Puimatanner > Raamattupiiri

Roomalaiskirje - Jumalan Evankeliumi

(1/4) > >>

kalamos:
Raamattupiirin ohjeistus
sanoo:


--- Lainaus ---Tässä osiossa on tarkoitus
käsitellä Raamattua
kirja tai luku kerrallaan.
Tarvittaessa käsiteltävänä
voi olla laajempi kokonaisuus yli kirjojen.
--- Lainaus päättyy ---


Roomalaiskirjeen luvusta 12
on keskustelu,
mutta Roomalaiskirjeestä
kokonaisuutena en sellaista löytänyt.
Sopinee, että avaan sellaisen.


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1) ---
Paavali,
Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia
--- Lainaus päättyy ---


Roomalaiskirje on siis
Jumalan evankeliumi.

Sen evankeliumin,
jonka Paavali meille julistaa,
Paavali on saanut tiedoksi
suoraan Jeesukselta
ilmestyksen kautta:


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Gal 1:11-12) ---
Sillä minä teen teille tiettäväksi, veljet,
että minun julistamani evankeliumi
ei ole ihmisten mukaista;
enkä minä olekaan sitä ihmisiltä saanut,
eikä sitä ole minulle opetettu,
vaan Jeesus Kristus
on sen minulle ilmoittanut.
--- Lainaus päättyy ---


Matteus, Markus ja Luukas
samoinkuin Johannes
ovat tallentaneet
meille Jeesuksen elämäkerran.

Ja toki niistä löytyy evankeliumi
- Valtakunnan evankeliumi,
ilmoitus tulevasta Jumalan Valtakunnasta.

Mutta Jeesus paljasti useita salaisuuksia
vasta Paavalille.

Yksi näistä salaisuuksista on
armon evankeliumi. 

Jeesus antoi suoraan Paavalille
- pakanain apostolille -
ilmestyksen kautta tiedoksi
tämän nyt meneillään olevan
armotalouskauden salaisuuden.


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Ef 3:1-3) ---
Sen takia minä, Paavali,
teidän, pakanain, tähden
Kristuksen Jeesuksen vanki,
notkistan polveni -
olette kaiketi kuulleet
siitä Jumalan armon taloudenhoidosta,
mikä on minulle teitä varten annettu,
että näet tämä salaisuus
on ilmestyksen kautta
tehty minulle tiettäväksi,
niinkuin olen siitä edellä
lyhyesti kirjoittanut
--- Lainaus päättyy ---


Kun olet lukenut Roomalaiskirjeen,
olet lukenut
aivan ratkaisevan tärkeän kirjan Raamatusta.
Roomalaiskirje pitää sisällään
Jumalan evankeliumin,
joka on ilosanoma Hänen Pojastaan.

Ja mikä on tuo ilosanoma.
Se on ilosanoma Jeesuksesta,
joka on Vapahtava kansansa sen synneistä.

Raamatussa synti ja velka
ovat ikäänkuin synonyymeja.
Jos joku maksaa jonkun ihmisen velat,
niin silloin tämä ihminen on
vapaa veloistaan ja niiden seurauksista.

Jeesus maksoi koko ihmiskunnan syntivelan.
Siksi Paavali sanookin
evankeliuminsa alkujakeissa,
että Jumalan evankeliumi eli ilosanoma
on nimenomaan
ilosanoma Hänen Pojastaan.


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1-3) ---
Paavali, Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia,
jonka Jumala on edeltä luvannut
profeettainsa kautta pyhissä kirjoituksissa,
hänen Pojastansa
--- Lainaus päättyy ---

Paavali tuo esille ensin lain,
joka osoittaa jokaisen ihmisen syntiseksi.
Sitten hän tuo esiin ilosanoman,
joka oli luvattu meille jo
Vanhan testamentin puolella.
Tämä evankeliumi on Jumalan voima.


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:16) ---
Sillä minä en häpeä evankeliumia;
sillä se on Jumalan voima,
itsekullekin uskovalle pelastukseksi
--- Lainaus päättyy ---


Tuo voima kytkeytyy
meidän elämäämme uskon kautta.
Paavali lainaa seuraavaksi
profeetta Habakukin kirjaa:


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room1:17) ---
Sillä siinä Jumalan vanhurskaus
ilmestyy uskosta uskoon,
niinkuin kirjoitettu on:
"Vanhurskas on elävä uskosta"
--- Lainaus päättyy ---


Kun uskomme ristiinnaulittuun Jeesukseen,
niin silloin meillä on Pelastaja,
joka on meidän tähtemme tehty synniksi,
ja vastaavasti meidät on tehty vanhurskaudeksi.
Tätä vaihtokauppaa kutsutaan sovitukseksi.

Siis veren evankeliumi on Jumalan voima.
Paavali kirjoittaa myöhemmin samassa kirjeessä:


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 5:9) ---
kun olemme vanhurskautetut Hänen veressään,
pelastumme Hänen kauttansa vihasta

--- Lainaus päättyy ---


Joten lähdetään kuulemaan ja kokemaan
pakanain apostolin Paavalin
julistamaa ilosanomaa Pelastajasta.

kalamos:
Keskustellaan tässä viestiketjussa
Roomalaiskirjeen sanomasta
kokonaisuutena.

Paavali ohjeistaa nuorta Timoteusta
jakamaan Sanan oikein.

Verbi tarkoittaa osittelemista
- ei postitusta.

Minä vanha kalamos
jaan Roomalaiskirjeen näin:

[Alkusanat

Alkulause
(Room 1:1-7)

Tervehdys
(Room 1:8-17)


Synti ja Sovitus

Jumalattomuus
(Room 1:18-32)

Tuomio
(Room 2:1-16)

Laki
(Room 2:17-29)

Jumalan uskollisuus
(Room 3:1-20)

Jumalan vanhurskaus
(Room 3:21-31)

Usko
(Room 4:1-12)

Lupaus
(Room 4:13-25)

Kirkkaus
(Room 5:1-11)

Armo
(Room 5:12-21)


Uusi Elämä

Kristuksessa
(Room 6:1-14)

Vanhurskaudessa
(Room 6:15-23)

Taisteluissa
(Room 7)

Kärsimyksissä
(Room  8 )


Israel

Valittu
(Room 9)

Uskosta pelastuva
(Room 10)

Aito öljypuu
(Room 11)


Uskovan vaellus

Jumalan palveleminen
(Room 12)

Alamaisuus esivallalle
(Room 13)

Lähimmäisrakkaus
(Room 14)

Palvellen muita
(Room 15)


Päätössanat

Suositus, Tervehdykset ja Toivotukset
(Room 16)

kalamos:
Alkutekstistä löytyy muun muassa
sanat:
 
δοῦλος = orja
ἀπόστολος = lähetetty
εὐαγγέλιον = hyvä sanoma


Roomalaiskirje alkaa sanoin:

'Paulos dulos'
Ja jos tuon Pauloksen vielä kääntää,
niin ensimmäiset sanat ovat:

'Vähäinen orja'
Kirjeen kahdella ensimmäisellä sanalla
Paavali pyyhkii pois kaikki
odotukset koskien Paavalia.

Hän ei ole mitään. Hän on orja.
Ja orja tekee, mitä isäntä käskee.
Ja kenen orja Paavali oli.

kirj
--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1) ---Paavali,
orja Jeesuksen Kristuksen
--- Lainaus päättyy ---


Lukijan ja kuulijan
silmä ja korva ei enää
odota mitään Paavalilta,
vaan odottaa viestiä
Jeesukselta Kristukselta.

Paavali on orjana
vain Herransa lähettiläs.
Ja tällä lähettiläällä
on tuotavana hyvä sanoma
eli ilosanoma eli evankeliumi.


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:1) ---
Paavali,
Jeesuksen Kristuksen palvelija,
kutsuttu apostoli,
erotettu julistamaan
Jumalan evankeliumia
--- Lainaus päättyy ---

Meitä odottaa siis
hyvä sanoma
suoraan Jumalalta,
koskien Hänen Poikaansa
Jeesusta Kristusta.


--- Lainaus käyttäjältä: Paavali (Room 1:2-4) ---
jonka Jumala on edeltä luvannut
profeettainsa kautta
pyhissä kirjoituksissa,
hänen Pojastansa
- joka lihan puolesta
on syntynyt Daavidin siemenestä
ja pyhyyden hengen puolesta
kuolleistanousemisen kautta
asetettu Jumalan Pojaksi voimassa -
Jeesuksesta Kristuksesta,
meidän Herrastamme
--- Lainaus päättyy ---

Taisto:
Joskus kauan sitten luin roomalaiskirjeen kahdesti peräkkäin, eli kun tulin loppuun, aloitin samantien uudestaan alusta. Siinä vaiheessa huomasin, että alussa ja lopussa Paavali mainitsee saman asian: (1:5) "... että syntyisi uskon kuuliaisuus hänen nimeään kohtaan kaikissa pakanakansoissa", ja (16:26) "... tehty tiettäväksi iankaikkisen Jumalan käskystä kaikille kansoille uskon kuuliaisuuden aikaansaamiseksi".

Mitä on mielestänne uskon kuuliaisuus, ja onko meillä sitä?

Paulus:

--- Lainaus käyttäjältä: Taisto - 14.10.21 - klo:11:08 ---Mitä on mielestänne uskon kuuliaisuus, ja onko meillä sitä?
--- Lainaus päättyy ---

Mielestäni uskon kuuliaisuus on lain kuuliaisuuden vastakohta. Eli kysymys on kaiketi kuuliaisuudesta evankeliumille. Kaikki eivät eroita toisistaan näitä kahta kuuliaisuutta ja seuraukset voivat olla hyvin vakavat.

Asiaan liittyvää on käsitelty aiemmin useassa yhteydessä. Esim. vastaus 88 tässä: http://puimatanner.net/index.php?topic=265.msg23915#msg23915

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta