Kirjoittaja Aihe: Kirkossa tänään...  (Luettu 1151 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Kirkossa tänään...
« : 30.10.22 - klo:18:46 »
Heräsin melko myöhään tänä aamuna, mutta totesin, että kerkeän ihan hyvin vielä kirkkoon, jos vain puen päälle ja lähden (pesin hampaat!!) .
En ole ollut kotona viime aikoina sunnuntaisin, joten en ole ollut kirkossa muutamaan viikkoon.

Harmittelin, kun edes kahvia kerennyt keittää. Pyysin Herralta hölmönä, että Herra voisitko antaa minulle kupin kahvia ennen kirkkoa. Matkalla ei ole mitään paikkaa, mistä voisi ostaa..........mitään..., koska on vain lähinnä metsää koko matka.

Istuessani kirkossa juuri ennen jumalanpalveluksen alkua, minulla meni piparminttupurkan makua väärään kurkkuun ja se ärsytti tosi paljon ja sain yskänkohtauksen.
Poistuin paikalta ja ajattelin että pitää saada jotain nielaistua että se rauhoittuisi.

Menin seurakuntasaliin ja totesin, että siellä oli jo pannu kuumana.  :)

Eli sain siellä istua muutaman minuutin rauhassa tuoreen kahvikupposen kanssa.  ::)

Kiitin Herraa ja menin takaisin kirkkosallin.

Tää ei tosin vielä ollut se mistä ajattelin tehdä aloituksen... Jatkan hetken kuluttua..

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #1 : 30.10.22 - klo:19:06 »
Selvää johdatusta…  ;) ;) ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #2 : 30.10.22 - klo:19:22 »
Tuossa on itse asiassa koko jumalanpalvelus. Haluan jakaa sen ihan sitä varten että se on niin erilainen kuin mitä suomalaiset ajattelevat usalaisista seurakunnista.
On paljon erilaisia. On vielä paljon konservatiivisempia ja vakavampia kuin mitä tämä seurakunta on. Mutta tämä seurakunta ei ole varsinaisesti edes karismaattinen, vaikka kuulin, että pastori sanoi, että hän kyllä tietää, että Jumala toimii selvästi ihmeiden kautta ja yliluonnollisesti, eli he eivät tavallaan kielläkään sitä.


https://www.youtube.com/watch?v=cQ8dSfPXN5U

Min. 45:11 kohdalla alkaa raamatunopetus/saarna.

Olemme käyneet Jaakobin kirjettä läpi kirkossa.
Tänään oli Jaakob 1:22-25.

22. Mutta olkaa sanan tekijöitä, eikä vain sen kuulijoita, pettäen itsenne.
23. Sillä jos joku on sanan kuulija eikä sen tekijä, niin hän on miehen kaltainen, joka katselee kuvastimessa luonnollisia kasvojaan;
24. hän katselee itseään, lähtee pois ja unhottaa heti, millainen hän oli.
25. Mutta joka katsoo täydelliseen lakiin, vapauden lakiin, ja pysyy siinä, eikä ole muistamaton kuulija, vaan todellinen tekijä, hän on oleva autuas tekemisessään.


Tykkäsin, kun tuo on tavallaan teema mikä on läheinen minulle.

Eli siis yksinkertaisesti se, että kun lukee Raamatusta Jumalan sanaa, se ohjaa meitä ojentautumaan sen mukaan. Eli soveltamaan sitä omassa elämässä itse asiassa kirjaimellisesti..

Se on mielestäni ainoa tapa millä uskova tavallaan elää Jumalan seurassa.
Eli uskaltaa laittaa Jumalan sanan omassa elämässä täytäntöön eikä vain lue ja sano että joo oli hyvä raamatunkohta ja palaa omiin vanhoihin reagointitapoihin.

Eihän ole kyse siitä että etsimme sillä pelastusta, koska olemme JO pelastuneet ja Jumalan rakkaita lapsia.

Saarnassa oli hauska esimerkki, mikä antaa mielestäni realistisen kuvan.

Isä sanoo lapselleen: "siivoa huoneesi".
Ja jos lapsi sitten vain toteaa, että isän neuvo siivota huone on todella totta, ja arvostan sitä,  että iskä haluaa että huoneeni on puhdas ja siisti. Ja se osoittaa että Isä todella huolehtii minusta. Sekin että hän on antanut minulle huoneen, vaikka itse asiassa koko talohan kuuluu hänelle, on suurta rakkautta minua kohtaan.
Sitten opin jopa tietämään, miten "siivoa huoneesi" sanotaan kreikaksi ja hepreaksi.
Opetan muita kuin vanhempien rakkaus ilmenee siitä, että he neuvovat meitä siivoamaan huoneemme.

