Puimatanner > Raamattupiiri
Roomalaiskirje 12
Stiina:
Ikävä kyllä kaikista ei ole, vaikka kuinka antaisi itsensä. Onneksi Armo riittää!
--------
Niin, Jumalan tahto näytti tapahtuvan, vaikka sekä Jaakob että äitinsä Rebekka pettivät Iisakin (suuri synti) ja Eesau ei välittänyt "esikoisuudestaan", vaan ehkä teki kuoleman synnin, eikä edes pelastunutkaan??? (Saikohan Jumalalta anteeksi, vai onko esikuva Juudas Iskariotista???)
Käsittämättömät ovat Herran Tiet! :)
kalamos:
Kun Jumala antaa tehtävän,
niin Hän antaa myös resurssit.
En kovin montaa viestiäsi
vielä ole lukenut,
(en tosin tiedä olemmeko
muilla foorumeilla törmänneet,
esimerkiksi minun ylläpitämälläni foorumilla)
mutta olen vakuuttunut
jo tämän keskustelun tähden siitä,
että Sinulla ainakin
on armoitus antaa astiastasi
Elävää Vettä juotavaksi.
Stiina:
Kiitän rohkaisusta!
Olen vain Stiina nimimerkillä täällä ja ollut Vapaasana -foorumilla. Aika loppuu eläkeläiseltäkin usein.
kalamos:
Ei mitään kiittämistä.
Sanoin vain totuuden.
Ja samalla toteutin
omalta osaltani
Roomalaiskirjeen luvun 12
kehotusta:
--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 12:10) ---
Olkaa veljellisessä rakkaudessa
helläsydämiset toisianne kohtaan;
toinen toisenne kunnioittamisessa
kilpailkaa keskenänne.
--- Lainaus päättyy ---
Tuolla aiemmin jo yritinkin lähestyä
edellistä jaetta,
joka puhuu
Jumalasta lähtöisin olevasta
agape-Rakkaudesta,
joka on vilpitön
tai ehkä oikeammin kääntäen
teeskentelemätön.
Sen objektina ovat kaikki ihmiset.
Mutta veljellisen rakkauden kohteena
voivat olla vain sisaret ja veljet.
S k
kalamos:
Palaan nyt tuohon Rakkauteen,
joka mainitaan
Roomalaiskirjeen luvun 12
loppuosan ingressinä:
--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 12:9) ---
Olkoon rakkaus vilpitön
--- Lainaus päättyy ---
Lähdetekstissä on tässä kohden
ἀγάπη
agapē
Miten tuo eroaa sitten
edellisessä viestissäni
maintisemastani
sisarusten välisestä rakkaudesta.
Rakkauden apostoli Johannes
seurasi tarkkaan
Jeesuksen ja Pietarin
välistä keskustelua,
jossa Jeesus tekee Pietarille
- tai oikeammin nyt
ei Kalliolle
vaan kalastaja
Simon Johanneksen pojalle -
kolme eri kysymystä.
Jeesus ei siis toista
samaa kysymystä kolme kertaa
vaan kysyy kolmea eri asiaa.
Jeesuksen ensimmäinen kysymys:
--- Lainaus ---
Simon, Johanneksen poika,
rakastatko sinä minua
enemmän kuin nämä?
--- Lainaus päättyy ---
Simonin vastaus on loukkaava:
kirj
--- Lainaus ---
Kyllä, Herra.
Sinä tiedät,
että pidän Sinusta.
--- Lainaus päättyy ---
Jeesus kysyy uudelleen,
mutta alentaa riman
huippukorkeudesta
kaikkein alimpaan korkeuteen.
Jeesuksen toinen kysymys
ei siis sisällä enää ajatusta,
jonka Pietari oli uljaana
aiemmin ilmaissut sanoen,
vaikka kaikki muut,
niin en kuitenkaan minä jätä Sinua.
Jeesus siis kysyy toisella
kerralla enää vain sitä,
että rakastaako Simon
ollenkaan Jeesusta.
Jeesuksen toinen kysymys:
--- Lainaus ---
Simon, Johanneksen poika,
rakastatko minua?
--- Lainaus päättyy ---
Pietari ei vieläkään
vastaa kysymykseen
vaan kiertää sen.
kirj
--- Lainaus ---
Kyllä, Herra.
Sinä tiedät,
että pidän Sinusta.
--- Lainaus päättyy ---
Ensin Jeesus pudotti
kysymyksestään pois
'enemmän kuin muut'.
Nyt Hän pudottaa
kokonaan pois
'rakastamisen'.
Jeesuksen kolmas kysymys:
kirj
--- Lainaus ---
Simon, Johanneksen poika,
pidätkö minusta?
--- Lainaus päättyy ---
Navigaatio
[0] Viestien etusivu
[#] Seuraava sivu
[*] Edellinen sivu
Siirry pois tekstitilasta