Kirjoittaja Aihe: Unettomuus  (Luettu 3834 kertaa)

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Unettomuus
« : 18.07.19 - klo:02:19 »
Pyydän rukoilemaan nukkumiseni puolesta.

Päässä pyörii niin paljon kaikenlaisia ajatuksia, ja murheitakin kaikenlaisista asioista että useina öinä jää unet ihan liian vähäiseksi. Usein valvon tänne 2-3 tai joskus neljäänkin, ja töihin pitää herätä joka aamu kuudelta. Tai sitten jos nukahdan tavalliseen aikaan iltakymmeneltä niin usein herään sitten 3-4 aikaan.

On alkanut näkymään tämä pitkään kestänyt unihäiriö ihan vireystilassa ja toimintakyvyssä. Kiitos jos muistatte rukouksin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Unettomuus
« Vastaus #1 : 18.07.19 - klo:02:41 »
Rukoilen tässä muuten voi unohtua. Jeesus tuon Janon eteesi. Kiitos että olet ilmestynyt hänelle ja ottanut hänet omaksesi. Pidä hänen koko elämästään huoli, anna hänelle mitä hän päivittäin tarvitsee, kanna häntä ja anna hänelle hänen pyytämänsä lepo.Aamen.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Unettomuus
« Vastaus #2 : 18.07.19 - klo:02:42 »
Yritän muistaa sinua jatkossakin. En ole kovin hyvä ymmärtämään rukouksen merkitystä mutta haluan rukoilla sen takia että Herra sanoo että tarvitsemme sitä.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Unettomuus
« Vastaus #3 : 18.07.19 - klo:09:44 »
Päässä pyörii niin paljon kaikenlaisia ajatuksia, ja murheitakin kaikenlaisista asioista että useina öinä jää unet ihan liian vähäiseksi.
Rukoilen puolestasi, että saisit nukutuksi tarpeeksi, ja että voisit olla murehtimatta asioista.

Minulla toimii rauhoittumiseen aika hyvin se, jos käyn iltapuoleen kävelyllä, enkä sen jälkeen roiku netissä. Oletko kokeillut tällaisia tai joitakin muita käytännön "temppuja"?

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Unettomuus
« Vastaus #4 : 18.07.19 - klo:22:31 »
Unettomuus on tullut minulle tutuksi "vieraaksi" vuosien varrella.

Kivut alkoivat auto-onnettomuudessa loukkaantumisen jälkeen 1982 ja ovat jatkuneet siitä lähtien, vaihtelevasti. Tähän mennessä on tehty 16 leikkaus. Joku on sanonut, että kipuihin voi tottua, mutta uskallan olla eri mieltä. Ehkä niiden päivittäisen ja yöllisen läsnäolon voi jollakin tapaa hyväksyä osana elämää, mutta ei ne kaveriksi tule. Kipu pitää hereillä ja estää nukkumisen. Viimeiset reilut 3 vuotta minua on lääkitty Oxanestilla ja se on tuonut helpotusta. Muitakin vahvoja lääkkeitä olen pistoksina saanut (morfiini, fentanyyli) kotona ja sairaalassa.

Unettomuus voi johtua siis kroonisista kivuista. Ehkä kirjoitan muistakin syistä, jotka aiheuttavat unettomuutta. Raamatussa niistä kerrotaan paljon.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Unettomuus
« Vastaus #5 : 19.07.19 - klo:04:59 »
Unettomuus voi johtua siis kroonisista kivuista. Ehkä kirjoitan muistakin syistä, jotka aiheuttavat unettomuutta. Raamatussa niistä kerrotaan paljon.

Maassamme unettomuudesta ja eriasteisista unihäiriöistä kärsii noin kaksi miljoonaa (2.000.000) ihmistä (n. 35% väestöstä). Reilut kolmekymmentä vuotta sitten luku oli alle 20 % väkiluvustamme. Unettomuus on siis lisääntynyt nopeasti samoin kuin unta edistävien lääkkeiden käyttö. Tukihenkilötyössä lähes kaikki apua tarvitsevat tarvitsivat myös lääkkeitä - toki muitakin kemikaaleja kuin unilääkkeitä - mutta jääköön tuo puoli alan ammattilaisille.

Raamatussa kerrotaan henkilöistä, joilla oli sairauksia ja unihäiriöitä tunnustamattomien syntien tähden. Eräs heistä oli kuningas Daavid, joka kertoo sairastuneensa tunnustamattoman synnin tähden. (Otan hänet "esimerkiksi", koska lähes kaikki tunnemme hänen tapauksensa ainakin pintapuolisesti). Kaikki alkoi ihan viattomasta unettomuudesta (2. Sam. 11:2), mutta päättyi aviorikokseen ja monen sotilaan kuolemaan (jakeet 15-17). Daavid salasi suunnittelemansa ja toteuttamansa murhan jonka seurauksena kuoli muitakin kuin haureuteen langenneen naisen (Batseban) aviomies. Psalmissa 32 Daavid kertoo tämän salatun synnin seurauksista.