Teen siis kaikkea tuota, mutta en yhtä: en siivoa huonettani. ??? ::)

Jeesus myös kommentoi tätä teemaa, kun sanoi: " miksi sanotte, minulle: "Herra, Herra, mutta ette tee mitä minä sanon?





« Viimeksi muokattu: 30.10.22 - klo:19:29 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #3 : 30.10.22 - klo:19:23 »
Selvää johdatusta…  ;) ;) ;)

Heh, joskus tuntuu että Herra vastaa idioottimaisiin pyyntöihini samalla mitalla. ::)

Joonasta puheenollen, Herra kasvatti sen puun Joonan viereen varjostamaan auringolta, ja sitten salli sen kuivettua.
Samalla tavalla ikäänkuin puhui tuolla tavalla Joonaan senhetkisessä tilanteessa.

« Viimeksi muokattu: 30.10.22 - klo:19:45 kirjoittanut sandia »

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #4 : 30.10.22 - klo:22:03 »
Me ollaan käyty Jaakobin kirjettä läpi miesten illassa. Kolmas luku oli aiheena viime viikolla. Yleensä käydään läpi yksi luku illassa.

Ekaa lukua käsiteltäessä meillä oli, jos oikein muistan, painopiste viisauden saamisessa ja kiusauksissa, mutta myös tuosta tekemisestä keskustelimme.


Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #5 : 30.10.22 - klo:22:16 »
Miksiköhän noissa jakeissa puhutaan miehestä katsomassa peiliin?
Eikö peilailu ole enemmän naisten harrastus?
Olen huomannut monta kertaa töihin ajaessani, etten oikeastaan ole katsonut itseäni peilistä.
Partaa ajaessa ei oikeastaan katso itseään, vaan vain pois ajettavia partakarvoja.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #6 : 31.10.22 - klo:00:03 »
Heh, pastori sanoi samaa.Mutta kai kukin joskus kurkistaa peiliin. Mutta idea on kai siinä että katsoo itseään eikä anna sen vaikuttaa mitenkään palautteena sille, että ehkä olisi jotain korjattavaa. Eli Raamattu toimii peilinä ja jos sitä sanaa ei ota palautteena itselleen ja tee valintoja saamansa informaation mukaisesti, niin ei ole kovin fiksu.

Raamatussa oli viite myös Jeesuksen puheesta miehestä, joka rakensi talonsa joko hiekalle tai kalliolle.
Hiekalle rakentanut on se joka ei ojenna itseään Jeesuksen opetuksen mukaisesti vaan jatkaa samaa vanhaa porskuttamista

En tosin taida sanoa mitään mikä ei olisi itsestäänselvää. ???

Mutta sinänsä kuitenkin inhimillisesti yllättävän merkityksellinen teema.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #7 : 31.10.22 - klo:08:54 »
Edellisestä keskustelusta tuli mieleen tämä vanha juttu.  ;)

Muuan eukko tuli tunnontuskiin. Kirkonkylälle asioille mentyään, eukko poikkesi pappilaan rovastin puheille.

- Onko se synti, kun aina peilin ohi kulkiessani, minun pittää jiähä ihastelemmaa, jotta miten kaunis mää olen.
Rovasti kahtoo hetken eukkoa ohta kurtussa ja vastaa: - Ei se synti oo. Se on erehrys.  ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #8 : 31.10.22 - klo:10:30 »
Kyllä minä aamulla katson peiliin ja hymyilen ystävällisesti.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #9 : 31.10.22 - klo:14:22 »
Seurakuntayhteys on kyllä mahtaa juttu, siellä palvellaan seurakuntalaisia parhaalla Leivällä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #10 : 31.10.22 - klo:22:43 »
Minulle tuli näistä peilikommenteista mieleen hassu youtube karhusta, joka näki oman kuvansa peilistä.

Aluksi ajattelin, että koko keskustelu menee lekkeripeliksi, jos laitan sen, mutta sitten hoksasin, että se on aivan mahtava esimerkki kun ei tykkää siitä mitä palautetta peili antaa.

Niinhän ihminen suhtautuu Jumalan sanaan ja siksi se työnnetään pois ja sitä jopa vihataan.
Karhun reaktio kuvaa hyvin tätä.

https://www.youtube.com/shorts/Xdt0gWshQsE
« Viimeksi muokattu: 01.11.22 - klo:13:20 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #11 : 01.11.22 - klo:08:52 »
😂

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #12 : 01.11.22 - klo:20:19 »
Tästä tuli mieleen muuttumisen näkökohta, kun kokee ristiriitaa itsensä ja Jumalan sanan välillä. Vapauden lakiin katsominen on siunattua, koska Jumalan sana sisältää myös muuttavan voiman Kristuksessa. Sanan kohta todistaa "jotka peittämättömin kasvoin katsomme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisuuteen...niin kuin muuttaa Herra, joka on Henki." Jos peilin antama kuva on kovin masentava, armo nostaa ja kantaa. Se on voimallinen armo, tämäkin on Raamatussa. Koenkin tämän niin, että Jumala varustaa ja antaa kaiken tarvittavan voidaksemme tehdä Hänen tahtonsa mukaan. Ei siksi, että se on käsky, vaan siksi, että Jeesus on täynnä armoa ja totuutta ja voimallinen armo vaikuttaa totuudessa vaeltavissa. Uskova ihminen kuitenkin yleensä haluaa kulkea Jumalan tietä ja rukoilee, että saisi armon taipua Herran tahtoon.

Nämä on helposti todettu ja sanottu. Elävä elämä voi olla surun ja lähes toivottomuuden sävyttämää, kun joutuu tilille asioidensa kanssa. Tämä on varmasti tuttua uskoville. Ja se, että näistä vaiheista noustaan vahvistuneena ja jatketaan eteenpäin.

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #13 : 01.11.22 - klo:22:35 »
Juuri näinhän se on, kaikki perustuu siihen että meidän syntimme on sovitettu, entiset, nykyiset ja tulevat kun me olemme uskossa Jeesukseen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kirkossa tänään...
« Vastaus #14 : 02.11.22 - klo:01:21 »
Tästä tuli mieleen muuttumisen näkökohta, kun kokee ristiriitaa itsensä ja Jumalan sanan välillä. Vapauden lakiin katsominen on siunattua, koska Jumalan sana sisältää myös muuttavan voiman Kristuksessa. Sanan kohta todistaa "jotka peittämättömin kasvoin katsomme Herran kirkkautta kuin kuvastimesta, muutumme saman kuvan kaltaisuuteen...niin kuin muuttaa Herra, joka on Henki." Jos peilin antama kuva on kovin masentava, armo nostaa ja kantaa. Se on voimallinen armo, tämäkin on Raamatussa. Koenkin tämän niin, että Jumala varustaa ja antaa kaiken tarvittavan voidaksemme tehdä Hänen tahtonsa mukaan. Ei siksi, että se on käsky, vaan siksi, että Jeesus on täynnä armoa ja totuutta ja voimallinen armo vaikuttaa totuudessa vaeltavissa. Uskova ihminen kuitenkin yleensä haluaa kulkea Jumalan tietä ja rukoilee, että saisi armon taipua Herran tahtoon.

Nämä on helposti todettu ja sanottu. Elävä elämä voi olla surun ja lähes toivottomuuden sävyttämää, kun joutuu tilille asioidensa kanssa. Tämä on varmasti tuttua uskoville. Ja se, että näistä vaiheista noustaan vahvistuneena ja jatketaan eteenpäin.

Juu minä en ollut ennen kiinnittänyt huomioon tuohon sanontaan "vapauden laki" Jaakobing kirjeen kohdassa minkä laitoin aloitukseen, koska siitä ole opetus.
Mutta siinä on se ydin. Ei ole kyse siitä, että tekisimme itsemme Jumalalle kelvollisiksi, vaan se avoimuutta Jumalan sanan edessä kun olemme tulleet uskoon.

Luther ihan turhaan lähes hylkäsi Jaakobin kirjeen ja piti sitä lakihenkisenä.
Ehkä hänkään ei ollut huomannut tuota kohtaa. ???

Ja tuo muutos teema oli myös esillä sunnuntaina. Pastori kommentoi, että kukaan ei tykkää muutoksesta.

Edit. Kun olin tuon kirjoittanut tuli mieleen jostain spontaanisti Room. 12:n jae: MUUTTUKAA mielenne uudistuksen kautta.........

Siinä on selvästi "muuttukaa".
Sekin on mielenkiintoista kun Paavali puhuu jostain mihin viittaa termillä "mielen uudistus".
« Viimeksi muokattu: 02.11.22 - klo:01:34 kirjoittanut sandia »