Puimatanner > Raamattupiiri

Joosuan kirja

<< < (3/3)

Natanael:
Joosuan kirjassa kerrotaan paljon pelastussanomaa.


Joos.3
13 Niin pian kuin papit, jotka kantavat Herran, kaiken maan Herran, liitonarkkia, laskevat jalkansa Jordanin veteen, katkeaa Jordanin vesi, ylhäältä päin virtaava vesi, juoksussaan ja pysähtyy roukkioksi."
14 Kun kansa sitten lähti liikkeelle teltoistaan mennäksensä Jordanin poikki, liitonarkkia kantavien pappien käydessä kansan edellä,
15 ja niin pian kuin liitonarkin kantajat tulivat Jordanille ja liitonarkkia kantavien pappien jalat painuivat rantaveteen, niin vaikka Jordan koko elonleikkuuajan on tulvillaan yli kaikkien äyräidensä,
16 pysähtyi ylhäältä päin virtaava vesi ja seisoi yhtenä roukkiona hyvin kaukana Aadamin luona, sen kaupungin, joka on Saaretanin vieressä; ja se vesi, joka virtasi alaspäin Aromereen, Suolamereen, hävisi kokonaan. Niin kansa kulki virran yli Jerikon kohdalta.
17 Ja Herran liitonarkkia kantavat papit seisoivat alallaan kuivalla pohjalla keskellä Jordania, kaiken Israelin kulkiessa kuivaa myöten, kunnes koko kansa oli ehtinyt kulkea Jordanin yli.

Herran arkki, Jeesus itse, avasi tien pelastukseen.
Tie on auki Aadamista asti.
Vedet, jotka estivät, siis synnit, menivät maan pinnan alimpaan paikkaan.

-
Myös ruubenilaisten ym. piti esikuvan täyttääkseen mennä Jordanin yli ja tulla sydämeltään ympärileikatuiksi, jos halusivat kuulua hengelliseen Israeliin.

Natanael:

--- Lainaus käyttäjältä: sandia - 05.07.18 - klo:18:54 ---
--- Lainaus käyttäjältä: Natanael - 05.07.18 - klo:18:52 ---Joosua ja monet muutkin Raamatun henkilöt näyttäytyvät useissa rooleissa. Ihmisenä, Jeesuksen esikuvana, kansan edustajana (ei kansanedustajana).
Mooseksen kirjoissa Joissa sanotaan, että hän oli Mooseksen palvelija ja Mooses oli Herran palvelija.
Myöhemmin Joosuan kirjassa Joosuaa kutsutaan Herran palvelijaksi.

--- Lainaus päättyy ---

Mutta kun lukee Joosuan kirjaa, voi yksinkertaisesti seurata hänen uskonvaellustaan Herran edessä.
Itse luen Raamattua melko pitkälle tällä ikäänkuin ruohojuuritasolla.

--- Lainaus päättyy ---

Kyllä, myös noin on hyvä lukea Raamattua.

Natanael:
Eräs toinen toistuva lause tai ajatus löytyy useasta kohtaa.
Herra lupasi. Tuon lupauksen jälkeen israelilaiset saivat voiton.

Toisissa tapauksessa, silloin kun tehtiin vääriä päätöksiä, asialla olivat esimerkiksi Ain vakoojat tai kansan päämiehet.

Natanael:
Joosuan kirjan kertomuksessa on mielestäni muutama selvästi pyhitykseen liittyvä tapahtuma.

Ensin valloitettiin Jeriko välittömästi ympärileikkauksen jälkeen. Näinhän monelle uskoontulon yhteydessä tapahtuu. Monet paksumuuriset linnoitukset sortuvat äkisti maahan. Ihminen muuttuu ns. kertaheitolla aivan kuin toiseksi ihmiseksi.

Vuorella, kaikille näkyvää Ain kaupunkia ei  niin vain valloiteta. Lähimmäisetkin saattavat ihmetellä miten joistakin näkyvistä synneistä ei päästä eroon.

Sitten on opetusta lihasta ja sen suhteesta Jumalan palvelemiseen. Tuosta kerrotaan gibeonilaisten kohdalla.

Viisi kuningasta hyökkäsi nimenomaan gibeonilaisten eli lihan kautta.
Nämä viisi kuningasta piiloutuvat luolaan. Ne ovat sellaisia salaisia syntejä, jotka lopulta piti tuoda Joosuan so. Jeesuksen eteen.

Haasorin valloitusta pitää vielä miettiä.

sandia:
Sinulla on mielenkiintoinen tapa tulkita Joosuan kirjaa.
Tuli mieleen, että jos tuosta lähtökohdasta sitten yleistäisin VTa lukiessa, niin yllä mainitsemani psalmi 78 osoittaisi, että pyhittymistä ei koskaan tapahtunut Israelin kansan kohdalla.
Tosin niinhän se meni. Vanha liitto ei toiminut.

Tuossa Ain valloituksessa oli se juitsu, että siellä jengi päätteli että se on pikkujuttu ja siksi eivät edes kaikki lähteneet. Ehkä Jerikon valloitus antoi heille hieman epärealistisen kuvan homman helppoudesta.

Kun sitten Herra otti hommat uusiksi, hän nimenomaan neuvoi Joosuaa ottamaan koko sotajoukon mukaan.
Se oli tavallaan jotenkin surkuhupaisa että Joosua strategia käyttikin sitten hyväksi aikaisempaa häviötä  8)

Navigaatio

[0] Viestien etusivu

[*] Edellinen sivu

Siirry pois tekstitilasta