Kirjoittaja Aihe: Erityisiä opetuksia Raamatusta  (Luettu 14376 kertaa)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #315 : 28.01.22 - klo:11:37 »
 :(  OK. Täytynee sitten lopettaa pyynnöstäsi. Kysyin kyllä kirjallisesti luvan, jota en saanut. En saanut mitään vastausta muuta kuin, että on mennyt perille. Pidin vaitioloa myöntymisen merkkinä. Lähdehän on aina näkyvissä ja saatesanan laitan!

(Nämä päivän sanat pyörivät myös SRO:n omilla sivuilla sekä Radio Dein sivuilla joka päivä. Päivän Sana luetaan myös Radio Dein ohjelmassa kaksi kertaa päivässä, mutta jostain syystä menee aina ohi.)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #316 : 31.01.22 - klo:11:49 »
 :) Suoraan Raamatusta päivän sanaksi:

31.1.2022

1. Piet. 2:21–3:9
21 Kärsihän Kristuskin teidän puolestanne ja jätti teille esikuvan, jotta seuraisitte hänen jälkiään. 22 -- Hän ei syntiä tehnyt, hänen suustaan ei valhetta kuultu. 23 Häntä herjattiin, mutta hän ei vastannut herjauksella, hän kärsi, mutta ei uhkaillut, vaan uskoi itsensä oikeamielisen tuomarin haltuun. 24 Itse, omassa ruumiissaan, hän "kantoi meidän syntimme" ristinpuulle, jotta me kuolisimme pois synneistä ja eläisimme vanhurskaudelle. "Hänen haavansa ovat teidät parantaneet." 25 Te olitte "eksyksissä niin kuin lampaat", mutta nyt te olette palanneet sielujenne paimenen ja kaitsijan luo. 3:1 Samoin te, vaimot, olkaa kuuliaisia miehellenne, jotta myös ne miehet, jotka ehkä eivät usko Jumalan sanaan, nyt vaimonsa elävällä esimerkillä ilman sanojakin voitettaisiin, 2 kun he näkevät teidän elävän jumalanpelossa puhdasta elämää. 3 Älkää pitäkö tärkeänä ulkonaista kaunistusta, älkää hiuslaitteita, kultakoruja tai hienoja vaatteita. 4 Teidän kaunistuksenne olkoon katoamatonta: salassa oleva sydämen ihminen, lempeä ja sävyisä henki. Tämä on Jumalan silmissä kallisarvoista. 5 Näin kaunistivat itsensä entisajankin pyhät vaimot, jotka panivat toivonsa Jumalaan. He olivat miehilleen kuuliaiset -- 6 Saarakin oli kuuliainen Abrahamille ja kutsui häntä herraksi. Ja Saaran tyttäriä tekin olette, kun teette hyvää ettekä anna minkään uhkailun pelottaa itseänne. 7 Samoin te, miehet, eläkää vaimonne kanssa ymmärtäväisesti, muistaen, että hän on heikompi osapuoli. Osoittakaa hänelle kunnioitusta, sillä hän on yhtä lailla armon ja elämän perillinen. Näin ei mikään tule esteeksi rukouksillenne. 8 Ja lopuksi: olkaa kaikki yksimielisiä, jakakaa toistenne ilot ja surut, rakastakaa toisianne ja olkaa hyväsydämisiä ja nöyriä. 9 Älkää vastatko pahaan pahalla älkääkä herjaukseen herjauksella, vaan päinvastoin siunatkaa. Siihen teidät on kutsuttukin, jotta perisitte siunauksen.

31.1.2022
Mark. 12:13–17
13 Sitten [neuvoston jäsenet] lähettivät muutamia fariseuksia ja Herodeksen kannattajia Jeesuksen luo saadakseen hänet puheistaan kiinni. 14 Nämä tulivat ja sanoivat hänelle: "Opettaja, me tiedämme, että sinä puhut totta ja olet ihmisistä riippumaton. Sinä et tee eroa heidän välillään, vaan opetat Jumalan tietä totuuden mukaisesti. Onko oikein maksaa keisarille veroa vai ei? Tuleeko meidän maksaa vai ei?" 15 Jeesus tiesi heidän teeskentelevän ja sanoi: "Miksi te yritätte saada minut ansaan? Näyttäkää minulle denaarin raha." 16 He ottivat esiin rahan, ja hän kysyi: "Kenen kuva ja nimi siinä on?" "Keisarin", he vastasivat. 17 Silloin Jeesus sanoi heille: "Antakaa keisarille mikä keisarille kuuluu ja Jumalalle mikä Jumalalle kuuluu." Tämä vastaus jätti heidät ymmälle.

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #317 : 12.02.22 - klo:11:25 »
Lisää tänään:
12.2.2022

"2. Tim. 3:1–9
1 Sinun on tiedettävä, että viimeisinä päivinä koittavat vaikeat ajat. 2 Silloin ihmiset rakastavat vain itseään ja rahaa, he ovat rehenteleviä ja pöyhkeitä, he herjaavat ja ovat vanhemmilleen tottelemattomia. He ovat kiittämättömiä, jumalattomia, 3 rakkaudettomia, leppymättömiä, panettelevia, väkivaltaisia ja raakoja, kaiken hyvän vihollisia, 4 petollisia, häikäilemättömiä ja järjettömiä. He rakastavat enemmän nautintoja kuin Jumalaa, 5 he ovat ulkonaisesti hurskaita mutta kieltävät uskon voiman. Karta sellaisia! 6 Nämä näet tunkeutuvat koteihin ja kietovat valtaansa syntien rasittamia, monenlaisten oikkujensa riepottelemia naisparkoja, 7 jotka ovat aina alttiita uusille opetuksille mutta eivät voi koskaan päästä selville totuudesta. 8 Niin kuin Jannes ja Jambres vastustivat Moosesta, niin tuollaiset villitsijät vastustavat totuutta. He ovat menettäneet järkensä, ja heidän uskonsa on kelvoton. 9 Mutta kauan he eivät menesty, sillä heidän järjettömyytensä paljastuu pian kaikille, kuten noille kahdellekin kävi. "

ja
'Luuk. 20:46–21:4
Herra sanoi opetuslapsilleen: 46 "Varokaa lainopettajia! He kulkevat mielellään pitkissä viitoissa ja nauttivat siitä, että heitä tervehditään toreilla, he istuvat synagogassa mielellään etumaisilla istuimilla ja pidoissa kunniapaikalla, 47 mutta vievät leskiltä talot ja latelevat pitkiä rukouksiaan vain näön vuoksi. Sitä ankarampi tulee olemaan heidän tuomionsa." 21:1 Jeesus käänsi katseensa uhriarkkuun päin ja näki rikkaiden panevan siihen lahjoja. 2 Hän näki myös, kuinka eräs köyhä leskivaimo pani arkkuun kaksi pientä lanttia. 3 Hän sanoi: "Totisesti: tämä köyhä leski antoi enemmän kuin yksikään toinen. 4 Kaikki nuo muut antoivat lahjansa liiastaan, mutta hän antoi vähästään, kaiken mitä hän elääkseen tarvitsi."'

Suosittelen tutustumaan SRO:n Päivän Sanaan erityisesti tänään. Tarpeellinen ja oikein!

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #318 : 13.02.22 - klo:13:38 »
Päivän Sanaksi tämä ainoaa oikeaa opetusta sisältävä Lutherin opetus Uskoja Rukous -sivustolta. Kaikkien on aina syytä kerrata myös tätä Paavalin opettamaa periaatetta, joka ainoana voi siis johtaa pelastavaan uskoon, aamen:
"Helmikuun 13 päivänä
Mark. 1:3
Valmistakaa Herralle tie. Valmistaessaan tietä Herralle Johanneksen varsinaisena tehtävänä oli nöyryyttää koko maailma ja sanoa, että kaikki ovat syntisiä, kadotettuja ja tuomittuja ihmisiä. Mikään teko, mikään elämä tai elämänmuoto ei ole niin pyhä, ettei se olisi tuomionalainen, ellei Herra Kristus asu, elä ja vaikuta siinä. Jos hän uskon kautta toteuttaa kaiken, kaikki tyynni tarvitsevat häntä ja tulevat sydämestään osallisiksi hänen armostaan.

Herran tietä ei siis valmisteta siten, että koetat tehdä itsesi ansiolliseksi rukoilemalla, paastoamalla, kieltämällä itsesi tai jotakin muuta tekemällä, vaikka tekopyhät näin opettavatkin. Tie Herralle valmistetaan hengellisesti siten, että tunnet ja tunnustat kaikkine mahdollisine tekoinesi olevasi köyhä, tuomion ansainnut syntinen. Kuta enemmän sydämesi on tämän mielinen, sitä paremmin tie on valmistettu Herralle, vaikkapa sen ohessa joisit parasta viiniä, käyskentelisit ruusuilla etkä rukoilisi sanaakaan.

Herralle valmistettua tietä eivät siis estä vain törkeät synnit, kuten haureus, viha, ylpeys ja ahneus, vaan paljon enemmän farisealainen itseensä mieltyminen, sillä tällöin luotetaan omiin tekoihin ja elämään, ei tuomita niitä eikä sallita toistenkaan niitä tuomitsevan.

Martti Luther, Mannaa Jumalan lapsille."

Tämän sisäistettyäsi ymmärrät "Hullutuksen"!
--------------------------

Erinomaista settiä kaikille eikä vain luterilaisille!

https://uskojarukous.fi/t/laki-kasitteena-kristinuskossa/5317/16


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #319 : 20.02.22 - klo:15:14 »
Välillä syytä muistuttaa tästäkin puolesta esim. Gal. 19

Mutta lihan teot ovat ilmeiset, ja ne ovat: haureus, saastaisuus, irstaus, 20epäjumalanpalvelus, noituus, vihamielisyys, riita, kateellisuus, vihat, juonet, eriseurat, lahkot, 21kateus, juomingit, mässäykset ja muut senkaltaiset, joista teille edeltäpäin sanon, niin kuin jo ennenkin olen sanonut, että ne, jotka semmoista harjoittavat, eivät peri Jumalan valtakuntaa.

(Ilmestyskirjassa on lisää lueteltuna syntejä.)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #320 : 02.03.22 - klo:16:01 »
Tärkeää ydinasiaa:
Juudan kirjeessä sanotaan: ”Hartaasti olen halunnut kirjoittaa teille yhteisestä pelastuksestamme, ja nyt sain aiheen kehottaa teitä taistelemaan sen uskon puolesta, joka pyhille on kertakaikkisesti annettu.” (Juud. 1:3) Kirjeestä käy ilmi, että seurakuntiin oli soluttautunut jo varhain julistajia ja opettajia, jotka tahtoivat käydä kristityistä, mutta jotka itse asiassa salakuljettivat uutta uskoa ja muuttivat evankeliumin muuksi.

Ja tämä on hengenvaarallista. Aito kristinusko on näet ”kertakaikkisesti annettu” pyhille l. kristityille l. meille - apostolien julistuksen välityksellä. Sana ”annettu” on juuri se, jota käytettiin apostolien opetuksesta, kun se vietiin maailmaan ja kun se rakensi seurakuntia. Sillä oli määrätty muotonsa, jossa se annettiin edelleen seurakunnille säilytettäväksi, väärentämättömänä, Kristuksen takaisintulon päivään asti.
Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/4PfNt1H6g9o

Toivon sinun kertovan tästä hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Voitte tuttujen kesken keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunausta päivääsi!    :D

Petri Kortelahti
Suomen Raamattuopiston julistustyön johtaja

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #321 : 09.03.22 - klo:14:49 »
9.3.2022

"55 LUKU.
Kutsumus armoliittoon. Herran sanan voima. Vapahdettujen riemullinen paluu.
551
Kuulkaa, kaikki janoavaiset,
tulkaa veden ääreen.
Tekin, joilla ei ole rahaa,
tulkaa, ostakaa ja syökää;
tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta
viiniä ja maitoa.
2
Miksi annatte rahan siitä,
mikä ei ole leipää,
ja työnne ansion siitä,
mikä ei ravitse?
Kuulkaa minua, niin saatte syödä hyvää,
ja teidän sielunne virvoittuu lihavuuden ääressä.
3
Kallistakaa korvanne
ja tulkaa minun tyköni;
kuulkaa, niin teidän sielunne saa elää.
Ja minä teen teidän kanssanne iankaikkisen liiton,
annan lujat Daavidin armot.
4
Katso, hänet minä asetin kansoille todistajaksi,
kansojen ruhtinaaksi ja käskijäksi.
5
Katso, sinä olet kutsuva pakanoita,
joita sinä et tunne,
ja pakanat, jotka eivät sinua tunne,
rientävät sinun tykösi
Herran, sinun Jumalasi, tähden,
Israelin Pyhän tähden,
sillä hän kirkastaa sinut.
6
Etsikää Herraa silloin,
kun hänet löytää voidaan;
huutakaa häntä avuksi,
kun hän läsnä on.
7
Jumalaton hyljätköön tiensä
ja väärintekijä ajatuksensa
ja palatkoon Herran tykö,
niin hän armahtaa häntä,
ja meidän Jumalamme tykö,
sillä hänellä on paljon anteeksiantamusta.
8
Sillä minun ajatukseni
eivät ole teidän ajatuksianne,
eivätkä teidän tienne
ole minun teitäni, sanoo Herra.

9
Vaan niin paljon korkeampi
kuin taivas on maata,
ovat minun tieni korkeammat teidän teitänne
ja minun ajatukseni teidän ajatuksianne.

10
Sillä niinkuin sade ja lumi, joka taivaasta tulee,
ei sinne palaja,
vaan kostuttaa maan,
tekee sen hedelmälliseksi ja kasvavaksi,
antaa kylväjälle siemenen ja syöjälle leivän,
11
niin on myös minun sanani,
joka minun suustani lähtee:
ei se minun tyköni tyhjänä palaja,
vaan tekee sen, mikä minulle otollista on,
ja saa menestymään sen,
mitä varten minä sen lähetin."

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #322 : 15.03.22 - klo:12:44 »
Itse kunkin on hyvä pitää mielessään ja tarkistaa aina välillä elämänsä suuntaa. "Farisealaisuus" uhkaa kaikkia kristittyjä koko ajan.

"... 8 Minä sanon teille: hän toimittaa heille oikeuden pian. Kuitenkin, kun Ihmisen Poika tulee, löytäneekö hän uskoa maan päältä?"
9 Niin hän puhui vielä muutamille, jotka luottivat itseensä, luullen olevansa vanhurskaita, ja ylenkatsoivat muita, tämän vertauksen:
10 "Kaksi miestä meni ylös pyhäkköön rukoilemaan, toinen fariseus ja toinen publikaani.
11 Fariseus seisoi ja rukoili itsekseen näin: 'Jumala, minä kiitän sinua, etten minä ole niin kuin muut ihmiset, riistäjät, väärämieliset, huorintekijät, enkä myöskään niin kuin tuo publikaani.
12 Minä paastoan kahdesti viikossa; minä annan kymmenykset kaikista tuloistani.'
13 Mutta publikaani seisoi taaempana eikä edes tahtonut nostaa silmiään taivasta kohti, vaan löi rintaansa ja sanoi: 'Jumala, ole minulle syntiselle armollinen'.
14 Minä sanon teille: tämä meni kotiinsa vanhurskaampana kuin se toinen; sillä jokainen, joka itsensä ylentää, alennetaan, mutta joka itsensä alentaa, se ylennetään."


(Fariseus ja publikaani: Lk.18:9-14)

Linkki:
http://www.liisijokiranta.fi/avaimiaosio/luentoavaimia_11.htm


Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #323 : 15.03.22 - klo:13:18 »
Sana tälle viikolle:

Olemme eläneet erikoisia aikoja.

Poikkeavina aikoina puheet pian saapuvasta herätyksestä tuppaavat tiivistymään. Siinä ei ole mitään uutta. Äänenpainot voivat olla ihmeellisen varmoja. Niin kuin tiedettäisiin.

Monia hengellisiä ilmiöitä on myös kutsuttu herätyksiksi, vaikka ne ovat enemmän inhimillistä pintavaahtoa, kuin herätystä sanan varsinaisessa merkityksessä. Herätys on sydänten pysyvää kääntymistä, syntinsä tuntemista ja anteeksiantamuksesta elämistä. Armon kirkastumista. Jeesuksen sovitustyön ja hänen olemuksensa ja kaikkien tekojensa tulemista rakkaaksi. Asenteena: Hänen tulee kasvaa, ihmisen vähetä. Pinnan kuohut sen sijaan keskittyvät tähän hetkeen, tulevat ja menevät, jättämättä jälkeensä juuri muuta kuin poltetun maan ja haavoitetut sydämet.

Toki terveeseen kristillisyyteen kuuluu herätyksen pyytäminen Jumalalta. Tiedämmehän, että sitä ei itse tehdä, sitä ei väkisin oteta eikä sitä voi Jumalalta vaatia. Mutta pyytää voi. Jos herätyksen aika annetaan, se annetaan lahjana taivaasta. Harvoin sellaisena, kuin sen itse tahtoisi nähdä, mutta rukoilemme sitä silti. Millaista herätystä minä toivoisin?

Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/AdadLVxupFY

Jos on mahdollista, toivomme sinua kertovan tästä uudesta hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Ehkä voitte tuttujen kesken joskus keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunaus päivääsi!

Juha Vähäsarja

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #324 : 03.04.22 - klo:13:54 »
9 x UskojaRukous
Tässä oikea loppulause kaikille! En aio silti lopettaa löytöjäni, koska nälkä ei lähtenyt, vaan "ruokaa" on saatava joka päivä. Ja nälkä kasvaa syödessä.

"
2. Kor. 3:6.Kirjain kuolettaa.
Laki synnyttää aina joko röyhkeyttä tai epätoivoa. Röyhkeys syntyy siitä, että ihminen ottaa omilla teoillaan täyttääkseen lain. Hän käy kirkossa, ei kiroile, kunnioittaa isää ja äitiä eikä tee huorin. Tämän ohessa hän ei kuitenkaan tarkkaa sydäntään eikä ota huomioon, mistä vaikuttimista hän elää näin nuhteettomasti, vaan peittelee vanhaa konnaa sydämessään. Jos hän näet tutkisi sydäntään, hän huomaisi tekevänsä tätä kaikkea haluttomasti ja pakosta pelätessään helvettiä tai pyrkiessään ansaitsemaan taivaan. Ehkä hän tyytyy halvempaankin, tavoittelemaan kunniaa, omaisuutta tai terveyttä tai pelkäämään häpeää tai vahinkoa.

Epätoivo taas seuraa, kun ihminen huomaa sydämensä pahuuden ja tunnustaa, että hänen on mahdotonta rakastaa Jumalan lakia, hän kun ei löydä itsestään mitään hyvää. Silloin hän ymmärtää, ettei lakia voida täyttää teoilla. Näin hän joutuu epätoivoon teoistaan eikä välitä niistä. Tästä syntyy köyhä, viheliäinen ja nöyryytetty henki, jota omatunto lain kautta vaatii, ahdistaa ja kauhistaa. Vain tällaisille ihmisille on hyötyä laista. Sitä varten laki on annettu. Sen oikeana tehtävänä on vaikuttaa itsensä tunteminen ja nöyryys.

Martti Luther, Mannaa Jumalan lapsille, s. 100.

Minäkin olen kokenut juuri näin kuin Luther, tässä suhteessa olen hänen heimoveljensä. Olen ajatellut, että johonkin ulkonaiseen kirkkokuntaan kuuluminen ja sen jumalanpalveluksissa käyminen lähentää minua Jumalaan, että käyn hautasmaalla muistelemassa edesmenneitä sukulaisiani tai laitan kolehtiin rahaa jne., nuo muut Lutherin edellämainitut lisänä. Hyviä tekojahan ne ovat, ei siinä mitään, mutta ainoastaan Kristus on lähentänyt minua Jumalaan, tehnyt minut vanhurskaaksi Jumalan edessä uskoni kautta, hän ainoastaan on armoistuin. Voi meitä ihmispoloja kuinka kovaan ottaakaan ennen kuin usko saa meissä niin paljon sijaa, että tämän päivittäin tajuamme, emmekä anna vanhan luontomme hallita meitä."


KUIN MYÖS MINÄ JA MONET MUUT!  :)

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #325 : 17.05.22 - klo:13:29 »
Jeesuksen lähetyskäsky on voimassa tänäänkin. Ilosanoma poistaa pelon, hälventää katkeruuden, tuo kestävän toivon ihmiselle riippumatta maasta kulttuurista tai kansallisuudesta.

Pääset katsomaan tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/sZoqJxj4PRw



Ai niin.. en malta olla mainitsematta. Tosiaan vedän musiikkilinjaa Raamattuopistolla ja sinne on haku käynnissä parhaillaan. Jos sinua kiinnostaa tai sinulla on joku tuttu, jota kiinnostaisi välivuosi tai puoli vuotta musiikin ja kristittyjen yhteyden parissa niin käypä katsomassa www.musiikkilinja.fi. Saa myös vinkata kaverille. :)

Siunausta viikkoosi!

Mikko Nikula

--
Musiikkilinjan vastaava opettaja
Suomen Raamattuopisto

-------------------------

Tässä oikein armollinen "huonolle" vaeltajalle!  YDINASIAA!   :-*

"Jos me olemme uskottomia, pysyy hän silti uskollisena, sillä omaa olemustaan hän ei voi kieltää”. 2.Tim. 2:13 Kristityn suurin turva on siinä, että Jumalan uskollisuus ei katso meidän tekoja ja hyvyyttä, vaan Jumalan uskollisuus riippuu siitä kuka ja mikä hän on.


Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/DRfKzayWrEg


Toivon sinun kertovan tästä hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Voitte tuttujen kesken keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunausta päivääsi!

Timo Liiri
Suomen Raamattuopiston nuorisopastori

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #326 : 20.05.22 - klo:13:46 »
Tässä linkki tämän päivän - ja aina tarpeelliseen opetukseen (lyhyt)

https://www.bibletoolbox.net/fi/vastauksia/mita-on-synti-mika-on-syntia

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #327 : 21.05.22 - klo:14:53 »
Laitan tähän yhden lainauksen omaan tarpeeseeni ja erityisesti tällä foorumilla oleville, jotka eivät halua hurahtaa ja käyttää lahjojaan synnin palvelukseen, vaan ovat tiukasti syntisten ystävässä Jeesuksessa K. Lainaus on Eero Junkkaalalta, joka on erinomainen Raamatun tuntija ja keskimääräistä raittiimpi kokemuksensa ja itsetuntonsa takia.

