Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 28263 kertaa)

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #570 : 26.11.22 - klo:08:07 »
Nähtiin delfiinejä ja hylkeitä merellä. Delfiineistä en saanut kuvaa. Näytän pari kuvaa jos osaan saada ne esille kameran sisäisestä muistista.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #571 : 26.11.22 - klo:18:13 »
Onnistuin lähettämään mun Fujifilm S1 kamerasta kuvat kännykkään. Henkilökohtainen saavutus. En tiennyt miten muuten saisin sisäisestä muistista kuvat siirretyksi. Toimin erittäin rajallisella tiedolla mitä tulee kameroihin.

Ei ne mun kuvat edes ollut hyviä. No, hylkeen naama on melko hyvä.  :)

Tuo on siis Atlantilla. Itärannikolla on jopa tää yksi Kansallispuiston suojeluksessa oleva merenranta-alue. Täällä on hyvin harvoja Kansallispuistoja. Kaikki on tuolla lännemmässä.
« Viimeksi muokattu: 26.11.22 - klo:18:26 kirjoittanut sandia »

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #572 : 26.11.22 - klo:18:17 »
Laitan ne linnutkin, vaikka eivät ole sittenkään kovin tarkkoja.  :-[

Ne oli tosi kaukana. Harmi kun en saanut delfiineistä. Pitäisi antaa itselle paljon aikaa ja mitä todennäköisimmin parempi kamera ja sille jalka.

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #573 : 29.11.22 - klo:10:02 »

En tiedä onko Luontoliven Talvilintu-linkkiä jaettu tänne aikaisemmin. Kurkkasin sinne äsken ja paikalle sattui juuri tulemaan maakotka kaatuneen puunrungon takana olevalle haaskalle. Oletan ainakin siellä olevan haaskan. Se itse haaska ei tosin kuvaan näy, kun on rungon takana, mutta haaskalla käyvät linnut näkyvät.
Taliruokinnalla näkyi nyt närhiä ja harakoita. Harakat yrittivät käydä myös haaskalla ja ihmeen lähelle ne uskalsivat kotkaa mennä.

https://wwf.fi/luontolive/talvilintu/

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #574 : 13.12.22 - klo:02:08 »

En tiedä onko Luontoliven Talvilintu-linkkiä jaettu tänne aikaisemmin. Kurkkasin sinne äsken ja paikalle sattui juuri tulemaan maakotka kaatuneen puunrungon takana olevalle haaskalle. Oletan ainakin siellä olevan haaskan. Se itse haaska ei tosin kuvaan näy, kun on rungon takana, mutta haaskalla käyvät linnut näkyvät.
Taliruokinnalla näkyi nyt närhiä ja harakoita. Harakat yrittivät käydä myös haaskalla ja ihmeen lähelle ne uskalsivat kotkaa mennä.

https://wwf.fi/luontolive/talvilintu/

Ja kaunis talvimaisema :)

Talvimaisemasta puheenollen. Tännekin yhtäkkiä tuli talvi.
En odottanut sitä ollenkaan. Olen kai niin oppinut että nyt on globaali lämpiäminen eikä tarvii enää talvesta välittää.
Sitten kahlataan lumessa ja tongitaan puita lämmitykseen hangen alta. ;D

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #575 : 29.12.22 - klo:16:44 »
Linnunpönttöihin laitettiin villaa ja paksu villakankaan pala, tänään siellä lintu lämmitteli kun kurkattiin.
Kannattaa laittaa lämmikettä.
Ostin lyhteen siemenräuuan lisäksi  jos se houkuttelisi keltasirkkuja ja punatulkkuja.

Paikalla sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #576 : 01.01.23 - klo:16:03 »
Kettu juoksi pihalla. :) Ne on niin nättejä.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #577 : 01.01.23 - klo:16:47 »
Kettu on kaunis, täälläkin kettu puuhaillut, oli rymynnyt lintujen syöttöpaikalla ja kaurat oli maassa.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #578 : 02.01.23 - klo:12:07 »
En ole nähnyt ikinä pyrstötiaista vaikka on elinvoimainen laji, olis ihan kiva jos tulisi lintulaudalle.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #579 : 03.01.23 - klo:06:32 »
En ole nähnyt ikinä pyrstötiaista vaikka on elinvoimainen laji, olis ihan kiva jos tulisi lintulaudalle.
Pyrstötiainen taitaa olla metsien lintu, joka ei tule pihoihin vierailemaan. En tiedä, tulee se yleensä ollenkaan ruokintapaikoille, ja kelpaako sille ollenkaan jyvät ym.?

Aika harvoin minä olen niitä metsissäkään nähnyt.

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #580 : 03.01.23 - klo:07:16 »

Kerran olen nähnyt pyrstötiaisparven silloisella mökillämme, jonka ympärillä oli laajat metsät. Parvi oli kyllä aika mieleenpainuva näky. Liitteenä olevan artikkelin mukaan pyrstötiaiset voivat poiketa ruokinnoillakin, vaikka muuten syövät hyönteisiä yms. Sitä ei jutussa mainittu, mitä nämä tiaiset talviruokinnoilla syövät.

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2016/11/04/kuka-lintulaudallani-ruokailee-pyrstotiainen

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #581 : 03.01.23 - klo:12:18 »
Useampana vuonna on kuusiaidassa tonttimme rajalla ollut harakan pesä. Nytkin ovat rakennustalkoot kestäneet arviolta parisen viikkoa. Uusi pesä tulee vanhan "raunioille". Rakennelma kiertyy kaksihaaraisen korkean kuusen ympärille ja on aika korkealle 4-5 m. Oli vaikeaa saada työn touhussa olevasta harakasta kuvaa, mutta kyllä sen tästä kuvasta löytää. Pesähökötyksen korkeus on noin 1 metri.

Vaikka naapurin puiden kaadot olivat positiivinen tapahtuma, niin murhettakin sitä seuraa. Uusia harakanpesiä en luultavasti ehdi naapuritontilla nähdä…    :( :( :(
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #582 : 03.01.23 - klo:20:18 »
Wiivin linkin perusteella pyrstötiainen siis vierailee ruokintapaikoillakin, hyvä tietää.  :)

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #583 : 03.01.23 - klo:20:34 »
Täällä ollaan metsäisissä maisemissa joten toivoa on nähdä kaunokainen, siis tosi nätti lintu.

Poissa wiivi

  • Viestejä: 74
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #584 : 03.01.23 - klo:21:08 »
Luin vielä Wikipediasta, että pyrstötiainen on viime vuosina alkanut yhä enemmän käydä syömässä ruokintapaikkojen talipalloilla eli tali siis kelpaa ainakin. Jossakin näkyi olevan myynnissä talipötköjä, joissa on lisänä jotain öttiäisiä. Luulisi, että nekin voisivat olla pyrstötiaiselle sopivia.