Kirjoittaja Aihe: Karismaattisuuden arviontia  (Luettu 33647 kertaa)

Poissa Mice

  • Viestejä: 1651
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #75 : 13.07.17 - klo:12:52 »
Pidän vähemmän mieltä sekoittavina maailmallisia biletyksiä/teknobailuja, kuin noita uuskarismaattisia "kemmakoita" mihin liitetään Jeesus-nimi. Parempi selkeästi maailmallinen, kuin sieltä ulkoisesti kopioitu ja sisällöltään mukahenngellinen.

Tämä on oma mielipiteeni ja perustuu omaan kokemukseen. Jotkut kokevat eri tavalla ja saa ollakin niin.
Ihmisroska

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #76 : 13.07.17 - klo:15:21 »
Nuo pökkelön viittaamat aamubileet, iltabileet ja teknobileet ovat minulle luokkaa e.v.v.k.
= ei voisi vähempää kiinnostaa. Olisikohan olemassa jotakin, johon vielä vastenmielisemmin
osallistuisin? Ehkä jotakin löytyy, mutta en kovin montaa pysty keksimään.

Poissa Lemmikki

  • Viestejä: 364
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #77 : 30.09.18 - klo:09:04 »
One Way Mission otti muuten julkisesti kantaa esim. David Herzogiin. He varoittivat omilla nettisivuillaan ihan julkisesti.
Toissa kesänä mainitsin asiasta, kun Juhani kysyi, että onko mikään seurakunta tai yhteisö julkisesti ottanut kantaa Herzogiin ja varoittanut asiasta. Minusta siihen mainitsemaani asiaan suhtautuminen oli vähättelevä. Itselleni se oli merkittävä asia, että joku oli ottanut kantaa ja sen halusin mainita. Aina asiat eivät mene eteenpäin sillä, että ei huomata mitään hyvää, vaan pelkkää luopumusta. Tosi asia siis oli, että jokin yhteisö oli ottanut kantaa.


Itse en jaksa uskoa, että ns. isot seurakunnat tulevat koskaan jatkossakaan ottamaan julkisesti kantaa harhoihin. Mielestäni ei pitäisi liikaa vastakkain asetella tässä asiassa, vaan olla iloinen siitä, että jotkut ottavat vielä kantaa.

Lisäys: tämä kirjoitus ei ole kuitenkaan piirunkaan vertaan epäluottamuslause Juhanin pointeille tai itse asialle. Paljon olen oppinut hänen opetuksistaan ja työstään. Saatoin olla liian herkkä, koska aika harvoin itse julkisesti avaan tilaisuuksissa suutani. En kuitenkaan toivo, että "mitäs me sanottiin"  -henki alkaa repimään rivejä.

Kovasti kuulemma otettiin kantaa kun One Way alkoi perustaa seurakuntia ympäri Suomea. Se vain paljastaa (jälleen) että seurakuntien vaikuttajat ovat huolissaan vain vallastaan eivät lampaistaan.
Siis täysin sama asenne kuin maallisilla vallanpitäjillä.

Mutta se on surullista että kaikella on seurauksensa. Kirkkoa pilkataan koska sen valtuustovaaleissa on Porissa ehdolla ulkomaalainen joka teurasti naisen "käännyttyään" kristinuskoon. Kaikki seurakuntien sokea suvaitsevaisuus saattaa johtaa vainoihin Suomessa. Mutta se ei suinkaan synny siitä että "todistetaan Jeesuksesta" vaan siitä että tykätään teurastajista ja hyljätään omat köyhät.
Vain Jumala ymmärtää kaiken.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #78 : 19.11.18 - klo:09:50 »
Uskonsanan opeilla ei käsitellä mitään ikäviä asioita, ne pitää kieltää. Tai ne eivät  ainakaan enää vaikuta mitään, kun on niin voittoisaa olla uskossa. Pakonomaista anteeksiantoa  opetetaan olettaen tai vaatien, että se tekisi pahat asiat olemattomiksi.  Jälkimmäistä esiintyy toki muissakin piireissä.

Olen juuri miettimässä erästä vanhaa hengellistä laulua, jota lauletaan usein syntymäpäivillä. Se on "Kiitos sulle, Jumalani, armostasi kaikesta". En kuitenkaan sano, etteikö meillä olisi syytä kiittää siitäkin, että pahat asiat vetävät meitä lähemmäksi Jumalaa. Ilman pahoja asioita meistä tulisi aivan mahdottomia. Mutta itse koen, että vuosikausia, jopa kymmeniä vuosia jatkuvista piinaavista asioista kiittäminen ainakin minun kohdallani on tyylipuhdasta hurskastelua..

