viittaa modernin nykyihmisen metafyysisiin oletuksiin. Mutta näitäkin ajattelun lipsahteluja materialismiin voi yrittää korjailla. Jumala ja henkimaailma vaikuttavat todellisuuteen ja raamatullinen näkemys on todempi,  parempi ja laajempi kuva todellisuudesta kuin materialismi. Jumalalle kiitos!
« Viimeksi muokattu: 29.11.22 - klo:17:25 kirjoittanut Korpima »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #10 : 29.11.22 - klo:18:57 »
Hengellisen ajattelun sisäistämisessä on siis työtä edelleen. 8 vuotta uskossa (itselläni) on vielä aika lyhyt aika.

Aikoinaan painiskelin samankaltaisten ajatusten kanssa. Kunnes sitten jossain vaiheessa tajusin, että ellen pelastu yksin armosta, niin en pelastu lainkaan (näin on mennyt jo 65 vuotta). Jossain olen tästä kirjoittanut aiemminkin.

Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #11 : 30.11.22 - klo:13:40 »
Kiitos toivotuksesta!

Joo, onhan yliluonnollisessa ja raamatullisessa maailmankuvassa sisäistämistä maallistuneelle nykyihmiselle. Kirjoja, joita olen lukenut ovat mm. Chris Putnamin The Supernatural Worldview ja Michael Heiserin kirjat, kuten The Unseen Realm (lyhyempi ei-teknisempi versio on nimeltään Supernatural). (Näköjään olen ostanut Kindleen myös Heiserin kirjan Reversing Hermon, pitäisi lukea.) Nämä selittävät hyvin nykyihmiselle Raamatun yliluonnollisen maailmankuvan osia.

Heiserilla on esim. dokumentti "The Unseen Realm" YouTubessa, jota tosin olen vasta katsonut vartin: https://www.youtube.com/watch?v=2QM7anD5vSI

Mieleen tulee myös myös vaikealta kuulostava käsite "Residual Unresolved Positivism (RUP)", joka viittaa modernin nykyihmisen metafyysisiin oletuksiin. Mutta näitäkin ajattelun lipsahteluja materialismiin voi yrittää korjailla. Jumala ja henkimaailma vaikuttavat todellisuuteen ja raamatullinen näkemys on todempi,  parempi ja laajempi kuva todellisuudesta kuin materialismi. Jumalalle kiitos!

Saattaa olla mielenkiintoisia esityksiä. Aikomukseni on tsekata ne jossain välissä.

Itse tarkoitin ihan vaan Raamatun lukemista ja oman järjen käyttöä. Ja tietenkin Pyhän Hengen opetuksessa olemista.
Ja jos tieteen tekemisen teorioita todella seuraa, nekin toimivat välineinä Jumalan totuuden huomaamiseen. :)

Yritin sanoa että tieteen laittaminen millään tavalla Jumalan olemassaolon kyseenalaistamiseksi onnistuu vain melko suppeita lyhytnäköisiä päätelmiä tehden. ::)

Rehellisyyden nimissä on todettava, että olihan minullekin nuorempana uskovana Raamatun ulkopuolisia lähteitä mitkä vaikuttivat ajatuksiini, ne olivat silloin vain kirjan muodossa. Otetaan vaikka oletus että empirismi on puhdasta tiedettä ja jos Jumala on, se pitäisi voida todeta empiiristen havaintojen muodossa, ja jos ihminen ei siihen kykene, se tarkoittaa, että Jumala ei ole. Se on niin lapsellinen ja naurettava ajatus.

A.W. Tozerin The Knowledge of the Holy tekee minuun valtavan vaikutuksen.

Samoin Knowing God, kirjoittaja Packer, oli minulle tärkeä.

Olen opiskellut Helsingin yliopistossa melko paljon tieteen metodologiaa, tietoteoriaa, ja teorioiden muodostamista ja niiden testaamista ja teorioiden testaamisen mittareiden tekemistä, ja on myös myönnettävä, että se kaikki auttoi minua ihan omassa henkilökohtaisessa ajattelussa.
« Viimeksi muokattu: 30.11.22 - klo:13:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #12 : 30.11.22 - klo:19:51 »
Aikoinaan painiskelin samankaltaisten ajatusten kanssa. Kunnes sitten jossain vaiheessa tajusin, että ellen pelastu yksin armosta, niin en pelastu lainkaan (näin on mennyt jo 65 vuotta). Jossain olen tästä kirjoittanut aiemminkin.

Näinhän se on, että pelastus on näin. Mutta toivoisi esim. arkielämässä ajattelevansa ja toimivansa mahdollisimman oikein hengellisessä mielessä - eikä ajattelevansa vain maallisia juttuja. Tai ymmärtäisi/muistaisi että asioita tapahtuu ympäristössä/maailmassa myös hengellisistä syistä (esim. rukousvastaus), ei vain materiaalisista. Tässä siis on itselläni tekemistä varmasti vaikka kuinka paljon.

Saattaa olla mielenkiintoisia esityksiä. Aikomukseni on tsekata ne jossain välissä.

En nyt varsinaisesti voi suositella noita kirjoja tai linkkejä, kun ihmiset voivat olla tarpeissaan ja tilanteissaan niin erilaisia. Mutta ainakin niistä oli vähän apua itselleni etenkin muutama vuosi sitten. Ja täytyy katsoa tuo Heiserin YouTube-dokkari vähintään muistin virkistykseksi.

Olen opiskellut Helsingin yliopistossa melko paljon tieteen metodologiaa, tietoteoriaa, ja teorioiden muodostamista ja niiden testaamista ja teorioiden testaamisen mittareiden tekemistä, ja on myös myönnettävä, että se kaikki auttoi minua ihan omassa henkilökohtaisessa ajattelussa.

Itselleni "tieteellinen maailmankuva" tarkoitti aika palikkamaisesti vain, että se ei sisältänyt hengellisiä/yliluonnollisia aspekteja. Vaikka onhan teologiakin tiedettä, en ole siihenkään perehtynyt (uskoon tulon jälkeenkään) syvällisesti, Raamatussakin on luettavaa. En ollut tai ole tieteenfilosofian tai tieteellisten menetelmien/ajattelutapojen asiantuntija, mutta "nykyihmisen" ajattelu usein perustuu vain empiriaan ja on koulussa opetettu että tiede on luotettavaa tietoa. Tai ainakin fysiikka ja insinööritiede on toiminut, jonka avustuksella tätäkin kirjoittelen. Aika vähän varsinaisesta tieteestä ymmärrän.

Vaikka hengelliset ilmiöt ovat usein näkymättömiä niin onhan Raamatussa mainittu näkyviäkin ilmiöitä, kuten luin viimeksi Vanhassa testamentissä että enkeli näkyi miekan kanssa ja tuli söi Salomonin uhrin (muistaakseni, harmittaa että muistini on aika hatara). Ja tietenkin Jeesus oli hyvinkin empiirisesti näkyvissä aikalaisille. Näkyvää ja näkymätöntä on molempia.
« Viimeksi muokattu: 30.11.22 - klo:20:19 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Parannuksen aika
« Vastaus #13 : 01.12.22 - klo:04:09 »
Hyvä kommentti, että Jeesus oli hyvin empiirisesti näkyvissä
 :)
Toden totta! Tuo piristi mieltä.

Itse ajattelin niitä lausumia, että koska luonnontieteet ovat sitä mitä ne ovat, kaikkea muutakin tulee voida tutkia luonnontieteiden menetelmillä. Olen usein esittänyt kysymyksen, että mihin kummaan tuo ajatus perustuu??