Kirjoittaja Aihe: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen  (Luettu 7279 kertaa)

Paikalla pax

  • Viestejä: 1715
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #45 : 11.09.22 - klo:21:58 »
Olen tykännyt hänen opetuksestaan, on verraton puhuja mutta tuo että avioliitto pitää purkaa ei ole mielestäni Ok.

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #46 : 11.09.22 - klo:23:20 »
Jos parannuksentekoa pidetään välttämättömänä syntiin lankeamisesta nousemisessa niin onko mitään muuta vaihtoehtoa?

Synnissä eläminen ei lopu sillä että ihminen sanoo elävänsä synnissä ja jatkaa sitten synnissä elämistä.

Raamatun aikoina asia oli yksipuolisen selkeä, koska naisilta ei juuri kyselty kenen kanssa aviossa eletään. Heitä voitiin siirtää mieheltä toiselle kuten haluttiin. Nykyaikana mielipide otetaan tasaveroisena huomioon molemmilta. Se mutkistaa asiaa teoreettisella tasolla katsottaessa.

Esran ja Nehemian aikana väärät avioliitot purettiin yksiselitteisesti. Niissä tosin oli kyse juutalaisten pakanavaimoihin sekaantumisesta. Kuvio oli silti sama. Jumalan tahdon vastainen sukupuolielämä.

Mutta jos avioliittoa pidetään pyhänä, vaikka kyse on ties kuinka monennesta versiosta ja edellisiä ja edellisen edellisiä miehiä ja vaimoja on jonossa elossa, niin mikä osa tästä on pyhää, eli erotettua muusta. Tai vielä enemmän, Jumalalle erotettua.

Jos parannuksenteoksi lasketaan että ihminen katuu, tunnustaa tehneensä synnin ja pyrkii oikaisemaan tekemänsä vääryyden niin voidaanko silloin, lopputuloksesta riippumatta, asia katsoa selvitetyksi. Nykyään hyvinkin voidaan, mutta onko se Jeesuksen opetuksen mukaista?

Pawson ei hyväksy vallitsevia käytäntöjä, eikä sanoohan sen jo järkikin -perusteita vaan vaatii perusteet sanasta. Ja tuo on se loogisin joskin kirein tulkinta siitä mitä on parannuksenteko aviorikoksessa. (hetkellisessä tai pitkäkestoisessa)
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Paikalla pax

  • Viestejä: 1715
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #47 : 12.09.22 - klo:07:45 »
Esimerkki:
Ihminen on eronnut puolisostaan väärin perustein. Avioitunut uudelleen ja tässä kriisisotkussa tullut uskoon, täyttynyt Pyhällä Hengellä ja saanut armolahjoja ja alkanut elää kristityn elämää. Onko hän helvetin oma tässä tilassa?
Saanut lapsia uuden miehen kanssa.
« Viimeksi muokattu: 12.09.22 - klo:07:52 kirjoittanut pax »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #48 : 12.09.22 - klo:10:25 »
Kuuntelin linkitetyn Pawsonin puheen, on mielestäni kovin yksioikoinen ja kapeakatseinen. Tähän liittyen olen jo kirjoittanutkin tässä ketjussa. Pawson mielestään perustelee opetuksensa Raamatulla, mielestäni kuitenkin käytännössä hän perustelee asiat sillä, mitä ymmärtää Raamatun ilmaisevan. Näin ymmärrän olevan kaiken opetuksen yleensäkin.

Tähän aihealueeseen liittyen, toivoisin laajakatseista lähestymistapaa. Komppaan Paxin viestejä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #49 : 12.09.22 - klo:16:12 »
Kysymykseksi sitten jää, mihin tämä laajempikatseinen näkemys perustuu. Missä on sen rajat. Jos nykyinen yleinen käytäntö nähdään normina, niin on jo nähty että laajempikatseinen näkökanta  jatkaa laajenemista.

Homot eivät ymmärrä miksi sitten heiltä kielletään rakkaus ja
seurauksena  näkökantaa yhä laajennetaan, ettei ketään loukattaisi.
« Viimeksi muokattu: 12.09.22 - klo:17:48 kirjoittanut sandia »

Paikalla pax

  • Viestejä: 1715
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #50 : 12.09.22 - klo:16:19 »
Jumala sanoo, tulkaa käykäämme oikeutta keskenämme, vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat tulevat ne lumivalkeiksi tai purppuran punaiset tulevat ne villan valkoisiksi.

Jumala lupaa vielä että hän ei meidän syntejämme muista, ei ole lisäviittausta, paitsi jos….

