Kirjoittaja Aihe: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?  (Luettu 3389 kertaa)

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #120 : 15.07.22 - klo:22:23 »
Tässä ketjussa esiintyy sana dispensationalismi ja kuuntelin pari Natanaelin laittamaa Kumpulan videota. Niissäkin esiintyi sama sana. Ilmeisesti kyse on jostain tulkintakokonaisuudesta, jolle joku on keksinyt tuollaisen nimen. Kumpulan videoissa esitetään kritiikkiä sitä kohtaan, mutta en päässyt jyvälle oikein mitenkään, kun en tiedä tämän dispensationalismin sisältöä. Enkä usko, että kukaan olisi puhdasoppinen tuonkaan ajattelun edustaja.

Dispensationalismiin liittyen vapaissa suunnissa väitellään eniten onko tempaus ennen, jälkeen vai keskellä seitsemän vuoden mittaista vihan aikaa.
Kuka mistäkin jaksaa vääntää. Paljon jaksetaan.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #121 : 15.07.22 - klo:23:53 »
Tästä saa myös virikkeitä asiaan ja on myös julistavaa (Ydinasia). Se sotkee myös, että luterilaisuudessa ei sotketa maallista ja hengellistä hallintavaltaa keskenään, niin kuin muut. Tässä otetaan hyvin vähän rohkeaa tulkintaa mihinkään (29 min).

https://sro.fi/images/audio/rrp_kevat2019/190101.mp3

(tykkäsin piirroslinkeistä, ei ollut ajatteluani vastaan mitenkään! Augustinus ei ollut välttämättä ollenkaan väärässä ja tähän saakka kaikki ovat kuolleet eikä mitään muuta. Nyt on kyllä maailmamme tuhoutumassa näkee.
Dispensationalismissa, josta voi googlata tietoa v. 1948 syntyneet ovat vielä elossa ja "temmataan" siis tuossa näkemyksessä, joka tuskin on muuta kuin harhaa.
Toinen otetaan ja toinen jätetään on piireissäni tulkittu vain niin, että kaikki eivät pelastu, vaikka kaikki ovat kutsutut ja sitä ei näe päältäpäin eikä teoista tai luonteesta, vaan sydämestä, asenteesta evankeliumiin Kristuksesta.)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #122 : 16.07.22 - klo:00:40 »
Minulla on sellainen lähtökohta tähänkin, että jos Herra haluaa, että tiedän tarkalleen kyseiset asiat, Hän opettaa ne minulle Sanasta. En aio etsiä luterilaisuudesta, Augustinutkselta, tai mistään Raamatun ulkopuolisesta kirjoituksesta, "oikeaa tulkintaa".

Jos asia taas pysyy minulla epäselvänä, oletan että Herra tietää senkin tietämättömyyteni. Ja luen vain Raamattua kaikkea sitä osaamatta tulkita.

Sen perusteella mitä opin Kansanlähetyksen Ilmestyskirjakurssilta, minusta näyttää, että he ovat pitkälti samoilla linjoilla.

Poissa pax

  • Viestejä: 1715
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #123 : 16.07.22 - klo:06:02 »
Tätä just meinasin kirjoittaa illalla mitä sandia sanot! Ei jonkun keksimää oppia vaan kun rukoilen tutkii Jumalan sanaa, Pyhä Henki  avaa ja jos jokin ei aukene, Herra tietää kaiken ja kaikki tapahtuu hänen suunnitelmien mukaan lopulta.

-

Ja sitten vielä tuo Stiinan mainitsema tulkita asiasta kun toinen otetaan ja toinen jätetään Luuk.17:22->, on kyllä kaukaa haettu tästä sanan kohdasta. 😟
« Viimeksi muokattu: 16.07.22 - klo:07:54 kirjoittanut pax »

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #124 : 16.07.22 - klo:09:26 »
Tärkeintä uskovalle ihmiselle on hoitaa jumalasuhdettaan niin, että pysyy puhtaana. Kaikenlaiset oppirakennelmat aiheuttavat epäuskoa. Lapsenusko ja siinä luottamuksessa Jeesuksen lähellä uskon täyteyteen kasvaminen on riittävää. Perillä kaikki selviää.
Tietysti vakava paikka sananjulistajilla ja opettajilla siinä, ettei kukaan heidän kauttaan joutuisi harhaan. Siksi esirukousta tuotakoon heidän puolestaan koko ajan Herran eteen.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #125 : 16.07.22 - klo:12:23 »
 :( Täysin erimieltä Sandia ja Pax. Opo epäselvä.
On vain yksi Evankeliumi ja se tulee saada ja "löytää",kun on herätetty etsimään. Jumala ei ole luvannut sellaista mistä haaveilette. Jumalalla ei ole lempilapsia (vakavaa eksytystä ja kadotukseen johtavaa).
Oikea Evankeliumi tulee kuulla tai lukea ja ottaa vastaan. Maailmassa on paljon evankeliumin vihollisia (on kerrottu) ja niitä tulee varoa Pyhässä Hengessä, joka saadaan kasteessa ja oikeassa uskossa ja tulee itse ylläpitää kuulemalla ja/tai lukemalla.
Jos ei synny uudesti ylhäältä ei pääse mihinkään hyvään paikkaan kuoltuaan. Omavanhurskaus ei riitä koskaan.
Onko täällä ketään muuta, joka uskaltaa sanoa olevansa uudestisyntynyt ylhäältä? Epäilen ainakin paria, mies ja nainen!  ;D

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #126 : 16.07.22 - klo:16:06 »
Tuossa on se ongelma, että jos en sitten ymmärrä mitä Raamattu aiheesta opettaa, se näyttää johtavan siihen että lähtee etsimään tulkintoja Raamatun ulkopuolelta. Ja olkoot ne sitten vaikka kuinka hyviä Raamatun opettajia, päätyy luottamaan johonkin muuhun kuin mitä Raamatusta löydän. Minä en lähde tuohon.

Poissa pax

  • Viestejä: 1715
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #127 : 16.07.22 - klo:16:21 »
Stiina, mihin toi kysymyksesi uudestisyntymisestä liittyy? Jos ihminen tulee uskoon hän uudestisyntyy Jumalan hengestä.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #128 : 17.07.22 - klo:13:03 »
 :-X Nyt taas täytyy vaieta.
Minulla ei ole enää tukipylvästä Uskojasrukous -sivustolla. Raimo Mäkelän saarna vahvisti ja SRO:n Päivän Sana tänään.
Tässä on nyt taas se sama ongelma, että minä en saa kiinni vapaasuuntaisten käsityksistä ja koen että itse en tule yhtään ymmärretyksi. Silti epäilen, että uskomme Kohde on sama, mutta niin erilaista niin erilaista ajattelua ettei juuri koskaan kohtaa.
Mitä teille tarkoittaa "tulla uskoon", mihin uskoon? Onko teille Raamattu sama kuin Jeesus ja  Jeesus = Raamattu?  Onko Pyhä Henki teille suurempi kuin Jeesus? Meille lut. tuppaa Jeesus Kristus olemaan se suurin, vaikka oppimme mukaan kait on että 1+1+1 = 1 ja kaikki siis samaa olemusta eikä saa erotella varsinaisesti.
Uskontunnustukset ovat tärkeät, että tietää missä kukin menee, vaikka ei olekaan tae, että lausuessaan uskoo todella.
Siksi perään lut. uskovia, koska en jaksa yksin olla. Voi, että kaipaan jo lut. hlöitä tuolta UjaR -sivustolta ja kaipaan muutamaa agnostikkoakin mm. LoCip. Ortodoksejakin oli mielenkiintoista lukea, vaikka...
Room.kat. katosivat jo aikoja sitten kaikki.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #129 : 17.07.22 - klo:13:20 »
Onko täällä ketään muuta, joka uskaltaa sanoa olevansa uudestisyntynyt ylhäältä? Epäilen ainakin paria, mies ja nainen!  ;D

En tiedä, olenko mielestäsi uudestisyntynyt enkä oikeastaan välitäkään tietää. Uskoontulostani tulee ensi kuussa kuluneeksi 65 vuotta ja näihin vuosiin on sisältynyt hyvin monenlaisia vaiheita. Ja varmaan näin kuuluu ollakin.

Pelastusvarmuus on mielestäni varmuutta siitä, että Jeesus Kristus on kuollut minun syntieni edestä. Se on mielestäni pääasia ja saakoon se olla pääasia loppuun asti.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #130 : 17.07.22 - klo:13:37 »

"Pelastusvarmuus on mielestäni varmuutta siitä, että Jeesus Kristus on kuollut minun syntieni edestä. Se on mielestäni pääasia ja saakoon se olla pääasia loppuun asti."
[/quote]

Tässä kumarran pääasiaa lämpimästi!  :-* (Pelastusvarmuus on siis Jeesuksessa K. eikä minussa. Saanut uskon Jeesukseen kaikkinensa eli "tullut uskoon")

"Uskoontulo ei kerro mitään" edelleenkään, vaikka itsekin, voin sanoa tulleeni uskoon, mutta vaistoan sen erilaisuuden muutenkin, kuin Kasteen -asiassa. (no en nyt välttämättä Pauluksen, vaikka hänen kastekäsityksensä on välillä ollut OUTO!  :-\
« Viimeksi muokattu: 17.07.22 - klo:13:47 kirjoittanut Stiina »

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #131 : 17.07.22 - klo:13:44 »
:-X Nyt taas täytyy vaieta.
Minulla ei ole enää tukipylvästä Uskojasrukous -sivustolla. Raimo Mäkelän saarna vahvisti ja SRO:n Päivän Sana tänään.
Tässä on nyt taas se sama ongelma, että minä en saa kiinni vapaasuuntaisten käsityksistä ja koen että itse en tule yhtään ymmärretyksi. Silti epäilen, että uskomme Kohde on sama, mutta niin erilaista niin erilaista ajattelua ettei juuri koskaan kohtaa.
Mitä teille tarkoittaa "tulla uskoon", mihin uskoon? Onko teille Raamattu sama kuin Jeesus ja  Jeesus = Raamattu?  Onko Pyhä Henki teille suurempi kuin Jeesus? Meille lut. tuppaa Jeesus Kristus olemaan se suurin, vaikka oppimme mukaan kait on että 1+1+1 = 1 ja kaikki siis samaa olemusta eikä saa erotella varsinaisesti.
Uskontunnustukset ovat tärkeät, että tietää missä kukin menee, vaikka ei olekaan tae, että lausuessaan uskoo todella.
Siksi perään lut. uskovia, koska en jaksa yksin olla. Voi, että kaipaan jo lut. hlöitä tuolta UjaR -sivustolta ja kaipaan muutamaa agnostikkoakin mm. LoCip. Ortodoksejakin oli mielenkiintoista lukea, vaikka...
Room.kat. katosivat jo aikoja sitten kaikki.
Uskojarukous-sivusto kärsii hegenahdistusta siinä mielessä, että keskustelut ovat hidastempoisia ja moni ilmeisesti on jättänyt foorumin. Kun lukee vanhempia viestiketjuja, niissä on hyvin syvällistä pohdintaa. Että ymmärrän Stiinaa, vanhat ajat ehkeivät palaa sinnekään.
Ei näitä kaikkia ihmisten kohkauksia kannata niin kauhean tosissaan ottaa. Ihan maallisellakin puolella on paljon sellaista, mikä menee täysin yli ymmärryksen.
Voidaan kaikessa rauhassa pitäytyä siinä, että kaikki yhdessä vaikuttaa heidän parhaakseen, jotka ovat Kristuksen päällensä pukeneet.
Minulle on lapsena kasteessa tuo puku annettu. Se riittää minulle hamaan elämäni loppuun asti. Jumala yksin tietää minun paikkani täällä ja kirkkaudessa. Olen siihen ylen tyytyväinen, että Hän tällä vaellusreitillä tarttuu käteeni, kun tunnen hätää ja koen hukkuvani.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #132 : 17.07.22 - klo:13:49 »
OPO Hyvin sanottu!  :-*

Poissa pax

  • Viestejä: 1715
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #133 : 17.07.22 - klo:14:45 »
Eikö uskoontulo tosiaan kerro Stiinalle mitään???

Otetaan nyt vaikka joku syntielämässä syvällä tarpova ihminen joka kaiken menettäneenä löytää Kristuksessa anteeksiannon, kaikki syntisaasta pyyhitään pois ja Pyhä Henki tulee asumaan tähän uudestisyntyneeseen ihmiseen. Monet ovat kertoneet että alkoi uusi elämä ilman päihteitä, rikollisuutta, huorintekemistä jne.
Eikö ole mahtavaa kun ihminen tulee uskoon!

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #134 : 17.07.22 - klo:15:20 »
Eikö uskoontulo tosiaan kerro Stiinalle mitään???

Otetaan nyt vaikka joku syntielämässä syvällä tarpova ihminen joka kaiken menettäneenä löytää Kristuksessa anteeksiannon, kaikki syntisaasta pyyhitään pois ja Pyhä Henki tulee asumaan tähän uudestisyntyneeseen ihmiseen. Monet ovat kertoneet että alkoi uusi elämä ilman päihteitä, rikollisuutta, huorintekemistä jne.
Eikö ole mahtavaa kun ihminen tulee uskoon!

Muistaakseni apostolien teoissa on tuo "tulla uskoon" termi.  Eiköhän siellä kerrota niistä, jotka uskon kautta ottivat Jeesukseen elämäänsä.