"Näyt, enneunet ja armolahjat ovat mahdollisia Jumalan seurakunnassa. Armolahjoja on jokaisella kristityllä, Pyhä Henki jakaa ne niin kuin hyväksi näkee seurakunnan yhteiseksi hyödyksi. Armolahjoja jopa kehoitetaan pyytämään. Näkyihin, enneuniin ja armolahjoihin liittyy monia huomionarvoisia seikkoja. Se, minkälaisen opetuksen piirissä olemme olleet (kunnian teologia – ristin teologia), vaikuttaa lähtökohtaisesti odotuksiimme ja tapaamme katsoa asioita. Näyt, enneunet ja armolahjat voivat myös olla ”vääriä”, henkilö voi toimia sielullisesti tai Pyhä Henki ei toimi hänen kauttaan. Arviointi näissä asioissa on siksi tärkeää. Moni vilpitön kristitty tahtoo sydämestään elää Jumalan tahdon mukaan ja etsii elämän kipeissä kysymyksissä ja tilanteissa hyvän Jumalan johdatusta. Toisinaan on kuitenkin vaikea tietää, mikä Jumalan tahto on missäkin asiassa ja milloin Jumala toimii ja milloin toimii ihminen itse tai peräti eksyttäjä.

Mainitsemissasi kolmessa asiassa pätevät tietyt arviointiperusteet.

Yksi asia on varma. Jumala tahtoo kaikkien ihmisten pääsevän hänen yhteyteensä ja iankaikkiseen elämään. Joh 3:16: ”Sillä niin on Jumala rakastanut maailmaa, että hän antoi ainoan Poikansa, ettei yksikään, joka häneen uskoo, joutuisi kadotukseen, vaan hänellä olisi ikuinen elämä.” Jumala myös toivoo että elämme hänen sanansa mukaan.  Kymmenessä käskyssä meille piirretään  elämänohjeet jotka suojelevat. Ne myös osoittavat, että kun emme pysty niitä pitämään, tarvitsemme Jeesuksen turvaksemme, sillä hän on ainut joka pystyi käskyt pitämään ja viattomana kuoli puolestamme täydellisenä uhrina, jotta meillä olisi elämä.

Kun arvioimme näkyjä, enneunia ja erilaisia armolahjoja, tärkein arviointiperuste on Raamatun sana. Onko ilmoitettu asia ristiriidassa Raamatun kokonaisilmoituksen kanssa? Toteutuuko siinä  ns. kultainen sääntö, saammeko kenties tukea jonkun Raamatun henkilön elämäkerrasta? On hyvä rukoilla Jumalaa vahvistamaan sanansa, sen mikä todella on häneltä. Ei meillä ole sellainen Jumala joka jättäisi lapsensa hätääntyneenä pohtimaan omia tai toisen ajatuksia, unia tai näkyjä ja epätoivoisena miettimään, mikä on Jumalan tahto. Raamattu kertoo henkilöistä jotka ovat saaneet unessa Jumalalta ohjeita, toisaalla se varoittaa: "Näin sanoo Herra Sebaot, Israelin Jumala: Älkää antako keskuudessanne olevien profeettojen ja ennustajien pettää itseänne! Älkää uskoko unia, joita he teille kertovat. Silkkaa valhetta he julistavat teille minun nimissäni, en minä ole heitä lähettänyt, sanoo Herra.” Jer 29:8-9. Kuitenkin Raamattu myös lupaa henkensä toimivan oikein: ” Tämän jälkeen on tapahtuva, että minä vuodatan henkeni kaikkiin ihmisiin. Ja niin teidän poikanne ja tyttärenne profetoivat, nuorukaisenne näkevät näkyjä, vanhuksenne ennusunia.” Joel3:1. Miten siis arvioida näitä asioita? Ajattelen, että näyt ja enneunet eivät ole Jumalan ensisijainen tapa puhua meille, vaan hän puhuu meille erityisesti sanassaan. Se on suuri ihme.

Wislöff neuvoo: ”Varo kuuntelemasta sisäisiä ääniä. Jos Jumalalla on sinulle jotakin suoranaista sanottavaa tällä tavoin, tietää hän kyllä, kuinka päästä puheisiin kanssasi. Eikä silloin ole epäilystäkään: Nyt puhuu Jumala!”  C.O.Rosenius, joka on kirjoittanut monen rakastaman hartauskirjan Elämän leipää, puolestaan kirjoittaa: ”Sisäisen valon tulee aina pitää yhtä Raamatun yksinkertaisen sanan kanssa, ja se on sen mukaisesti koeteltava.”

Tietä eteenpäin on turvallista etsiä Raamatusta, rukouksesta, keskustelusta ystävien kanssa. Profetian armolahjan ollessa kyseessä on tärkeää saada ainakin kaksi samansisältöistä, toisistaan riippumatonta profetiaa. Senkin jälkeen pitää itse päättää mitä sanoman kanssa tekee ja ottaa siitä vastuu. Vastuu elämän ratkaisuista on aina ihmisellä itsellään.

Meidän ei tarvitse olla huolissamme. Jumala on Isämme, joka pitää huolen lapsistaan. Jesajan kirjan luvussa 42:16 hän lupaa: ”Minä johdatan sokeat tietä, jota he eivät tunne, heille tietymättömiä polkuja minä heitä kuljetan. Minä muutan pimeyden heidän edellään valoksi ja koleikot tasangoksi. Nämä minä teen enkä niitä jätä tekemättä.” Tässä Jumala lupaa taluttaa meitä niin kuin sokeaa talutetaan, eli hän on ihan liki ja lähellä. Hän taluttaa meitä kädestä pitäen.

Jos tahdot lukea Pyhästä Hengestä ja armolahjoista lisää, mainitsen kaksi kirjaa joista voisi olla apua. V.C.Pfitzner, Pyhä Henki ja armolahjat, Frederick Dale Bruner, Pyhän Hengen lahja.  Aino"

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #328 : 30.05.22 - klo:15:27 »
 :D
Pyhällä Hengellä, se tarkoitti tätä kertakaikkista tapahtumaa, joka koskisi myös kaikkia tulevia opetuslapsia. (vrt. Apt. 11:16) Kyseessä oli Puolustajan kertakaikkinen saapuminen, Pyhän Hengen vuodattaminen maailmaan Jeesuksen noustua taivaan valtakuntaan. Jeesuksen sanojen mukaan oli hyvä, että näin tapahtuu, että Pyhä Henki tulee, sillä hän saattaa missä ja milloin tahansa muistuttaa Jeesuksen puheista ja teoista ja kirkastaa sovituksen evankeliumin Jumalan sanan kautta. Pyhä Henki osoitti ensimmäisenä helluntaina, ja osoittaa aina sen jälkeenkin Jeesukseen ja hän kirkastaa Jeesuksen tekoja ja sanoja, ei omia tekojaan tai itseään – saati sitten, että Hän korottaisi jonkun ihmisen jalustalle. Vain Jeesuksessa on kaikki, mitä elämään ja pelastumiseen tarvitaan. Ilman sanomaa Jeesuksen sovintoverestä ei ole mitään.

Voit katsoa tämänkertaisen Viikon sanasi täältä: https://youtu.be/R1QVdYvHa0E

Jos on mahdollista, toivomme sinua kertovan tästä uudesta hartausmahdollisuudesta myös toisille, osoitehan on: www.sro.fi/viikonsana. Ehkä voitte tuttujen kesken joskus keskustella sen herättämistä oivalluksista!

Siunaus päivääsi!

Juha Vähäsarja
Suomen Raamattuopiston metropolialueen johtaja

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Erityisiä opetuksia Raamatusta
« Vastaus #329 : 31.05.22 - klo:12:15 »
 :) En ole aikaisemmin törmännyt tähän ja näin oikeaan, tarpeelliseen ja hyvään. Ihan on kielloista pakko kopioda tähän, kun on vähintään 70 v vanha.

"Erich Sauer 31.12.1898 – 25.2.1959
ANTIKRISTILLINEN MAAILMANJÄRJESTELMÄ
Raamattu opettaa selvästi, että historian ”päämäärä” ei ole yhtä kuin historian
”tulos”, ettei Jumalan valtakunta pääse valtaan kasvamisen ja kehityksen kautta,
vaan vasta maailman tuhoutumisen ja katastrofien kautta. Laittomuus on pääsevä
valtaan, monien rakkaus on kylmenevä (Matt.24:12), ja Ihmisen Poika on
palatessaan löytävä vain vähän uskoa maan päältä (Luuk.18:8).
Raamatun profetioiden ennustama suunta ei ole maailman kristillistäminen aina
kulttuurin menestykselliseen kristillistämiseen saakka, vaan maailman vihollisuuden
lisääntyminen aina siihen asti, kunnes kristinusko hävitetään kulttuurin toimesta.
Sen tähden ei Kristus viivytä tulemistaan, koska maailma ei ole vielä tarpeeksi
kristillinen, vaan Hän ei tule vielä siksi, että se ei ole vielä kyllin epäuskoinen (2
Tim.3:1-5, 2 Piet.3:3, 1 Tim 4:1-3).
Jumalan maailmanhallinnassa on pääperiaatteena, että kaikki saavuttaa täyden
kypsyytensä niin hyvä kuin myös paha (Matt.13:29,30, Ilm.14:15,18). Jumalan
kärsivällisyys johtaa kuitenkin vain pahan sitä ankarampaa tuomioon. ”Älkää antako
kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule ennen kuin
luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi, tuo
vastustaja, laiton, Jonka Herra Jeesus on surmaava suunsa henkäyksellä ja tuhoava
tulemuksensa ilmestyksellä” (2 Tess.2:3,4,8).
Lopunaikoina ei siis tapahdu suinkaan rauhan solmimista, vaan taistelun
huipentuminen, ei ihmisen kehityksen kirkastumista, vaan sen murtuminen, ei liittoa
Jumalan ihmiskerskauksen välillä, vaan maailmanvallan murskaantuminen Jumalan
valtakunnan alle (Dan.2;34,34; Ilm.19:11-21).
 7
- Näin Herra vie asiansa voittoon. Historian ”loppu” ei ole sen luonnollinen
”täyttymys”, ”kohoava” linja katkeaa äkisti. Taivaaseen asti ulottuva torni
kaadetaan taivaasta käsin (1 Moos.11:4,6; Ilm.18). Ensin tosin kaikki näyttää aivan
päinvastaiselta. Sillä kirjoitusten mukaan syntyy kulttuurijärjestelmä, joka
näennäisesti täyttää ihmiskunnan vuosituhantisen kaipuun. Tämän järjestelmän
huipulla on mahtava valtias, joka on samalla älykkään organisaationsa avulla myös
maailmanhallitsija ja maailman autuuttaja (Ilm.13:7b,4;11:10), kansojen
neuvonantaja, joka julistaa tuomituiksi kaikki sodanuhkat (1 Tess.5:3), ihmiskunnan
organisoija (Ilm.13:16,17), joka tuo järjestyksen kansojen toivottomaan,
kaaosmaiseen tilaan.
Inhimillisen suuruuden huippuna hänestä tulee suurimman ihastuksen kohde,
kaikkien toimintojen pääjohtajana hän saa aikaan rauhan ja varmuuden tunteen (1
Tess.5:3), ja hallitsevana päänä häntä kunnioitetaan jopa jumalana (Ilm.13:3,4,12);
2 Tess. 2:4). Näin hän kohottaa maailmanhengen ja maailmanvallan sen
korkeimpaan suuruuteen, ja tämä on oleva maailmankulttuurin suurimman nousun
ja loiston aikaa.
Kaikki tämä tapahtuu kuitenkin ilman Jumalaa, armo hylätään, luotetaan vain
omaan itseensä, kirkastetaan omat voimat ja jumaloidaan ihmisen henkeä (2
Tess.2:4). Siksi ei Korkeimmalle jää vastauksenvelkaa (Jer.17:5). Hän ei anna
kunniaansa kenellekään toiselle, eikä mainettansa yhdellekään tomusta syntyneelle
kapinoitsijalle (Jes.42:8). Hän vastaa antikristuksen vaatimukseen lähettämällä
oman Kristuksensa (Apt.3:20).
Tämä on ”tulemuksensa ilmestyksellä” (paruusiansa epifanialla) (2 Tess.2:8), ”tulen
liekissä” tuhoava sen, jonka tulemus (”paruusia”) tapahtui saatana vaikutuksesta, ja
kostava niille, jotka eivät tunne Jumalaa eivätkä ole kuuliaisia meidän Herramme
Jeesuksen evankeliumillle (2 Tess.1:8). Näin kulttuurin kohokohta muuttuu historian
murhenäytelmän loppunäytökseksi, ja se syttyy liekeiksi maailman iltaruskossa
samoin kuin eräs tuomion ennusmerkeistä: ”Mene, mene tekel ufarsin”: ”laskettu,
laskettu, vaa´alla punnittu ja köykäiseksi havaittu” (Dan.5:25-25).
(Erich Sauer, Ristiinnaulitun riemuvoitto, ss.150-152"