Tuoreimmat viestit

Sivuja: [1] 2 3 ... 10
1
Yleinen keskustelu / Vs: Kristillinen seurustelu/parisuhde/avioliitto/seksuaalisuus
« Uusin viesti kirjoittanut pax 02.10.23 - klo:19:47 »
Joo, toi onkin hyvin sanottu kun ollaan jo etukäteen petetty tulevaa puolisoa.
2
Laki ja evankeliumi / Vs: Jeesukseen uskovan mahdollisuudet
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 02.10.23 - klo:18:00 »
Tästä tulee mieleen erottelu, että eikö kyseessä kuitenkin ole juuri nimenomaisesti Jumalan voima ja Jumalan teot ylhäältä tänne alas, eivät uskovan lihalliset teot? No, ehkä voisin käyttää juuri fyysisiä lihaksiani johonkin, mutta ei niillä aikaansaada uskoa tai esimerkiksi paranneta ketään (siis tehdä hengellisiä tekoja).

Jeesuskin teki Isän mieleisiä tekoja ja eli ja vaelsi hänen kanssaan yhteydessä. Jos siis uskova vaikkapa rukoilee, niin Jumalan voima tekee teon. Hieman aiheen vierestä ehkä tämä kommenttini, mutta yritän (itselleni) korostaa, että Jumalan voima on kaikki kaikessa, ihmisen mahdollisuudet ovat lähinnä pyytää Jumalan tahtoa toteutumaan rukouksessa.

Toisaalta kai uskovan mahdollisuudet ovat suuret ja rajoittamattomat siinä mielessä, että Jumalan mahdollisuudet ovat sellaiset. Jos siis osaamme noudattaa ja pyytää rukouksessa Jumalan tahtoa toteutumaan. Uskovan pitäisi siis olla ikään kuin "Jumalan aaltopituudella", pyytää oikeita asioita?

En kylläkään oikein tiedä sitten, mikä on suuri teko ja mikä pieni teko? Ehkä tätä ei pidä ottaa täysin kirjaimellisesti tai ryhtyä kategorisoimaan tekoja eri luokkiin. Pieni ihminen ryhtyy kategorisoimaan eli vähän kuin arvostelemaan Jumalan tekoja pieniin ja suuriin... Huh, mikä on sopivaa ja järkevää? Jostakin olen myös lukenut, ettei heprealainen ajattelutapa ole (kenties) niin spesifi tai tarkkarajainen kuin nykyinen länsimainen ajattelutapa. Kaikkea ei tarvitse määritellä tai lajitella tarkkaan, vaan voi olla vertauskuvallista ja symbolista. Pienikin voi olla suurta, vähän kuin ensimmäiset ja viimeiset?
3
Yleinen keskustelu / Vs: Kristillinen seurustelu/parisuhde/avioliitto/seksuaalisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 02.10.23 - klo:17:34 »
Eli silloin seksuaalisuus on täysin irroitettu turvallisesta ihmissuhteesta.

Juu, onhan tuo ilmiö varmaankin hyvin vallalla. Tinderistä ym. paikoista voidaan helposti etsiä vain seksuaalista puolta. Ja onhan se vaikuttava motivaatio, kuten Charlton sanoi. Vaikka onhan muitakin isoja tekijöitä uskonnollisten ja seksuaalisten motivaatioiden ulkopuolella, vaikkapa juuri tuo valta ja sen himo.

Pastori joku vuosi sitten sanoi mielestäni hyvin. Hänen mielestään pitkäaikaiset seurustelusuhteet mitkä eivät päädy avioliittoon ikäänkuin hyväksikäyttävät intiimiyttä, jo ilman seksiäkin.
Eletään kuin oltaisiin sitouduttu, mutta näin ei kuitenkaan ole.

Tuo tuli esille myös Sleyn kirjasessa Kutsuvat sitä rakkaudeksi, jonka lukaisin ja tein joitakin huomioita. Eli kristillisen seurustelun tulisi pitää aina mielessä, että tähtäin on avioliitossa. Ei siis seurustella vain seurustelun vuoksi.

Käytännössähän nuo edellä käsitellyt esiaviolliset seksi- ja intiimi/seurustelusuhteet johtavat siihen, että avioliitotkaan eivät ole niin sidoksisia kuin voisi toivoa. Yhdistävät tarra- tai liimapinnat ikään kuin ovat kuluneet. Aviopuoliso on vain yksi muu ihminen jonon jatkoksi.

Jos on seurusteltu ja harrastettu seksiä suuren joukon ihmisiä kanssa teini-ikäisestä alkaen ja mennään naimisiin vaikka päälle kolmekymppisinä, niin sitoutuminen lienee vaikeampaa. "Kaikki on jo nähty ja tehty, moneen kertaan, monen kanssa." On ikään kuin petetty ajallisesti etukäteen aviopuolisoa, jonka kanssa pitäisi vasta sitoutua ja elää.
4
Laki ja evankeliumi / Vs: Jeesukseen uskovan mahdollisuudet
« Uusin viesti kirjoittanut Jopo 01.10.23 - klo:17:06 »
Joh.14:12
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö"

Mietittäväksi kuitenkin, miten tuo olisi ymmärrettävissä noin käytönnössä?

1) Mitä suurempia tekoja uskova voisi tehdä, mitä Jeesus teki maan päällä ollessaan?
2) Mitä esimerkkejä uskovian historiassa voisi olla?
3) Onko tuo lupaus tarkoitettu kaikille uskoville, siinä sanotaan vain "joka uskoo minuun", myös hän on tekevä niitä tekoja.

Tässä on käännösprobleema. Yleinen tulkinta on, että Jeesus tarkoitti suuremmalla laajempaa. Toiminta ulottuisi koko maailmaan, kun hänen ihmetekonsa tapahtui pienellä maantieteellisellä alueella. Tulkinnasta todistava asiayhteys on samassa virkkeessä: "sillä minä menen Isän tykö".
Hän lähettäisi rajoittamattoman Pyhän Hengen tilalleen, ja näin ihmeet jatkuisivat maailmassa, kun Hän on poissa.

Raamatussa on paljon arvoituksellista. En osaa sanoa olenko minä em. tulkinnan kannalla vai en.

Juu, tuollaista tulkintaa on esitetty, että sana suurempaa voisi tarkoittaa "enemmän", siis lukumääräisesti.

Katsoin Novumista. Sen mukaan tuossa käytetyn sanan merkitykseksi oli laitettu vain: "suurempi, isompi".

Katsoin useita kohtia eri UT:n kirjoittajilta millaisissa yhteyksissaä tuota sanaa "suurempia" oli käytetty eri sijamuodoissa ja yhteyksissä

Vain yhdessä kohtaa oli käytetty sanaa "enemmän", joka asiayhteydessä: huusivat enemmän, ehkä kuuluvammin, voimakkaammin (Matt.20). En tosin kaivanut kaikkia kohtia, mutta melko kattava otanta kuitenkin.

Matt.11: "vaimoista syntyneitten joukosta noussut suurempaa kuin Johannes Kastaja"

Mat.13: "Se on kaikista siemenistä pienin, mutta kun se on kasvanut, on se suurin vihanneskasveista"

Matt.20: "Niin kansa nuhteli heitä saadakseen heidät vaikenemaan; mutta he huusivat sitä enemmän"

Mark.12: "Toinen on tämä: 'Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi'. Ei ole mitään käskyä, suurempaa kuin nämä."

Luuk.12: "'Tämän minä teen: minä revin maahan aittani ja rakennan suuremmat"

Joh.1: ""Sentähden, että minä sanoin sinulle: 'minä näin sinut viikunapuun alla', sinä uskot. Sinä saat nähdä suurempia, kuin nämä ovat."

Joh.15: "Sen suurempaa rakkautta ei ole kenelläkään, kuin että hän antaa henkensä ystäväinsä edestä"

Heb.5: "Sillä ihmiset vannovat suurempansa kautta, ja vala on heille asian vahvistus ja tekee lopun kaikista vastaväitteistä"

Heb.9: "Mutta kun Kristus tuli tulevaisen hyvän ylimmäiseksi papiksi, niin hän suuremman ja täydellisemmän majan kautta"

2:piet.2:2:"vaikka enkelitkään, jotka väkevyydeltään ja voimaltaan ovat suuremmat"

Ja vielä vaikeammaksi tuon tulkinnan tekee se, että Jeesus puhuu ikään kuin yksilo uskovasta: "Joka uskoo minuun" - ei ikään kuin maailmanlaajuisesta uskovien toiminnasta.

Norvanto ja olikohan myös Eero Junkkaala ovat pohtineet tuota myös. Ei ihan varmoja vastauksia heillä. Mutta vähän samaan suuntaan mitä Magda-Sisko laitoit. Esimerkkinä Pietarin saarna helluntaina. Yhdellä kertaa 3000 tuli uskoon Pietarin saarnatessa Pyhässä Hengessä evankeliumia. Taisi olla yhdellä kertaa isompi joukko kuin Jeesuksen toiminnan aikana?

Pidän tulkintaa mahdollisena. Mutta mielellään jään edelleen kuulolle.


5
Laki ja evankeliumi / Vs: Jeesukseen uskovan mahdollisuudet
« Uusin viesti kirjoittanut Magda-sisko 01.10.23 - klo:07:04 »
Joh.14:12
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö"

Mietittäväksi kuitenkin, miten tuo olisi ymmärrettävissä noin käytönnössä?

1) Mitä suurempia tekoja uskova voisi tehdä, mitä Jeesus teki maan päällä ollessaan?
2) Mitä esimerkkejä uskovian historiassa voisi olla?
3) Onko tuo lupaus tarkoitettu kaikille uskoville, siinä sanotaan vain "joka uskoo minuun", myös hän on tekevä niitä tekoja.

Tässä on käännösprobleema. Yleinen tulkinta on, että Jeesus tarkoitti suuremmalla laajempaa. Toiminta ulottuisi koko maailmaan, kun hänen ihmetekonsa tapahtui pienellä maantieteellisellä alueella. Tulkinnasta todistava asiayhteys on samassa virkkeessä: "sillä minä menen Isän tykö".
Hän lähettäisi rajoittamattoman Pyhän Hengen tilalleen, ja näin ihmeet jatkuisivat maailmassa, kun Hän on poissa.

Raamatussa on paljon arvoituksellista. En osaa sanoa olenko minä em. tulkinnan kannalla vai en.
6
Laki ja evankeliumi / Jeesukseen uskovan mahdollisuudet
« Uusin viesti kirjoittanut Jopo 30.09.23 - klo:17:48 »
Joh.14:12
"Totisesti, totisesti minä sanon teille: joka uskoo minuun, myös hän on tekevä niitä tekoja, joita minä teen, ja suurempiakin, kuin ne ovat, hän on tekevä; sillä minä menen Isän tykö"

Aika kova lupaus, jos niin voi sanoa. Saa ihmettelemään.

Helppo tietysti olisi sanoa, että tuo tarkoittaa "ihan sitä mitä siinä on kirjoitettu". Niinhän periaattessa olisi Raamattua luettava - sikäli kun huomioidaan asiayhteyskin. Asiayhteydestä irrotettuna voidaan tehdä mitä villimpiä tulkintoja.
Eräs lapsi oli sanonut:"Jos Jumala ei tarkoita mitä sanoo, miksi Hän ei sano mitä tarkoittaa". Helppoa käytönnössä?

Tuo on kuitenin sellainen lause, että vaikka miten asiayhteyttä koettaa ottaa huomioon, ihmettelemään sitä jää. Toki joitakin selityksiä on tuostakin olemassa. Joskus niillä kyllä voidaan vesittääkin alkuperäinen tarkoitus.

Mietittäväksi kuitenkin, miten tuo olisi ymmärrettävissä noin käytönnössä?

