Puimatanner > Yleinen keskustelu

Parannuksen aika

(1/3) > >>

sandia:
Heräsin joksikin aikaa yöllä ja pohdin tilanteita, lähinnä omassa ja läheisten elämässä. Sittenkin jotenkin hirveän yksinkertaisesti mutta selvästi ja vakuuttavasti tuli mieleen Jeesuksen sanat:"Etsikää ensin Jumalan valtakuntaa ja hänen vanhurskauttaan, niin kaikki tämä teille annetaan".

Eli tuo "kaikki tämä" Vuorisaarnassa tarkoittaa kaikkea tähän elämään kuuluvaa mistä helposti huolehdimme...

Tajusin että tuossa on valinnan paikka, mihin painopiste elämässä laitetaan.
Ja jotenkin tajusin, että olen antanut aivan liian paljon energiaa kaikelle tälle muulle.

Ja se vetää elämää pieleen ja hämärtyy pimenee sydämestä ja ajatuksista.

Eli se on parannuksen paikka ja kurssin suunnan tarkistus.

NIin yksinkertainen ja vakaa totuus, mutta silti huomaa itsessään että se voi unohtua.
Jeesus toteaa useammin kuin kerran, että jos jokin muu kuin Jumala on ensisijainen elämässä, se johtaa siihen, että loppukättelyssä ei jää mitään.

sandia:
Sillä sinä sanot: Minä olen rikas, minä olen rikastunut enkä mitään tarvitse; etkä tiedä, että juuri sinä olet viheliäinen ja kurja ja köyhä ja sokea ja alaston.
18. Minä neuvon sinua ostamaan minulta kultaa, tulessa puhdistettua, että rikastuisit, ja valkeat vaatteet, että niihin pukeutuisit eikä alastomuutesi häpeä näkyisi, ja silmävoidetta voidellaksesi silmäsi, että näkisit.
19. Kaikkia niitä, joita minä pidän rakkaina, minä nuhtelen ja kuritan; ahkeroitse siis ja tee parannus.
20. Katso, minä seison ovella ja kolkutan; jos joku kuulee minun ääneni ja avaa oven, niin minä käyn hänen tykönsä sisälle ja aterioitsen hänen kanssaan, ja hän minun kanssani.

Ilmestyskirja 3.

Uskova kai voi päätyä olotilaan, missä ajattelee olevansa rikas eikä enää tarvitsee mitään, kun on itseriittoinen. ???
Jumala näkee, että tulee olemaan kova törmäyskurssi ellei siitä tee parannusta.
Koska Herra näkee että tuo olettamus itseriittoisuudesta on, surullista kyllä, täysin tyhjään perustettu oletus.

pax:
Tuli mieleen vertaus kymmenestä neitsyestä, heille kaikille tuli uni. Tämä aika uuvuttaa ja tarvitaan herätystä ja parannusta että jaksetaan perille asti voittajina.

sandia:
Juu paljon eri Jeesuksen opetuksia tulee mieleen aiheesta.
Eli me tarvitsemme häntä. Emme koskaan tule rikkaaksi itsessämme.

Hassu juttu, pastori kertoi saarnassaan kokeneensa pari tuntia ennen tämän aamun kokousta hyvin samanlaisen kokemuksen kuin mitä itse koin ja kuinka koin, että Herra kohtasi minut.

Kerroin hänelle kokouksen loputtua, että minä koin hyvin vastaavaa myös aamulla ja mainitsin Matteus 6:33 hänelle.

Tässä koko jumalanpalvelus. Min. 53:35 kohdalla pastori kertoo miten huolten murtama hän oli vielä pari tuntia ennen tämän aamun jumalanpalvelusta ja sitten meni Herran luo, polvistui ja itki Herran edessä ja Jeesus kohtasi hänet.

https://www.youtube.com/watch?v=uHB9_ix3ADQ

Itse aloin lukemaan yöllä oppimani seurauksena evankeliumeja uudestaan.
Aloitin Raamatun läpi luvun joku aika sitten uudestaan, mutta nyt aloin lukemaan myös evankeliumeja että Jeesuksen opetukset olisivat tuoreena mielessä, etten eksyisi taas itseriittoisuuteen niin helposti.

Korpima:
Itse menen Luukkaan evankeliumissa kylväjävertauksessa ja onhan siinä totuus, että sanan kuultuaan pitäisi pysyä siinä. Ja kertaus on opintojen äiti. Tietyssä mielessä parannuksen teon kai pitäisi olla jatkuvaa, joskin riippunee yksilöstä ja tilanteesta.

Huomaa menevänsä helposti arjessa "automaatilla" ja rutiinilla, jos ei esim. rukoile, lue Raamattua tai tee muuta hengellistä, joka palauttaa tämän elämänulottuvuuden mieleen.

Tuli myös mieleen tämänpäiväisen suuren opintosuorituksen arvostelun yhteydessä (arvosanaksi tuli 3/5, hyvä) se, miten absoluuttinen tuomio- ja arviointivalta Jumalalla onkaan verrattuna edes inhimillisiin asiantuntijoihin. Jotka silti varmasti osaavat paljon paremmin kuin itse osaa (hengellisissä tai maallisissa osaamisissa). Ja että ihmisten vaeltelu on hyvin vaikeaa ja keskeneräistä ja varmaankin tyypillisesti lähempänä asteikon alapäätä kuin yläpäätä. "Voitosta voittoon" eteneminen lienee harvinaista.

Parannuksenteko ei myöskään välttämättä ole lainkaan helppoa. Jos esim. olisin halunnut nostaa opintosuorituksen arvosanaani, niin olisi varmaankin vaatinut rankasti työtä ja aikaa ja uudelleenkirjoittamista ja analysointia, jos edes äly riittäisi. Sama kai "elämän parantamisessa" ja kilvoittelussa, ei välttämättä onnistu helposti. Ja Jumalan standardi on täydellisyys kaikessa, siinä ei edes opintosuorituksen 5/5 olisi juuri mitään. "Kokonaistäydellinen elämä" on vaikea juttu.

Itse olen lukenut Raamattua siten, että luen aukeamallisen Vanhaa ja Uutta testamenttia päivittäin (4 sivua yhteensä, ei siis kovin paljoa), lisäksi kuuntelen Norvantoa sovelluksesta. Pitäisikö lukea enemmän, parannuksen teon paikka? Tämä olisi enemmän käyttäytymisessä tapahtuvaa muutosta, parannusta voinee tapahtua myös - tai etenkin - sisäisissä hengellisissä arvoissa/arvostuksissa/asenteissa. Tämä sitten voi johtaa muutokseen käyttäytymisessä, kuten hyvissä teoissa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta