Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 28340 kertaa)

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #180 : 01.08.21 - klo:23:21 »
Tämä menee nyt lintujen tarkkailuksi sohvalta.  ;)

Ensimmäinen on mielestäni harmaahaikara, muutaman kerran olen nähnyt. Amerikan kielellä grey heron (Ardea cinerea). Mielenkiintoisen näköinen lentäessään: kaula on silloin s:n muotoisella mutkalla ja näyttää huvittavan lyhyeltä.

Toinen taitaa olla jalohaikara, joita on alkanut suht usein retkeillä Suomessa, mutta eivät taida vielä pesiä. Itse en ole livenä nähnyt. Amerikan kielellä great egret (Ardea alba).

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #181 : 01.08.21 - klo:23:50 »
Siis on se harmaahaikara sinun ottamassa kuvassakin kaula mutkalla, tässä liitteenä suorakaulainen kuva.

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #182 : 02.08.21 - klo:05:14 »
Juu heron, täällä on kai blue heron tai grey heron.
Paljon tiedät linnuista. Niitä on myös pienten järvien ja lampien lähellä.

Tuota haikaraa en tuntenut ollenkaan.

Yritän laittaa kuvan siitä alueesta missä otin ne kuvat. Vähän muutakin kuin vain lintuja. Se on tosi kaunista luontoa.
Kuva on siis ystäviemme pihalta.  Tuo vesi on Atlantin kapeikkoa Rhode Islandilla. Vähän vaikea mieltää valtamereksi, mutta se se on. Ei siitä pitkä matka ole avomerelle.
« Viimeksi muokattu: 02.08.21 - klo:05:40 kirjoittanut sandia »

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #183 : 02.08.21 - klo:11:12 »
Hieno ympäristö, valtamerikin pihassa  :D

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #184 : 06.08.21 - klo:19:06 »
Joo. :)

On nuo kolibri metkoja. Tulevat niinkuin näyttelemään lentotaitoja. "Kato mä osaan pysähtyä ilmassa enkä mä tipu". 8)

https://www.youtube.com/watch?v=gJ_T_Y1rxHw

Poissa Paulus

  • Viestejä: 6773
  • "…olitte eksyksissä niinkuin lampaat…" (1.Piet. 2)
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #185 : 08.08.21 - klo:18:18 »
Poimin eilen ämpärillisen mustaviinimarjoja. Siinä vieressä kasvaa melko suuri villakkopensas, jossa oli valtaisa määrä perhosia. Suurin osa oli nokkosperhosia ja paljon oli neitoperhoja. Jonkun amiraalinkin olin näkevinäni.

Ja kimalaisia oli myös paljon. Tuskin paljoa erehdyn, jos sanon, että perhosia oli enimmillään useita kymmeniä, ehkä jopa 50. Alkukesä oli tosi surkeaa, koska perhosia ei ollut juuri lainkaan.
Lainaus
Vaatii huomattavaa tietoisuutta käsittää oman tietämättömyyden laajuus.”
—   Thomas Sowell

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #186 : 12.08.21 - klo:16:22 »
On se luonto sitten jännä. Olen aina ajatellut, että joutsenellä on kaunis pitkä kaula vain esteettisistä syistä.
Mutta viime sunnuntaina näin miten se sitä käyttää. Se on ikäänkuin ruoppausalus. :) Se voi kurottaa pitkälle sillä ja etsiä mitä vain veden alta.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #187 : 12.08.21 - klo:20:30 »
On se luonto sitten jännä. Olen aina ajatellut, että joutsenellä on kaunis pitkä kaula vain esteettisistä syistä.
Mutta viime sunnuntaina näin miten se sitä käyttää. Se on ikäänkuin ruoppausalus. :) Se voi kurottaa pitkälle sillä ja etsiä mitä vain veden alta.
Pitkän kaulan ansiosta se saa pohjasta sitä mitä se aika paljon syö: lumpeen juuria.

Poissa Soltero

  • Viestejä: 2462
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #188 : 13.08.21 - klo:15:23 »
Olen lapsesta lähtien inhonnut joutsenia ja niiden käärmemäisiä kauloja.
Tämä johtuu siitä että joutsen hyökkäsi kimppuuni, kun olin n. 7-vuotias.
Asuimme sillä hetkellä pikkukaupungissa, jonka keskustassa oli joutsenia lammessa.
Eräänä sunnuntaiaamuna kävelin puistossa.  Ympärillä oli muitakin ihmisiä.
Yhtäkkiä arviolta 5 metrin päässä olevasta lammesta syöksyi joutsen kaula pitkällä ja juoksi suoraan minua kohti.  Se iski nokallaan sääreeni, johon tuli repaleinen haava. 
Olin jo tuohon aikaan ns. häpeäihminen, joten tilanteesta nolostuneena kävelin välittömästi pusikoiden suojaan.  Säärestä vuoti verta, ja toivoin, että kukaan ei huomaa sitä.  Pidin itseäni syyllisenä hyökkäykseen, koska joutsen oli valinnut juuri minut muiden joukosta.
Arpi näkyi vuosikausia.
Nykyäänkin, kun näen joutsenia jossakin tai kuulen niiden rääkyvän,
mieleeni tulee väkivalta ja haavat.

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #189 : 13.08.21 - klo:15:37 »
No olipa sinulla kokemus joutsenista! Mutta koetko tosiaan edelleen traumoja kun näet tai kuulet joutsenia?

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #190 : 13.08.21 - klo:15:43 »
Viime viikolla olin Päijänteellä kolmen päivän veneretkellä. Saaressa telttaillessa oli hauska tapahtuma. Toisena retkiyönä olin jo puoliunessa, kun havahduin siihen, että ulkoa kuului kummallista ääntä, aivan kuin styrox-kylmälaukkuamme olisi raavittu. Meni vähän aikaa, että heräsin kunnolla, sitten otin taskulampun ja menin teltasta ulos katsomaan mitä siellä oikein tapahtuu. Retkikaverini heräsi ja tuli myös ulos kun sanoin hänelle mitä olin kuullut. Kylmälaukku, joka oli jonkin matkan päässä teltasta mäntyjen juurella, oli kuitenkin aivan ehjä, ei mitään raapimisen jälkiä. Hetken ihmettelimme, kunnes huomasimme että samaan paikkaan jätetyt molemmat reppumme olivat poissa! Katselimme taskulampun valossa ympärillemme, ja huomasimme että hiekassa oli jälkiä aivan kuin reppuja olisi raahattu rannasta kohti metsää ???. Lähdimme jälkien suuntaan, ja siellähän reput näkyivät parinkymmenen metrin päässä. Reppujen luona kiilteli lampun valossa silmäpari - mäyrä! Mäyrä siirtyi kauemmas, ja menimme katsomaan reppuja: toista reppua oli raavittu, kangas oli hiukan revennyt, ja mäyrä oli saanut varmaankin vahingossa vetoketjua jonkin verran auki, vetänyt repusta ulos leipäpussin ja syönyt leivät. Onneksi heräsin ääniin, ettei enempää eväitä menetetty. Veimme reput takaisin mäntyjen luo, ripustimme ne nyt oksiin roikkumaan mäyrän ulottumattomiin, veimme kylmälaukun teltan liepeen alle, ja katselimme vielä tarkemmin ympäristöä. Mäyriä näkyi kaksi, ja kun koetimme häätää niitä pois, niin eiväthän ne poistuneet kuin kymmenen metrin päähän. Ilmeisen kesyyntyneitä... ei tainnut olla ensimmäinen kerta kun kävivät telttailijoiden lähistöllä evästä etsimässä.  :)
« Viimeksi muokattu: 13.08.21 - klo:17:55 kirjoittanut Taisto »

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #191 : 14.08.21 - klo:16:40 »
Tuollaiset retket ovat mahtavia. Päijänne ei ole minulle tuttu, mutta tuota teimme Saimaalla kun olin 10-12 v.
Meillä oli isän kunnostamaa 12 m pitkä kajuutallinen kalastajavene Porvoosta. Eli oli merikelpoinen.
Eli nukuimme veneessä. Siinä oli Vikström moottori.
https://www.youtube.com/watch?v=l0bcF-2VvDg

Meidän erikoinen kokemuksemme ensimmäisenä yönä saaressa oli, että isä löysi sieltä pontikkatehtaan. ;D

Lähdimme Mikkelista, sieltä Puumalaan, Savonlinnaan ja Punkasalmelle.
Nukuimme siinä veneessä kaikki yöt.
Mahtava kokemus. En ole vieläkään toipunut siitä.

Tulisikohan kuva näkyviin tuosta.
https://photos.app.goo.gl/6scVf8ZHHZG24tLLA
« Viimeksi muokattu: 14.08.21 - klo:17:35 kirjoittanut sandia »

Poissa Stiina

  • Viestejä: 1074
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #192 : 14.08.21 - klo:23:13 »
Upea! 

Poissa sandia

  • Ylläpitäjä
  • Viestejä: 6331
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #193 : 15.08.21 - klo:03:52 »
Taiston kokemia yollisia rapistelijoita tulee kun leiriytyy luonnossa. :D
Itse.en uskalla menna katsomaan mika siella rapistelee, toivon vaan etta hairinta jaa rapisteluksi!

Poissa Taisto

  • Viestejä: 2279
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #194 : 15.08.21 - klo:09:42 »
Hieno on vene jolla Sandia on retkeillyt! Kyllä sellainen mieleen jää.

Mielenkiintoista, että laitoit myös kuvan Wickströmistä. Minäkin olen jossakin vaiheessa suunnitellut 10 hv Wickströmin ostamista. Ne ovat vanhoja, mutta niin hyvin tehtyjä että ne voivat edelleen olla käyttökelpoisia. Miksikö ostaisin sellaisen... siksi että rakentaisin sen ympärille veneen :D . Nimenomaan fiskari-tyyppisen. En kylläkään 12-metristä vaan puolta pienemmän, jota voisi trailerilla kuljettaa eri järviin. Mutta voi olla, että se haave jää toteutumatta.
« Viimeksi muokattu: 15.08.21 - klo:12:30 kirjoittanut Taisto »