Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 29300 kertaa)

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #135 : 06.06.21 - klo:09:35 »
Olemme saaneet uuden naapurin. Ensimmäinen havainto tästä naapurista tehtiin eilen. Tänä aamuna n. klo 8 nousin ylös ja katsoin ekana, onko naapuri vielä paikalla. Oli edelleen samassa paikassa kasvimaan reunassa polun päässä. Eikä häiriintynyt edes siitä, että 20-30 metrin päässä naapurin lapset pomppivat trampoliinilla.

Arvelen, että naapuri on tämän kevään poikasia, ei näytä ihan täysikasvuiselta.
« Viimeksi muokattu: 06.06.21 - klo:09:49 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #136 : 06.06.21 - klo:13:02 »
Olemme saaneet uuden naapurin. Ensimmäinen havainto tästä naapurista tehtiin eilen. Tänä aamuna n. klo 8 nousin ylös ja katsoin ekana, onko naapuri vielä paikalla. Oli edelleen samassa paikassa kasvimaan reunassa polun päässä. Eikä häiriintynyt edes siitä, että 20-30 metrin päässä naapurin lapset pomppivat trampoliinilla.

Arvelen, että naapuri on tämän kevään poikasia, ei näytä ihan täysikasvuiselta.
Hyvä lähikuva rusakosta. Nuoret cityjänikset taitavat olla melko kesyjä. Aika isolta tuo kuitenkin näyttää, jo tähän aikaan kesästä. Mitenkähän kasvimaalle mahtaa käydä... 

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #137 : 06.06.21 - klo:13:07 »
Mitenkähän kasvimaalle mahtaa käydä...

Arvelen, ettei sato jää korjaamatta…   ;)

Pupu on mielestäni pienempi kuin täysikasvuinen, joita niitäkin liikkuu joskus pihamaalla. Kuvasin tämän muuten ikkunasta 4-5 metriä otuksesta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #138 : 06.06.21 - klo:13:13 »
Minäkin sain tämän aamuna kuvan rusakoista, kolme poikasta kirmaili lähipellossa, emo pysytteli vähän sivummalla . Meidän kasvimaalle on vaarassa käydä samoin kuin teidän  ;)
« Viimeksi muokattu: 06.06.21 - klo:22:58 kirjoittanut Taisto »

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #139 : 06.06.21 - klo:18:26 »
Rusakkokanta on kasvanut rajusti. Tässä lisätietoa: https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7931dee1-4a59-4810-b4f3-39e965dfc7ab
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #140 : 08.06.21 - klo:00:12 »
Joku vei kaikki meidän kurkuntaimet puutarhasta. :( Pupua epäillään.

Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #141 : 08.06.21 - klo:09:37 »
Meidän pupu saattoi olla kauttakulkumatkalla. Vain kahtena aamuna lepäili siinä kasvimaan polulla, tänä aamuna sitä ei enää näkynyt. Tai sitten sillä on muitakin yöpymispaikkoja tässä lähistöllä.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #142 : 08.06.21 - klo:16:20 »
Täällä ei ole oikein edes kannattanut laittaa puutarhaa, kun kaikki tuolla syömään.
Vuosi sitten pandemian ollessa uudempi juttu ja meillä oli enemmän kotona aikaa, mies raahasi kahden koirakennellin häkit, yhdisti ne ja teki siitä pienehkön puutarhan. Saimme ihan reilusta kurkkua ja tomaattia viime vuonna.
Nyt on pihatyöt ja jopa nurmen leikkuu jäänyt mulle, kun mies on vielä toipumassa selkäleikkauksesta.
Paitsi sen viikon kun olin anopin luona. Silloin ne puput yllätti! Häkki oli jäänyt auki!!

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #143 : 08.06.21 - klo:16:36 »
Kolibrit eivät näytä pelkäävän ihmisiä kovian paljon. Tulevat syömään, vaikkaan istun tällä ihan lähellä.
Kerran yksi kolibri tuli ikäänkuin minua vastaan kun olin astumassa ulos terassille. Se tuli niin lähelle ja jäi räpyttelemään turbosiipiään mun eteeni, että minä ihan pelästyin että päällekkö käy.

Niistä lähtee sellainen enemmän hyöteismäinen surina kun lentävät. Niiden siipien nopeuden vuoksi.
Mutta visertävät puolestaan ihan lintumaisesti.


Paikalla Paulus

  • Viestejä: 6782
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #144 : 21.06.21 - klo:16:45 »
Olen innolla odotellut värikkäitä perhosia, joita on kovin niukasti esiintynyt tänä kesänä. Viime päivinä on ollut nokkosperhosia ja ohdakeperhosia. Yksi neitoperhonenkin pyörähti pihassa. Mutta äsken oli yllätys. Pihaan ilmestyi kesän ensimmäinen(?) amiraali. Voi olla, että niitä on ollut aiemminkin, mutta itse en ole nähnyt.

Pihassa kasvaa isohko Punalatva, jossa on paljon kimalaisia ja siihen lehahti tämä amiraalikin. Saa nähdä, jääkö se pidemmäksi aikaa.  :) :) :)

Tänä aamuna oli yllätys. Amiraali tuli avoimesta ovesta eteiseen. Isoja perhosia ei ole tänä kesänä juuri näkynyt ja amiraalin vierailu ennen juhannusta taitaa olla hyvin epätavallista.

Pihassa oleva punalatva lienee amiraalin suosikki, mutta punalatvakin on vasta alullaan.

Tänään on ollut lämmintä, n. 31 astetta. Säätiedotus lupasi lämpenevää…   :-\
« Viimeksi muokattu: 21.06.21 - klo:16:50 kirjoittanut Paulus »
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #145 : 21.06.21 - klo:18:25 »
Täällä kotona kolibrit ovat juoneet kovasti nektariaan.
Näimme Oklahomassa ja Missourissä vyötiäisen. Piti tsekata googlesta, en tuntenut moista mönkiäistä. En saanut edestä kuvaa.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #146 : 22.06.21 - klo:18:17 »
Kaksi kolibria näytti tappelevan tai jotain. Lensivät hirveällä pörinällä tähän lähelleni, missä syöttöastia on ja sitten lensivät takaisin metsään ja toinen lensi pidemmän aikaan paikallaan, mutta tekien sivuttain pientä kaarta, ehkä noin 30cm halkaisijaltaan,  koko ajan. Näytti että jotenkin uhitteli tai jotain sitä toista, toinen lähti paikalta.

Ihmeellinen eläin.
Se sydän kykenee lyömään 1000 kertaa minuutissa. Kaikkein nopein metabolisimi eläinkunnassa.

https://www.youtube.com/watch?v=x5Wjz23EasA
« Viimeksi muokattu: 22.06.21 - klo:18:25 kirjoittanut sandia »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #147 : 28.06.21 - klo:14:02 »
Olen innolla odotellut värikkäitä perhosia, joita on kovin niukasti esiintynyt tänä kesänä. Viime päivinä on ollut nokkosperhosia ja ohdakeperhosia. Yksi neitoperhonenkin pyörähti pihassa. Mutta äsken oli yllätys. Pihaan ilmestyi kesän ensimmäinen(?) amiraali. Voi olla, että niitä on ollut aiemminkin, mutta itse en ole nähnyt.

Pihassa kasvaa isohko Punalatva, jossa on paljon kimalaisia ja siihen lehahti tämä amiraalikin. Saa nähdä, jääkö se pidemmäksi aikaa.  :) :) :)

Tänä aamuna oli yllätys. Amiraali tuli avoimesta ovesta eteiseen. Isoja perhosia ei ole tänä kesänä juuri näkynyt ja amiraalin vierailu ennen juhannusta taitaa olla hyvin epätavallista.

Pihassa oleva punalatva lienee amiraalin suosikki, mutta punalatvakin on vasta alullaan.

Tänään on ollut lämmintä, n. 31 astetta. Säätiedotus lupasi lämpenevää…   :-\
Meidänkin pihalla lenteli amiraali eilen. Taitaa olla harvinaisen aikaista.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #148 : 29.06.21 - klo:16:36 »
Siis mitä ihmettä tuo Sakke on mennyt tekemään? Minä en kyllä aio onkia saati sitten syödä maalattuja kaloja...  ::)

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6445
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #149 : 29.06.21 - klo:19:51 »
Ohhoh. ;D Kovan projetin veti läpi. Minkähän värisiä ne kalat nyt on. ???