Puimatanner > Raamattupiiri

Aabrahamin usko

(1/4) > >>

Oloneuvos:
Olen ajoittain vuosien varrella pohtinut Aabrahamin uskoa, joka Paavalin julistuksessa on uskokäsitteen keskuksessa. Viime yönä, kun kivut pitivät hereillä, nousi tämä asia jälleen kerran sydämelleni. Ehkä pari tuntia tämä asia täytti mieleni, raamatunpaikat kulkivat ajatuksissani sen mukaan kuin muistin ja koin kuin itse Herra olisi opettanut lisää tätä asiaa. Tämä siunauksen hetki kyllä alkoi aivan toisissa merkeissä, kun koin olevani pohjimmaisessa pohjassa, täydellisesti epäonnistunut ja elämäni synnin teillä törsännyt, mutta sitten ajatukseni ohjautuivat Aabrahamin uskoon.

Raamattu opettaa, että "Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".  Mitä siis Aabraham uskoi. Hän uskoi tämän Jumalan lupauksen: "Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun siemenessäsi tulevat  siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." Ja se siemen joka polveutui Aabrahamista ja johon Aabraham uskoi oli Kristus, kuten Paavali galatalaisille opetti. Tämän Aabraham uskoi ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Hän tuli uskon kautta vanhurskaaksi, Jumalalle täysin otolliseksi ja Jumalan mielisuosio lepäsi hänen päällään. Tähän vanhurskautumiseen ei liittynyt mitään tekoja, ei hyviä eikä huonoja eikä lain vaatimuksia, sillä lakihan annettiin vasta 400 vuotta Aabrahamin jälkeen. Tästä Paavali teki johtopäätöksen, että "ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja".

Tulin jälleen kerran yön hetkinä siihen lopputulokseen, että suomalaisissa asuu paljon "juutalaista ja galatialaista". Uskomme kyllä Jeesukseen, mutta samalla pyrimme tuomaan siihen rinnalle jotain omaamme, hyveitä, tekoja, kasteita, sakramentteja. Ihmisluonto on sellainen, mutta Jumala ei hyväksy niitä pelastuksemme perustaksi. "Kun he (tai me) koetamme pystyttää omaa vanhurskautta niin he (tai me) eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle". Jumala hyväksyy vain Poikansa lunastustyön ja ihmisen joka turvautuu ainoastaan Häneen, joka ripustettiin kirouksen puuhun ja joka tehtiin synniksi meidän tähtemme. Hänen verensä vuoti Golgatalla ja Hän antoi henkensä syntiemme rangaistukseksi ja sovitukseksi: joka tämän uskolla omistaa  on samalla hetkellä vanhurskas, sillä Jeesuksen vanhurskaus lueteen hänelle. Sitä ei ansaita vaan se luetaan ja sen tekee Jumala.

Paavali opetti, että ne ovat Jumalan lapsia joilla on Aabrahamin usko joka on aivan samaa uskoa kuin evankeliumin usko. Näin siis olemme uskon kautta Aabrahamin poikia ja tyttäriä ja Kristuksen kanssaperillisiä. Ken ei ole ei ole matkalla taivaaseen.

Soltero:
Minullekin on vasta viime vuosina alkanut kirkastua,
miten vahva esikuva Aabraham on siitä,
että mekin pelastumme yksin uskosta ja armosta.
Aabrahamin Jumala on sama kuin Jeesuksen Isä,
meidänkin Isämme ja Jumalamme.
Tässä yhdistyvät voimakkaasti myös juutalaisuus ja kristinusko.

sandia:
Luin Apostolien teoista Stefanuksesta ja häneen puheensa alkaen VT alusta ja päätyen Jeesukseen. Sitä lukiessani tuli mieleen, miten hän oli uskossa ikään kuin ottanut vastaan Sanan, alusta asti Jeesukseen. Sen Pyhä Henki tekee uskovassa. Osana tästä on Aabrahamin kutsu ja kaikki mistä Oloneuvos ja Soltero kirjoittivat tuossa yllä.
Itselle tuli mieleen aihetta pohtiessani se miten Herra oli se joka teki aloitteen heidän suhteessaan. Herra ilmestyi Aabrahamille, puhui hänelle, täyssi hänet uskolla. Se oli todella kaikki lahjaa Herralta. Kuten meidän uskomme.

rupattelija:

--- Lainaus käyttäjältä: Oloneuvos - 15.09.19 - klo:17:04 ---Olen ajoittain vuosien varrella pohtinut Aabrahamin uskoa, joka Paavalin julistuksessa on uskokäsitteen keskuksessa. Viime yönä, kun kivut pitivät hereillä, nousi tämä asia jälleen kerran sydämelleni. Ehkä pari tuntia tämä asia täytti mieleni, raamatunpaikat kulkivat ajatuksissani sen mukaan kuin muistin ja koin kuin itse Herra olisi opettanut lisää tätä asiaa. Tämä siunauksen hetki kyllä alkoi aivan toisissa merkeissä, kun koin olevani pohjimmaisessa pohjassa, täydellisesti epäonnistunut ja elämäni synnin teillä törsännyt, mutta sitten ajatukseni ohjautuivat Aabrahamin uskoon.

Raamattu opettaa, että "Abraham uskoi Jumalaa, ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi".  Mitä siis Aabraham uskoi. Hän uskoi tämän Jumalan lupauksen: "Minä siunaan niitä, jotka sinua siunaavat ja kiroan ne, jotka sinua kiroavat, ja sinun siemenessäsi tulevat  siunatuiksi kaikki sukukunnat maan päällä." Ja se siemen joka polveutui Aabrahamista ja johon Aabraham uskoi oli Kristus, kuten Paavali galatalaisille opetti. Tämän Aabraham uskoi ja se luettiin hänelle vanhurskaudeksi. Hän tuli uskon kautta vanhurskaaksi, Jumalalle täysin otolliseksi ja Jumalan mielisuosio lepäsi hänen päällään. Tähän vanhurskautumiseen ei liittynyt mitään tekoja, ei hyviä eikä huonoja eikä lain vaatimuksia, sillä lakihan annettiin vasta 400 vuotta Aabrahamin jälkeen. Tästä Paavali teki johtopäätöksen, että "ihminen vanhurskautetaan uskon kautta, ilman lain tekoja".

Tulin jälleen kerran yön hetkinä siihen lopputulokseen, että suomalaisissa asuu paljon "juutalaista ja galatialaista". Uskomme kyllä Jeesukseen, mutta samalla pyrimme tuomaan siihen rinnalle jotain omaamme, hyveitä, tekoja, kasteita, sakramentteja. Ihmisluonto on sellainen, mutta Jumala ei hyväksy niitä pelastuksemme perustaksi. "Kun he (tai me) koetamme pystyttää omaa vanhurskautta niin he (tai me) eivät ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle". Jumala hyväksyy vain Poikansa lunastustyön ja ihmisen joka turvautuu ainoastaan Häneen, joka ripustettiin kirouksen puuhun ja joka tehtiin synniksi meidän tähtemme. Hänen verensä vuoti Golgatalla ja Hän antoi henkensä syntiemme rangaistukseksi ja sovitukseksi: joka tämän uskolla omistaa  on samalla hetkellä vanhurskas, sillä Jeesuksen vanhurskaus lueteen hänelle. Sitä ei ansaita vaan se luetaan ja sen tekee Jumala.

Paavali opetti, että ne ovat Jumalan lapsia joilla on Aabrahamin usko joka on aivan samaa uskoa kuin evankeliumin usko. Näin siis olemme uskon kautta Aabrahamin poikia ja tyttäriä ja Kristuksen kanssaperillisiä. Ken ei ole ei ole matkalla taivaaseen.

--- Lainaus päättyy ---

Tärkeä aihe Oloneuvoksella. Usko on pelastava usko ja Jumalan voima (Gal. 2:20, 1Kor. 2:5).

Gal. 2:20 ja minä elän, en enää minä, vaan Kristus elää minussa; ja minkä nyt elän lihassa, sen minä elän Jumalan Pojan uskossa, hänen, joka on rakastanut minua ja antanut itsensä minun edestäni.

1Kor. 2:5 ettei teidän uskonne perustuisi ihmisten viisauteen, vaan Jumalan voimaan.

Jumala on suuressa viisaudessa säätänyt, että yksin uskon kautta pelastuu ja se on Jumalan teko ja lahja ihmisessä ja
hän on Jumalan armon sisäpuolella - ei itsensä kautta - se on Jumalan lahja - ei omien tekojen kautta, ettei kukaan kerskaisi (Ef. 2:8-9).








 

Soltero:
Jumala lupasi Aabrahamille, että paitsi hänen jälkeläisensä,
myös kaikki muut kansat maan päällä tulevat hänessä siunatuiksi.
(1. Moos. 18:18)
Ihmisten tottelemattomuuden takia Iisakin ja Jaakobin jälkeläisten elämä ei aina vaikuttanut Jumalan siunaamalta. 
Kansa joutui mm. 400 vuodeksi orjuuteen Egyptiin ja myöhemmin pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan.

Jumala lähetti paljon myöhemmmin Poikansa pelastamaan Aabrahamin jälkeläiset.
Heistä useimmat torjuivat Herran, mutta silti juutalaisten välityksellä evankeliumi
Jeesuksesta levitettiin muillekin kansoille.

Jumala ei varmaankaan muuttele mieltään.
Hän pitää lupauksensa ja liittonsa.
Hän ei hylännyt kansaansa silloinkaan, kun se joutui omien syntiensä takia jättämään Luvatun maan.
Jumala tunsi ihmiskunnan turmeluksen, joka koskee myös Hänen omaisuuskansaansa,
ja vanhurskautensa vuoksi ei voinut jättää syntejä rankaisematta.

Samoin Hän tiesi ennakolta, että useimmat juutalaiset eivät ota Jeesusta vastaan Messiaana, vaikka profetioita Hänestä oli saatu satojen vuosien ajan.
Silloinkaan Hän ei peruuttanut Aabrahamin kanssa tekemäänsä liittoa,
vaan lunasti Jeesuksen uhrityön kautta kaikki Hänet tunnustavat juutalaiset
ja lisäksi kaikkien muiden kansojen jäsenet.
Jumalan armelias uskollisuus on perustana sille,
että Aabrahamille luvatut siunaukset
koskevat täysmimääräisinä myös esim. tämän päivän suomalaisia Herralle kuuliaisia.


Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta