Kirjoittaja Aihe: Sovitus ja armo  (Luettu 2376 kertaa)

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Sovitus ja armo
« : 02.08.22 - klo:17:42 »
Raamatussa muistutetaan, että olemme kalliisti ostetut Jeesuksen verellä, ja kehotetaan vaeltamaan kutsumisemme arvon mukaisesti. Laitan muutaman Raamatun kohdan, joissa kerrotaan, mikä on "toivomme perustus", josta myös kehotetaan puhumaan sävyisyydellä ja pelolla tilaisuuden tullen.

Nämä jakeet tuovat iloa ja kiitollisuutta, ihmettelyä siitä, millainen Isä Jumala meillä on, Hän joka lähetti Jeesuksen, uhrasi Poikansa meidän syntisten edestä. Jeesuksesta kerrotaan, että hän oli vaiti niin kuin lammas keritsijäinsä edessä, nöyryytti itsensä orjan muotoon, hänet tehtiin synniksi, että me Hänessä tulisimme Jumalan vanhurskaudeksi.

Löysin yhden lemppareistani youtubesta, laitan linkin. Laulu: Oi kiitos Herran kun armon sain.

https://youtu.be/Qunc8uXfsdk

Jes. 1:18
Niin tulkaa, käykäämme oikeutta keskenämme, sanoo Herra. Vaikka teidän syntinne ovat veriruskeat, tulevat ne lumivalkeiksi; vaikka ne ovat purppuranpunaiset, tulevat ne villanvalkoisiksi.

1. Joh. 1
7 Mutta jos me valkeudessa vaellamme, niinkuin hän on valkeudessa, niin meillä on yhteys keskenämme, ja Jeesuksen Kristuksen, hänen Poikansa, veri puhdistaa meidät kaikesta synnistä.
8 Jos sanomme, ettei meillä ole syntiä, niin me eksytämme itsemme, ja totuus ei ole meissä.
9 Jos me tunnustamme syntimme, on hän uskollinen ja vanhurskas, niin että hän antaa meille synnit anteeksi ja puhdistaa meidät kaikesta vääryydestä.

Ef. 2:13
mutta nyt, kun olette Kristuksessa Jeesuksessa, olette te, jotka ennen olitte kaukana, päässeet lähelle Kristuksen veressä.

Ilm. 7:14
Ja minä sanoin hänelle: "Herrani, sinä tiedät sen". Ja hän sanoi minulle: "Nämä ovat ne, jotka siitä suuresta ahdistuksesta tulevat, ja he ovat pesseet vaatteensa ja valkaisseet ne Karitsan veressä.

Room. 3
19 Mutta me tiedämme, että kaiken, minkä laki sanoo, sen se puhuu lain alaisille, että jokainen suu tukittaisiin ja koko maailma tulisi syylliseksi Jumalan edessä;
20 sentähden, ettei mikään liha tule hänen edessään vanhurskaaksi lain teoista; sillä lain kautta tulee synnin tunto.
21 Mutta nyt Jumalan vanhurskaus, josta laki ja profeetat todistavat, on ilmoitettu ilman lakia,
22 se Jumalan vanhurskaus, joka uskon kautta Jeesukseen Kristukseen tulee kaikkiin ja kaikille, jotka uskovat; sillä ei ole yhtään erotusta.
23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,
25 jonka Jumala on asettanut armoistuimeksi uskon kautta hänen vereensä, osoittaaksensa vanhurskauttaan, koska hän oli jättänyt rankaisematta ennen tehdyt synnit.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sovitus ja armo
« Vastaus #1 : 03.08.22 - klo:14:04 »
Kuuntelin tuon laulun. Ihan uusi minulle.

 Tuohon laittamasi Roomalaiskirje 3:23-24 oli yksi 100sta raamatunlauseesta, mitkä meidät "laitettiin" opettelemaan ulkoa seurakunnan nuorissa. Olen tosi kiitollinen siitäkin, että se oltiin annettu haasteeksi.

"23 Sillä kaikki ovat syntiä tehneet ja ovat Jumalan kirkkautta vailla
24 ja saavat lahjaksi vanhurskauden hänen armostaan sen lunastuksen kautta, joka on Kristuksessa Jeesuksessa,"


Mulle tulee ehkä useimmiten mieleen Efesolaiskirjeen 2. luku, varsinkin sen alku, kun olin samat ajatukset kuin Helenalla aloituksessa. Siinä on niin selvästi ilmaistu mitä olin ennen uskoon tuloa ja mitä saan lahjaksi pelastuksessa.