Se joka katsoo naista himoiten on jo tehnyt huorin, rima on niin korkealla että kaikki olemme 100% rikkoneita.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #51 : 12.09.22 - klo:16:41 »
Ehdottomasti. En tosin ymmärtänyt mihin sillä tässä  viittaat.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1715
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #52 : 12.09.22 - klo:16:48 »
Tarkoitan että kaikki synnit saa anteeksi kun tunnustaa syntinsä ja ajattelen että ihminen itse tuomitsee tekonsa vääriksi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #53 : 12.09.22 - klo:16:58 »
Ajattelen. että tarvitsen Jumalan väliintuloa että osaan oikein tuomita syntini. Itse voin kantaa syyllisyyttä asioista mitkä eivät ole syntiä ja sitten olen usein sokea synnille tai oikeutan asioita mitkä Jumala tuomitsee.

Paikalla pax

  • Viestejä: 1715
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #54 : 12.09.22 - klo:17:01 »
Jos Raamattu osoittaa jonkun asian synniksi ihmisen pitää se itsessään myös tuomita ja tunnustaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #55 : 12.09.22 - klo:17:22 »
Totta. Itse en ole löytänyt oikeutusta uudelleenavioitumiselle Raamatusta. Näen siis yleisen mielipiteen ja Jumalan sanan olevan asiassa ristiriidassa. Otan täyden vastuun kapea-alaisuudestani asian suhteen.
Mutta se on todella sydämen tasolla oleva juttu. Ja sydämen valinta.
Kuten kaikki muukin elämässä.
Jumala antoi lain näyttääkseen ihmiselle synnin, mutta synti on sydämen tasolla pakerrettava asia, on mistä asiasta ja tilanteesta  tahansa kyse.
« Viimeksi muokattu: 12.09.22 - klo:17:38 kirjoittanut sandia »

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #56 : 12.09.22 - klo:17:56 »
Lainaus
Esimerkki:
Ihminen on eronnut puolisostaan väärin perustein. Avioitunut uudelleen ja tässä kriisisotkussa tullut uskoon, täyttynyt Pyhällä Hengellä ja saanut armolahjoja ja alkanut elää kristityn elämää. Onko hän helvetin oma tässä tilassa?
Saanut lapsia uuden miehen kanssa.

Tämä tietenkin muodostaa oman ryhmänsä. Paluuta oikeaan tehdään sen verran mikä on mahdollista. Usein ei ole mahdollista enää korjata, korvata tai hyvittää erinäisistä syistä eri rikkomuksia. Ns. pystymetsästä uskoon tulleet ovat jossain määrin eri tilanteessa kuin luopiot.

Minua vain hirvittää se kepeys millä nykyään ohitetaan vakavat sanat Jeesukselta. Esimerrkinä että ollaan (muka) kylmällä paikalla ja sitten huorataan miten halutaan ja sitten kun saavutetaan päämäärä (eli puolison vaihto mieluisampaan) palataan hartauteen ja (uskon)elämään.

Nämä kaikki on hirvittävää satoa opetuksesta 'rakkaus on jumala'. Ja, 'sinun tulee ensin rakastaa itseäsi että voit rakastaa muita'. Tämä johtaa sitten askelma kerrallaan synnin rakastamiseen. Sillä ihmisen sydän on pahanilkinen ja pettävä. Musta ja kieroutunut.

Tästä syystä ei ole avioliitolla enää rajoja. Koska joku rakkaus ja myötätunto ylittää nykyään Jumalan sanan ja tahdon.
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #57 : 12.09.22 - klo:18:00 »
Ihmissielu on jännä kapistus. Kun itse kamppailin asian kanssa yllä kertomassani tilanteessa, totesin jotain mielenkiintoista. Nimittäin samalla kun yritin omin ajattelukuvioin oikeuttaa syntiä ja joskus jopa käytin Raamattua siihen, samanaikaisesti olin tuominut itseni jo kadotukseen, Jumalan armosta osattomaksi.
Melko kauhea olotila.

Jeesus onneksi vapautti minut siitä sotkusta viisaksi näkemällään ajalla. Hän ilmestyi minulle ja sanoi vakavana, turvallisena, armollisena: "sandia, se on synti."

Tuon kokemuksen kautta rauhoituin, kun näin, että Jeesus oli minulle armollinen,  vaikka samalla teki minulle selväksi että mun oikeuttamisyritykset eivät päde,vaan se on synti. Minkä ihmeen takia pitäisin jostain kiinni, minkä Jeesus osoittaa synniksi. Se ei mitenkään koituisi minulle hyväksi.

Kykenin tuon jälkeen tuomitsemaan synnin, mutta samalla koin armon. Siitä alkoi vapautumiseni.

 Jumalan piti tehdä paljon työtä, että en menisi jorpakkoon.

Hän johdatti jonkun uskovan kaverin rukouspiiriin. Hän oli yhden piirin jäsenen työkaveri, ja kävi siellä kerran tai kahdesti.

Mutta hän sai minulle tiedon ja viisauden sanat. Hän näki, että kärsin hirveästi ja kamppailen rankkojen asioiden suhteen. Jumalalla on tehtävä minulle kun siitä selviydyn. Hän johdattaa minut paikkaan seurakunnan ulkopuolelle, ei siis uskovien pariin, missä minun tehtäväni on miesten parissa. (olen tätä nykyä miesten vankilassa töissä)

Hän sanoi myös nämä sanat:"it is difficult to let go".
Sitä ei osuvammin olisi voinut sanoa. Suunta oli selvä, mihin Jumala halusi minun suunnistavan.
Olihan Herra jo antanut minulle sitä varten ihan samat sanat erikoisen ihmeen kautta vajaa vuosi aikaisemmin: LET GO.
Olen kertonut sen foorumeilla useasti.




« Viimeksi muokattu: 12.09.22 - klo:19:20 kirjoittanut sandia »

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #58 : 12.09.22 - klo:19:35 »
Kysymykseksi sitten jää, mihin tämä laajempikatseinen näkemys perustuu. Missä on sen rajat. Jos nykyinen yleinen käytäntö nähdään normina, niin on jo nähty että laajempikatseinen näkökanta  jatkaa laajenemista.

Homot eivät ymmärrä miksi sitten heiltä kielletään rakkaus ja
seurauksena  näkökantaa yhä laajennetaan, ettei ketään loukattaisi.
Laajakatseisemmalla näkökulmalla tarkoitan sitä, että tämän Pawsoninkin toivoisin huomioivan ihmisten eri elämäntilanteet. Ei ole niin, että jokainen eronnut on itse halunnut erota, ja niin edelleen.

Ja mitä tulee "oikeutukseen" uudelleenavioitumisen suhteen, mielestäni siinä(kään) ei ole kyse oikeutuksesta. Eihän ensimmäistäkään avioliittoa solmittaessa kai ajatella, että minä oikeutan tämän itselleni? Voi joku tietysti niin ajatella, ei voi tietää. En ole kuullut sellaisesta, että uudelleen avioitunut olisi sydämessään oikeuttanut sen itselleen.

Tässä ketjussa jo olikin se ajatus, että on ihan eri asia, avioituuko uudelleen vaihtaakseen puolisoa, ja sillä, avioituuko eron jälkeen ilman tällaista motiivia. Samoin avioeron syyt ja motiivit ratkaisevat.

Nämä ovat sydämessä koettavia asioita, niin kuin täällä on todettu. Siksi vääristä motiiveista on mahdollista tehdä parannus ja saada nekin synnit anteeksi. Parannuksen teon jälkeen jos/kun lähdetään rikkomaan uutta avioliittoa, siis hylätään uusi puoliso, "koska uudelleenavioituminen on syntiä", tehdään mielestäni uusi aviorikos. Jeesuksen sanat "mene äläkä tästedes syntiä tee" kuuluvat kaikille parannukseen nöyrtyneille ja anteeksiannon saaneille.

Homojen kohdalla suhde on mielestäni jo lähtökohtaisesti sanan vastainen luonnottomuuden takia. Siksi näitä asioita ei voi rinnastaa toisiinsa.

En minäkään ole löytänyt Raamatusta monia asioita ja silti monien mielestä ne ovat raamatullisia käytäntöjä. Jokaisen vakaumus on syvästi henkilökohtainen ja sydämen asia.

Poissa Vilhelm

  • Viestejä: 148
  • aavikkosutten veli ja kamelikurkien kumppani
Vs: David Pawson, ero ja uudelleen avioituminen
« Vastaus #59 : 12.09.22 - klo:21:13 »
Apostolien teoista näkyy kuinka nämä sydämen salatut motiivit ja asiat ovat seurakunnassa täysin julkisia asioita. Pyhältä Hengeltä ei salata mitään, eikä Pyhä Henki salaa seurakunnalta mitään.

Siksi avionrikkojasukukunnan seurakuntien on ensiksi päästävä eroon Pyhästä Hengestä. Ja tämä itseasiassa on melko helppoa. Ei tarvitse kuin murehduttaa Henkeä ja korottaa ihmistä niin Hän poistuu.

Sitten viihdemusiikilla ja metelillä voidaan peittää se tosiasia että Henkeä ei ole. Sen jälkeen... no sitä eletään jo isossa osassa seurakuntia ja jopa kokonaisissa liikkeissä.
'Sille, joka voittaa, annan valkoisen kiven ja siihen kiveen kirjoitetun uuden nimen, jota ei tiedä kukaan muu kuin sen saaja.'