Kirjoittaja Aihe: Kristillinen seurustelu/parisuhde/avioliitto/seksuaalisuus  (Luettu 11382 kertaa)

Poissa xyz

Vs: Kristillinen seurustelu/parisuhde/avioliitto/seksuaalisuus
« Vastaus #90 : 01.11.23 - klo:15:04 »
Vanhetessa egon jäävuori toki alkaa kohota enemmän näkyviin, mutta se on vain hyvä, tietää varoa!!
Olen luullut, että vanhetessa kävisi päinvastoin.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #91 : 01.11.23 - klo:15:50 »
Mina luullakseni olin taysin paradoksaalinen puolison valinnassani.
Tai on myonnettava, etta en tiennyt sellaisia ihmisia edes olevan, kuin mieheni on.  ;D

Kylla se lahella rakkautta ensisilmayksella oli.
Kumpikin koimme olevamme kummallisen sopivia toisillemme.
 Se oli melkein hassua.

Mutta olen oppinut, etta ne piirteet mitka olivat hanessa ehka paallimmaisia oli juuri ne jotka tuottivat minulle jopa tuskaa aiemmin. Kuten liika itsevarmuus ja ehka ylpeys.
Luulin sita terveeksi itsevarmuudeksi ja ihastuin siihen.  :-[

Mutta paljon on kasvua tapahtunut molemmissa ja teki mahdolliseksi etta olemme pysyneet avioliitossa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #92 : 02.11.23 - klo:12:40 »
Vanhetessa egon jäävuori toki alkaa kohota enemmän näkyviin, mutta se on vain hyvä, tietää varoa!!
Olen luullut, että vanhetessa kävisi päinvastoin.

Hyvä pointti xyz:llä
Luultavasti kumpaakin voi tapahtua, kun mietin erilaisia ihmisiä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #93 : 02.11.23 - klo:12:43 »
Juu, onhan tässä ketjussa kaikenlaista teoriaa ja pohdintaa. Varmaankin usein asiat etenevät omalla painollaan.

Toisaalta olen kyllä lukenut ongelmatilanteista, joissa erilaisten tekijöiden ymmärtämisestä voisi olla hyötyä. Vaikka onneksi kaikkien ei tarvitse olla parisuhdeterapeutteja.  :)

On varmaan niinkin, mihin hieman viittasin omassa kommentissani, että joskus olisi ehkä hyvä pohtia vähän enemmän.
Itse menin naimisiin ollenkaan ajattelmatta mitä Raamattu puhuu vaimon vastuusta, ja omat ajatukset olivat todella kaukana Jumalan sanasta. Kun sitten tuli vaikea tilanne, onneksi Herra alkoi opettaa minua, ja kyllä se Raamatun opetukset olivat mitkä pelastivat avioliittomme.

Kun luin Korpiman joitakin linkkejä, minusta tuntui, että siinä kyllä mainostettiin jotain muuta kuin Raamtun opetuksia, ja silloin viittasin amerikkalaisen kulttuurin perinteisiin oletuksiin, ehkä noin 50 luvulta peräisin, jolloin ns. American Dream ja sen mainostaminen TVssä oli hyvin selvää.
Olihan sen ihanteellista jo siinäkin mielessä, että moni 2. maailmansodan pakolainenkin sai täällä hyvän mahdollisuuden vaurastua, ostaa talo esikakupunkialueelta ja iso Amerikan rauta. Mun anopilla oli hirveän iso kirkkaan vihreä American Motors Matador  8)
Tosin se taisi olla jo hieman uudempi. Anoppi oli hyvin pienikokoinen ihminen, ja hän tuski ylsi Matarodin koelaudan yläpuolelle.  :D

Jotenkin ne kuvaukset Korpiman linkissä toivat tuon kaiken mieleen.

« Viimeksi muokattu: 02.11.23 - klo:12:50 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #94 : 02.11.23 - klo:12:56 »
Helposti todella ajatellaan, että Raamatun opetukset avioliitosta ovat pölyttyneitä ja vanhanaikaisia.
MInäkään en osannut ottaa niitä vakavasti vaikka olin uskossa,kunnes todellisuus tuli vastaan. :-[

Syy miksi pohdin yhdessä viestissä sitä, että onkohan aiheesta edes kirjoitettu suomalaista raamatullista opetusta.
Päivi Räsänen puolisoineen itse asiassa kirjoitti joskus 2019 yhden.

Satuin olemaan Suomessa Ryttylässä ns. periodraamattukurssilla toukokuussa 2019 ja herra Räsänen tuli tervehtimään minua kurssin alussa ja kun kuulin, että olin USAsta antoi juuri painosta tulleen englanninkielisen version siitä kirjasta.
En ole itse asiassa kovin tarkkaan lukenut sitä.

Turhaan reagoin siihen yhden jutun suhteen ja se jäi lukematta. Pitäisi etsiä se ja lukea huolellisemmin.

Poissa Korpima

« Vastaus #95 : 02.11.23 - klo:20:06 »
Näkyyhän kulttuurinen tausta ja oletukset varmasti kristittyjenkin ajattelussa, avioliitosta tai muissa aiheissa. En tiedä voisiko ihminen edes ajatella "täysin raamatullisesti"? No, ehkä joku luostarikilvoittelija voisi tulla mieleen.

Katselin tuota Räsästen kirjaa ja esittelytekstistä sai kuvan, että se olisi ehkä kirjoitettu vastapuheenvuotoksi sukupuolineutraaliin avioliittoon. Tiedä sitten, kuinka paljon on sitä ja kuinka paljon avioliiton raamatullista avaamista.

Itseäni kiinnostaisi esimerkiksi se Paavalin kirjeessa oleva kohta aviopuolisoiden rakastamisesta ja kunnioittamisesta? Miksi juuri näin päin? Miten ne näkyisivät esimerkkitilanteissa tai eivät näkyisi?
« Viimeksi muokattu: 02.11.23 - klo:21:49 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #96 : 03.11.23 - klo:15:20 »
Juu, juu luulen että tuohon kiteytyy avioliiton onnistuneisuus/epäonnistuneisuus.

Tulee mieleen Jeesuksen maininta sydämen kovuudesta avioeron syynä.

Poissa Korpima

« Vastaus #97 : 03.11.23 - klo:16:34 »
Mitenköhän sydämen pehmeyttä voisi lisätä? Rukous tulee mieleen, mutta voihan ihmisellä olla kaikenlaisia taipumuksia, tapoja reagoida, perheeltä opittuja juttuja ym.? Hieman vaikea tietää onko omakaan sydän kuinka pehmeä tai kova.

Tuli myös mieleen piirrellä mieleen jonkinlainen kauhuskenaario avioliitosta, jos asiat menisivät todella pieleen. Varmaan avioliittojakin on huonoja, keskiarvoja ja hyviä. Ja tätäkin on tutkittu ainakin aiemmin ketjussa mainitun Gottmanin toimesta.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #98 : 03.11.23 - klo:20:33 »
Juu varmaan on ihan luonnostaan parempia ja huonompia avioliittoja.

Minä en ainakaan tiedä muuta keinoa tulla rakastavammaksi ja pehmeäsydämiseksi kuin että Jumala tekee ihmissydämessä työtä.

Poissa Janne

« Vastaus #99 : 03.11.23 - klo:20:33 »
Mitenköhän sydämen pehmeyttä voisi lisätä? Rukous tulee mieleen, mutta voihan ihmisellä olla kaikenlaisia taipumuksia, tapoja reagoida, perheeltä opittuja juttuja ym.? Hieman vaikea tietää onko omakaan sydän kuinka pehmeä tai kova.

Tuli myös mieleen piirrellä mieleen jonkinlainen kauhuskenaario avioliitosta, jos asiat menisivät todella pieleen. Varmaan avioliittojakin on huonoja, keskiarvoja ja hyviä. Ja tätäkin on tutkittu ainakin aiemmin ketjussa mainitun Gottmanin toimesta.

Ei pidä piirtää kauhuskenaariota vaan luottaa Jumalaan. Rukoilla, että löytyy hyvä vaimo ja kaikki menee hyvin.

Poissa Korpima

« Vastaus #100 : 04.11.23 - klo:09:43 »
Joo, ehkäpä liiallinen negatiivisuus on turhaa. Toisaalta olen usein aika varovainen, joten tuntuu siltä pitäisi perehtyä kaikkiin kriisitiloihin jo etukäteen, niin niitä ehkä osaisi välttää. Tai sitten tosiaan ei. Kaikkeen ei voi varautua kuitenkaan. Ihmiset ja elämä on monimutkaista.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #101 : 04.11.23 - klo:15:21 »
Ihan varmasti tiedon hankinta antaa eväitä käsitellä vaikeita tilanteita tavalla tai toisella. Mutta itsekehittämät ongelmatilanteet kumppanin kanssa tuppaavat olemaan tavalla tai toisella sen verran ainutlaatuisia, että ne aina jättävät asianomaisetkin ikäänkuin tumput suorana seisomaan ja ihmettelemään. Siinä on sitten ratkaisun paikka miten eteenpäin ja siinä varmaan tulevat helposti luonteen heikkoudet esille. Siinä vaiheessa on todella hyvä kaivaa Raamattu esille, ja ehkä myös jotain muuta hyvää luettavaa.
 ???
Tosin siinä vaiheessa ihminen alkaa helposti etsimään informaatiota tukemaan omia ratkaisuideoitaan, mitkä voivat olla myös ristiriidassa Raamatun kanssa.
Eli ihmisellä on kyky toimia täysin omia jaloja prinsiippejään vastaan kun tulee tiukka paikka eteen.

Tuntuu lähes turhauttavalta tajuta, että kukin sukupolvi joutuu ikäänkuin aloittamaan ihmisenä kasvamisen nollatilanteesta.

Poissa Korpima

« Vastaus #102 : 18.12.23 - klo:17:12 »
Levinen ja Hellerin kirjassa Tunnista tunnesiteet: luo kestävä rakkaussuhde aikuisena oli kaikenlaista mielenkiintoista.

Kyseessä siis ei ole kristillinen kirja sinänsä, mutta voi olla silti hyödyllinen. Kiintoisa kohta oli minusta se, että parista tulee "yksi liha" (jonka avioliiton yhteydessä Jumala on liittänyt toisiinsa hengellisesti) myös mitattavilla biologisilla tavoilla. En siis juurikaan olisi osannut selittää mitä se tarkoittaa, mutta tämä kohta avasi biologisia puolia (s. 35):

Lainaus
"Useat tutkimukset osoittavat, että kun kiinnymme toiseen ihmiseen, muodostamme yhden fysiologisen kokonaisuuden. Kumppanimme sääntelee verenpainettamme, sydämen sykettämme, hengitystämme ja veren hormonipitoisuuksia. Emme ole enää erillisiä olentoja. Eriytymisen painotus, jota suurin osa nykyajan suosituista psykologisista lähestymistavoista aikuissuhteisiin edustaa, ei kuitenkaan päde biologisesta näkökulmasta. Riippuvuus on tosiasia eikä valinta tai mieltymys."

Kerrotaan myös että naisten stressikokemus (sähköiskua odottaessa) oli alempi, kun he pitivät aviomiehiään kädestä - ja tyytyväisessä avioliitossa hyötyä oli enemmän.

Lainaus
"Tutkimus osoitti, että kahden ihmisen muodostaessa läheisen suhteen he säännöstelevät toistensa psykologista ja tunnetason hyvinvointia. Heidän fyysinen läheisyytensä ja saatavilla olonsa vaikuttaa heidän stressireaktioihinsa. Kuinka voimme odottaa ylläpitävämme vahvaa erillisyyttä itsemme ja kumppanimme välillä, jos kumppani vaikuttaa perusbiologiaamme näin suuresti?"

Lisäksi olennaista kirjassa on, että pariutuessa aktivoituvat erilaiset mallit (myös lapsuudesta peräisin), jotka eivät välttämättä sovi yhteen. Erilaisia törmäyksiä voi siis tulla erilaisia kiintymyssuhdetyylejä noudattavien ihmisten (ristiriitainen/välttelevä) kesken, mutta toisaalta voidaan myös mennä kohti turvallista tyyliä. Ja suurimmalla osalla on turvallinen kiintymyssuhdetyyli jo valmiiksi.
« Viimeksi muokattu: 18.12.23 - klo:17:27 kirjoittanut Korpima »

Poissa Opo

« Vastaus #103 : 18.12.23 - klo:19:05 »
Ainakin meille kohta puolivuosisataisen liiton tuloksena tulee päivittäin tilanteita,  että esim. mennessäni miehen verstaalle, hän sanoo jotain siihen tyyliin, että koen tulleeni juuri sopivasti paikalle, kun just silloin hän tarvitsee lisäkäsiä. Tai jälkipolvi hämmastelee meidän yhteneväisiä puheitamme, miten toisistamme tietämättä vahvistamme saman asian.

Poissa Korpima

« Vastaus #104 : 18.12.23 - klo:20:29 »
Kiehtovaa! Ehkä tuolla yhdeksi lihaksi tulemisella voi viitata sekä näkymättömiin hengellisiin että noihin em. kirjan biologisiin puoliin. Henki ja liha.