Kirjoittaja Aihe: Rukoileminen....kenen puolesta ? Onko vaikutusta ? Ennalta määrätty....?  (Luettu 4471 kertaa)

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Laitan keskustelun pohjaksi valitsemiani Raamatun kohtia otsikon aiheesta. Pyydän että luet Raamatun kohdat ennen kommentointia. Esitän kysymykseni niiden jäljestä.

Jer.7:16  Mutta sinä älä rukoile tämän kansan puolesta, älä kohota heidän puolestaan huutoa ja rukousta äläkä niillä Minua ahdista; sillä en Minä sinua kuule.

Jer.11:14   Mutta sinä älä rukoile tämän kansan puolesta, älä kohota heidän puolestaan huutoa ja rukousta, sillä en Minä kuule, kun he Minua avuksi huutavat onnettomuutensa tähden.

Jer.14:11  Ja Herra sanoi minulle: "Älä rukoile tämän kansan puolesta, sen hyväksi.

Jer.29:7   Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon Minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.

Joh.6:37   Kaikki, minkä Isä antaa Minulle, tulee Minun tyköni; ja sitä, joka Minun tyköni tulee, Minä en heitä ulos.

Joh.6:39  Ja Minun lähettäjäni tahto on se, että Minä kaikista niistä, jotka Hän on Minulle antanut, en kadota yhtäkään, vaan herätän heidät viimeisenä päivänä.

Joh.17:9-   Minä rukoilen heidän edestänsä; en Minä maailman edestä rukoile, vaan niiden edestä, jotka Sinä olet Minulle antanut, koska he ovat Sinun-......

Ilm.13:8  Ja kaikki maan päällä asuvaiset kumartavat sitä, jokainen, jonka nimi ei ole kirjoitettu teurastetun Karitsan elämänkirjaan, hamasta maailman perustamisesta.

Ilm.17:8   Peto, jonka sinä näit, on ollut, eikä sitä enää ole, mutta se on nouseva syvyydestä ja menevä kadotukseen; ja ne maan päällä asuvaiset, joiden nimet eivät ole kirjoitetut elämän kirjaan, hamasta maailman perustamisesta, ihmettelevät, kun he näkevät pedon, että se on ollut eikä sitä enää ole, mutta se on tuleva.

1. Onko Jumala kieltänyt sinua rukoilemasta jonkun tai jonkin puolesta ? Tai, tiedätkö jonkun uskovan jota Jumala olisi kehoittanut olemaan rukoilematta ?


2. Raamatussa rukous on suunnattu melkein poikkeuksetta toisten uskovien hyväksi, ei uskomattomien. Näin erityisesti UT:ssa. Ikään kuin rukous olisi vain uskovien hyväksi oleva hengellinen "työväline".

Miksi Raamatussa ei kehoiteta rukoilemaan "pakanoiden" puolesta, tai "hengellisesti kuolleiden" kristittyjen puolesta ?


3.Yllä olevissa Raamatun jakeissa puhutaan niistä joiden nimet on kirjoitettuna Karitsan Elämän Kirjaan jo maailman luomisen yhteydessä.

Onko turhaa rukoilla niiden pelastumisen puolesta, joiden nimet eivät ole Karitsan Elämän Kirjassa ?

Onko sinun rukouslistallasi tällaisia ihmisiä, mitä luulet ?



4. Jeesus kehoitti rukoilemaan ; Matt.5:44 Mutta minä sanon teille: rakastakaa vihollisianne ja rukoilkaa niiden puolesta, jotka teitä vainoavat,

ja, Paavali samoin ; Room.12:14  Siunatkaa vainoojianne, siunatkaa, älkääkä kirotko.


Vaikka yllä olevat jakeet osittain vastaavatkin kysymyksiin 1.-3. niin pyydän palstalaisten omia ajatuksia aiheesta.




Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Laitan keskustelun pohjaksi valitsemiani Raamatun kohtia otsikon aiheesta. Pyydän että luet Raamatun kohdat ennen kommentointia. Esitän kysymykseni niiden jäljestä.

Jer.7:16  Mutta sinä älä rukoile tämän kansan puolesta, älä kohota heidän puolestaan huutoa ja rukousta äläkä niillä Minua ahdista; sillä en Minä sinua kuule.

Jer.11:14   Mutta sinä älä rukoile tämän kansan puolesta, älä kohota heidän puolestaan huutoa ja rukousta, sillä en Minä kuule, kun he Minua avuksi huutavat onnettomuutensa tähden.

Jer.14:11  Ja Herra sanoi minulle: "Älä rukoile tämän kansan puolesta, sen hyväksi.

Jer.29:7   Ja harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon Minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.


1. Onko Jumala kieltänyt sinua rukoilemasta jonkun tai jonkin puolesta ? Tai, tiedätkö jonkun uskovan jota Jumala olisi kehoittanut olemaan rukoilematta ?



Osaan ehkä parhaiten kommentoida näitä kohtia Malakian aloituksessa.

Jeremian kirjan jakeet mitkä laitoit tuohon, ovat pois kontekstissaan siinä suhteessa, että vaikka Jumala tuomitsi kansansa tuossa, Jeremian kutsumus lopulta oli johtaa heidät takaisin Herran luo vaikeiden tilanteiden kautta, mihin kuului jopa pakkosiirtolaisuus vieraaseen maahan, sorron alaisuuteen joutuminen.

Tämä jae Jeremista minkä laitoit:  harrastakaa sen kaupungin menestystä, johon Minä olen teidät siirtänyt, ja rukoilkaa sen puolesta Herraa, sillä sen menestys on teidän menestyksenne.
...puolestaan sijoittuu siihen kontekstiin, missä Herra puhuu Jeremian kanssa kansalle ja neuvoo heitä rukoilemaan sen kansan puolesta, joka sorti heitä.

En muista tilannetta missä olisin kokenut, että Herra neuvoo minua olemaan rukoilematta jonkun puolesta.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Välihuomautus vain!   :)
Mielenkiintoisia kysymyksiä, johon vain varmaankin karismaattiset osaavat vastata. Tässä sama vastaus minulta periaatteessa kuin Sandialta.

Haluan vain muistaessani sanoa, että olen törmännyt "hurskaisiin", jotka rukoilevat toisen läsnäollessa hänen puolestaan hurskaasti, että tämä muuttuisi ja tekisi parannuksen homoudestaan (vaikka ei todella ole, on vain vihassa nimitelty). Sitten menee ko:n naaman eteen odottamaan, että tämä muuttuisi hänen rukouksensa ansiosta jne.
Tämmöisen takia olen vähän skeptinen salarukouksistakin, kun ei tiedä mitä rukoilevat.
Sitäpaitsi me "luterilaiset" emme välttämättä tiedä, kuka on Jeesuksen oma ja kuka ei, oletamme vain.
"Hyviä tekoja" mihin Jumalan puoleen kääntyminen "hengessä ja totuudessa" kaikkien lähimmäisten puolesta yleisesti ja erikseen on ilman muuta suotavaa.
Saa mennä kristityn parantamisen armolahjankin omistajan rukoiltavaksi ja saa parantua ja saa kestää, jos ei parantumista aina (läheskään) tule. Miksi-kysymyksiin ei ole vielä vastausta ennen Tuomion päivää.
Katsokoon kukin kuinka ja mitä rukoilee ja myös mihin pyytää esirukousta! Olen joutunut tilanteeseen, missä pyydetään esirukousta, että avioero menisi hyvin ja homoparin siunausta. (Minä en pysty niillä sanoin; armahtamaan vain tilanteessa ja ehkä apua ettei täytyisi niin toimia...) Elämää suurempia kysymyksiä siis on.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Minua Jumala ei ole kieltänyt rukoilemasta jonkun/jonkin puolesta, tosin minä en "kuule" Jumalan ääntä niin kuin jotkut "kuulevat".

Saatana tosin kerran yritti estää minua rukoilemasta tietyn ihmisryhmän puolesta, jonka puolesta en ollut aiemmin rukoillut, mutta olin tuolloin aloittamassa. En enempää avaa asiaa julkisessa kirjoittelussa, mutta vastustus oli ihan "fyysistä". En ollut aiemmin tuollaista kokenut, enkä sen jälkeenkään.

Yleensähän "vastustus" tuolta vihollisen puolesta sitä että me lihassamme pelkäämme/arkailemme/häpeämme rukoilla, tai itseämme, jonkin asian puolesta.

Koska saatana tuolloin näki hyväksi yrittää estää minua rukoilemasta niin se on varma merkki siitä että juuri tuon asian puolesta kannattaa rukoilla, ja näin olen tehnytkin.


Ps. homojen puolesta en ole rukoillut, enkä tule rukoilemaankaan.

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Eikö homoseksuaalit tarvitse rukousta, kaikki ihmiset ovat poikenneet pois ja tekevät vastoin Jumalan tahtoa. En tarkoita että siunataan se elämä josta Jumala varoittaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
En sulje homoja pois mitenkään meistä muista syntisistä. Arvelisin, että niiden syntisten joukossa, joiden kanssa Jeesus aterioitsi, oli homojakin.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
En sulje minäkään pois meistä muista syntisistä, mutta syntiä se on silti sen tekeminen. Hankalaa vain kun monet eivät pysty olemaan ilman ja laittamaan tätä syntiä pois. Voi olla heille, että ei vaaditakaan poispanemista, vaan riittää armon anominen Jeesuksessa K.

Luultavasti Jeesuksen aikana ei ollut homoja Juudeassa, koska laki sen kielsi (kuolemantuomio tai eunukiksi ryhtyminen kait).

Kreikassa niitä oli paljon ja Raamattu kieltää ehdottomasti kauhistavana syntinä sen harjoittamisen. Täysi ihmisarvo kristillisyydessä silti heillä on ja pelastuksentoivo niin kuin meillä muillakin syntisillä.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Rakkauden ja intiimin suhteen kaipuu menee ihmisellä tosi helposti himon puolelle. Himoja on erilaisia ja ne kaikki ovat syntiä.

Ihminen tosi helposti sitten oikeuttaa sen oman himon juuri sen takia, että se on kietoutunut inhimilliseen rakkauden ja läheisyyden kaipuuseen.

Ihminen on tuossa liemessä ellei Pyhä Henki johda totuuteen.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Room.1:24-28

Sentähden Jumala on heidät, heidän sydämensä himoissa, HYLJÄNNYT saastaisuuteen, häpäisemään itse omat ruumiinsa,  nuo, jotka ovat vaihtaneet Jumalan totuuden valheeseen ja kunnioittaneet ja palvelleet luotua enemmän kuin Luojaa, joka on ylistetty iankaikkisesti, amen.

Sentähden Jumala on HYLJÄNNYT heidät häpeällisiin himoihin; sillä heidän naispuolensa ovat vaihtaneet luonnollisen yhteyden luonnonvastaiseen;  samoin miespuoletkin, luopuen luonnollisesta yhteydestä naispuolen kanssa, ovat kiimoissaan syttyneet toisiinsa ja harjoittaneet, miespuolet miespuolten kanssa, riettautta ja villiintymisestään saaneet itseensä sen palkan, mikä saada piti.

Ja niinkuin heille ei kelvannut pitää kiinni Jumalan tuntemisesta, niin Jumala HYLKÄSI heidät heidän kelvottoman mielensä valtaan, tekemään sopimattomia.


Efes.4:19

ovat päästäneet tuntonsa turtumaan ja heittäytyneet irstauden valtaan, harjoittamaan kaikkinaista saastaisuutta, ahneudessa.


Juud.1:4,7

Sillä teidän keskuuteenne on pujahtanut eräitä ihmisiä, joiden jo aikoja sitten on kirjoitettu tulevan tähän tuomioon, jumalattomia, jotka kääntävät meidän Jumalamme armon irstaudeksi ja kieltävät meidän ainoan valtiaamme ja Herramme, Jeesuksen Kristuksen.


samoin kuin Sodoma ja Gomorra ja niiden ympärillä olevat kaupungit, jotka samalla tavalla kuin nekin harjoittivat haureutta ja eksyivät luonnottomiin lihanhimoihin, ovat varoittavana esimerkkinä, kärsiessään iankaikkisen tulen rangaistusta.


-------------------------

Minulle tämä on periaatekysymys. Koska nykyään maailma ja erityisesti media, syyllistää kirjoituksissaan niitä kristittyjä jotka julkisesti vastustavat homouden hyväksymistä, ja erityisesti homouden suvaitsemista/hyväksymistä kristillisissä seurakunnissa, niin minä omasta puolestani EN TAKUULLA RUKOILE HEIDÄN PUOLESTAAN.

Jumala voi kyllä muuttaa homoutta harrastavan, tai sitä tukevan, ihmisen ajatukset toisiksi, mutta sitä tapahtuu hyvin, hyvin harvoin. Raamatussa ei ole yhtäkään esimerkkiä tällaisista homojen kääntymisistä, vaikka niitä kyllä tapahtuu tänäkin päivänä, mutta hyvin, hyvin harvoin.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Niin Herra sallii ihmisen eksyä himoihinsa ja syntiinsä. Mutta Roomalaiskirjeen kohta kokonaisuutena kuvaa ihmisen syntisyyttä mihin evankeliumi on vastaus. Homous on osa syntisyyttä.
« Viimeksi muokattu: 21.06.22 - klo:20:19 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Kun ihminen itse on ollut hetero eikä kiusausta ole muuhun voi helposti olla tuomitseva kuin homous olisi pahinta mitä voi olla, toki se tuomitaan mutta niin tuomitaan ahneuskin joka on meitä niiiin lähellä. Ja haureus heteroilla on yhtä paha kuin homoseksuaaliset teot.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Meillä kaikilla on kaikenlaisia himoja, ajatuksia, mutta niiden toteuttaminen on aivan eri asia, kuin pelkät ajatukset, tai suoranaiset himolliset kiusaukset, tai niistä haaveilu.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Mulla on käsitys, että jos/kun on joku himo, se johtaa syntiin. Vieläpä pitkäkestoiseen synnin orjuuteen ja riippuvuuteen. Ajattelen, että se on itsepetosta, jos kuvittelee hallitsevansa tai jopa voittavansa omat himonsa.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Malakia, sanoit että et takuulla rukoile heidät puolestaan. Se on paljon sanottu. Minä kyllä voin rukoilla, että Jumala kutsuisi heitä pelastukseen. Että he tulisivat uskoon ja tekisivät parannuksen, pääsisivät sisälle Jumalan valtakuntaan.

Poissa Malakia

  • Viestejä: 313
Malakia, sanoit että et takuulla rukoile heidät puolestaan. Se on paljon sanottu. Minä kyllä voin rukoilla, että Jumala kutsuisi heitä pelastukseen. Että he tulisivat uskoon ja tekisivät parannuksen, pääsisivät sisälle Jumalan valtakuntaan.

Siinähän rukoilet. Minä puolestani ODOTAN Jumalan tuomioita, myös tuolle "rakkaalle" naapurillemme Venäjälle.

Ei ole tähän päivään mennessä ollut rukousaiheista puutetta, joten en aio taakoittaa itseäni homojen puolesta rukoilemalla, kun voin käyttää vähäiset voimavarani muiden asioiden/ihmisten puolesta rukoilemiseen.

Kun rukoilee, pitää myös oikeasti tarkoittaa sitä mitä Jumalalta rukouksessa pyytää, edes yrittää olevansa tosissaan tietyn rukousaiheen puolesta.


ps. en minä homoja vihaa, jos joku niin luulee