Puimatanner > Raamattupiiri

Babylonia VT:ssa ja UT:ssa

(1/4) > >>

sandia:
Mitä teille merkkaa tai miten ymmärrätte sen samanlaisuuden kun lukee Babylonian tuomiosta ja kukistumisesta Vanhassa Testamentissa, kun Jeremian kirjassa ja sitten hyvin vastaavanlainen kokonaisuus Ilmestyskirjassa? Kysyn kun en muista ikinä oikein kuulleeni tuosta opetusta. Tietty itse sitä tekee päätelmiä ja näkee samanlaisuuksia, mutta onko sillä jokin hengellinen opetus meillekin?

sandia:
Itseäni puhuttelee kummassakin tapauksessa se miten Herra tuomitsee inhimillisen ylpeyden, röyhkeyden ja omaan itseensä luottamisen. Se tulee aina saamaan tuomionsa Herralta. Näissä tapauksissa kollektiivisella tasolla, mutta sitten juuri näinä päivinä tuli mieleen, että Herra tuominnee samalla tavalla yksityisella tasolla saman asian.  Siis se kai lienee olennainen juttu synnissä.

Joku päivä sitten ajattelin niitä Jeesuksen sanoja missä rikas mies oli kerännyt omaisuutta ja oli päättänyt elää siitä eteenpäin oikein mukavasti. Suunnitelmat sitten kuitenkin estyvät, kun elämän loppu tulee ennen ennakkovaroitusta ja ihminen jää kiinni täysin vääriin asioihin luottamisesta.

Siinä on inhimillisyyden mahtavuuden tragedia. Se loppuu ja ihminen tajuaa olevansa aivan avuton.

Siksi nöyrtyminen Herran edessä on ainoa mitä voimme tehdä.

Taisto:

--- Lainaus käyttäjältä: sandia - 02.12.20 - klo:18:22 ---Siinä on inhimillisyyden mahtavuuden tragedia. Se loppuu ja ihminen tajuaa olevansa aivan avuton.

Siksi nöyrtyminen Herran edessä on ainoa mitä voimme tehdä.

--- Lainaus päättyy ---
Tuossa onkin sanottu lyhyesti hyvin suuri ihmisyyteen liittyvä asia. Kolahti kovaa myös minuun.

Natanael:
Baabel, Sinear ja Babylon viittaavat samaan asiaan Raamatussa, jumalattomuuteen.


1. Moos. 10:10
Ja hänen valtakuntansa alkuna olivat Baabel, Erek, Akkad ja Kalne Sinearin maassa.

1. Moos. 11:9
Siitä tuli sen nimeksi Baabel, koska Herra siellä sekoitti kaiken maan kielen; ja sieltä Herra hajotti heidät yli kaiken maan.


Sak.5
6 Minä sanoin: "Mikä se sitten on?" Ja hän vastasi: "Tämä on eefa-mitta, joka lähtee liikkeelle". Ja hän sanoi: "Tämän näköisiä ne ovat koko maan päällä";
7 ja katso, lyijykansi kohosi, ja siinä istui eräs nainen eefa-mitan sisällä.
8 Ja hän sanoi: "Tämä on jumalattomuus". Ja hän paiskasi hänet sisälle eefa-mittaan ja paiskasi lyijypainon sen suulle.
9 Ja kun minä nostin silmäni, näin minä, katso, kaksi naista lähtevän liikkeelle, ja niillä oli tuulta siivissään, ja niiden siivet olivat kuin haikaran siivet; ja ne kantoivat eefa-mittaa taivaan ja maan välitse.
10 Niin minä sanoin enkelille, joka puhutteli minua: "Mihin ne kuljettavat eefa-mittaa?"
11 Ja hän vastasi minulle: "Ne menevät rakentamaan hänelle huonetta Sinearin maahan. Ja kun se on valmis, lasketaan hänet sinne paikoillensa."



Ilm.17
3 Ja hän vei minut hengessä erämaahan. Siellä minä näin naisen istuvan helakanpunaisen pedon selässä; peto oli täynnä pilkkaavia nimiä, ja sillä oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea.
4 Ja nainen oli puettu purppuraan ja helakanpunaan ja koristettu kullalla ja jalokivillä ja helmillä ja piti kädessään kultaista maljaa, joka oli täynnä kauhistuksia ja hänen haureutensa riettauksia.
5 Ja hänen otsaansa oli kirjoitettu nimi, salaisuus: "Suuri Babylon, maan porttojen ja kauhistuksien äiti".
6 Ja minä näin sen naisen olevan juovuksissa pyhien verestä ja Jeesuksen todistajain verestä; ja nähdessäni hänet minä suuresti ihmettelin.

sandia:
Niin. Tosin Jeremian aikana Babylon oli yksi monista kuningaskunnista. 

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta