Kirjoittaja Aihe: Kiroilu ja voimasanojen käyttö  (Luettu 7609 kertaa)

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #30 : 19.04.18 - klo:21:15 »

Olin kerran Järvenpäässä hengellisessä tilaisuudessa, jossa tapahtui kielillä puhumista. Kukaan ei oikein saanut puhujan puheesta selvää ja minulle jäi vaikutelmaksi, että koko tapaus oli häiriintyneen ihmisen puhetta. Paikalle olisi tarvittu pikemminkin psykiatria kuin pappia.
Kuulin myöhemmin, että monet psyykkiset sairastumiset saattavat saada hengellisen ilmenemismuodon. Silloin paras hoitajien yhdistelmä on pappi ja lääkäri. Uskontoihin liittyy vahvoja tunnekuvia (esim. helvetin loputon piina), ne ovat omiaan synnyttämään oireilua herkissä ihmisissä.
Varsinkin lapsia tulisi näiltä kauhukuvilta suojella.

Olikohan paikka Järvenpään Arkki?

http://arkki.org/arkki/arkin-historia

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #31 : 19.02.23 - klo:17:17 »

Olen aika kauan sitten ollut paikalla, jolloin hyvin tuntemani henkilö puhui selvää englantia, vaikka ei ollut sitä koskaan opiskellut. Hän toisti samaa asiaa useampaan kertaan, jolloin minun oli mahdollista laittaa asia muistiin. Itse opiskelin silloin englantia ja vein muistiinpanon opettajalleni, joka suomensi puheen minulle. En toista sitä tässä, mutta kyseessä oli sielunvihollisen ylistys.

Asialla on runsaasti jatkoakin, mutta toistaiseksi en voi antaa julkisuuteen enempää. On kuitenkin vakavasta ja todellisesta asiasta kysymys, jolla on ollut vakavia seuraamuksia.

Tuosta kertomastani asiasta on kulunut jo niin kauan, että ehkä voin jo kertoa jotain lisää. Tuo tuttu henkilö kertoi aikoinaan minulle noista tapahtumista, mutta en enää muista kaikkea.

En muista, kuuluiko hän helluntaiseurakuntaan, mutta oli kuitenkin läheisessä kosketuksessa helluntailaisiin. Hän oli kokenut demonisen henkikasteen ja ne demonit puhuivat hänen suullaan. Joku oli neuvonut, että niitä voi ajaa ulos itsestään ja hän teki työtä käskettyä. Senkin hän oppi, että jokaisella demonilla oli nimi.

En muista enää niistä nimistä kuin yhden, se oli "suurin haureus". En tiedä oliko se juuri tuo, mitä hän yritti ajaa ulos. Henki ei meinannut millään lähteä, mutta sanoi viimein: "kyllä minä nyt lähden, kun noin kovasti käsket, mutta minä tulen takaisin".

Olen sitä mieltä, että se oli juuri tuo "suurin haureus", koska sen vaikutukset näkyivät selvästi tämän henkilön myöhemmässä elämässä.

Kun viimeisiä kertoja olin häneen yhteydessä, niin hän selitti, ettei enää halua olla missään tekemissä uskon asioitten kanssa. Sittemmin en ole saanut häneen mitään yhteyttä puhelimitse enkä sähköpostilla. Hän ei ole vuosiin asunut Suomessa. En tiedä, onko enää elossakaan.
« Viimeksi muokattu: 19.02.23 - klo:17:27 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #32 : 19.02.23 - klo:18:37 »
Järkyttävää.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #33 : 19.02.23 - klo:18:51 »
Järkyttävää.

Tapauksessa on paljon järkyttäviä yksityiskohtia.

Muistelen, että hänen vaimonsa oli uskovainen ja mahdollisesti helluntailainen, mutta tämän kertomani henkikasteen jälkeen tästä uskovaisesta vaimosta piti päästä eroon niin pian kuin mahdollista.

Yksi poika tästä liitosta oli, mutta en tiedä lainkaan, missä hän nykyisin on. Ikää pojalla lienee jo yli 60 vuotta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa lynx lynx

  • Viestejä: 22
  • Uloskutsuttu ev.lut. helluntaikarismaatikko
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #34 : 19.02.23 - klo:21:52 »
Yleensä ottaen kiroilu ja voimasanojen käyttö on sivistymätöntä. Nykyään, kun joltain työkaveriltani pääsee läsnä ollessani tällainen sana suustaan he välittömästi pyytävät hieman häpeillen anteeksi sanojaan. Tavallaan yllättävää, mutta toisaalta ihan mukavaa, että tajuavat asian.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #35 : 20.02.23 - klo:10:02 »

En muista enää niistä nimistä kuin yhden, se oli "suurin haureus". En tiedä oliko se juuri tuo, mitä hän yritti ajaa ulos. Henki ei meinannut millään lähteä, mutta sanoi viimein: "kyllä minä nyt lähden, kun noin kovasti käsket, mutta minä tulen takaisin".

Tuli mieleen toinen nimi, jonka henkivalta ilmoitti. Sekin yritti olla sanomatta, mutta sanoi kuitenkin: "Se on niin hassu nimi, etten halua sanoa sitä". Jonkinlaisen tivaamisen jälkeen se ilmoitti nimekseen: "samperin soikoon".

Se oli siinä mielessä erikoinen kirosana, että tuo henkilö usein käytti sitä.

Aivan hiljattain tein havainnon, että uskovaisillakin on kirosanoja puheessaan, mutta tuskin itse niitä ymmärtävät kirosanoiksi. Pankaapa merkille. Toisaalta on hyväksi tarkkailla omaakin puhettaan, ettei se sisällä tarpeettomia sanoja.
« Viimeksi muokattu: 20.02.23 - klo:12:38 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #36 : 20.02.23 - klo:13:23 »
En muista, kuuluiko hän helluntaiseurakuntaan, mutta oli kuitenkin läheisessä kosketuksessa helluntailaisiin. Hän oli kokenut demonisen henkikasteen ja ne demonit puhuivat hänen suullaan. Joku oli neuvonut, että niitä voi ajaa ulos itsestään ja hän teki työtä käskettyä. Senkin hän oppi, että jokaisella demonilla oli nimi.

Tuo kuulostaa aika hurjalta.

Oliko hän siis kristitty jo ennen tätä "henkikastetta"? En oikein tiedä miten tämä menee, mutta voisiko kristityllekin käydä noin, että Pyhän Hengen temppeliin tulee muuta asujaimistoa jonkin "kasteen" kautta?Ja miten käytännössä tämä demoninen henkikaste toimi, miten sen voi erottaa mahdollisesta Pyhän Hengen kasteesta tai vaikka jostain siunauksesta/kätten päälle panemisesta?

Mitä meni pieleen ja miten tällaista voi välttää? Onko tämä yleistä?

En muista enää niistä nimistä kuin yhden, se oli "suurin haureus". En tiedä oliko se juuri tuo, mitä hän yritti ajaa ulos. Henki ei meinannut millään lähteä, mutta sanoi viimein: "kyllä minä nyt lähden, kun noin kovasti käsket, mutta minä tulen takaisin".

Kyllähän Raamatussakin on tällaista toimintaa (henkien pois ajamista) Jeesuksen ja muidenkin toimesta. Vaikea vain tietää milloin sitä pitäisi harjoittaa, eli millä kriteereillä ja missä tilanteissa. Vaatinee runsaasti asiantuntemusta ja osaamista ja erottelukykyä suhteessa mielenterveyden ongelmiin.

Joskus olen katsonut tähän liittyviä juttuja vuosia sitten ja siinä jäi mieleen, että käyttäytyminen/ajatukset ja henget ovat jotenkin toisiinsa sitoutuneita. Pahaa voi siis yksinkertaisimmin vastustaa käyttäytymällä hyvin ja ajattelemalla hyviä ajatuksia. Tällöin ymmärtääkseni mahdolliset huonot hengelliset vaikutuksetkin vähenevät pikkuhiljaa. Samoin ihmisillä voi olla heikkouksia, joita pahat henget voivat käyttää hyväksi. (En tiedä muistanko yhtään oikein.)

Olen sitä mieltä, että se oli juuri tuo "suurin haureus", koska sen vaikutukset näkyivät selvästi tämän henkilön myöhemmässä elämässä.

Onhan ihmisellä ainakin periaatteessa vapaa tahto, jota voisi käyttää vastustamaan haureutta. Ja rukoilla Jeesukselta voimaa voittaa huonot vaikutukset. Jeesus-keskeisyys varmasti tässäkin olisi tärkeää; hän tietää hengelliset asiat paremmin kuin ihmiset.
« Viimeksi muokattu: 20.02.23 - klo:15:18 kirjoittanut Korpima »

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1165
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #37 : 20.02.23 - klo:14:01 »
Tuli mieleen toinen nimi, jonka henkivalta ilmoitti. Sekin yritti olla sanomatta, mutta sanoi kuitenkin: "Se on niin hassu nimi, etten halua sanoa sitä". Jonkinlaisen tivaamisen jälkeen se ilmoitti nimekseen: "samperin soikoon".

Tästä tuli mieleeni, että onko jokaisella kirosanalla vastaava henki(valta)? Tai jos vaikka keksii itse ihan uuden kirosanan, niin liittyykö se johonkin hengelliseen juttuun jotenkin? Tai onko kaikilla kapteeni Haddockin kirosanoilla (esim. puoliapinan varjokuva, mamelukit, samperi olikin tuossa edellä mainittu, juttu aiheesta: https://www.kotus.fi/nyt/kotus-blogi/satunnaisesti_kirjoittava_kotuslainen/te_senkin_sillinrasvassa_karistettavat_herkkukurkut!.6433.blog) hengellinen osansa, tai "hitsin pimpuloilla"? (Lisäys: kuvittelin että tämä olisi jokin keksitty "hauska" kirosana, mutta näin ei välttämättä olekaan. Vähänpä ihminen tietää ja silti luulee itsevarmasti tietävänsä, huh.) Tuli vain mieleen, miten nämä käytännössä liittyvät toisiinsa.

Kuulostaa hieman viisastelulta, mutta varmaankin asiat kuitenkin toimivat todellisuudessa jollakin tavalla.

Hengellä ja ihmisen ajatuksella/käyttäytymisellä lienee siis jonkinlainen vastaavuus. Tai jotain sinnepäin?

Aivan hiljattain tein havainnon, että uskovaisillakin on kirosanoja puheessaan, mutta tuskin itse niitä ymmärtävät kirosanoiksi. Pankaapa merkille. Toisaalta on hyväksi tarkkailla omaakin puhettaan, ettei se sisällä tarpeettomia sanoja.

Kaipa kiroilu on yleisinhimillistä käytöstä, enemmän tai vähemmän. Raamatussa ei taida olla kiroilua kuitenkaan, en tiedä sitten minkälaista kiroilua juutalaisten keskuudessa on (ollut). Ehkä pyhimykset eivät kiroile lainkaan? Tulee mieleen Remu Aaltonen, joka jossakin haastettelussa kiroili aika reippaasti, mutta puhui jotain uskonasioistakin.

Lutherista ja kiroilusta löysin seuraavan jutun (muistelin että Luther oli värikäs sanankäyttäjä; Kari Kuulan kolumni): "Kiroilu on rumaa ja typerää, sanovat jotkut. Martti Luther oli toista mieltä. Hän on teologian historian estottomin eritepuheen harrastaja. Hänen lempisanojaan olivat paska, perse ja pieru." "'Minä olen kypsä paska ja maailma on suuri perse, joka puuppaa minut kohta ulos', lausui Martti Luther tulevasta kuolemastaan" https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/kuula-mina-olen-kypsa-paska-ja-maailma-on-suuri-perse-joka-puuppaa-minut-kohta-ulos-lausui-martti-luther-tulevasta-kuolemastaan

Lutherin Vähässä katekismuksessa kuitenkin mainitaan kiroilu syntinä ripittäytymisen yhteydessä muutamassa kohtaa. Esim. "Olen ollut myös hävytön sanoin ja teoin, riidellyt vertaisteni kanssa, nurissut emäntääni vastaan sekä kiroillut häntä jne. Suren kaikkea tätä, rukoilen armoa ja tahdon parantaa tapani." https://tunnustuskirjat.fi/vahakatekismus.html
« Viimeksi muokattu: 20.02.23 - klo:16:07 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #38 : 20.02.23 - klo:18:31 »
Voi kauhee sitä Marttia.   :-\
Onneksi sitten kuitenkin sanoi, että siitä on hyvä tehdä parannusta.

Itse en ole oikein oppinut ollenkaan voimasanojen käyttöä.

Kun menin vankilaan töihin, johtava psykologi sanoi minulle orientaatiossa, että kaikkein useimmin vankilassa käytettävä sana sekä vankien että työntekijöiden kohdalla on usalainen f-sana. :(

Käyttävät sitä kai yleishyödyllisenä ilmauksena.
En osaa käyttää sitä, ei istu suuhuni.

Joskus siellä poikien kasvatuslaitoksessa poikien ryhmissä kun vedin ryhmiä miespuolisen kolleegan kanssa ja pojat sanoivat jotain lieviä voimasanoja, käytimme niitä sanoja tavallaan vastakaikuna heille.
Mutta vain jos sanoivat sen ensin ja sitten käytimme sanaa samassa kontekstissa jutellessamme heidän kanssa. Melko harvoin mutta joskus noin teimme.

Yksi puertoricolainen nuori kaveri sanoi minulle nauraen: " sandia, sä kuulostat hauskalta kun sanot amerikkalaisia 'neljän kirjaimen sanoja'(four letter words) suomalaisella aksentillasi!" . ;D ;D
« Viimeksi muokattu: 20.02.23 - klo:18:39 kirjoittanut sandia »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #39 : 20.02.23 - klo:18:48 »
En muista, kuuluiko hän helluntaiseurakuntaan, mutta oli kuitenkin läheisessä kosketuksessa helluntailaisiin. Hän oli kokenut demonisen henkikasteen ja ne demonit puhuivat hänen suullaan. Joku oli neuvonut, että niitä voi ajaa ulos itsestään ja hän teki työtä käskettyä. Senkin hän oppi, että jokaisella demonilla oli nimi.

Tuo kuulostaa aika hurjalta.

Oliko hän siis kristitty jo ennen tätä "henkikastetta"? En oikein tiedä miten tämä menee, mutta voisiko kristityllekin käydä noin, että Pyhän Hengen temppeliin tulee muuta asujaimistoa jonkin "kasteen" kautta?Ja miten käytännössä tämä demoninen henkikaste toimi, miten sen voi erottaa mahdollisesta Pyhän Hengen kasteesta tai vaikka jostain siunauksesta/kätten päälle panemisesta?

Mitä meni pieleen ja miten tällaista voi välttää? Onko tämä yleistä?

En osaa vastata kysymykseesi. Ajattelen kuitenkin niin, että hänen uskova vaimonsa ei olisi avioitunut hänen kanssaan, jos ei olisi pitänyt häntä uskovana.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #40 : 05.04.23 - klo:18:50 »
Putsasin konetta ja tuli vastaan tämmöinen tiedosto. Valitan, että on hieman epätarkka, mutta kannattaa kuitenkin lukea. Liittyy käsiteltävään asiaan.

« Viimeksi muokattu: 05.04.23 - klo:19:41 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #41 : 30.07.23 - klo:11:13 »
Se, mitä nyt kirjoitan ei oikeastaan sovi tämän otsikon alle, mutta liippaa kuitenkin läheltä.

Luin jälleen paikallista sanomalehteä, jota olen tilannut jo kymmeniä vuosia. Minulle tuli aikaisemmin joka päivä paperilehti, mutta jokin aika sitten muutin tilausta niin, että tulee vain nettilehti.

Viime aikoina lehteen on tullut semmoista kielenkäyttöä, että pohdin jo luopumista koko lehdestä juuri tuon epäsiveellisen kielenkäytön vuoksi. Tekstiin (ja jopa otsikoihin) alkaa ilmestyä sanoja, joita on vuosikymmeniä pidetty epäsiveellisinä ja sopimattomina. Tänään kävi juuri niin.

Luopuminen koko lehdestä ei ole aivan ongelmatonta, siinä menee samalla myös materiaalia, jota haluaisin vielä lukea.  :(
« Viimeksi muokattu: 30.07.23 - klo:11:20 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #42 : 30.07.23 - klo:12:19 »
Olin marjassa ja naapurin ukko oli myös ja koko ajan sieltä kuului kiroilu😡

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #43 : 30.07.23 - klo:16:46 »
Se, mitä nyt kirjoitan ei oikeastaan sovi tämän otsikon alle, mutta liippaa kuitenkin läheltä.

Viime aikoina lehteen on tullut semmoista kielenkäyttöä, että pohdin jo luopumista koko lehdestä juuri tuon epäsiveellisen kielenkäytön vuoksi. Tekstiin (ja jopa otsikoihin) alkaa ilmestyä sanoja, joita on vuosikymmeniä pidetty epäsiveellisinä ja sopimattomina. Tänään kävi juuri niin.

Tarkoitan tässä sitä, että v-alkuiset sanat ovat tulleet hyvin yleisiksi erilaisissa yhteyksissä. Ja sitä aletaan pitää normaalina ja hyväksyttävänä. Olen sitä mieltä, että tämä on vasta alkua sille, mitä on tulossa.  >:( >:( >:(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa pax

  • Viestejä: 1666
Vs: Kiroilu ja voimasanojen käyttö
« Vastaus #44 : 30.07.23 - klo:17:55 »
Kielenkäyttö esim iltapäivälehdissä on muuttunut sopimattomaksi ja samoin aiheet, kuin maailmassa ei enää olisi muuta kuin seksi.
Nuoret toimittajat vauhdissa.😡