1) Mitä suurempia tekoja uskova voisi tehdä, mitä Jeesus teki maan päällä ollessaan?
2) Mitä esimerkkejä uskovian historiassa voisi olla?
3) Onko tuo lupaus tarkoitettu kaikille uskoville, siinä sanotaan vain "joka uskoo minuun", myös hän on tekevä niitä tekoja.

7
Yleinen keskustelu / Vs: Kristillinen seurustelu/parisuhde/avioliitto/seksuaalisuus
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 30.09.23 - klo:17:40 »
Luin noita Carltonin kirjoituksia ja siellä on hyviä teemoja.

En tosin ajattele, että politiikka on se ensisijainen "vapaan seksin" agentti.

En myöskään ajattele, että tämän ajan "seksuaalinen vapautuminen" on ensimmäinen sellainen ilmiö ihmiskunnassa.
Tosin jos ottaa Ilmestyskirjan huomioon, voi olettaa, että ilmiö tulee globaalisemmaksi ihmiskunnan historiassa.

En todellakaan ole Ilmestyskirjan asiantuntija, mutta ihan tavisuskovana sitä tavailen.
Luvuissa 17 ja 18 kuvataan jumalattomuutta melko globaalisessa valossa ja vihjataan seksuaaliseen "vapauteen" sekoitettuna materialismiin, valtaan.
8
Yleinen keskustelu / Vs: Kristillinen seurustelu/parisuhde/avioliitto/seksuaalisuus
« Uusin viesti kirjoittanut sandia 30.09.23 - klo:17:13 »
Vautsi, Korpimalta paljon pohdintaa ja analyysiä. :)
Pitää lukea.

Vankilassa tehdessäni riskinarvioita seksuaalisen aggressiivisuuden suhteen opin, että suuri osa kavereita, jotka eivät olleet vielä kovin "seksualisoituja" kertoivat seksuaalipartnereiden lukumäärän olleen kahdenkymmenen hujakoilla. Se oli sellainen keskiarvo.
50-60 oli korkein arviointi joltakulta seksuaalipartnereiden suhteen. Olivat aina hämillään kun vastailivat tuohon kysymykseen. Pari kaveria sanoi: "huh, todella monta" ja olivat hämillään.

Eli silloin seksuaalisuus on täysin irroitettu turvallisesta ihmissuhteesta.

Pastori joku vuosi sitten sanoi mielestäni hyvin. Hänen mielestään pitkäaikaiset seurustelusuhteet mitkä eivät päädy avioliittoon ikäänkuin hyväksikäyttävät intiimiyttä, jo ilman seksiäkin.
Eletään kuin oltaisiin sitouduttu, mutta näin ei kuitenkaan ole.

Minusta tuo asiallinen huomio.

Se tulee jotenkin säälittävällä tavalla esille facebookissa kun varsinkin nuoret kirjoittavat "in a relationship" statuksekseen. Kunnes sitten taas jossain kohdin se on muuttunut : "single"

9
Yleinen keskustelu / Vs: Kristillinen seurustelu/parisuhde/avioliitto/seksuaalisuus
« Uusin viesti kirjoittanut Korpima 30.09.23 - klo:13:32 »
Rev. Matt's Writings -blogissa (https://younggospelminister.blogspot.com/2023/09/sex-is-too-powerful-to-leave.html) tuodaan lyhyesti esille yhteiskunnallinen perspektiivi avioliittoon: miksi seksiä tulisi rajoittaa ja "kahlita" se vain avioliittoon?

Lainaus
mutta haureuden välttämiseksi tulee kunkin miehen elää oman vaimonsa ja kunkin naisen oman miehensä kanssa. (1. kirje korinttilaisille 7:2, https://www.raamattu.fi/raamattu/KR92/1CO.7)

Käytännössä koska vapaata seksiä harrastetaan, naiset myyvät seksuaalisuutensa rahasta tai pienelle joukolle haluttavimpia miehiä, ja suuri joukko miehiä syrjäytyy markkinoilta pitkäksi aikaa tai kokonaan. Järkevintä olisi siis, että nuorena pariuduttaisiin avioliittoon ja siihen sitouduttaisiin, eikä teini-iästä alkaen harrastettaisi vapaata seksiä (vrt. edellisen viestin tilastot myös kristittyjen joukossa). Lähes kaikille löytyisi pari ja yhteiskunta löytäisi tasapainon.

Lainaus
Tämän vahingolliset vaikutukset yhteiskuntaan ovat kaikkien nähtävissä. Nykyään ei tarvitse olla kristitty nähdäkseen seksuaalisten vapaiden markkinoiden aiheuttamat ongelmat. Kaikenlaiset ihmiset eri puolilta poliittista ja uskonnollista kirjoa puhuvat niistä. Mitä enemmän naisilla on seksikumppaneita, sitä vaikeammaksi he kokevat yksiavioisen avioliiton. Mitä enemmän huippuprosentti miehistä monopolisoi naisia, sitä enemmän monet muut miehet alkavat kyllästyä nykyiseen yhteiskuntaamme.

Tämän vuoksi jokainen aidosti kristillinen yhteiskunta - eli yhteiskunta, joka tunnusti avoimesti Kristusta ja jossa lähes kaikki kuuluivat kirkkoon - sääteli voimakkaasti seksuaalimarkkinoita. Koska vapaat seksuaalimarkkinat heikentävät melko lailla kaikkia muita suhteita yhteiskunnassa luomalla jatkuvasti lisääntyvän rikkinäisten kotien, perheiden ja suhteiden kierteen. [...]

Seksuaalisuus on liian voimakas, jotta sitä ei tarvitsisi hillitä. Raamatun vastaus seksuaaliseen kiusaukseen on hyvä vastaus: harrasta seksiä avioliitossa, yhden puolison kanssa. Tämä on hyvä vastaus. (Suom. DeepL.com.) https://younggospelminister.blogspot.com/2023/09/sex-is-too-powerful-to-leave.html

Osaltaan tähän problematiikkaan liittyvät sellaiset minulle vanhastaan tutut termit kuin "alfa-leski" (alpha widow), ts. nainen joka on ollut seksi- tai parisuhteessa huippumiehen kanssa, jolloin loput "tavismiehet" eivät enää tunnu miltään ja ovat kuin pettymyksiä (vaikka vain he olisivat valmiita sitoutumiseen). Toisin sanoen viisi minuuttia huippumiehen kanssa on parempi kuin vuodet matalamman tason miehen kanssa.

Myös "alpha fu*ks, beta bucks" -sanonta, ts. huippumiehen kanssa voidaan harrastaa vapaata seksiä, mutta ei-niin-huippumies joutuu maksamaan seksistä (sitoutuminen, työpaikka, elatus, perheestä huolehtiminen). Nämä kaikki ongelmat ratkeaisivat raamatullisella avioliitolla: ihmiset pariutuisivat kerralla pysyvästi sopivan tasoisten kumppanien kanssa, ei muodostuisi tällaisia tilanteita.

Hengellisessä mielessä tämä käsittelytapa arvatenkin vaikuttaa (ja minustakin tuntuu) aika reduktionistiselta ja turhan materialistiselta lähestymistavalta. Eikä romantiikkaakaan löydy. Toisaalta kaikenlaisia lainalaisuuksia esiintyy luomakunnassa (ihmisyhteiskunnassa) ja ihmisen eläimellisyys on myös osaltaan totta.

Tuli myös mieleen jonkun stand up -koomikon huomio: pariutumismielessä (miehelle sanottuna) "et ole kenenkään ensimmäinen valinta." Nöyryys omien ominaisuuksien ja puutteiden suhteen on siis hyvä muistaa: ehkä rakkaus silti voi voittaa? Jumala voi johdattaa ja henki voittaa lihan pyrkimykset. Onneksi kaikki ei ole vain lihan synkeyttä ja kovuutta (kilpailua kumppaneista ja resursseista), vaan hengen avaruus voi vapauttaa omaksumaan rakkaudellisemman asenteen.
10
Siinä on voimakkaat, lohdulliset sanat. Siinä läsnäolossa ihminen uskaltaa olla.
Sivuja: [1] 2 3 ... 10