Kirjoittaja Aihe: Mitä luonnossa tapahtuu..  (Luettu 63482 kertaa)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Mitä luonnossa tapahtuu..
« Vastaus #705 : 04.04.25 - klo:14:48 »
Eilen näin pihalla tikan ylhäällä puun oksalla nakuttamassa oksaa, ei tällä kertaa puun runkoa. Näin siikomean korpin lentämässä melko alhaalla, että siipien suhina kuului selvästi. Meni sitten korkealla puun latvaan. Jossai lähistöllä on toinenkin, olen nähnyt ne samaan aikaan. Pari päivää sitten piti pitää yhtä ikkunaa auki, kun olin laittanut viimeistelyainetta ikkunen reunoihin ja pelkäsin, että ikkun voi liimautua kiinni. Nyt piti pelätä, että hyvin lähellä puun latvassa ääntelevä orava tulisi sisään, niin lähellä oli.
Tänä aamun näin naapurin pihalla kaksi peuraa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #706 : 25.04.25 - klo:05:21 »
Iltapäivällä huristeli ensimmäinen kolibri pihalla.  :)
Kettu näkyy lähistöllä useina päivinä.
Aamulla lintu lensi sisään avoimesta ovesta. Koirat katselivat ihmeissään. Onneksi sain helposti ulos, kun ikkunassa ei ollut hyttysverkkoa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #707 : 29.04.25 - klo:16:48 »
Kaunis, kaunis aamu :) Siirryin terassille kirjoineni ja papereineni. Kettu päivittäin kävelee talomme ohi metsikössä. Äsken taas oli tuossa. Kävi kerran pitsalla monivuotisen kukkani  juurella.
Kolibri vierailee juomassa sokerivettä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #708 : 01.05.25 - klo:16:14 »
Meidän ketturepolainen tahtoo kai ystävystyä, yritti tulla meidän pihalla ja näytti katselevan miten suhtaudun siihen. Toruin sitä, joten juoksi pois metsään.
Pitääköhän soittaa villieläinvalvojalle, että siirtäisi sen jonnekin muuanne kauemmas metsään.

Kolibrit suorittavat taitolentonäytöstä. Nekin ihan tässä kahvipöydän vierellä terassilla. Osaavat lentää lähes tikkusuoraan ylöspäin vaikka kuinka kauas. Myös sivuttain lentoa harrastavat, paikalla ilmassa  olemista ja muistaaksene myös takaperin lentoa. Se pitää tosin varmistaa.

Tulee mieleen sotalentonäytös.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #709 : 10.06.25 - klo:16:54 »
Taas tapahtuu luonnossa.  :)

Olen ihmetellyt, miksi kolibrien syöttöastia tyhjenee niin nopeasti ja olen ollut huolissani, että saavat sokeritaudin ja/tai tulevat ylilihaviksi, kun se tyhjenee niin nopeasti. Nyt on minulle selvinnyt, että siinä vierailee myös joku tikan sukulainen!!  >:(
Ilmeisesti sen nokka pahtuu siihen pienenpieneen reikään, ja se osaa imeä sitä nestettä.

Jep, tikat todella joskus löytävät kolibrien ruokapaikan.
https://www.youtube.com/watch?v=KG7gY7SQjsM

Kuulemma siitä ei ole haittaa sille.
« Viimeksi muokattu: 10.06.25 - klo:17:00 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #710 : 15.06.25 - klo:17:42 »
Luonnossa tapahtuu visertämistä.  :) Päätin kuunnella tarkemmin lintujen ääniä siellä, kun viime kesältä muistan vain kuulleeni jonkinlaisen tikan äänen.

https://www.youtube.com/shorts/gVCro0Xb9Gg

Tämän videon pätkän otin koska siellä taustalla on hassu ääni, mikä silti lienee linnun ääni. En osaa edes kuvata sitä. Sellainen lyhyt äänähdys, vähän kuin tsup.
https://www.youtube.com/shorts/HfSe6JWYp48

En nähnyt lintuja jotka visertelivät,kuulin vain, enkä osaa tunnistaa niitä.

Tämä on tontilamme New Hampshiressä. Jos Herra sallii että voimme muuttaa sinne, toivottavasti löydän kolibreja.
« Viimeksi muokattu: 15.06.25 - klo:18:04 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #711 : 19.06.25 - klo:17:37 »
Siis otin noita videopätkiä palstallamme lauantaina. Kun rakentaja tuli keskustelemaan mieheni kanssa suunnitelmista, minä tutkailin ympäröivää luontoa monelta eri kantilta. Yritin analysoida, löysinkö savea, mutta rakentaja sanoi, että se ei ole savea. Etenin yhä kauemmaksi metsään kääntäen kivia, tuijottamalla maisemaa, seisomalla vaan paikallani ihmettelemässä jne. jne.

Kun olimme jo lähdössä pois, mies kertoi, että rakentaja oli kysynyt: "harhaileeko vaimosi useinkin tuolla tavalla?" Mies oli vastannut, että täällä se on halvempaa kuin tavaratalossa.  ::)

Purskahdin nauramaan, kun tuli mieleen kahden norjalaisen tyypin nettijutut suomalaisen ihmisen kummallisuuksista. Käyttäytymiseni oli aivan kuin heidän sketseissään. :D Niissä kaveri kantaa mukanaan puun halkoa, minä puolestani kannoin kiveä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #712 : 12.07.25 - klo:17:41 »
Kolibriruokintapaikalla pihallamme on ollut vilinää muutamana päivänä.
Parhaimmillaan varmaan seitsemän kolibria.

Poissa Opo

« Vastaus #713 : 13.07.25 - klo:10:28 »
Täällä keskustelu käy kuumana lupiineista. Tienvarret helpottavat sinipunaisina. Niihin tukahtuvat kellokukat, niittyleinikit, matarat ymt. omat kukkijamme. Puhutaan myös, että pölyttäjät ovat vähentyneet. Paljon sen sijaan ei puhuta siitä, että lupiinien siitepöly on haitaksi mehiläisten lisääntymiskyvylle. Väylävirasto on joutunut myöntämään, että
on kylvänyt lupiinia tienvarsiin maaperän sitomiseksi. Vieraslaji😕

Poissa Opo

« Vastaus #714 : 14.07.25 - klo:04:42 »
« Viimeksi muokattu: 16.07.25 - klo:18:48 kirjoittanut sandia »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #715 : 16.07.25 - klo:16:14 »
https://youtube.com/shorts/4227ydlCDXY?si=1MzOScIVSNemvo2Y

Kolibreja pihalla.
Melko kehno video, mutta näkyy siinä  vähän niiden toimintaa.
« Viimeksi muokattu: 16.07.25 - klo:18:48 kirjoittanut sandia »

Poissa Opo

« Vastaus #716 : 16.07.25 - klo:18:14 »
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011362570.html
Tässä lupiiniasiaa.

Melko kehno video, mutta näkyy siinä  vähän niiden toimintaa.
Niin, tuo viimeinen lause on siis sandian sivuston ylläpitäjän ominaisuudessa lisäämä mieipide. Itse en ole edes katsonut ko. videota. Kirjoitettukin osio antaa tarpeellista tietoa.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #717 : 16.07.25 - klo:18:44 »
Sori sori!!!!
Videon arviointi viittasi minun kolibrivideoon.
Ihmettelinkin  miksi myöhemmin lisäämääni kommenttia ei  näkynyt viestissä

Anteeksi tuhat kertaa kun aiheutin kummallista  hämminkiä.

En vielä katsonut lupiinivideota. Täälläkin se on jossain paikoissa levinnyt, mutta mm Islannissa näin valtavat alueet täynnä lupiinin kukkia.
Mutta muistelisin että isovanhempieni puutarhassa oli istutettuja lupiineja
Toivottavasti ne eivät sieltä sitten levinneet.  :(

Siirsin kommentin sen oikealle kohdalleen.

Kun kännykällä yrittää kirjoittaa, tulee helposti kummallisuuksia.

« Viimeksi muokattu: 16.07.25 - klo:19:05 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

« Vastaus #718 : 16.07.25 - klo:19:19 »
Mustikoiden aika.😅

Poissa pax

« Vastaus #719 : 16.07.25 - klo:20:08 »
Luonnossa paljon valoa, liikaa mun aivoille. Talvella aurinkoa voi olla vain viisi, kuusi tuntia ja kesällä melkein vuorokaudet läpeensä. Ei ihme että kärsitään masennuksesta näillä leveysasteilla.