"Daavidin mietevirsi. Autuas se, jonka rikokset ovat anteeksi annetut, jonka synti on peitetty!
Autuas se ihminen, jolle Herra ei lue hänen pahoja tekojansa ja jonka hengessä ei ole vilppiä!
Kun minä siitä vaikenin, riutuivat minun luuni jokapäiväisestä valituksestani.
Sillä yötä päivää oli sinun kätesi raskaana minun päälläni; minun nesteeni kuivui niinkuin kesän helteessä."

Tässä eräs unettomuuden syy. Tuossa Daavidille näyttää käyneen niin, että hänen kehonsa myös jollakin tapaa sairasti Herran käden painaessa tunnolla. Uni oli ainakin mennyt, koska Daavid koki Herran käden "painavan yöllä ja päivällä".

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Unettomuus
« Vastaus #6 : 19.07.19 - klo:07:02 »
Kyllä mulla ainakin unettomuus yleisimmin johtuu siitä, että koen heikkoutta kaiken sen suhteen mitä minulta seuraavana päivänä odotetaan. Tietty joku voi sanoa että ei se siitä johdu vaan tunnustamattomista synneistä. Mutta siinä tulee vähän sellainen jobimainen olo, että joku tietää asiat paremmin minun elämästä kuin minä itse.  Itse en uskaltaisi tehdä noin suoraviivaista johtopäätöstä unettomuudesta.

Muuten Job myös kärsi unettomuudesta kärsiessään ahdistusta elämänsä tilanteesta.

Mutta aikaisin nukkumaan meno auttaa minua. Yleensä unettomuuteni johtuu siitä että jo alkuaan olen touhunnut sitä tai tätä liian kauan. Sitten tulee paniikki että oi kauhee on jo niin myöhä. Ja jos menee ajoissa sänkyyn, niin tulee levättyä paremmin vaikka uni ei heti tulisikaan.

Ja kyllä juuri liikunta auttaa myös paljon.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Unettomuus
« Vastaus #7 : 19.07.19 - klo:07:56 »
Kyllä mulla ainakin unettomuus yleisimmin johtuu siitä, että koen heikkoutta kaiken sen suhteen mitä minulta seuraavana päivänä odotetaan. Tietty joku voi sanoa että ei se siitä johdu vaan tunnustamattomista synneistä.

Minä en ole sanonut enkä ajatellut noin. Enkä ennen tätä ole tiennyt uniongelmistasikaan. Esimerkkini oli Raamatusta, mutta merkittävä osa ihmisten unettomuusongelmista johtuvat päivinämme elämän sotkuisista ja selvittämistä odottavista asioista, mutta ei tietenkään kaikki salatuista synneistä eikä ylipäätään mistään syntielämästä.

Ihmisen elämässään tekemät virheelliset ja hätiköidyt ratkaisut voivat koitua suureksi ongelmiksi.

"Säilytä, poikani, harkinta ja maltti, älä päästä niitä silmistäsi,
sillä ne ovat sinun elämäsi tae, ne ovat kaulaasi kiertävä koru.
Näin kuljet tietäsi turvallisesti, et jalkaasi loukkaa,
ja maata mentyäsi nukut rauhallisesti, et mitään pelkää" San. 3:21-24.

Vanhempi käännös sanoo jakeessa 24: "Kun menet maata, et pelkää mitään, ja maata mentyäsi on unesi makea."

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Unettomuus
« Vastaus #8 : 19.07.19 - klo:09:35 »
Itselläni unettomuus johtuu usein asioista, joihin en itse paljoakaan voi vaikuttaa. Olen koettanut asennoitua näihin murheisiin Fil. 4:6 ohjeen mukaan, mutta aina sekään ei auta. Jos uni ei kuitenkaan ota tullakseen esim. klo 1.00 mennessä, niin otan puoli pilleriä Tenoksia. Se on joka kerta auttanut, mutta vaikutus kestää vain 6 tuntia.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Unettomuus
« Vastaus #9 : 19.07.19 - klo:10:41 »
Itselläni unettomuus johtuu usein asioista, joihin en itse paljoakaan voi vaikuttaa. Olen koettanut asennoitua näihin murheisiin Fil. 4:6 ohjeen mukaan, mutta aina sekään ei auta. Jos uni ei kuitenkaan ota tullakseen esim. klo 1.00 mennessä, niin otan puoli pilleriä Tenoksia. Se on joka kerta auttanut, mutta vaikutus kestää vain 6 tuntia.

Helsinki-Vantaan lentoasemalla taksia lisähommina ajaessani lentäjät kutsuivat Tenox'ia "lentäjien unilääkkeeksi". Nimitys johtui kuulemma siitä, että lääke hajosi veressä nopeasti eikä illalla otettuna haitannut lentäjän vaativia tehtäviä enää aamulla.

Minulla on muistikuva, että jonkun isomman leikkauksen jälkeen sain Tenox'ia, mutta en muista oliko siitä apua.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Unettomuus
« Vastaus #10 : 19.07.19 - klo:13:36 »
En kärsi unettomuudesta.
Pärjään myös aika vähällä nukkumisella, joten ei haittaa,
vaikka unta olisi vain pari tuntia.
Välillä on tietysti nukuttava pidempi yö.
Yhtäjaksoisesti en oikeastaan koskaan ole unitilassa 4 tuntia pidempään.
Nautin suuresti, kun herään yöllä ja saan jatkaa nukkumista,
jos tuntuu siltä.
Iltapäivisin nukun yleensä 20-25 minuuttia, jos siihen on mahdollisuus.

Joskus yölennot tai hyvin aikainen lähtö jonnekin sekoittavat muutenkin
epäjärjestelmällistä nukkumistani.
Silloin otan nukahtamisen takaamiseksi Atarax-nimisen allergialääkkeen.
Uneliaisuus on sen sivuvaikutus, mutta tehokas ja halpa.
Ko. lääke vaatii kai Suomessa reseptin, mutta ei muualla.



Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Unettomuus
« Vastaus #11 : 19.07.19 - klo:16:05 »
Lienee Benadryl' ia.

Poissa Jano

  • Viestejä: 304
Vs: Unettomuus
« Vastaus #12 : 19.07.19 - klo:16:09 »
Kyllä mulla ainakin unettomuus yleisimmin johtuu siitä, että koen heikkoutta kaiken sen suhteen mitä minulta seuraavana päivänä odotetaan.

Jotain tämänsuuntaista minullakin. Minulla on tapana muutenkin aina mielessäni käydä etukäteenläpi melkein kaikki mitä teen, ja ilta on oikeastaan ainoa aika kun voin seuraavan päivän asioita mielessäni kelata. Tämä ei siis ole valinta vaan mieleni vain toimii niin. Aiemmin käyttämäni sana ”murehtia” ei ollut ihan oikea sanavalinta, en varsinaisesti murehdi. Ehkä huolehtiminen kuvaa asiaa paremmin.

Pienetkin asiat, esimerkiksi jos täytyy viedä joku asiakirja johonkin virastoon, saattaa pyöriä mielessä jonkun aikaa. Ja tietysti suuremmat ja haastavammat asiat pidempään. Sitten jos on tosi stressaavia asioita, tulee näitä aamuyöhön valvomisia.

Joskus olen saanut zopinoksia lääkäriltä mutta olen silloin aamuisin aika pihalla. Muutaman kerran olen pysäköinyt auton toiseen paikkaan kuin yleensä, ja työpäivän jälkeen hetken ihan oikeasti ihmetellyt vakiopaikalla että missä ihmeessä auto on  :o Ja yhtenä aamuna tein töissä pahan ja kalliin mokan. Muutenkaan en pidä koko unilääkkeen ideasta.

Hyviä ideoita ja vinkkejä täällä on annettu, kiitos niistä. Täytyy koittaa vaikka pientä ulkoilua ennen nukkumaan menoa. Sitä on yleensä vaan niin väsynyt jo tavalliseen nukkumaanmeno aikaan, että vaatii kyllä tahdonvoimaa vääntää itsensä ulos. Mutta ihan kauheaa on pyöriä sängyssä umpiväsyneenä mutta ei silti vaan nukahtaa.

Kiitos ennenkaikkea rukouksista.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Unettomuus
« Vastaus #13 : 19.07.19 - klo:16:18 »
Yksi juttu minkä olen huomannut tosi selvästi on, että jos rauhassa hiljennyt lukemaan Jumalan sanaa ja saan sitä kauttaa ikään kuin totuuden sydämeeni, siis ikään kuin oikaisen oman ajatusmaailman Raamatun avulla ja omat huolet, jopa työasia, asettuvat omaan lokeroonsa ja Jumalan todellisuus ja se että olen lapsen asemassa Isään sinäkin hetkenä, todella rauhoittaa sydämeni. Ja nukahdan turvallisesti kuin lapsi.

Vaikka en lukisi mitään pitkää kokonaisuutta, mutta ihan vaan siten että jokin Jumalan sanan kohta  tipahtaa sydämeeni ja ikäänkuin oikaisee juuri tuon ajattelun.




Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Unettomuus
« Vastaus #14 : 19.07.19 - klo:16:38 »
Kuulostanee hassulta, mutta paras tapa nukahtamiseen on nukahtaa kesken rukouksen.   ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell