Puimatanner > Raamattupiiri

Yleinen raamatunlukuketju

(1/69) > >>

sandia:
Ajattelin laittaa aloituksen ketjulle missä voi kirjoittaa ihan mistä Raamatun kohdasta mitä sattuu lukemaan. Ihan vain jakaaksemme mitä Raamatusta löydämme.

Itse nimittäin luinkin Sefanjan kirjaa VTstä, enkä olen vähään aikaan jatkanut Jeremiasta eteenpäin. Eli en ole kovin järjestelmällinen...........minkään asian suhteen. Vähän niin ja näin suurin osa asiota. :-\

Mutta itse tulen levottomaksi, enkä tiedä mihin suunnistaa, jos en lue Jumalan sanaa saadakseni sieltä ikäänkuin järkeä hommiin.

Olen lukenut siis paljon VTn profeettakirjoja, koskapa siinä olen menossa Raamatun luvussa.
Yritän olla avoin kaikelle lukemalleni ja ottaa jutut sellaisena kuin ne Raamatussa on.
Tuota kautta Sefanjan kirjan sanoma puhutteli minua ja antoi taas terveellistä perspektiiviä ihmisenä olemiseen.

Se nimittäin alkaa:
"Minä tuhoan kaiken, tempaan kaiken pois maan päältä, sanoo Herra."

Se puhutteli ja siitä eteenpäinkin puhutteli.
Herralla on tuo valta. Tää maailma ja kaikki mitä siinä on, on täysin Hänen tahdostaa olemassa ja me olemme osa hänen luomakuntaansa.

Ja silti ihmiskunta elää ikäänkuin Häntä ei olisi!!
Ja siitä juuri Jumalan sana varoittaa.

Ja SILTI, kun yksityinen ihminen kääntyy Jumalan puoleen, Hän vastaa ja osoittaa hyvyytensä!

Jae 6 määrittelee juuri ihmisen joka on ei etsi Herraa: "ne, jotka ovat luopuneet Herrasta, jotka eivät etsi Herraa ja kysy hänen tahtoaan."

Eli käänteisesti: Ihmisen kuuluu etsiä Herraa ja kysyä hänen tahtoaan.

Halusin vaan ilmaista tän,koska se ravitsi minua.

sandia:
Luin sitten Sefanjan kirjan lopunkin joku päivä sitten. On se ihme miten Jumalan tuomio voi muuttua niin armahtavaksi rakkaudeksi, että ihmisenä ajattelee että ei noi sitä ansaitse. Eikä tieteenkään. En ansaitse itsekään, ja silti Herra osoittaa hyvyyttään ja pitää huolen omistaan.

papi:
Luin tänään Johanneksen evankeliumia, sen 19 luvusta. Siinä jakeissa 10-11 Pilatus sanoo, että hänellä on valtaa, onhan hän maaherra. Jeesus vastasi, että hänen valta on Jumalalta saatu, eikä hänen omaa saavutustaan.

Joh. 19:10. Niin Pilatus sanoi hänelle: "Etkö puhu minulle? Etkö tiedä, että minulla on valta sinut päästää ja minulla on valta sinut ristiinnaulita?"
11. Jeesus vastasi: "Sinulla ei olisi mitään valtaa minuun, ellei sitä olisi annettu sinulle ylhäältä. Sentähden on sen synti suurempi, joka jätti minut sinun käsiisi."

Tästä tulee mieleen USA presitentin vaalit. Onhan se niin, että Jumala ei valitse ehdokkaiden välillä sen mukaan kumpi on parempi, vaan sen mukaan kumpi sopii parhaiten Hänen kauas kantoisiin suunnitelmiin. Luemme Vanhasta Testamentista kuinka usein Jumala asetti eri maihin väärämielisiäkin kuninkaita yms. valtaan, kun he palvelivat Hänen tarkoitusperiään. Esimerkiksi kurittaessaan Israelia.

Tämä uskoessani tapahtuu myös USA'n vaalien kohdalla.
Siksi olenkin rukoillut ainoastaan, että tapahtuisi Jumalan tahto. Enkä rukoile kummankaan ehdokkaan puolesta. Mistä minä tiedän kumpi palvelee Jumalan tarkoitusperiä paremmin.

crystalvoice:
Miten tulkitsette seuraavat Jaakobin kirjeen kohdat liittyen erityisesti kohtiin, joissa käytetään suomen kielen sanoja "kahtaalle horjuva" (KR 1992) tai "kaksimielinen" (KR 1938)? Kreikan kielen sana kohdissa 1:8 ja 4:8 on dipsykhos.


--- Lainaus ---"Jos kuitenkin joltakulta teistä puuttuu viisautta, pyytäköön sitä Jumalalta. Hän on saava pyytämänsä, sillä Jumala antaa auliisti kaikille, ketään soimaamatta. Mutta pyytäköön uskossa, lainkaan epäilemättä. Joka epäilee, on kuin meren aalto, jota tuuli ajaa sinne tänne. Älköön sellainen luulko saavansa Herralta mitään, kahtaalle horjuva ihminen, epävakaa kaikessa mitä tekee." (Jaak. 1:5-8; KR 1992)

"Mutta jos joltakin teistä puuttuu viisautta, anokoon sitä Jumalalta, joka antaa kaikille alttiisti ja soimaamatta, niin se hänelle annetaan. Mutta anokoon uskossa, ollenkaan epäilemättä; sillä joka epäilee, on meren aallon kaltainen, jota tuuli ajaa ja heittelee. Älköön sellainen ihminen luulko Herralta mitään saavansa, kaksimielinen mies, epävakainen kaikilla teillään." (Jaak. 1:5-8; KR 1938)

"Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, synnintekijät, puhdistakaa sydämenne, te kahtaalle horjuvat!" (Jaak. 4.8; KR 1992)

"Lähestykää Jumalaa, niin hän lähestyy teitä. Puhdistakaa kätenne, te syntiset, ja tehkää sydämenne puhtaiksi, te kaksimieliset." (Jaak. 4.8; KR 1938)

--- Lainaus päättyy ---

Kun Paavali kuvaa sisäisesti jakautunutta ihmistä Roomalaiskirjeen luvussa 7, siitä tulee mieleen "kaksimielinen" ihminen.

sandia:
En ole aivan varma mitä kysyt. Kysytkö, ovatko nuo kohdat verrattavissa Room. 7. lukuun missä Paavali puhuu omasta olemuksestaan ikäänkuin kaksijakoisena?
Siihen osaan  vastata omasta puolestani. En näe niiden tarkoittavan samaa asiaa.

Mutta miten ilmenee tuo kahtaalle horjuva, kaksimielinen mies. Siitä en ole niin varma. Mutta ajattelen, että sellainen ei kestä kauaa. Jommalle kummalle puolelle horjahtaa tai tekee valinnan jossain kohtaa.

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta