Kirjoittaja Aihe: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?  (Luettu 11074 kertaa)

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #75 : 22.11.23 - klo:18:53 »
Kyllä jokaiselle on talentti annettu. Maailman mukaisen arvoasteikon mukaan tätä talentin käyttöä emme me ihmispoloiset kykene arvioimaan.
Jokainen, joka uskossa Jeesukseen, Isään ja Pyhään Henkeen toimittaa saamaansa tehtävää, on Jumalan silmissä yhtä arvokas. Voihan olla niin,
ettei se mitä hän uskossa tekee, kuitenkaan ilmene näkyvällä tavalla muille kanssaihmisille. Se ulkoinen, mitä me voimme arvioida, ei välttämättä liity mitenkään
hänelle annettuun talenttiin. Toisin sanoen: emme pysty näkemään muiden ihmisten elämästä sitä, minkä yksin Jumala heistä tietää.
Muistolauseeksi: Tehkää kaikki, minkä teette, niinkuin Herralle.
« Viimeksi muokattu: 22.11.23 - klo:19:01 kirjoittanut Opo »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #76 : 23.11.23 - klo:06:58 »
Nykyään yhä enemmän arvostaa hengellistä iskunkestoa. Olivat ne sitten lankeemuksia, vastoinkäymisiä, hylkäämisiä, sairauksia tai mitä tahansa. Olen alkanut pitää tällaisia kokeneita ja niistä selvinneitä enemmän uskonsankareina kuin lähettejä ja pastoreita (osa heistä tosin menee ensimmäiseen ryhmään). Mikäs siinä on terveenä ja kuukausipalkalla palvella Herraa. Ei sekään väärin ole, mutta ei myöskään mitenkään vaikuttavaa. Joku köyhä Lasarus taas rikkaan miehen porteilla on kiinnostava: mitä sanottavaa hänellä on uskosta ja Jumalasta? Huomaan, että ajatus on vähän sama kuin Saatanalla Jobin kirjassa... Ehkä pitäisi huolestua? Toisaalta Jobista teki hengellisen legendan juuri iskunkesto eikä se alkuperäinen poikkeuksellinen hurskaus.

Mahtava termi: hengellinen iskunkesto!   :) Kiitos siitä.
Tuo mitä kirjoitit siitä on tosi hyvä. En ollut ajatellut asiaa noin pitkälle. Mutta se on todella totta.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1263
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #77 : 23.11.23 - klo:16:24 »
Juu, hengellinen iskunkesto on hyvä termi.

Ihmisiä on hyvin erilaisia ja vaikeuksia on erilaisia, jonkun vaikeat kokemukset voivat olla toiselle ihan erilaisia. Ja toisen helpot jollekulle muulle vaikeita. Vaikka varmasti esim. Jobin kokemukset olisivat kenelle tahansa vaikeita.

Itse en tiedä osaanko suhtautua elämään ja sen vaikeuksiin aina kovin hengellisesti: elämä on elämää, vaikeuksia on kaikilla. En nyt tiedä, onko tämä siis kovin hengellinen tulkinta. Ja miten elämän tapahtumia tulisi tulkita (hengellisesti), kun kaikenlaista voi sattua monista eri syistä.

Ihmisten arvostaminen on hiukan hankalaa: toisaalta pitäisi arvostaa ja kunnioittaa kaikkia, toisaalta onhan varmasti juurikin noita uskonsankareita ja suuresti kilvoitelleita pyhimyksiä ja marttyyreitä kirkon historiassa. Heidän saavutuksensa ovat kaukana tällaisesta tavallisesta arkielämästä.
« Viimeksi muokattu: 23.11.23 - klo:16:29 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #78 : 23.11.23 - klo:17:47 »
Ihminen voi ajatella olevansa hengellisempi tai hengellisesti vahvempi, varttuneempi kuin mitä todellisuudessa on. Kun sitten tulee jonkinlainen isku omaan elämään, se iskunkestokyky ei olekaan riittävä menemään siitä läpi Herran avulla, vaan ihminen tulkitsee tilanteen jotenkin eri tavalla. Kuten, että ehkä Jumala ei olekaan hyvä, ei häntä kannatakaan seurata ja silloin loukkaantuu ikäänkuin Jumalaan ja alkaa tehdä valintoja, jotka eivät ehkä ole Jumalan mielen mukaisia.

Ihminen kai helposti ajattelee, että jos olen hyvä ja kiltti ja tunnollinen yms. , minulla menee elämässä hyvin.
Jos tulee tilanteita mitkä eivät näytä menevänkään tuon yhtälön mukaisesti, ihminen ikäänkuin menee shokkiin, että voi kauhea, mitä nyt.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1263
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #79 : 23.11.23 - klo:18:24 »
Eilen esitetyssä Taivaan tulet -tv-sarjan jaksossa oli juuri tällainen tapaus: pikkutyttö näytti kuolleen. Tämä herätti ihmisissä eli hahmoissa erilaisia pohdintoja Jumalan olemassaolosta, tahdosta ja hyvyydestä. Myös: kamala tai olematon Jumala, kun pahaa voi sattua.

En tiedä, miten itse reagoisin erilaisiin tilanteisiin tai mahdollisesti muuttaisin hengellisiä näkemyksiäni. Eihän oikein voi tietää etukäteen.

Jotenkin tuntuu, että kaikki menee muutenkin usein huonosti ja luomakunta on hyvin monimutkainen järjestelmä. Ihmisillä on vapaata tahtoa, fysiikka ja biologia vaikuttavat, hengelliset tekijät (kuten Jobin tapaus) myös. Olen siis itse hieman epävarma, miten tulkita tapahtumia - "luonnollisesti" tai hengellisesti. Jumala on luonut kaiken ja voi vaikuttaa kaikkeen, mutta kaikenlaista voi sattua eri syistä järjestelmän monimutkaisuuden takia.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #80 : 23.11.23 - klo:18:27 »
Ihminen ei kai kovin laajamittaisesti pohdi tätä teemaa, vaan varmaan melko usein kohtaa ristiriidan olettamuksen ja todellisuuden välillä omissa tilanteissa.

Poissa Korpima

  • Viestejä: 1263
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #81 : 23.11.23 - klo:18:32 »
Niin ja kun uskoo ja elää hengellisesti, niin helposti etsii kaikkeen hengellisiä selityksiä. Ja kun jokin menee pieleen, niin herkästi voinee tulla mieleen että nyt Jumala on minua vastaan.

Eli kaikki ikään kuin johtuisi Jumalasta aina automaattisesti.  Vaikka muitakin selityksiä voi olla. Mutta tosiaan käytäntö ja teoria voivat olla erilaisia: omiin vaikeuksiin voi olla vaikeampi suhtautua neutraalisti kuin jos ajattelee jotenkin yleisesti.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #82 : 23.11.23 - klo:19:10 »
Hyvä niksi mikä auttaa pysymään Jumalaa lähellä on nöyrtyä Hänen edessään jokaisessa tilanteessa.
Tiedän että se ainakaan minulta tule automaattisesti.

Poissa Kahvipapu

  • Viestejä: 15
  • Kristuksen tähden houkka
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #83 : 23.11.23 - klo:19:38 »
Minuun iskut ovat vaikuttaneet. On tullut vaikeaksi uskoa Jumalan aktiiviseen puuttumiseen, kuten johdatukseen ja ihmeisiin. On tullut ajatus, että jos Jumala on lähinnä puuttunut asioihin pelastushistorian murroskohdissa, ja me olemme muuten omillamme. En varsinaisesti ajattele näin, mutta tältä minusta usein tuntuu.

Tämä tunne syö intoa rukoilla, koska tuntuu, ettei se vaikuta mihinkään. Kaipaisin nähdä rukousvastauksia, jotka järisyttäisivät tätä epäuskoani, mutta toisaalta juuri sellaisen uskon kanssa oli vaikea hyväksyä elämän kolhuja. Rukoukseni on kuin riivatun pojan isällä (Mark. 9):  "Sääli meitä ja auta, jos sinä jotakin voit!" Jeesushan vähän toruen sanoi isälle, että kaikki on mahdollista sille, joka uskoo, ja isä parahti apua epäuskoonsa.

Minulla ei oikein ole enää uskoa parahtamisenkaan verran. Kyse on nimenomaan ihmeistä ja rukousvastauksista. Minun on varsin helppo uskoa Jumalan olemassaoloon, Jeesukseen ja sovitukseen, mutta teistinen näkemys Jumalasta - no, sattuu vähemmän olla deismiin kallellaan, vaikka se onkin jotenkin surullista. Herra armahda...
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6450
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #84 : 23.11.23 - klo:20:10 »
Kyllähän toisaalta iskut aina vaikuttavat. Onneksi ei tarvii olla "tefloni".

Poissa Opo

  • Viestejä: 371
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #85 : 23.11.23 - klo:20:16 »
Ihminen on tilanteessa, jossa voi vain rukoilla, että Hänen tahtonsa aina tapahtuisi, niin että olisi joka hetki Hänen käytössään. Koen, että se on hengellinen tehtäväni.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #86 : 09.01.24 - klo:18:21 »
Tuli katsottua Kalevi Marinista yksi ohjelma, jota en muista ennen katsoneeni. Suosittelen: https://www.tv7.fi/arkki/isannan-poydassa/vieraana-kalevi-marin-osa-2-2_p88285/

Kuuntelin jälleen yhden Kalevi Marinin haastattelun ja voi sitä suositella muillekin. Toivotaan, että tällä haulla löytyy:
https://www.radiodei.fi/kuuntele-kutsu-vapauteen-kalevi-marin/
Kalevi Marin Kutsu vapauteen -ohjelman vieraana 8.2.2020.

En tiedä, kuinka monta kertaa olen kuunnellut näitä Kalevi Marinin haastatteluja. Nyt kuuntelin näitä jälleen ja aina ne ovat minua puhutelleet ja niin tapahtui nytkin.

Miten saisi jonkun ateistin kuuntelemaan, olisi mukava tietää, minkälaiselle kannalle hän asettuisi? Voisi tietenkin sanoa, että Kalevi puhuu satuja. Minä kuitenkin tunnen miehen siinä määrin, että tiedän Kalevin puhuvan tosiasioita.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Natanael

  • Viestejä: 4475
  • Matkalla
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #87 : 09.01.24 - klo:19:18 »
En oikeastaan tiedä hengellistä tehtävääni.
Olen alkanut ajatella, että teen vastaantulevia asioita.
Kai se on niin, että jos "navigaattori" ei sano mitään, mennään eteenpäin kääntymättä minnekään.

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6787
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #88 : 09.01.24 - klo:19:27 »
Katselin jälleen erään mielenkiintoisen haastattelun. Suosittelen sitä muillekin vaikka kertaukseksi: https://www.youtube.com/watch?v=vHP74pGmaT8
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa Janne

  • Viestejä: 665
Vs: Tiedätkö hengellisen tehtäväsi?
« Vastaus #89 : 09.01.24 - klo:20:56 »
En tiedä oikein hengellistä tehtävääni. Varmasti taivaassa sitten kuulen, että mikä se oli. Todennäköisesti teen sitä huomaamattani.