Kirjoittaja Aihe: Tulkaa kaikki-liike  (Luettu 2019 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Tulkaa kaikki-liike
« Vastaus #30 : 22.08.24 - klo:06:04 »
Kaikki sähköinen viestintä on niin helposti väärällä tavalla latautunutta. Heh tuli sanaleikki.
Tuli mieleen, että kun herätyskristillisyytta kuvataan sanalla konservatiivinen, silloin peli on jo menetetty. Eli ehkä siihen kahtiajakoon ei ehkä kannattaisi suostua.

Poissa Janne

« Vastaus #31 : 22.08.24 - klo:11:21 »
On siinä älyllinen ristiriita tavallaan, jos herätyskristillisyyttä kuvataaan konservatiiviseksi. Konservatiivinen on jotakin "perinteistä ja tradiota noudattavaa" ,kun taas herätys on tuonut kenties jotakin uutta.

Toisaalta alkuperäinen voi aikojen saatossa muuttua ja herätys palauttaa alkuperäisyyttä takaisin.

Poissa HelenaM

« Vastaus #32 : 22.08.24 - klo:13:10 »
Kaikki sähköinen viestintä on niin helposti väärällä tavalla latautunutta. Heh tuli sanaleikki.
Tuli mieleen, että kun herätyskristillisyytta kuvataan sanalla konservatiivinen, silloin peli on jo menetetty. Eli ehkä siihen kahtiajakoon ei ehkä kannattaisi suostua.
"Ei-konservatiivit" määrittelevät konservatiivisuuden omalla tavallaan ja liittävät määrittelyynsä mielensä mukaisia asioita. Tästäkin syystä vuoropuhelu on vaikeaa tai mahdotonta.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #33 : 22.08.24 - klo:14:04 »
Juu tuon suuntaisia ajatuksia tuli minullekin mieleen.
Olettaisin, että fariseukset olivat sen ajan "konservatiivisia". Ja he eivät ymmärtäneet Jeesuksen lähtökohtia ollenkaan ja kun muuta eivät keksineet päättelivät, että Jeesuksessa oli riivaaja. Tuosta luin juuri Johanneksen evankeliumista.

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #34 : 22.08.24 - klo:17:11 »
Itse koin ongelmaksi, että konservatiivi/liberaali -kahtiajakoon pakotettiin. Se on niin sisäänrakennettu systeemiin, eräänlainen blokkiajattelu. Vältin ottamasta kantaa ilmeisimpiin kiistakysymyksiin, koska halusin etsiä yhteistä maaperää, mutta koska käytin esim. sanoja "synti" ja "vanhurskaus" minut äkkiä leimattiin konservatiiviksi.
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #35 : 22.08.24 - klo:20:21 »
Se on jännä tuo mustavalkoisiin lokeroihin lukitseminen
 Sitä tapahtuu niin monessa yhteydessä nykyään. Se eliminoi järkevän keskustelun mahdollisuuden.

Poissa Korpima

« Vastaus #36 : 22.08.24 - klo:20:58 »
Onhan tuo jakautuminen kahtia hyvin yleistä ja inhimillistä. Tulee mieleen yksi televisiosarjan jakso, jossa lajin jäsenet jakautuivat konfliktiin huivin värin mukaan (vihreä/purppura, Babylon 5: The Geometry of Shadows). Jossain sosiaalipsykologisessa kokeessa myös jaettiin jonkin leirin pojat kahtia ja konflikti oli äkkiä valmis. Raamatussahan on myös fariseukset ja saddukeukset, jotka Paavali usutti toistensa kimppuun.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #37 : 22.08.24 - klo:22:15 »
Paavali usutti fariseukset ja saddukeukset toistenda kimppuun??? 
En tarkalleen muista tuo episodia, missa se on kirjattu? Siis missa Raamatun kohdassa?

Poissa Korpima

« Vastaus #38 : 22.08.24 - klo:22:46 »
Tuo usutti ja kimppuun oli ehkä vähän huono sanavalinta, mutta sinnepäin.

Apostolien teot 23:6-7:

Lainaus
Osa neuvostosta oli saddukeuksia, osa fariseuksia, ja tämän tietäen Paavali sanoi kuuluvalla äänellä: "Veljet! Minä olen fariseus, ja fariseuksia ovat isänikin olleet. Nyt olen täällä tuomittavana siksi, että panen toivoni kuolleiden ylösnousemukseen."

Tuskin hän oli tämän sanonut, kun fariseusten ja saddukeusten kesken puhkesi ankara kiista ja koko joukko jakautui kahtia.

23:10:

Lainaus
Mellakka kiihtyi kiihtymistään, ja komentaja alkoi pelätä, että Paavali revittäisiin kappaleiksi.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #39 : 23.08.24 - klo:15:08 »
Joo-o, jotain sinne päin.
Oli käydä Paavalillekin kalpaten siinä rytäkässä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #40 : 24.08.24 - klo:16:23 »
Itse koin ongelmaksi, että konservatiivi/liberaali -kahtiajakoon pakotettiin. Se on niin sisäänrakennettu systeemiin, eräänlainen blokkiajattelu. Vältin ottamasta kantaa ilmeisimpiin kiistakysymyksiin, koska halusin etsiä yhteistä maaperää, mutta koska käytin esim. sanoja "synti" ja "vanhurskaus" minut äkkiä leimattiin konservatiiviksi.

