Puimatanner > Raamattupiiri

Sakarja

(1/6) > >>

sandia:
Kohta olen lukenut Vanhan Testamentin läpi. Menossa Sakarjan kirja. Minulla oli pitkä tauko VTn systemaattisesta luvusta. Mitä lie tehnyt, mutta hoksasin, että voin palata siihen.

Sakarja muistuttaa joissain kohdin hieman Ilmestyskirjaa.

Mielenkiintoinen mielikuva oli naisesta eefa mitassa, mikä kuvaa jumalattomuutta. ???

Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol

Stiina:
Kunnioitettavaa Sandia!


"Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol"
[/quote]

Tai saada 70 x 7 x anteeksi, kun aidosti ja vilpittömästi tunnustaa ja katuu (sydän oikein Jumalan edessä). "Jeesuksen K. veri puhdistaa teidät kaikesta synnistä ja pahasta; aamen!"

(Synnittömiä ihmisiä ei ole olemassa, mutta ainakin uskova kauhistuu sitä syntiä ja sen syvyyttä ja määrää.)

Taisto:
Luin eilen illalla Sakarjaa, siitä onkin todella pitkä aika kun viimeksi olen lukenut. Piti tarkistaa, mikä olikaan tuo nainen eefa-mitassa, josta Sandia mainitsi.

Kirjassa on paljon vertauksia joita on vaikea ymmärtää, kuten se että nainen sysätään eefa-mitan sisällä ja lyijykansi paiskataan kiinni. Enkeli kyllä sanoi, että "tämä on jumalattomuus", mutta ei sitä ole helppo ymmärtää.

Eefan koko on 30-40 litraa, varsin hankala sinne on mahtua istumaan...

sandia:

--- Lainaus ---
--- Lainaus käyttäjältä: Stiina - 03.01.22 - klo:15:09 ---Kunnioitettavaa Sandia!


"Pahan miettiminen toista ihmistä kohtaan mainitaan ainakin kahdessa kohtaa. Siis syntinä mitä kohtaa Jumalan tuomiol"

--- Lainaus päättyy ---

Tai saada 70 x 7 x anteeksi, kun aidosti ja vilpittömästi tunnustaa ja katuu (sydän oikein Jumalan edessä). "Jeesuksen K. veri puhdistaa teidät kaikesta synnistä ja pahasta; aamen!"

(Synnittömiä ihmisiä ei ole olemassa, mutta ainakin uskova kauhistuu sitä syntiä ja sen syvyyttä ja määrää.)
--- Lainaus päättyy ---


Miksi otat synnittömyyden esille niin usein?

Stiina:
Vanhantestamentin profeetat ovat vaikeasti maallikolle ymmärrettävissä, joten kiinnostuneiden olisi syytä googlata tai lukea luotettavia kommentoijia. Hassua, että muistan kuulleni ainakin pari kertaa Norvannon ja Peltolan ymmärryksen, mutta en muista yhtään mitä, olen siis huuli pyöreänä ja toivon teidän selittävän, koska en nyt jaksa/osaa tutkia.
https://mediakirjasto.sley.fi/2018/07/sakarjan-kirja

Niin Sandia, miksi en saisi olla kiinnostunut toisten muka synnittömyydestä?
Minulla on ollut muinoin kaksi läheistä "ystävää", jotka olivat omasta mielestään synnittömiä. Minä en ole tullut synnittömäksi, päinvastoin näen nyt selvemmin. Noin vuoden verran luulin olevani uudistumiseni jälkeen 36.v
Raamatun mukaan:
"1 Joh 1:

6 Jos sanomme, että meillä on yhteys hänen kanssaan, mutta vaellamme pimeydessä, niin me valhettelemme emmekä tee totuutta.

7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.

8 ¶ Jos sanomme, ettei meillä ole (ekhomen) syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.

9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

10 Jos sanomme, ettemme ole syntiä tehneet, niin me teemme hänet valhettelijaksi, ja hänen sanansa ei ole meissä."

(Koetko sinäkin "Brutukseni" olevasi synnittömyyden tilassa? Keskustelua, please (ei pelkästään Sandia siis)   :)

Varoitukseksi tämä Päivän Sana 4.1.2022:
Pyhitetty olkoon sinun nimesi. Matt. 6:9.
Sanamuoto tarkoittaa kertakaikkista tapahtumaa: ”Pyhitettäköön nimesi, pian ja lopullisesti!” Isää pyydetäänosoittamaan pyhyytensä ja voimansa niin, että kaikkien on pakko tunnustaa hänen nimensä pyhäksi ja loukkaamattomaksi. Jumalan nimi on hänen olemuksensa kuva. Hän on Isä; hän on ensimmäinen ja viimeinen; alku ja loppu; kuninkaitten Kuningas ja herrain Herra; Hän on ”Minä olen” eli ehdoton olemassaolo ja kaiken muun elämän edellytys. Isä meidän -rukouksessa ei pyydetä, että meidät tehtäisiin pyhiksi ja vanhurskaiksi, vaan: pyhitetty olkoon sinun nimesi. Raamatullinen pyhitys ei keskity ihmiseen itseensä. Itsensä loputon tutkailu ja sydämen erittely johtaa lopulta aina joko masennukseen tai ylpeyteen. Luther sanoi: ”Kiveä, joka makaa auringossa, ei tarvitse käskeä lämpenemään. Se tulee lämpimäksi aivan itsestään.”

Teksti on Juha Vähäsarjan hartauskirjasta Joka päivä lapsen lailla.
© Juha Vähäsarja & Perussanoma Oy

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[#] Seuraava sivu

Siirry pois tekstitilasta