Kirjoittaja Aihe: Tasa-arvoinen avioliitto  (Luettu 22525 kertaa)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #150 : 07.08.21 - klo:15:59 »
Sandia!
Ei muuten kuin ehkä silloin, kun rikkonut osapuoli menee uudelleen avioon. Tätä on paljon mietitty ja armo kuuluu tähän asiaan aika selvästi, kun on syyttä tai oman parannuksen jälkeen löytänyt uuden hyväksytyn aviopuolison elämän tarpeisiin niin kuin lesketkin. Monia tapauksia voidaan erossa verrata leskeyteen.
Tässä kuitenkin petetään kamalasti itseä ja yritetään pettää Jumalaa. Jos Pyhä Henki kuitenkin antaa ko. hlön kuolemaa sen synnintunnon ja katumuksen armon, niin anteeksianto ylhäällä on varma Jeesuksen sovituksen tähden heillekin ja homoillekin.
Mutta arvaa vaan, voiko syntyä katumusta ja synnintuntoa, jos on kirkossa Jumalan nimissä vihitty ja siunattu? (Pakottaminen ei kuulu PH:n ominaisuuksiin.)

Mielestani Jesus ei opeta noin. Kun luet kaikki Jeesuksen sanat aiheesta. Sen perusteella, mita olen Raamatusta lukenut ja verrannut kaytantoa, ajattelen, etta lansimaiset kulttuurit ovat taysin hylanneet Raamatuksen opetuksen tassa asiassa. Uskovat seka eiuskovat.

Minua siksi jatkuvasti ihmetyttaa, etta homoille ollaan nevomassa, etta se miten he nakevat avioliiton, on synti.

Tama on mielestani raikean kaksinaismoralistista. Todellisuudessa ihminen tekee juuri niinkuin haluaa ja oikeuttaa valintansa sen mukaan, mihin itse paatyy.

Tuon takia minun in vaikea menna mukaan aanekkaaseen homouden vastustamiseen. Peli on jo pelattu yhteiskunnallisella tasolla kauan sitten.

Lansimainen ihminen ja uskovakin alahtaa siina vaiheessa, kun ymparisto uhkaa muuttua niin, etta se hairitsee ihmisen ymmarrysta siita, miten asioitten "kuuluu olla".
« Viimeksi muokattu: 07.08.21 - klo:17:18 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #151 : 07.08.21 - klo:23:13 »
Näinhän se on kaikessa. Ei se Laki ole mihinkään muuttunut. Ei ihminen pysty Lakia noudattamaan ei Mooseksenkaan aikana ja kuinka koko historia siitä puhuukaan. Kai olet sinäkin huomannut kuinka ihmiset syyttelevät aina toisiaan ja miehet naisia ja naiset miehiä. Onko ollut historiassa hyvää lainkäyttöä ihmisille? Eikö olisi kovaa, jos ei saisi erota, vaikka turhanpäitenkin erotaan. Ihmisen kovasydämisyyden takia, se sallittiin ja seuraukset tiedämme.
Homoseksuaalinen teko on Raamatussa selvä luonnottomuuden synti ja silti sitä tehdään, eivät pysty. Ei Jeesus todellakaan turhaan kuollut. Yhteisymmärrykseenhän ei tästä päästä, onko sopivaa vihkiä kirkossa, vaikka avioliitto on selkeästi tarkoitettu yksinomaan miehen ja naisen väliseksi ja kaikki ovat tasa-arvoisia siinä suhteessa, mutta homot eivät pysty ja bi-juttuja vielä vähemmän ymmärrän. Ei tässä minulle ole mistään tasa-arvosta kyse. Ei Laki eikä luonto ymmärrä tuota, silti sitä on. Kiitos Jeesuksen, että meille kaikille on Armo ja saamme elää armosta.
Entäs sitten tuo rotuerottelu. Ei ole tarkoitettu että toisrotuiset halveksivat ja orjuuttavat toisia, ja Laki kieltää myös avioliitot erirotuisten välillä. Muistaako kukaan enää edes sitä? Kyllä ihminen on niin paha ja turmeltunut ja itsessään toivoton tapaus, että että...
Ei ole muuta mahdollisuutta, kuin nöyrtyä Jumalan edesä ja alkaa elämään armosta ja antaa toistenkin elää armosta. Kanssakulkijoiden takia pyrimme noudattamaan ainakin 10-käskyä, vaikka emme niissäkään täydellisiä ole. Ei saa sotkea ja sekoittaa Lakia ja Evankeliumia, vaikka ne kuuluvatkin yhteen. "Sillä Armosta te olette pelastetut, ette tekojenne kautta ettei kukaan kerskaisi" Room.
Ne ihanat, "hyvät" ihmiset eivät voi pelastua, koska eivät näe tarvetta Kristukselle, mutta  jopa murhamiehet voivat Jeesuksessa K. pelastua Armosta. Se on kadotukseen joutuville ihmisille hullutus, Room. Omavanhurskaus on syntiä, josta ihminen ei hevillä luovu, ei sitten millään. (En nyt jaksanut kaivaa oikeita Raamatun kohtia, mutta ne on aikaisemmin tällä moneen kertaan.)

Letsa

  • Vieras
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #152 : 08.08.21 - klo:11:28 »
Edelleen, mistä voi yleistäen tietää, että uudelleenavioituneiden motiivi on ollut "koska he oikeuttavat sen itselleen"?

Eduskuntatyöskentelyssä vastustetaan tai kannatetaan lakiesityksiä, ei (tässä tapauksessa) homoutta tai heteroutta. Näin olen ymmärtänyt. Kansalaisaloitteet ovat samasta syystä. Mielestäni eduskunnassa on parempi ilmaista oma kanta kuin äänestää tyhjää. En näe tässä negatiivisuutta.

Letsa

  • Vieras
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #153 : 08.08.21 - klo:11:55 »
Avioliitosta yleisesti ajattelen, että se olisi otettava "vakavasti". Lainausmerkit siksi, että tarkoitan sillä tosissaan ottamista, huolellista harkintaa ja paneutumista, uskovan avioitumista uskovan kanssa, yhteistä rukousta ja tarpeeksi pitkää tutustumisaikaa ennen avioitumista. Mielestäni avioliitto on tarkoitettu elinikäiseksi ja uskon siihen, että kaikkiin sen ongelmiin on olemassa apu ja ratkaisu Jumalalla. Avioliittoon astuminen tarkoittaa myös vahvasti haastetta kasvuun, ja Raamatun lupaus kolmisäikeisestä langasta, ettei se hevin katkea, on rohkaiseva.

Letsa

  • Vieras
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #154 : 08.08.21 - klo:12:54 »
Yksinpuhelun jatkoksi vielä puhetta Stiinan hienoon kommenttiin. Onneksi on armo ja sovitus syntisille ja epäonnistuneille, kiitos Herralle. Kun Jumalan mahdollisuuksiin ja avun kaikkivoipaisuuteen katsoo, uskovienkin olisi mahdollista vaeltaa ilman suuria haaksirikkoja ja epäonnistumisia, nyt vaikka avioliitossaan. Ja muutenkin elämässään. Vaan eipä onnistu. Stiinalla onkin hyvä lääke: nöyrtyminen Jumalan edessä, armosta eläminen ja antaa myös toisten elää.

Uskon parannuksen armoon, anteeksiantamukseen ja siihen, että anteeksisaadut synnit ja epäonnistumiset ovat Jumalan edessä unohdettuja, kaikissa asioissa ja kaikilla elämän alueilla.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #155 : 08.08.21 - klo:15:10 »
 :) No nyt peukutan Letsaa, enkä sen takia, että huomioi minua hyväksyvästi, vaan jaan näkemyksen. Ihanne ja vaatimukset ja Laki ovat eriasioita todellisuuden kanssa.

Miksi Jeesuksen Kristuksen täytyi karmeasti kuolla Jumalana ja synnittömänä, jos muutenkin meidät olisi saatu synnistä irroitetuksi ja vanhurskauttamaan itsemme Jumalan avulla tosin, mutta sehän se oli juutalaistenkin vika, ei se Apu läheskään kaikkia pystynyt auttamaan edes Jumalan avulla.
Synti on paljon syvempää ja ehtymätön "luonnonvara".
Ihmeellinen on Jumalan Rakkaus ihmistä kohtaan! Meidän rakkautemme hylkää, syyttää, vaatii toisilta, sortaa, hyljeksii jne.

(Raskas itsetutkistelu rehellisesti on kaikille tarpeen tämän näkemiseen. On parempi nähdä omat syntinsä kuin toisten. Armon alla sen uskaltaa tehdä tutkien Lakia.)

ARMAHDA MINUA SYNTISTÄ!  (Tuo rukous ja oikea uskon kohde tulee välttämättömäksi.)

Letsa

  • Vieras
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #156 : 09.08.21 - klo:22:20 »
Uskoisin Stiina, että ajattelemme ydinasioista lopulta hyvinkin samalla tavalla, siksi on uskovien yhteys välillämme. Taustamme ovat vaan niin erilaiset, minä lahkolaistaustainen ja sinä omaksunut luterilaisuuden vahvasti. Silloin kun itse olin entisessä seurakunnassani, siellä julistus ja toiminta oli terveellä pohjalla. Hulinoinnit ovat tulleet myöhemmin.

Tässä avioerossa ja uudelleenavioitumisessa on ehkä kyse ajattelun perustavanlaatuisesta erilaisuudesta, jonka ydin on siinä, että Sandian ajattelussa Jumalan täydellisestä anteeksiannosta huolimatta uutta mahdollisuutta avioitua ei koskaan tule tähän syntiin syyllistyneelle. Liiton kummallekaan osapuolelle. Mutta on ehdottomasti mainittava, että tämä on pelkkä oma johtopäätökseni.

Itse ajattelen, että Jumalan armo on ylenpalttinen, mikä tarkoittaa uutta mahdollisuutta, uutta alkua ja täydellistä unohdusta Jumalan puolelta. Ei ole enää mitään, mikä syyttäen muistuttaisi synneistä ja epäonnistumisista. Siinäkään mielessä, että kun on yksi epäonnistuminen tällä alueella, se tarkoittaisi, että ainut mahdollisuus on nyt käytetty, eikä toista tule.

Siksi vasten tahtoaan eroamaan joutunut uskovainenkin voi mennä iloiten eteenpäin, rukoillen ja luottaen Jumalan johdatukseen myös tällä elämänalueella. Sama koskee tietysti myös aviorikokseen syyllistynyttä eron osapuolta, parannuksen armon saanutta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #157 : 10.08.21 - klo:01:47 »
Yökukkuja peukuttaa edelleen!  :)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #158 : 10.08.21 - klo:16:21 »
Niin, en ole tuputtamassa kenellekään sitä käsitystä minkä itse olen saanut viimeisen 25 vuoden kuluessa.
Mutta on turha alkaa saada minua uskomaan että jossain tilanteessa uudelleen naimisiin meno eron jälkeen olisi Jumalan johdatusta. Ellei siis mene "uudelleen naimisiin" entisen puolisonsa kanssa.

Muissa tapauksissa se mielestäni aina on sallimus, ei johdatus.

En oppinut sitä köykäisesti. Rankkoja juttuja kävin läpi omassa elämässä. Onneksi en tosin uskottomuutta.

Se että selvisin tilanteessa missä olin tosi helpolla tuhoutua, hoksasin kääntyä Herran puoleen ja kysyä häneltä, että missä mennään.
Se johti siihen, että Herra laittoi minut nöyrtymään hyvin pitkälle.

Ja todellakin. En ole onneton. :) Ja tiedän, missä seison.

Pietarin kirjeen opetus oppia Aabrahamin vaimolta Saaralta oli yksi oleellinen Raamatun kohda minkä kautta Herra puhui minulle. Minun piti nöyrtyä sen asian edessä, että olin vaimo.
Samalla Herra muutti käsitykseni siitä mitä on olla nainen. Kaikki tämä samaisesta Pietarin kirjeen kohdasta.

Se on siellä lyhyesti ja ytimekkäästi ilmaistu.

Muistan kun uskova terapeutti yritti saada minut uskomaan, että minun pitää erota, sillä eihän Herra halua, että olen onneton. Eli tuossa on oikotie, mene siitä.
Mutta halusin kuulla yksin Herralta. Ja hän puhui mm. yllä mainitun Raamatun luvun kautta.

Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, 2 kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää. 3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. 4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. 5 Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset -- 6 Saarakin oli kuuliainen Abrahamille ja kutsui häntä herraksi. Ja Saaran tyttäriä tekin olette, kun teette hyvää ettekä anna minkään uhkailun pelottaa itseänne.


Letsa

  • Vieras
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #159 : 10.08.21 - klo:17:33 »
En koe, että tuputat, enkä minä eikä kukaan tuputa mitään.

Koen, ettei omalla kokemuksellasi ja johtopäätökselläsi sallimuksesta (mitä sillä tarkoitetaan, mitä mielestäsi on sallimuksessa elävän ihmisen elämä, kiinnostaisi kuulla) ole kuitenkaan yhteyttä yleisellä tasolla. Omassa elämässäsi toki on.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #160 : 11.08.21 - klo:11:51 »
Jaakob kirjoittaa: 2:10 “Sillä joka pitää koko lain, mutta rikkoo yhtä kohtaa vastaan, se on syypää kaikissa kohdin. 11 Sillä hän, joka on sanonut: ”Älä tee huorin”, on myös sanonut: ”Älä tapa”; jos et teekään huorin, mutta tapat, olet lainrikkoja."

(Ei Jumala johdata myöskään syntiin, mutta sallii suvereenisesti synnin, koska..., pitkä juttu, joka kuuluu tietää tässä elämässä. Kaikki tarvitsevat Sovituksen ja Armon uskon kautta, siis edelleen.
Jumala voi myös auttaa synnistä pois ja muutenkin johdattaa, mutta sillä lailla pyhittyä, että emme tarvitse Kristuksen työtä on valhe ja eksytystä. Kaikki ovat syntiä tehneet ja ikävä kyllä edelleen tekevät. Kerskaus laista on suljettu pois. Voimme siis kerskata vain Kristuksesta, Jumalan saarnauttama hullutus. Armo ei kelpaa lainalaisille, se on suurin ja kadottava synti.)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #161 : 11.08.21 - klo:12:25 »
Kappale vuorisaarnaa sopii tähän:

"17
Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään.
18
Sillä totisesti minä sanon teille: kunnes taivas ja maa katoavat, ei laista katoa pieninkään kirjain, ei ainoakaan piirto, ennenkuin kaikki on tapahtunut.
19
Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
20
Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.
21
Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion'.
22
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion; ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion; ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen. 23Sentähden, jos tuot lahjaasi alttarille ja siellä muistat, että veljelläsi on jotakin sinua vastaan,
24
niin jätä lahjasi siihen alttarin eteen, ja käy ensin sopimassa veljesi kanssa, ja tule sitten uhraamaan lahjasi.
25
Suostu pian sopimaan riitapuolesi kanssa, niin kauan kuin vielä olet hänen kanssaan tiellä, ettei riitapuolesi vetäisi sinua tuomarin eteen ja tuomari antaisi sinua oikeudenpalvelijalle, ja ettei sinua pantaisi vankeuteen.
26
Totisesti minä sanon sinulle: sieltä et pääse, ennenkuin maksat viimeisenkin rovon.
27
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Älä tee huorin'.
28
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka katsoo naista himoiten häntä, on jo sydämessään tehnyt huorin hänen kanssansa. (Tasa-arvo: miksei miestäkin?  ;))
29
Jos sinun oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se pois ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi heitetään helvettiin. 30
Ja jos sinun oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä luotasi; sillä parempi on sinulle, että yksi jäsenistäsi joutuu hukkaan, kuin että koko ruumiisi menee helvettiin.
31
On sanottu: 'Joka hylkää vaimonsa, antakoon hänelle erokirjan'.
32
Mutta minä sanon teille: jokainen, joka hylkää vaimonsa muun kuin huoruuden tähden, saattaa hänet tekemään huorin, ja joka nai hyljätyn, tekee huorin.
33
Vielä olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä vanno väärin', ja: 'Täytä Herralle valasi'.
34
Mutta minä sanon teille: älkää ensinkään vannoko, älkää taivaan kautta, sillä se on Jumalan valtaistuin,
35
älkääkä maan kautta, sillä se on hänen jalkojensa astinlauta, älkää myöskään Jerusalemin kautta, sillä se on suuren Kuninkaan kaupunki;
36
äläkä vanno pääsi kautta, sillä et sinä voi yhtäkään hiusta tehdä valkeaksi etkä mustaksi; 37
vaan olkoon teidän puheenne: 'On, on', tahi: 'ei, ei'. Mitä siihen lisätään, se on pahasta.
38
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Silmä silmästä ja hammas hampaasta'.
39
Mutta minä sanon teille: älkää tehkö pahalle vastarintaa; vaan jos joku lyö sinua oikealle poskelle, käännä hänelle toinenkin;
40
ja jos joku tahtoo sinun kanssasi käydä oikeutta ja ottaa ihokkaasi, anna hänen saada vaippasikin;
41j
a jos joku pakottaa sinua yhden virstan matkalle, kulje hänen kanssaan kaksi.
42
Anna sille, joka sinulta anoo, äläkä käännä selkääsi sille, joka sinulta lainaa pyytää.
43
Te olette kuulleet sanotuksi: 'Rakasta lähimmäistäsi ja vihaa vihollistasi'.
44
Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,
45
että olisitte Isänne lapsia, joka on taivaissa; sillä hän antaa aurinkonsa koittaa niin pahoille kuin hyvillekin, ja antaa sataa niin väärille kuin vanhurskaillekin.
46
Sillä jos te rakastatte niitä, jotka teitä rakastavat, mikä palkka teille siitä on tuleva? Eivätkö publikaanitkin tee samoin? 47Ja jos te osoitatte ystävällisyyttä ainoastaan veljillenne, mitä erinomaista te siinä teette? Eivätkö pakanatkin tee samoin?
48
Olkaa siis te täydelliset, niinkuin teidän taivaallinen Isänne täydellinen on."

Kukapa voi kerskata näiden edessä?

Letsa

  • Vieras
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #162 : 11.08.21 - klo:12:39 »
Sandia totesi hauskastikin, että häntä on turha yrittää saada uskomaan jotakin uudelleenavioitumiseen liittyen. Samaa voisin todeta omalta kohdalta Jumalan armosta. Ei kannata yrittää käännyttää mua uskomaan, ettei Jumalan armo antaisi uutta alkua, uutta mahdollisuutta epäonnistuneille.  :D

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Tasa-arvoinen avioliitto
« Vastaus #163 : 11.08.21 - klo:13:39 »
Letsa  :D!