Kirjoittaja Aihe: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.  (Luettu 52496 kertaa)

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1159
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #405 : 21.01.23 - klo:12:35 »
Nyt jäin kyydistä kokonaan. Tarkoittaako "hienotunteisuushäpeä" sitä että häpeää olla hienotunteinen??

En oikein itsekään tiedä/muista, mistä tuo tulee tarkemmin. Itse suhtaudun termiin vähän kuin omana käsitteenään, jota lähellä on kai häveliäisyys.

**

Lisäys: lueskelin tuota gradua (PDF) (s. 66) ja siinä oli kohta: " Hänen mukaansa terveessä uskonnollisessa yhteisössä sallitaan omaan toimintaan liittyvä huumori, mutta vaaran merkki on, jos yhteisön johtajat eivät kestä itseensä kohdistuvaa pilantekoa."

Tästä tuli mieleen, että itsekin otan hengelliset asiat vakavasti, mutta tämä omassa päässä hieman "vuotaa" siihen, että ottaa kaiken maailmassa ja oman itsensäkin kovin vakavasti. Eli en nyt ihan haudanvakavasti, mutta omaan itseen ja mokailuun voisi suhtautua leppoisammin, lempeämmin ja humoristisemminkin.

Toisaalta kun taas Jumala tuomitsee viimeisellä tuomiolla, helvetti on uhkana ja Saatana ahdistaa, niin rupeaahan sitä vähän ahdistamaan taas. Eli tervehenkinen uskonnollinen suhtautuminen ei ole itselleni ihan helppoa, stressiä pukkaa vähän kaikesta.
« Viimeksi muokattu: 21.01.23 - klo:14:57 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #406 : 21.01.23 - klo:15:26 »
Juu. Tuo rajanveto Raamatulla päähän lyönnin ja sitten sen vastakohdan välillä kai viittaa tuohon. Raamatulla päähän lyönnin, mitä siis ei olla kovin hyvin edes määritelty, tai ainakaan raportoitu havaintoja siitä, vastakohta ehkä olisi hymistely.

Itse ajattelen, että hymistely on yleisempää kuin Raamatulla päähän lyönti.
Hymistelyllä tarkoitan, että kukaan ei uskalla ottaa oikein mitään kantaa. Asiaa siis ei uskalleta käsitellä.
Ajattelen että se aiheuttaa sen että nykyään sitä käytetään hyväksi mm. tässä Vilhelmin hyvin selvästi kuvaavassa erilaisten arvojen seurakuntiin sisäänmarssissa on kyse.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #407 : 21.01.23 - klo:15:34 »
Nyt jäin kyydistä kokonaan. Tarkoittaako "hienotunteisuushäpeä" sitä että häpeää olla hienotunteinen??

En oikein itsekään tiedä/muista, mistä tuo tulee tarkemmin. Itse suhtaudun termiin vähän kuin omana käsitteenään, jota lähellä on kai häveliäisyys.

**

Lisäys: lueskelin tuota gradua (PDF) (s. 66) ja siinä oli kohta: " Hänen mukaansa terveessä uskonnollisessa yhteisössä sallitaan omaan toimintaan liittyvä huumori, mutta vaaran merkki on, jos yhteisön johtajat eivät kestä itseensä kohdistuvaa pilantekoa."

Tästä tuli mieleen, että itsekin otan hengelliset asiat vakavasti, mutta tämä omassa päässä hieman "vuotaa" siihen, että ottaa kaiken maailmassa ja oman itsensäkin kovin vakavasti. Eli en nyt ihan haudanvakavasti, mutta omaan itseen ja mokailuun voisi suhtautua leppoisammin, lempeämmin ja humoristisemminkin.

Toisaalta kun taas Jumala tuomitsee viimeisellä tuomiolla, helvetti on uhkana ja Saatana ahdistaa, niin rupeaahan sitä vähän ahdistamaan taas. Eli tervehenkinen uskonnollinen suhtautuminen ei ole itselleni ihan helppoa, stressiä pukkaa vähän kaikesta.

Lihavoitin tuossa kohdat mihin teki mieli kommentoida.

Kaikissa asioissa on niin monta eri puolta. Kun luin tuon, ensimmäisenä tuli mieleeni ammattiini liittyvät esitelmöijät. Kun he viljelevät huumoria, se on tavallaan oman fiksuuden ja nerokkuuden esittelyä eli itsekehua sillai käänteisellä tavalla. Olen kuullut hengellistenkin puhujien joskus käyttävän tuota. Pidän itse huumorista kovin paljon. Olen sanonut että otan huumorin hyvin vakavasti. :)
Mutta tuo kuvaamani itseään esittelevä huumori on mielestäni mautonta.  Tai se menee liian pitkälle . Ilmeisesti nauttivat yleisön huvittuneisuudesta.

Jos se osataan tehdä sopivasta, se on ihan kiva, mutta harva pystyy siihen, että se ei kuulosta omakehulta.

Mutta pääkommentti tuossa viestissäsi oli, että hengellinen ihminen voi ottaa itsensä liian vakavasti. Ja varmaan siinä tapauksessa hieman paeta siihen jos ei oikein muuta tiedä.

 Mutta Jumalan sana on hyvä ottaa erittäin vakavasti.

Olen pohtinut huumoria joskus ekaluokkalaisesta asti. Muistan lukeneeni Aku Ankka sarjakuvalehdestä tarinin,missä Taavi ankka tuurasi jotakuta, ehkä Aku Ankkaa sudepentujen johtajana ja vei sudenpennut luontoretkelle metsään. Ei oikein tiennyt mitä sanoa heille, joten luki sudenpentujohtajien ohjekirjasta: neuvo sudenpentuja huomioimaan floora ja fauna.

Sudenpennut sitten kysyivät Taavi Ankalta, että mitä floora ja fauna ovat.
Taavi ei tiennyt vastausta joten kaivoi jotain ohjekirjasta ja löysi kohdan vastasi sudenpennuille: "Älkää häiritkö johtajaa". :)

Eli Taavi Ankka pakeni sääntöihin kun ei muuta osannut. 8)
MIetin tuota joskus 9 vuotiaana ja minusta se oli huvittavaa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.23 - klo:15:57 kirjoittanut sandia »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1159
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #408 : 21.01.23 - klo:16:05 »
TV:stä olen katsenut viime aikoina huumorielokuvia (Hot Shots, Hot Shots 2, Poliisiopisto-elokuvat) ja olen korkeintaan hieman hymähdellyt. Huumorintajuni ei ehkä ole kuollut, mutta vähän aneeminen - tai siltä tuntuu. Ehkä se toipuu.

Äsken pakastepizza kääntyi vahingossa lattialle väärinpäin uunissa olon jälkeen, josta olisi voinut repiä huumoria. Söin sen kuitenkin ja puhdistin maton, toivottavasti ei tule vatsanpuruja. Pikanttina lisätäytteenä pizzassa nyt keittiön matto!

Jos tulee oikein nälkä ja kovat ajat, ehkä matosta voi vielä joskus löytää pizzan jämiä tulevaisuudessa.
« Viimeksi muokattu: 21.01.23 - klo:16:10 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #409 : 21.01.23 - klo:17:27 »
Huumorintajussasi ei välttämättä ole vikaa. Nuo elokuvat eivä tvain ehkä ole huumorin korkeinta luokkaa.
En osaa arvioida matolle tipahtaneen pakastepizzan huumoriarvoa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1159
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #410 : 21.01.23 - klo:17:49 »
Juu, hjuumoria on monenlaista ja laatuista.

**

Selailen tässä Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan pro graduja (lista: https://helda.helsinki.fi/handle/10138/18097/browse?type=dateissued). Kaikenlaista on, ihan mielenkiintoisiakin aiheita.

- ”Mitä muuta Jeesus on kuin teippi?” : Uskonto suomalaisten stand up -koomikoiden vitseissä. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/337549

- Kansallismielistä arvokonservatiivisuutta : Juha Ahvio kristillisen oikeiston arvojen tulkkina. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/337550

- Mitä kielto ”älkää tuomitko” (Matt. 7:1) tarkoittaa? https://helda.helsinki.fi/handle/10138/337548

- Kirkko keskellä katastrofia? : Suomen evankelis-luterilaisen kirkon rooli kriiseissä ja suuronnettomuuksissa. https://helda.helsinki.fi/handle/10138/336673

Nämä poimittu vain yhdeltä sivulta.

**

Vielä tuohon historian ja kansakuntien/sivilisaatioiden syklisyyteen palatakseni Jobin kirjassa on kohdassa 12:23 asiaan liittyvää:

Lainaus
Hän antaa kansojen kasvaa ja kukistaa ne jälleen,
hän antaa kansoille tilaa ja pyyhkäisee sitten ne pois.

