Puimatanner > Raamattupiiri

1. Korinttolaiskirje

(1/6) > >>

Lemmikki:
Ehkä tätä voisi sitten käsitellä laajemmin jos jollakulla on viisautta siihen kuinka paljon tästä pitää totella?

Mutta aloitetaan korinttin seurakunnan ongelmasta eli

 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
5:2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

Tässä hänellä on selkeä ohje kuinka toimia kun joku uskova elää äitipuolensa kanssa.

Mutta myöhemmin Paavali sanoo :
2.Kor 7: 12 Vaikka minä siis kirjoitinkin teille, en kirjoittanut vääryyttä tehneen enkä vääryyttä kärsineen vuoksi, vaan sen tähden, että teidän intonne meidän hyväksemme tulisi julki teidän keskuudessanne Jumalan edessä.

Mitä tarkoittaa ettei Paavali siis välittänytkään vääryyttä kärsineen tai vääryyttä tehneen asiasta vaan omaksi hyväkseen tulevasta innosta???

Lemmikki:
Itse asiassa kysyn vielä sitäkin että miksi kaikki olivat Paavalin hyljänneet Rooman vankilaan jos hän kerran kirjoitti Jumalan sanaa?
Sen ajan uskovat siis hylkäsivät Jumalan Sanan?

Toiseksi. Te varmaan tiedätte sen historian tarinan että Pietari olisi perustanut Paavin istuimen Roomassa? No , Raamatun mukaan Paavali oli Roomassa ja Pietari Aasiassa.
Toivon ettei tämä nyt ole pyhäin häväistys mutta nuo Paavalin käskyt ovat täysin sopivat nimenomaan Paavin käskyille.
En siis väitä että Paavali perusti jumalattoman Paavin istuimen mutta nuo Paavin seuraajat ovat hyvin voineet huomata miten sopivia käskyjä löytyy tästä tekstistä tukemaan Paavin VALTAA.

- ei saa mennä naimisiin
- toteltava seurakunnan vanhimpia
- tehtävä hyviä tekoja
- rakennettava kullasta eikä heinistä (luostari)
- saa käyttää valtaa

2.Korinttolaiskirje:
13:10 Sentähden minä kirjoitan tämän poissa ollessani, ettei minun teidän luonanne ollessani tarvitsisi käyttää ankaruutta sen vallan nojalla, minkä Herra on minulle antanut rakentamiseksi, ei kukistamiseksi.

Matteus 20:25 Mutta Jeesus kutsui heidät tykönsä ja sanoi: "Te tiedätte, että kansojen ruhtinaat herroina niitä hallitsevat, ja että mahtavat käyttävät valtaansa niitä kohtaan.
20:26 Näin älköön olko teillä keskenänne, vaan joka teidän keskuudessanne tahtoo suureksi tulla, se olkoon teidän palvelijanne,
20:27 ja joka teidän keskuudessanne tahtoo olla ensimmäinen, se olkoon teidän orjanne;

Lemmikki:
Itseasiassa mähän kinastelen juuri samasta asiasta mistä Paavali itse kertoo.

Kuka on Paavalin puolta kuka Apolloksen ja kuka Jeesuksen.    ;D

Mutta jokin ero niissä oli jos kerran Paavalikin tunnustaa että se aiheuttuu riitaa!
No, mitä Paavali sanoo ratkaisuksi?
"Me kukin rakennamme, siis he Paavali ja Apollos, ja katsokoon kukin heistä kuinka rakentaa."

Mutta toki sen verran vastuuta tuli rivijäsenelle ettei saa riidellä niistä oljista ja kullasta. 🤔

sandia:

--- Lainaus käyttäjältä: Lemmikki - 02.11.19 - klo:12:44 ---Ehkä tätä voisi sitten käsitellä laajemmin jos jollakulla on viisautta siihen kuinka paljon tästä pitää totella?

Mutta aloitetaan korinttin seurakunnan ongelmasta eli

 Yleensä kuuluu, että teidän keskuudessanne harjoitetaan haureutta, jopa semmoista haureutta, jota ei ole pakanainkaan keskuudessa, että eräskin pitää isänsä vaimoa.
5:2 Ja te olette paisuneet pöyhkeiksi! Eikö teidän pikemminkin olisi pitänyt tulla murheellisiksi, että se, joka on tuommoisen teon tehnyt, poistettaisiin teidän keskuudestanne?

Tässä hänellä on selkeä ohje kuinka toimia kun joku uskova elää äitipuolensa kanssa.

Mutta myöhemmin Paavali sanoo :
2.Kor 7: 12 Vaikka minä siis kirjoitinkin teille, en kirjoittanut vääryyttä tehneen enkä vääryyttä kärsineen vuoksi, vaan sen tähden, että teidän intonne meidän hyväksemme tulisi julki teidän keskuudessanne Jumalan edessä.

Mitä tarkoittaa ettei Paavali siis välittänytkään vääryyttä kärsineen tai vääryyttä tehneen asiasta vaan omaksi hyväkseen tulevasta innosta???

--- Lainaus päättyy ---


Eikö hän iloinnut siitä, että seurakunnassa oli halua tehdä parannusta ja ojentautua Jumalan sanan mukaan sen jälkeen kun hän kirjoitti melko hankalan kirjeen?

Olen ymmärtänyt että hän itse oli se vääryyttä kärsinyt, mutta hän ei halunnut tehdä siitä sinänsä ongelmaa. Tai siis seurakuntalaiset olisivat voineet ehkä tulkita asian niin, mutta hän selvitti, että siitä ei ole kyse.

Mutta tuo 2. kirjeen luku 4 todella viittaa ekaan kirjeeseen ja siihen että Paavali joutui nostamaan esille seurakunnassa olevan haureuden. Ei varmaan kovin helppo ottaa julkisessa kirjeessä esille.
Eipä taideta uskaltaa niistä asioista puhua nykyään ollenkaan seurakunnassa.




sandia:
Paavali kirjoittaa omasta kokemuksestaan. 1 Kor.4ssä

Vielä tänäkin hetkenä me kärsimme sekä nälkää että janoa, olemme alasti, meitä piestään, ja me kuljemme kodittomina,
12. me näemme vaivaa tehden työtä omin käsin. Meitä herjataan, mutta me siunaamme; meitä vainotaan, mutta me kestämme;
13. meitä parjataan, mutta me puhumme leppeästi; meistä on tullut kuin mikäkin maailman tunkio, kaikkien hylkimiä, aina tähän päivään asti.
14. En kirjoita tätä häväistäkseni teitä, vaan niinkuin rakkaita lapsiani neuvoen.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta