Kirjoittaja Aihe: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?  (Luettu 56905 kertaa)

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #405 : 16.10.20 - klo:16:34 »
Raamatussa on tietysti ohjeita, millaisista kristityistä tulee erkaantua. Mutta toisaalta siellä on kuvausta esim Korinton seurakunnasta, jossa oli aika paljon ongelmia. Silti Paavali oli toiminut heidän keskuudessaan ja antaa toistuvasti heille myös tunnustusta ja rohkaisua, eikä ainoastaan ojenna heitä.

Joskus ihmiset voivat oman kärsimättömyyden takia jättää yhteyden, ilman että siihen välttämättä olisi Raamatun mukaan tarpeeksi painavia perusteita. Toki myös voi esiintyä toista ääripäätä, että jäädään yhteyteen vaikka mennään kuinka räikeästi yli ja ohi Sanasta. Mutta näkisin, että tänä päivänä tuo kärsimättömyys on yleisesti ottaen suurempi pahe. Siksi Papin ajatus siitä, että jää seurakuntaan "kärsimään toinen toistamme" on minusta lähtökohtaisesti erittäin hieno ja terve asenne. Silloin mahdollinen erkaantuminen ei tapahdu ainakaan oman kärsimättömyyden vuoksi, vaan siihen on löydyttävä paremmat perusteet.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #406 : 16.10.20 - klo:16:49 »
Niiden ihmisten on kai helpompi kokea jokin seurakunta omakseen,
jotka ovat heti uskoon tultuaan liittyneet seurakuntaan ja asuneet kauan sen
alueella. 
Joillakinhan näin on lapsesta alkaen.
Jos paikkakunta vaihtuu, koetaan luonnolliseksi hakeutua saman ryhmittymän
paikalliseen seurakuntaan.

Paljon hankalampaa on minun kaltaisillani, joiden kokemus raamatullisesta yhteisöstä on muuttunut uskossa olon aikana.
Kun asuinpaikkakin on vaihtunut kymmeniä kertoja, pitäisi suorittaa monimutkaisia tunnusteluja löytääkseen sopivan yhteisön.
Elämänkokemusten mukana lisääntyvät myös arvelut ja epäluuloisuus.
Pitäisi olla jokin inhimillisesti ja hengellisesti pätevä syy lyöttäytyä tiiviisti johonkin outoon porukkaan.

Siksi on helpompaa osallistua netissä virtuaaliseen seurakuntaelämään ja hypellä siten organisaatiosta toiseen.
Henkilökohtaiset ihmiskontaktit tietysti puuttuvat,
mutta sehän on asiallistakin nyt, kun ihmisten kohtaamista kehotetaan välttämään viimeiseen asti tartuntalain yms. nojalla.
Tilanteenhan ennustetaan pahenevan ja jatkuvan hämärään tulevaisuuteen asti.






Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #407 : 16.10.20 - klo:16:53 »
Entäs sitten, jos se "oma" seurakunta lähtee mukaan semmoisiin asioihin, joita et mitenkään voi hyväksyä? Tiedän, että sekin voi olla mahdollista. Jos olet tavallinen rivijäsen, niin mahdollisuuksia on kovin vähän.

Ehkä olis jollekin hyödyksi pohtia näitä vaihtoehtoja ja niiden seurauksia.

Näen tässä neljä vaihtoehtoa. Jokaisella on seuraamuksensa. Eka vaihtoehto on se, että annat asioiden olla, etkä puhu niistä mitään. Toka on se, että puhut, mutta "silittelet" ettei kukaan loukkaannu. Kolmas se, että eroat ja neljäs se, että puutut asioihin jämerästi ja sinut erotetaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #408 : 16.10.20 - klo:17:03 »
Elämänkokemusten mukana lisääntyvät myös arvelut ja epäluuloisuus.

En tiedä tarkoititko vain itseäsi, vai yleisesti ottaen? Mutta en allekirjoita tuota yleisenä totuutena, sillä itse koen täysin päinvastoin. Toki elämänkokemusten myötä on tullut paljon enemmän herkkyyttä huomata epäkohtia ja pinnan alla kyteviäkin ongelmia, joita ehkä yritetään eri tavoin peitellä. Mutta arvelu ja epäluuloisuus on vähentynyt jatkuvasti. Ei silloin tarvitse enää arvella, kun tietää minkälainen ihminen on ja miten ihminen toimii.

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #409 : 16.10.20 - klo:17:05 »
Entäs sitten, jos se "oma" seurakunta lähtee mukaan semmoisiin asioihin, joita et mitenkään voi hyväksyä? Tiedän, että sekin voi olla mahdollista. Jos olet tavallinen rivijäsen, niin mahdollisuuksia on kovin vähän.

Ehkä olis jollekin hyödyksi pohtia näitä vaihtoehtoja ja niiden seurauksia.

Näen tässä neljä vaihtoehtoa. Jokaisella on seuraamuksensa. Eka vaihtoehto on se, että annat asioiden olla, etkä puhu niistä mitään. Toka on se, että puhut, mutta "silittelet" ettei kukaan loukkaannu. Kolmas se, että eroat ja neljäs se, että puutut asioihin jämerästi ja sinut erotetaan.

Yksi on vielä, ja se on kaikkia noita vaikutusvaltaisempi. Rukoileminen.

Elias oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla, ettei sataisi; eikä satanut maan päällä kolmeen vuoteen ja kuuteen kuukauteen. (Jaakob 5:17)

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #410 : 16.10.20 - klo:17:11 »
Asiat voi jättää Jumalan vastuulle ja olla vähemmän varma omasta oikeassa olemisestaan.

Poissa Marjatta

  • Viestejä: 263
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #411 : 16.10.20 - klo:17:39 »
Kristus on seurakunnan pää ja seurakunta on Kristuksen ruumis.

Minulla on oma prosessi seurakunta asiassa. Esteitä on ulkonaisesti ja terveydellisesti. Mutta tämän asian kanssa olen ollut Jumalan edessä. Kristus, seurakunnan pää, on täydellinen. Me ruumiin jäsenet vajavaisia.
Esteistämme huolimatta on mahdollista palvella kotiseurakunnan kokouksissa rukouksin ja jatkaa rukousta kotona.

En ole neuvoja. Tuon mitä itselläni on mietteitä seurakunnasta pois jäämisestä.

Paavali kehotti seurakunnan vanhimpia ottamaan itsestänsä vaarin ja koko laumasta sekä kaitsemaan Jumalan seurakuntaa, jonka Hän on omalla verellänsä ansainnut.

Me voimme myös seurakunnan jäseninä ottaa itsestämme vaarin. Toisten jäsenien vajavaisuus ei varmaankaan ole syy jäädä pois.
*** Ennen kaikkea tekstini osoittaa minua itseäni.***
Vain Jumalan Henki voi saada meissä oikeaa vaikutusta olla rakentamassa seurakuntaa rukoillen ja opetellen kunnioittamaan toisia myös itseämme. Uskon tämän olevan Jumalan tahto ja suunnitelma Raamatun pohjalta.

Lainaus
BIBLIA
Ap.t. 20:28. Niin ottakaat siis itsestänne vaari ja kaikesta laumasta, johon Pyhä Henki on teidät piispoiksi pannut, kaitsemaan Jumalan seurakuntaa, jonka hän omalla verellänsä ansainnut on.

Aapeli Saarisalo
Ap.t. 20:28. Ottakaa siis vaari itsestänne ja koko laumasta, johon Pyhä Henki on pannut teidät kaitsijoiksi, paimentamaan Jumalan seurakuntaa, jonka omalla verellään on itselleen ansainnut.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #412 : 16.10.20 - klo:18:12 »
Yksi on vielä, ja se on kaikkia noita vaikutusvaltaisempi. Rukoileminen.

Torontolaisuuden aikaan tuo oli päällimmäisenä. Vaikka oli minkälaista melskettä, niin piti "vain" rukoilla.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #413 : 16.10.20 - klo:18:29 »
Yksi on vielä, ja se on kaikkia noita vaikutusvaltaisempi. Rukoileminen.

Torontolaisuuden aikaan tuo oli päällimmäisenä. Vaikka oli minkälaista melskettä, niin piti "vain" rukoilla.

"Vain rukoileminen" on kuitenkin Raamatun mukaan paljon voimallisempaa, kuin suurin osa muusta puhumisesta ja tekemisestä. Ihminen haluaisi tietysti itse tehdä, kun ei luoteta siihen että Jumala on paljon meidän tekoja suurempi ja voimallisempi.

Toki Paavali otti myös sanallisesti kantaa korinttolaisten melskeeseen ja sekoiluun. Mutta hänellä olikin siihen valtuutusta, jota harvalla meistä on (hän oli nimittäin perustanut kyseisen seurakunnan).
« Viimeksi muokattu: 16.10.20 - klo:23:53 kirjoittanut Anton »

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #414 : 17.10.20 - klo:00:54 »
Minusta tuntuu, että kun Paavalin kirjoituksia ja puheita seurakunnille luetaan, unohdetaan usein että hän oli tehnyt näiden uskovien keskellä valtavasti ruohonjuuritason työtä, ihmiseltä ihmiselle. Hän oli "synnyttänyt heidät" (1.Kor.4:15), ollut "kuin imettävä äiti" (1.Tess.2:7), ja palvellut heitä "yötä ja päivää kyynelin" (Apt 20:31).

Kuka meistä voi sanoa tehneensä samoin omassa seurakunnassamme? Uskoisin, että sitten kun voimme sanoa samoin, olisi meidän ojennuksilla myös hieman enemmän painoarvoa. Sitä ennen ojentaminen muistuttaa enemmän jotain vanhan testamentin aikaista profeettaa, tai ehkä enemmänkin pelkkää katteetonta kritisoimista.

Olen itse tämän asian edessä saanut nöyrtyä, kun aikoinani olin tosi kova kritisoimaan ja tuomaan korjausta. Jumala vei minut Sanan ääreen oppimaan, mikä Paavalin auktoriteetin perusta oikeastaan olikaan, ja miksi minulla ei sitä samaa auktoriteettia ole ollut.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #415 : 17.10.20 - klo:09:36 »
Minusta tuntuu, että kun Paavalin kirjoituksia ja puheita seurakunnille luetaan, unohdetaan usein että hän oli tehnyt näiden uskovien keskellä valtavasti ruohonjuuritason työtä, ihmiseltä ihmiselle. Hän oli "synnyttänyt heidät" (1.Kor.4:15), ollut "kuin imettävä äiti" (1.Tess.2:7), ja palvellut heitä "yötä ja päivää kyynelin" (Apt 20:31).

Kuka meistä voi sanoa tehneensä samoin omassa seurakunnassamme? Uskoisin, että sitten kun voimme sanoa samoin, olisi meidän ojennuksilla myös hieman enemmän painoarvoa. Sitä ennen ojentaminen muistuttaa enemmän jotain vanhan testamentin aikaista profeettaa, tai ehkä enemmänkin pelkkää katteetonta kritisoimista.

Olen itse tämän asian edessä saanut nöyrtyä, kun aikoinani olin tosi kova kritisoimaan ja tuomaan korjausta. Jumala vei minut Sanan ääreen oppimaan, mikä Paavalin auktoriteetin perusta oikeastaan olikaan, ja miksi minulla ei sitä samaa auktoriteettia ole ollut.
On kuitenkin tilanteita, joissa jonkun seurakunnan jäsenen pitää ottaa asia puheeksi toisen kanssa. Jos tämä toinen esimerkiksi levittää perättömiä juoruja, tai "piirittää" toista naista vaikka on itse avioliitossa. Kerran puutuinkin tällaiseen toisen naisen vikittelyyn, ja muutama päivä sen jälkeen mies tuli sanomaan minulle, että oli hyvä että sanoin sen mitä sanoin, ja että nyt hän on päässyt irti siitä asiasta.

Entä jos seurakunnan johtava saarnaaja alkaa puhua vaikkapa yltiökarismaattista "hömppää"? Tai osoittautuu että hänellä on ongelmia alkoholin kanssa. Pitääkö silloin rukoilla, mutta ei tehdä mitään muuta? Eikö uskovilla ole kuitenkin vastuu toisen ojentamisesta tai varoittamisesta?

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #416 : 17.10.20 - klo:09:47 »
Uskon kyllä siihen, että rukous voi paljon, mutta vierastan sellaista käsitystä missä ongelmat lakaistaan maton alle ja kehoitetaan vain rukoilemaan. Minusta Taistolla on hyviä kysymyksiä ja  ajatuksia tuossa edellä.

Uskovat ihmiset eivät tarvitse näennäisen pintakiiltonsa ehostusta, vaan sitä valoa mikä paljastaa sen mitä pimeydessä harrastetaan.
Ihmisroska

Anton

  • Vieras
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #417 : 17.10.20 - klo:10:20 »
Myönnän kyllä, että tämä ei ole yksinkertainen asia ja tässä on monta näkökulmaa. Toin edellisten viestieni näkökulmaa esiin siksi, koska oon huomannut että monet eivät ole tulleet ajatelleeksi noita asioita ollenkaan.


On kuitenkin tilanteita, joissa jonkun seurakunnan jäsenen pitää ottaa asia puheeksi toisen kanssa. Jos tämä toinen esimerkiksi levittää perättömiä juoruja, tai "piirittää" toista naista vaikka on itse avioliitossa. Kerran puutuinkin tällaiseen toisen naisen vikittelyyn, ja muutama päivä sen jälkeen mies tuli sanomaan minulle, että oli hyvä että sanoin sen mitä sanoin, ja että nyt hän on päässyt irti siitä asiasta.

Tottakai, en minä sitä tarkoita etteikö voisi puhua asioista ihmiseltä ihmiselle. Puhutaanhan mekin täällä, ja usein puututaan jollain tavalla jos joku toimii väärin. Käsitin että keskustelussa on kuitenkin kysymys "isommista asioista", eli siitä jos koko seurakunnassa on ongelmia tai vinoumia, eikä niitä välttämättä edes tunnisteta.

Olen nähnyt, kuinka uskova voi alkaa korottaa itseään ensin oman seurakuntansa "tuomariksi", ja sitten pikkuhiljaa alkaa ampumaan kaikkea mikä liikkuu, ja jopa nousee tuomitsemaan yli koko maan hengellistä kenttää. Ja olihan esim tällä foorumilla aika hiljattain eräs nimimerkki, joka selvästi tuli tänne lähinnä oikaisemaan tätä mielestään vinoutunutta foorumin porukkaa.

Näiden tapausten kohdalla meidän on ehkä helppoa nähdä, että he eivät toimi oikein (varsinkin silloin, kun joudumme itse tulilinjalle). Mutta pystytäänkö me näkemään tuo sama mieli ja toimintamalli itsessämme, ehkä hieman erilaisessa muodossa? Minä ainakin tunnistan erittäin hyvin sen, ja saan koko ajan täälläkin kirjoittaessani valvoa itseäni, että en lähde sen mukaan toimimaan.

Teit muuten erittäin hyvin, kun puutuit toisen naisen vikittelyyn. Sellaiseen soisi mielestäni kuka tahansa puuttua, vaikka ei olisi uskossakaan. Lähtökohtaisesti ajattelisin että sen olisi tietysti hyvä tapahtua seurakunnan vanhimpien kautta ja/tai kanssa, monestakin syystä. Paitsi henkilökohtaisissa rikkomuksissa on Jeesus antanut selkeän mallin. Mene ensin yksin puhumaan, jos et tule kuulluksi ota kaksi tai kolme mukaasi, jne.


Entä jos seurakunnan johtava saarnaaja alkaa puhua vaikkapa yltiökarismaattista "hömppää"? Tai osoittautuu että hänellä on ongelmia alkoholin kanssa. Pitääkö silloin rukoilla, mutta ei tehdä mitään muuta? Eikö uskovilla ole kuitenkin vastuu toisen ojentamisesta tai varoittamisesta?

Seurakuntia johtaa käsittääkseni useimmiten vanhimmat. Toki tiedän olevan myös itsenäisiä seurakuntia, joita saattaa johtaa jopa vain yksi pastori tai pariskunta. Ja eri seurakunnissa voi olla erilainen käytännön vallan ja vastuun jako saarnaajien ja vanhimpien kesken. Mutta vanhimpien tulisi ainakin johtaa seurakuntia. Heidän pitäisi ennenkaikkea puuttua kaikkeen toimintaan, mitä kokoontumisissa tapahtuu.

Jos saarnaaja sekoilee ja vanhimmat eivät puutu siihen, on heilläkin asiat vinossa. Silloin tilanne on kyllä erittäin vakava, ja luopumuksen juuret jo aika syvällä. En usko että kukaan ihminen voi sanoillansa tai teoillansa niin vakavaa luopumusta onnistua kääntämään. Siihen tarvitaan Jumalan ilmestymistä. Ja juuri siksi rukoileminen on voimallisinta ja tärkeintä mitä voidaan tehdä. Koska silloin me pyydetään Jumalaa itseään ilmestymään ja muuttamaan asiat.

Voidaan me tietysti itsekin yrittää, antaa palaa jos siltä tuntuu. En vaan muista, että olisin koskaan kuullut todistusta, että seurakunta oli vinossa ja joku meni siitä ojentamaan, ja nyt asiat on kunnossa. Usein koen päinvastoin, että koko ojentamisen ja puuttumisen perimmäinen tarkoitus on vain jollain tavalla viestittää ympärillensä pahennusta ja omaa hyvyyttään. Ei varmasti aina, mutta ainakin äänekkäimpien kriitikkojen kohdalla se haisee usein voimakkaasti.

Olen kokenut, kuinka rukouksilla on todella suuri vaikutus. Olen nähnyt seurakunnassa asioita pielessä ja rukoillut, ja vastauksena rukouksiin on Jumala puhunut seurakunnalle tavalla tai toisella. Kun Jumala saa puhua ja puuttua asiaan, niin seurakunta kyllä huomaa että nyt se on Jumala joka puhuu, eikä vaan Anton joka on pahoittanut mielensä.

Myös omassa avioliitossa oon kokenut saman. Monta kertaa oon ollut tekemässä jotain, jota vaimoni ei ole kokenut oikeaksi. Mutta hän ei ole puhunut mulle, vaan pelkästään rukoillut. Ja oonkin sitten muuttanut syystä tai toisesta mieleni ja päättänyt tehdä toisin. Hän on jälkeenpäin vasta kertonut kokeneensa ja rukoilleensa asiaa. Jumala itse vastasi ja käänsi mieleni, kun olin tekemässä väärin.

Siksi haluan tuoda tämän rohkaisevana näkökulmana, ei rajoittavana. Uskon, että voimme vaikuttaa todella paljon seurakuntiemme ja jopa kansakuntamme kohtaloon rukousalttarin kautta.
« Viimeksi muokattu: 17.10.20 - klo:10:27 kirjoittanut Anton »

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2482
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #418 : 17.10.20 - klo:14:09 »
Elämänkokemusten mukana lisääntyvät myös arvelut ja epäluuloisuus.

En tiedä tarkoititko vain itseäsi, vai yleisesti ottaen? Mutta en allekirjoita tuota yleisenä totuutena, sillä itse koen täysin päinvastoin. Toki elämänkokemusten myötä on tullut paljon enemmän herkkyyttä huomata epäkohtia ja pinnan alla kyteviäkin ongelmia, joita ehkä yritetään eri tavoin peitellä. Mutta arvelu ja epäluuloisuus on vähentynyt jatkuvasti. Ei silloin tarvitse enää arvella, kun tietää minkälainen ihminen on ja miten ihminen toimii.
En tarkoittanut epäluuloisuudella ennakkoluuloisuutta.
Ennakkoluuloisuushan on tietämättömyyteen pohjautuvaa torjuntaa.
Se vähenee iän mukana, kun asioita ja ihmisiä on enemmän nähnyt ja kokenut niiden todellisen laadun.

Jotkin ilmiöt alkavat kuitenkin arveluttaa ja herättää epäluuloja,
myös hengellisissä riennoissa.
Nuoruuden tai äskenkääntyneisyyden aheuttama aatteen palo alkaa usein hiipua.
Tällä ei ole mitään tekemistä uskon ja hengellisen todellisuuden hiipumisen kanssa.
Jumalan Sana ja lupaukset ovat ainoat, jotka pysyvät muuttumattomina ajoista ja olosuhteista riippumatta.

Mutta ihmisten laatimat järjestelmät, myös seurakuntaorganisaatiot,
voivat herättää monimuotoisuutensa ja ristiriitaisuuksiensa takia väsymistä ja torjuntaa.
Tietenkään kyynisyyttä ei kannata päästää syntymään,
mutta varmaan minun lisäkseni moni muukin kaikenlaista nähnyt ei kovin innokkaasti sitoudu mihinkään lupaavaltakaan vaikuttavaan.
Sitä tarkoitin epäluuloisuudella.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Millaiseen seurakuntaan haluaisit kuulua?
« Vastaus #419 : 17.10.20 - klo:21:55 »
Myönnän kyllä, että tämä ei ole yksinkertainen asia ja tässä on monta näkökulmaa. Toin edellisten viestieni näkökulmaa esiin siksi, koska oon huomannut että monet eivät ole tulleet ajatelleeksi noita asioita ollenkaan.
Minun näkökulmani oli tosiaan suppeampi. On hyvä että tuot esiin laajemman perspektiivin näistä asioista.