Hän vie kansojen johtajilta järjen
ja jättää heidät harhailemaan tiettömässä autiomaassa –

pimeässä he hapuilevat, valoa vailla,
hoipertelevat sinne tänne kuin juopuneet. (https://raamattu.fi/raamattu/KR92/JOB.12/Job-12)
« Viimeksi muokattu: 21.01.23 - klo:18:37 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1159
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #411 : 21.01.23 - klo:19:00 »
Juu. Tuo rajanveto Raamatulla päähän lyönnin ja sitten sen vastakohdan välillä kai viittaa tuohon. Raamatulla päähän lyönnin, mitä siis ei olla kovin hyvin edes määritelty, tai ainakaan raportoitu havaintoja siitä, vastakohta ehkä olisi hymistely.

Itse ajattelen, että hymistely on yleisempää kuin Raamatulla päähän lyönti.

Lueskelen tässä sitä aiemmin mainittua Edsingerin Tuomio-kirjaa, jossa sivulla 92 sanotaan:

"Nykyään tilanne on aivan päinvastainen. Maallistumisen varmin tunnusmerkki on se, ettei mitään oppia pidetä harhaoppina, joka pitäisi yrittää torjua. -- Kaikesta päätellen ketään ei kiinnosta määritellä evankeliumin rajoja."

S. 102: "Eli, jos te katsotte tätä tapausta läpi sormienne [1 Kor 5:1-8], koko yhteisönne on vaarassa maallistua, ja seurauksena on pahuutta ja ilkeyttä, eikä suinkaan puhtautta ja totuutta."
« Viimeksi muokattu: 21.01.23 - klo:19:11 kirjoittanut Korpima »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #412 : 21.01.23 - klo:19:51 »
Että mitäkö on Raamatulla päähän lyöminen ja missä sitä tapahtuu? Syyllinen löytyy oman takkini sisältä. Ei se ole tuntematonta. Olen kuullut paljon saarnoja elämäni aikana ja kyllä mahtuu niihinkin tätä lajia.

Raamatulla päähän lyöminen tarkoittaa sitä, että toiminta on taitamatonta ja sopimatonta, vahingoittavaa. Raamatussa ohjeistetaan, että pitäisi olla ymmärrys, miten vastata itsekullekin. Pitäisi olla  tilannetaju eri ihmisten kanssa. Vastakohta voisi lähinna olla taidollisuus. Viisas voittaa sieluja. Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi. Koskee kaikkea hengellistä toimintaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #413 : 21.01.23 - klo:21:07 »
Luin Korpiman mainitseman linkin Ahviosta.
Sen tutkielman abstrakti oli niin itsestäänselvää, että totesin samat asiat Ahviosta pari kertää häntä kuunneltuani.
Kauhistutta miten Suomessa politiikassa seurataan usalaista kahtiajakaantumista. Se ei tuo mitään hyvää tullessaan. Mutta toivottavasti tuo gradun tekijä pääsi tutkielmassaan hieman syvemmälle kuin abstraktissaan.

Mutta gradujen läpikäyminen on kyllä varmaan hyvä tapa saada selville nuoremman sukupolven ajattelumaailmasta!! Siitä saisi myös hyvän "metatutkimuksen"  :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #414 : 21.01.23 - klo:21:13 »
Että mitäkö on Raamatulla päähän lyöminen ja missä sitä tapahtuu? Syyllinen löytyy oman takkini sisältä. Ei se ole tuntematonta. Olen kuullut paljon saarnoja elämäni aikana ja kyllä mahtuu niihinkin tätä lajia.

Raamatulla päähän lyöminen tarkoittaa sitä, että toiminta on taitamatonta ja sopimatonta, vahingoittavaa. Raamatussa ohjeistetaan, että pitäisi olla ymmärrys, miten vastata itsekullekin. Pitäisi olla  tilannetaju eri ihmisten kanssa. Vastakohta voisi lähinna olla taidollisuus. Viisas voittaa sieluja. Ilman taitoa ei ole intokaan hyväksi. Koskee kaikkea hengellistä toimintaa.