Uusi Tie lehdessä on artikkeli juuri tästä.
Minulle tulee verkkolehti, joten kykenin lukemaan koko artikkelin.

https://uusitie.com/kirkollinen-ykseys-on-valjastettu-kirkkopoliittiseksi-lyomaaseeksi/

Kirjoittajan teema näyttäisi olevan, että kirkon ykseys on se lähtökohta mistä käsin vaaditaan mm. samaa sukupuolta olevien vihkimisen.
Kuten otsikko sanoo: Kirkollinen ykseys on valjastettu kirkkopoliittiseksi lyömäaseeksi

Poissa Malakia

« Vastaus #41 : 24.08.24 - klo:18:59 »
Lainaus
https://uusitie.com/kirkollinen-ykseys-on-valjastettu-kirkkopoliittiseksi-lyomaaseeksi/

Kirjoittajan teema näyttäisi olevan, että kirkon ykseys on se lähtökohta mistä käsin vaaditaan mm. samaa sukupuolta olevien vihkimisen.
Kuten otsikko sanoo: Kirkollinen ykseys on valjastettu kirkkopoliittiseksi lyömäaseeksi

Kyllä tuo kirkon sisäinen "ykseys" katosi jo naispappeuden tullessa kirkkoon. Siitä alkaen on luopumus nopeutunut koko ajan.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #42 : 25.08.24 - klo:18:37 »
Joo viimeistään tuossa vaiheessa.
Jäin miettimään omaa suhtautumistani Suomen Ev. Lut. kirkkoon. Olen siis luterilainen.

Rehellisesti sanoen, että ole ikinä ollut vaikuttunut siitä, enkä oikein saanut siitä mitään ja siksi taustalla on ollut jo lähes lapsuudesta asti ajatus, että se vaan jotenkin on ja ihmiset pitävät sitä itsestäänselvyytenä, mutta kukaan ei voi selittää miksi näin on ???

Minulle tärkeämpää oli ekaluokkalaisesta asti koulun uskontotunnit. Siellä minulle opetettiin Raamatun kertomuksia. Jotkut opettajani olivat uskovia.

En voi puhua toisten puolesta, mitä se muille merkitsee, mutta tuo on siis se mielikuva mikä minulla on aina ollut.

Se on suonut sitten puitteet herätysliikkeille jo useampana vuosisatana. Eli sen näen hyväksi siinä.

Jos se sitten ajan myötä ja kulttuurin muuttuessa ei ole enää osa ihmisten elämään, niin mitä sitten?

Senpä takia on sitten mielenkiintoista miksi  tietyt ryhmät ovat ottaneet sen maalitaulukseen ja pyrkivät tekemään siitä itsensä näköisen organisaation. Mitä he siitä saavat?

Muuten onko muissa kristillisissä seurakunnissa samoja paineita, siis Tulkaa kaikki-liikkeen tapaisia pyrkimyksiä?

Poissa Janne

« Vastaus #43 : 25.08.24 - klo:22:11 »
Suomen Ev.lut kirkkoa värittää politiikka. Politiikka ja puolueet ovat mukana seurakunnissa. Minua on pyydetty joitakin vuosia sitten ehdolle seurakuntavaaleihin ja sanottiin rehellisesti mikä oli kyseisen ryhmän poliittinen linja (jopa puoluesuuntaus). Lisäksi herätysliikkeillä on usein omat listansa (ainakin joillakin suurimmilla Oulun seudulla vanhoillislestadiolaiset lähinnä.

Eli ainakin seurakuntavaaleissa on politiikka mukana. En lähtenyt mukaan. Minua ei sinänsä haitannut (kyseinen poliittinen suuntaus), mutta en vain halunnut lähteä ehdolle.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #44 : 25.08.24 - klo:23:41 »
Janne mainitsi vanhoillislestadiolaiset. Minulla ei ole ollut mitään kosketusta  heihin aikaisemmin.
Kuuntelin juuri tämän saarnan siitä kirkosta minkä mainitsin täällä joku aika sitten. Suomalaissyntyinen mies puhuu.
Vankkaa kokeneen uskovan opetusta.
Tämä on luterilainen lestadiolainen kirkko USAssa.
Hävitin sen linkin...laitan kohta.
Jotenkin en usko, että Tulkaa kaikki-liike tulee koputtelemaan tämän seurakunnan ovia kovinkaan pian. ::)

Tim Ojala puhuu
https://s3.amazonaws.com/alcnewipswich/sermonarchive/2024/08_August_2024/Tim_Ojala_08-04-24_Psalms_34_1-22.mp3

https://www.alcnewipswich.org/