Hyvä kysymys myös on, sopisiko johonkin todella pyhään joukkoon ennen rankkaa parannuksentekoa ja pitkää kehityskaarta, jos silloinkaan.
Miksi sellainen ihminen ei sopisi seurakuntaan, joka on kokenut tuon ja siis hän on uudestisyntynyt ihminen?
Tuossa boldatussa kohdassa ajattelin "todella pyhällä joukolla" lähinnä sellaista seurakuntaa, joka vaikka koostuisi jossakin luostarissa vuosikymmeniä kilvoitelleista pyhimyksistä. Tämä siis verrattuna keskimääräiseen seurakuntaan, joka varmaankin koostuu yleensä maailmassa silti pitkälti vaikuttavista ja olevista ihmisistä.
Varmaankin siis itse sovellun keskimääräiseen seurakuntaan ihan hyvin, kun olen melko keskimääräinen ihminen, mutta jossakin "äärimmäisten pyhimysten" joukossa voisi olla vähän orpo olo. Raamattuakin kun on tullut luettua läpi vasta noin 1,5 kertaa, teologia on vähän mitä on, syntiä on paljon jne. Olen kyllä käynyt välillä paikallisen seurakunnan jumalanpalveluksessa, enkä ole kokenut oloani mitenkään vaikeaksi.
Tämä vähän liittyy siihen, kun tilasin ja selailin joitakin kirjoja eräästä ortodoksien verkkokaupasta, josta avautui vähän suurten kilvoittelijoiden ja pyhimysten näköaloja maailmaan. Heihin verrattuna tuntuu siis, että olen aika kaukana.
Voi olla, että käytän vääriä termejäkin, ehkä voisi pikemminkin puhua suurista kilvoittelijoista. Kaikkia kristittyjä kai kutsutaan pyhiksi ja Jumala on pyhä, mutta voisiko jotakuta kutsua pyhemmäksi kuin toista, siis pyhä - pyhempi - pyhin (Jumala)? Pyhimyksiksi kai kutsutaan erityisen pyhittyneitä ihmisiä?
Wikipedia-artikkeli on aiheesta:
https://fi.wikipedia.org/wiki/Pyhimys, englanniksi luterilaisten pyhimysnäkemyksistä:
https://en.wikipedia.org/wiki/Saint#Lutheranism. "In the Lutheran Church, all Christians, whether in Heaven or on Earth, are regarded as saints. However, the church still recognizes and honors specific saints, including some of those recognized by the Catholic Church, but in a qualified way: according to the Augsburg Confession,[37] the term saint is used in the manner of the Catholic Church only insofar as to denote a person who received exceptional grace, was sustained by faith, and whose good works are to be an example to any Christian. "
Perusasiatkin voivat olla vähän hukassa itseltäni.
Meinasin monta kertaa poimia tuon kommenttisi uskoon tulosta ja mainita, että joo minä olen kokenut saman uskoon tulon suhteen.
Mukava, jos osaan sanallistaa jotakin siten, että siitä on muillekin hyötyä! Hengellisistä asioista kirjoittaminen tai niiden kuvailu ei ole ihan helppoa ainakaan itselleni. Usein voi mennä pieleenkin, mutta ehkä tässä oppiikin jotain.