Oletko tavannut seurakunnissa homojen lyömistä päähän Raamatulla?
Jos seurakunnassa nuori tulisi kysymään sinulta, että onko sinun mielestäsi homous synti, kuinka mielestäsi pitäisi vastata? Itse vastaisin siihen, että kyllä on.
Jos minua sitten kutsuttaisiin, Raamatulla päähän lyöjäksi, sille sitten en mahtaisi mitään.

Itse en ole kohdannut yhtää homoa seurakunnassa.

Eli en ole joutunut tuossa kohden vastakkain kenenkään kanssa, mutta ajattelen, että sanoisin sen suoraan jos kysyttäisiin. Vähän samaan tapaan kuten vastasin katolisille uudestisyntyneille uskoville, kun neuvoivat että voisin kysyä kolmannen lapsen adoptointia rukouksen lisäksi myös Marialta, koska hänkin äiti. Vastasin kohteliaasti mutta suorasti, että koska Raamattu ei tue kuolleille puhumista, ei edes Marialta,joka mielestäni Raamatun mukaan on ihan tavis kuten mekin, en suostu pyytämään Marialta mitään. Ja hymyilin päälle.  En menettänyt heidän luottamustaan minuun uskovana.

Asiakkaissani heitä tosin on. Siis homoja. Kuten se jostain kerroin" Mitä teit tänään" ketjussa tänään.



« Viimeksi muokattu: 21.01.23 - klo:21:26 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #415 : 21.01.23 - klo:22:16 »
Sandia eivät ole tulleet minulle kertomaan. Olen viitannut seurakuntien huoleen siitä, miten heihin suhtaudutaan uskovien keskuudessa. Raamatulla päähän lyömiset ovat siis suhtautumis- ja ilmaisutapoja. Nämä voivat olla viisaita tai taitamattomia, rakkaudellisia tai rakkaudettomia ym. Otin esimerkinkin, eli joillakin voi olla voimakas synnintunto. Siksi hänelle ei pidä mennä ajattelemattomasti ja voimakkaasti korostamaan, miten syntinen oletkaan.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #416 : 21.01.23 - klo:22:35 »
Voin jatkaa, että mielestäni jos ihmisellä on himo tai joku heikkous (esim. kiivas luonne, joka ilmenee väkivaltaisuutena), ne eivät ole esteenä seurakuntaan pääsylle, siis jäsenyyteen. Kunhan ovat tehneet totisen parannuksen ja uudestisyntyneet, ja ovat taisteluasemissa niitä vastaan. Ihmisillä on heikkouksia uskoontulon jälkeenkin. Raamatussa on lohdutus, että Jumalan armo kasvattaa omiaan hylkäämään jumalattomuutta ja himoja.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6327
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #417 : 21.01.23 - klo:22:55 »
Sandia eivät ole tulleet minulle kertomaan. Olen viitannut seurakuntien huoleen siitä, miten heihin suhtaudutaan uskovien keskuudessa. Raamatulla päähän lyömiset ovat siis suhtautumis- ja ilmaisutapoja. Nämä voivat olla viisaita tai taitamattomia, rakkaudellisia tai rakkaudettomia ym. Otin esimerkinkin, eli joillakin voi olla voimakas synnintunto. Siksi hänelle ei pidä mennä ajattelemattomasti ja voimakkaasti korostamaan, miten syntinen oletkaan.

Jos jollakin on kova synnintunto, se mielestäni tarkoittaa, että Pyhä Henki tekee työtä tässä ihmisessä ja ihan varmasti myös ohjaa armoon. Ei Pyhä Henki jätä työtään kesken.
En ole ikinä nähnyt kenenkään missään hengellisessä tilanteessa sanovan kenellekään, että miten syntinen oletkaan.

Rehellisesti sanoen en ole oikein koskaan tavannut ketään jolla voin sanoa olleen voimakas synnintunto.
Siksi minun vaikea kuvitellakaan sellaista tilannetta.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #418 : 21.01.23 - klo:23:22 »
Uskossaan nuori erotettiin seurakunnasta kun avioitui ei-uskovan kanssa.
Eipä minun mielestäni oikein toimittu.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Mitä nyt puitaisiin? Tällaista nyt.
« Vastaus #419 : 21.01.23 - klo:23:26 »
On ihmisiä, paljonkin, jotka ovat tulleet voimakkaassa synnintunnossa sielunhoitoon. Koettuja taitamattomuuksia ei välttämättä huudella suureen ääneen.