Olen pohtinut kiittämistä. Paavali kirjoittaa 1. Tess. 5:8, että kiittäkää joka tilassa. Hän ei kuitenkaan sano, että kiittäkää joka tilasta. Tässä on asia, jossa mennään helposti juuri tuohon hurskasteluun, kun aletaan mekaanisesti kiittämään pahoistakin asioista. Ei kait Paavali sitä tarkoita, että kaikesta pahuudesta, jota uskovillekin tapahtuu, tulisi kiittää.

Tunsin aikoinaan uskonystävän, jolla oli ilmeinen väärinkäsitys juuri tästä asiasta. Hänellä oli huulillaan aina tuo kiitos, kiitos niin, että joskus kuului vain hiljaista suhinaa, koska sanana kiitos olisi tuntunut jotenkin luonnottomalta.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #79 : 19.11.18 - klo:15:04 »
Raamatussa kyllä on kehotus kiittää kaikesta (Ef. 5:20). Miten se sitten olisikaan ymmärrettävä.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #80 : 19.11.18 - klo:17:24 »
Raamatussa kyllä on kehotus kiittää kaikesta (Ef. 5:20). Miten se sitten olisikaan ymmärrettävä.

En tiedä, miten asia olisi ymmärrettävä. Raamatussa on kuitenkin usein asioita, joissa käytetään ilmaisuja, jotka tulevat normaalista puhekielestä.

Otan vain pari esimerkkiä. Mark. 1:32, 33: "Mutta illan tultua, kun aurinko jo oli laskenut, tuotiin hänen tykönsä kaikki sairaat ja riivatut, ja koko kaupunki oli koolla oven edessä. Ja toinen Ap. t. 21:30: 'Ja koko kaupunki tuli liikkeelle ja väkeä juoksi kokoon (92- käännös ja Saarnivaaran käännös): Koko kaupunki joutui kuohuksiin' "

Vaikka kaupungit olivat pieniä, niin pidän silti mahdollisena, että kaikki on vain puheessa käytetty ilmaisu, koska kansaa oli paljon.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 908
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #81 : 20.11.18 - klo:00:58 »
Raamatussa kyllä on kehotus kiittää kaikesta (Ef. 5:20). Miten se sitten olisikaan ymmärrettävä.

En tiedä, miten asia olisi ymmärrettävä. Raamatussa on kuitenkin usein asioita, joissa käytetään ilmaisuja, jotka tulevat normaalista puhekielestä.

Otan vain pari esimerkkiä. Mark. 1:32, 33: "Mutta illan tultua, kun aurinko jo oli laskenut, tuotiin hänen tykönsä kaikki sairaat ja riivatut, ja koko kaupunki oli koolla oven edessä. Ja toinen Ap. t. 21:30: 'Ja koko kaupunki tuli liikkeelle ja väkeä juoksi kokoon (92- käännös ja Saarnivaaran käännös): Koko kaupunki joutui kuohuksiin' "

Vaikka kaupungit olivat pieniä, niin pidän silti mahdollisena, että kaikki on vain puheessa käytetty ilmaisu, koska kansaa oli paljon.

Tässä toinen esimerkki.
"Ja tapahtui niinä päivinä, että keisari Augustukselta kävi käsky, että kaikki maailma oli verolle pantava" (Luuk. 2:1). Tuossa "koko maailmalla" tarkoitetaan Rooman valtakuntaa. Rooman keisari ei kuitenkaan voinut kerätä veroja "koko maailmalta", esimerkiksi Kiinasta ja Amerikan mantereelta. Tämä nyt esimerkkinä, ettei Raamatussa koko maailma tarkoita ko. kohdassa konkreettisesti koko maailmaa.

JK. Tuota kirjoittaessani nousi mieleeni tällainen seikka: Antikristuksen hallitessa maailmaa ja sen kauppaa, niin tarkoittaako se koko maailmalla sitä entisen Rooman aluetta, jota Rooman keisarit hallitsivat (kuten Luuk. 2:ssa) vai konkreettisesti koko maailmaa. Ennustus Antikristuksesta lausuttiin ennen 100-lukua ja kirjoitettiin muistiin. [Kunhan heitin pohdittavaksi].

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #82 : 20.11.18 - klo:10:49 »
Tähänkö ollaan menossa?
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Tosikko

  • Viestejä: 639
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #83 : 06.12.18 - klo:18:28 »
Tähänkö ollaan menossa?

Niitä aamujumalanpalveluksia, kirkkokäsikirjan mukaisia, pidetään sunnuntaisin klo 10.00 joka puolella suomea.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6330
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #84 : 07.12.18 - klo:15:53 »
Raamatussa kyllä on kehotus kiittää kaikesta (Ef. 5:20). Miten se sitten olisikaan ymmärrettävä.

Kato joo sanotaan siella noin. Olettaisin etta se on vahan sama kuin se etta kaikki yhdessa vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat. Ei ole mitaan mika ei ole Jumalan hallinnan ulkopuolella.

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4474
  • Matkalla
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #85 : 07.12.18 - klo:16:41 »
Raamatussa kyllä on kehotus kiittää kaikesta (Ef. 5:20). Miten se sitten olisikaan ymmärrettävä.

Kato joo sanotaan siella noin. Olettaisin etta se on vahan sama kuin se etta kaikki yhdessa vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat. Ei ole mitaan mika ei ole Jumalan hallinnan ulkopuolella.

Aramealaisessa on täysin toisenlainen ajatus.

"20. Ja olkaa kiitollisia koko ajan jokaisen puolesta, meidän Herramme Jeshuan, Messiaan nimessä, isälle Jumalalle."

https://aramearaamattu.online/index.php?osio=raamattu&kirja=ef&luku=5

Poissa xyz

  • Viestejä: 220
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #86 : 07.12.18 - klo:18:04 »
Raamatussa kyllä on kehotus kiittää kaikesta (Ef. 5:20). Miten se sitten olisikaan ymmärrettävä.

Kato joo sanotaan siella noin. Olettaisin etta se on vahan sama kuin se etta kaikki yhdessa vaikuttaa niiden parhaaksi jotka Jumalaa rakastavat. Ei ole mitaan mika ei ole Jumalan hallinnan ulkopuolella.

Niin minäkin oletan. Sanasi ovat lohdulliset.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #87 : 11.02.21 - klo:18:10 »
Muuten, tuosta koulukiusaamisesta on kokemusta. Olen joskus pohtinut syitä siihen. Ehkä yksi syy oli se, että olin kiltti ja minulla meni hyvin opettajien kanssa. Tiedän senkin, mitä on sen ikäisenä olla kivisateessa. Siis ihan oikeasti.

Tuota koulukiusaamista tulee ajatelleeksi vieläkin silloin tällöin. Vasta näin vanhana olen alkanut hahmottaa syitä siihen. Yhden syyn olen saanut ilmeisesti geeneissä. Isäni oli aikoinaan jo ennen uskoontuloaan paikkakunnalla poliittisesti ns. toisinajattelija. Hän ei lähtenyt hyvään eikä pahaan ilman omaa motiivia. Tämän ajatustavan olen ilmeisesti saanut perimänä. Sillä on ollut myös hintansa.

Kiusaamiseen lienee ollut muitakin syitä kuin tuo "kiltteys". Ehkä yksi syy oli se, että olin aktiivinen pyhäkoulussa kävijä. Olin silloin ns. lapsen uskossa, varsinainen uskoontulo tapahtui vasta myöhemmin, 16-vuotiaana.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #88 : 09.07.22 - klo:13:11 »
Haluan nostaa tämän, vaikka en nyt lukenutkaan. Muistini mukaan tässä on ASIAA!

Hyväksyn myös tämän linkin sisällön, vaikka "hellari"!

http://www.jariiivanainen.net/mikavoimasinuajohdattaa.html

(Runsaasti tutustumista.)

Poissa pax

  • Viestejä: 1663
Vs: Karismaattisuuden arviontia
« Vastaus #89 : 09.07.22 - klo:15:14 »
Jos ihmisellä ei ole hajuakaan mitä Raamattu opettaa, on vietävissä mennen tullen mutta Raamatun perusjutun tietävä osaa itsekin päätellä milloin joku tiedonsana on pöpelikköön vievä.
Johdatus Jumalan puolelta on selkeä, mutta kun ihmisiä ollaan kyllä me mutkitellaan  matkalla, silti Jumala ei hylkää vaan haluaa aina vetää oikealle tielle.
« Viimeksi muokattu: 09.07.22 - klo:15:50 kirjoittanut pax »