"Ja Jumala on eläviksi tehnyt teidät, jotka olitte kuolleet rikoksiinne ja synteihinne,
2. joissa te ennen vaelsitte tämän maailman menon mukaan, ilmavallan hallitsijan, sen hengen hallitsijan, mukaan, joka nyt tekee työtään tottelemattomuuden lapsissa,
3. joiden joukossa mekin kaikki ennen vaelsimme lihamme himoissa, noudattaen lihan ja ajatusten mielitekoja, ja olimme luonnostamme vihan lapsia niinkuin muutkin;
4. mutta Jumala, joka on laupeudesta rikas, suuren rakkautensa tähden, jolla hän on meitä rakastanut,
5. on tehnyt meidät, jotka olimme kuolleet rikoksiimme, eläviksi Kristuksen kanssa - armosta te olette pelastetut -"

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sovitus ja armo
« Vastaus #2 : 03.08.22 - klo:14:15 »
Se syksy, kun tulin uskoon lukion ekalla luokalla, oli niin ihmeellinen. Kaikki oli uutta ja ihmeellistä ja tuoretta, ja minulla oli toivo ja elämäntarkoitus. Ja ahdistus missä olin ollut noin 4 kuukautta siirtyi taka-alalle. Koin todella siirtyneeni kuolemasta elämään. :)

Rupesin kertomaan ihmisille, että oon uskossa, jätin yhden pojan, jonka kanssa olimme ikäänkuin seurustelleet ja sanoin, että olen tullut uskoon. Tiesin, että oli oikein tehdä se. Yritin jatkaa kansantanhuharrastusta, koska ei siinä sinänsä mitään pahaa ollut, mutta en voinut, en halunnut jatkaa sitäkään.
Raamattu puhui minulle valtavasti. Ikäänkuin söin sitä.

Se oli iso muutos

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Sovitus ja armo
« Vastaus #3 : 03.08.22 - klo:14:16 »
 :D  Peukutan!

Tähän sopii tämä hyvä saarna/opetus ko. aiheesta:

https://mikatuovinen.net/kristittyna-lopun-aikana-2-tim-31-48/

Tykkään ja olen samanhenkinen asioista!

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Sovitus ja armo
« Vastaus #4 : 03.08.22 - klo:19:25 »
Tein tämän aloituksen, kun tuli mieleen taannoiset tunnot siitä, miten Jumalan armo kestää ja on todellisuutta ankeina ja pimeinä päivinä. Tietää Raamatun sanan perusteella, että Jumalan puolelta mikään ei muutu. Elämä olisi turhaa, jos Jumala ottaisi armonsa pois, mutta Hän ei tee sitä.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Sovitus ja armo
« Vastaus #5 : 03.08.22 - klo:19:44 »
Laulu on Fredrik Wislöffin. Ilmeisesti ainakin sanat. Yllätyin, kun en löytänyt tuubista kuin tuon yhden version. Onkohan virsikirjassa?

Wislöff oli tanskalainen luterilainen teologi.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Sovitus ja armo
« Vastaus #6 : 03.08.22 - klo:22:51 »
Äidilläni oli yksi hartauskirja. Se oli Wislöffin. Minulla on se täällä USAssa mukana.
Okei nyt saan ajatuksesi päästä kiinni, mitä ajattelit aloituksessa, kun kerroit hieman tarkemmin.
Kyllä. Jeesuksen sovitusveri pysyy.

Poissa HelenaM

  • Viestejä: 643
Vs: Sovitus ja armo
« Vastaus #7 : 04.08.22 - klo:09:29 »
Juu, on ollut tilanteet, joissa kaikki muut elämän asiat ovat romahtaneet. Sitä vaan aivan kuin kaiken jälkeen huomaa olevansa elossa ja sitäkin ihmettelee, että joo, mulla hengitys näköjään pelaa. Ja huomaa ajattelevansa. Ja samassa tajuaa, että koska en ole kuollut, Jumalan armo on voimassa kohdallani.