Kirjoittaja Aihe: Ikääntynyt tekniikka  (Luettu 17992 kertaa)

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #60 : 24.11.20 - klo:17:37 »
Vlc player ja media player classic on ne mitä minä olen käyttänyt. Pitäisi toimia dvdeilläkin.  En ole kuullut että nämä vakoilisivat.

Poissa lukija

  • Viestejä: 95
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #61 : 07.02.21 - klo:14:25 »
semmoinen päivitys, että media player classicin sivuilla luki että sitä ei enää päivitetä eikä päivitetty 2017 jälkeen. Joten siirryn itse varmaan VLC -playeriin. Muuten tietoturva voi ehkä vaarantua.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #62 : 13.02.21 - klo:10:47 »
Minulla on kaksi toimivaa MacBook Air-läppäriä ja aika monta vanhaa Maciä, joita en ole vuosiin käyttänyt niissä ilmenneiden ongelmien vuoksi. Joku kuumenee, joku ei käynnisty ja jossakin on niin vanhaa tekniikkaa, ettei tiedostojen siirtäminen minulta enää onnistu.

Voisikohan kukaan neuvoa, miten iäkkäiden tietokoneiden kanssa pitäisi menetellä? Pitäisikö kovalevyt poistaa ja kuka sen tekisi? Vai olisiko järkevää viedä koneet sellaisenaan SER-kierrätykseen?

Vanhin tietokoneeni ja käsittääkseni ihan toimiva on Mac Performa 475 vuodelta 1995. Vähän uudemmissa on jotain vikaa. Ulkoisia levyasemia on pari kappaletta ja CD-levyjä varten on oma asema.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #63 : 13.02.21 - klo:13:35 »
Minä hävitin vanhan läppärin niin, että upotin sen veteen joksikin aikaa. Sen jälkeen vein sen kierrätyskeskukseen. Luulenpa että vesi aiheuttaa kiintolevylle ja mikropiireille sen verran hapettumista että talletettua tietoja ei kukaan sieltä imuroi itselleen  :)

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #64 : 13.02.21 - klo:14:16 »
Minä hävitin vanhan läppärin niin, että upotin sen veteen joksikin aikaa. Sen jälkeen vein sen kierrätyskeskukseen. Luulenpa että vesi aiheuttaa kiintolevylle ja mikropiireille sen verran hapettumista että talletettua tietoja ei kukaan sieltä imuroi itselleen  :)

Taitaa olla ihan hyvä idea. Mutta osaiskohan tämmöinen tumpelo pelastaa kovalevyn jotenkin? Pitänee avata joku kone ja katsoa…   ::)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #65 : 13.02.21 - klo:16:47 »
Minä hävitin vanhan läppärin niin, että upotin sen veteen joksikin aikaa. Sen jälkeen vein sen kierrätyskeskukseen. Luulenpa että vesi aiheuttaa kiintolevylle ja mikropiireille sen verran hapettumista että talletettua tietoja ei kukaan sieltä imuroi itselleen  :)

Taitaa olla ihan hyvä idea. Mutta osaiskohan tämmöinen tumpelo pelastaa kovalevyn jotenkin? Pitänee avata joku kone ja katsoa…   ::)
Ota meisseli käteen ja avaa kone, ei sen sen kummempaa ole. Läppärin kiintolevyyn pääsee yleensä käsiksi avaamalla pohjasta jonkun luukun.

Jos haluat kopioida tietoja vanhoista levyistä talteen, niin etsi paikkakunnalta joku koneita korjaileva nörtti (=yksityisyrittäjä), sellaiselta saa yleensä apua kohtuuhinnalla.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #66 : 01.08.21 - klo:12:17 »
Nyt on uusia ongelmia. Olen vienyt SER-kierrätykseen pari isoa lasertulostinta. Toinen oli Xeroxin ja toinen Okin. Vein sinne myös Konica-Minoltan kopiokoneen, koska ko. firma päätti huoltosopimuksen, josta maksoin tietyn summan (muistaakseni) kuukausittain.

Jokunen vuosi sitten ostin halvan Brotherin mustesuihkutulostimen, jolla olenkin aika paljon tulostanut. Siihen tuli jokin aika sitten ilmoitus, että musteenimijä tulisi uusia, koska se on melkein täynnä. Minulle tämä oli uusi ja outo asia ja niinpä kyselin jälleenmyyjältä asiaa. Se voitaisiin uusia, mutta maksaisi töineen hyvän matkaa yli sata euroa. En ruvennut uusimaan, ostin väriä ja ajattelin tulostaa niin pitkälle, kun kone sen vain sallii. Jälki on vielä yhtä hyvä kuin ennenkin.

Läheisessä Citymarketissa oli tarjouksessa Epsonin EcoTank ET-2720 mustesuihkutulostin hintaan 169 euroa (ilman Plussakorttia satasen kalliimpi, 269).

Niinpä kävin sellaisen ostamassa eilen. Sitä sitten asensin käyttökuntoon ja kopioitakin sillä jo sain. Mutta tietokoneyhteyttä siihen en vielä ole saanut. Mukana olevassa oppaassa on maininta, että varsinaisen digitaalisen käyttöoppaan saa netistä osoitteesta www.epson.eu/Support

Osoitteesta löytyi ko. käyttöopasta monella kielellä, mutta suomeksi ei saanut, vaikka käsittääkseni suomeksikin piti olla. Laitoin siitä Epsoniin palautetta, saa nähdä, vastaavatko.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Letsa

  • Vieras
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #67 : 01.08.21 - klo:12:34 »
Laitoin google-hakuun kyseisen mallin ja perään sanat käyttöohje suomeksi, tuli ainakin joku käyttöohje pdf:nä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #68 : 01.08.21 - klo:13:11 »
Laitoin google-hakuun kyseisen mallin ja perään sanat käyttöohje suomeksi, tuli ainakin joku käyttöohje pdf:nä.

Jostain syystä en löydä käyttöohjetta suomeksi.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #69 : 01.08.21 - klo:13:55 »

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #70 : 01.08.21 - klo:16:33 »
Saatko ladattua tämän ?
https://download.epson-europe.com/pub/download/6324/epson632431eu.pdf

Onnistuin lataamaan. Aikamoinen opus 163 sivua. Mutta sieltä löytyy ilmeisesti kaikki tarvittava. Kiitos!  :) :) :)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #71 : 01.08.21 - klo:19:41 »
Taisi tulla ostettua maanantaipäivän kappale.  :(

Toimin ohjeitten mukaan ja yritin langattoman verkon asennusta. Kaikki toimii ohjeiden mukaan siihen asti, kunnes näpyttelen salasanan, jonka pituus on oltava vähintään 8 merkkiä (numeroita ja/tai kirjaimia). Kokeilin erilaisia sanoja, mutta joka kerta näyttöön tulee ilmoitus: "Salasana on väärä". Sen jälkeen kaikki pysähtyy eikä mikään etene.

Tuli mieleen, että koneessa on tehdasasetuksena jokin salasana, mutta mistään en sellaista ole huomannut. Monta tuntia olen yrittänyt, mutta ilman tulosta.  >:(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa ElCaro

  • Viestejä: 169
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #72 : 01.08.21 - klo:19:49 »
Voisin kuvitella asennus kysyy sinun wifi verkon salasanaa, joka siis on jo olemassa.
Sama salasana joka tavitaan kun tietokone ottaa yhteyden langattoman verkon kautta maailmalle.

Tämä siis paras arvaus.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #73 : 01.08.21 - klo:20:15 »
Voisin kuvitella asennus kysyy sinun wifi verkon salasanaa, joka siis on jo olemassa.
Sama salasana joka tavitaan kun tietokone ottaa yhteyden langattoman verkon kautta maailmalle.

Tämä siis paras arvaus.

Oikein arvattu!  :D :D :D
Meillä on kylässä kolme lapsenlasta, joista poika (16 v) on varsinainen nörtti. Hän sanoin minulle heti, että kyse on juuri tuosta. Kun sen pitkän rimpsun sinne naputtelin, niin alkoi heti toimimaan. Ensimmäinen tuloste oli edesmenneen foorumilaisen, Oloneuvoksen, kasvokuva.

Pieniä säätöjä laadun suhteen on vielä tehtävä, mutta eiköhän sekin onnistune…  ;)
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Ikääntynyt tekniikka
« Vastaus #74 : 31.01.22 - klo:17:16 »
Tietääkö kukaan, mikä on käynnistyslevy? Miten sitä tyhjätään? Laitan oheen pari kuvaa, joista en ymmärrä paljokaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell