Kirjoittaja Aihe: Yleinen raamatunlukuketju  (Luettu 988 kertaa)

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3433
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #15 : 06.11.20 - klo:18:36 »
Ihminen ei kuitenkaan kykene sydämestään puristamaan vaikkapa vanhempien kunnioitusta ulkonaisten kehotusten kautta. Eli ihminen ei kykene täyttämään lakia. Eli sellaisenaan sen on todettu Raamatussa olevan hyödytön.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 361
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #16 : 06.11.20 - klo:18:56 »
Luterilaisuuden piirissä jotkut, jotka hylkäävät Tunnustuskirjojen opetuksen lain kolmannesta käytöstä, ovat sitä mieltä, että Uuden testamentin pareneesikohdat viime kädessä ovat vain lain toiseen käyttöön käytännössä kuuluvia tai siihen johtavia kehotuksia tai käskyjä, eli että ne ovat tavallaan turhia kristitylle, koska ne eivät saa aikaan muuta kuin synnintuntoa tai pahimmillaan lakihenkisyyttä. Uuden testamentin kirjeiden pareneesikohdista tällaiselle ajattelutavalle ei löydy perusteluja. Jos Uuden testamentin kirjeiden kirjoittajat olisivat ajatelleet, että kehotusten tarkoitus on vain ja ainoastaan ajaa kristitty synnintuntoon tai ajatteluun, jonka mukaan kirjeiden kirjoittajien kehotukset ovat käytännössä turhia, luulisi, että he olisivat ilmaisseet kirjeissään, että kehotukset ja niihin liittyvät lupaukset ajavat vain synnintuntoon tai pahimmassa tapauksessa lakihenkisyyteen, tai että ne ovat tavallaan turhia kehotuksia, koska niiden sisältöä ei voi aktualisoida niiden avulla.

Luterilaisissa tunnustuskirjoissa lain kolmannen käytön piiriin kuuluvat kehotukset tai käskyt liitetään kristilliseen elämään eli siis vain uudestisyntyneitä koskeviksi. Tunnustuskirjoissa ei kuitenkaan tietenkään opeteta, että lain kolmannen käytön piiriin kuuluva elämä johtaisi vanhurskautumiseen tai pelastukseen.

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3433
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #17 : 06.11.20 - klo:19:10 »
Itse en lue Lutheria. Luen vain Raamattua.

Mun selitykseni noille lupauksille jotka usein ovat käskyjen jatkeena on jotenkin se, että elämä vain menee niin. Asioilla on luonnolliset seurauksensa. Ja synti vetää päälleen aina jonkinlaisen tuomion.
Eli kun ihmisen sydämestä lähtee epäkunnioitusta, niin sillä tulee väistämättä olemaan seurauksia ihmiselämässä.
Sen lisäksi epäkunnioittava asenne, yleensä näkyy monessa eri tilanteessa.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 361
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #18 : 06.11.20 - klo:19:39 »
Mikä kirkko tai uskonsuunta on vallinnut tai dominoinut alueella, jossa ihminen syntyy ja kasvaa ja jossa hänestä nuorena aikuisena tulee kristitty, vaikuttaa aika lailla siihen, miten hän tulkitsee Raamattua. Se seikka, että moni luterilaisuuden piirissä kasvatettu raamatunlukija kokee helposti Raamatun kaikki käskyt ja kehotukset vain sellaisiksi, joiden tarkoitus on "kuolettaa" lukija tai kuulija (Room. 7:9-10), ei ole Raamatun lukemisen ja sen kehotuksiin liittyvien kohtien oikein ymmärtämisen seurausta, vaan monesti sen teologian vaikutusta, jonka piirissä hänelle kristinuskoa on opetettu esim. kotona ja rippikoulussa. Vaikka luterilaisuudessa virallisesti ajatellaan lain kolmannen käytön olevan kristilliseen elämänpiiriin kuuluva asia, luterilaisissa uskovien piireissä on käytännössä keskitytty jopa hyvin yksipuolisesti lain toiseen käyttöön, lain ja evankeliumin oikeaan erottamiseen, lain täydellisyysvaatimuksen korostamiseen ja niin edespäin, josta syystä ei ole ihme, että luterilaisuuden dominoimalla alueella on paljon uskonnollisia ihmisiä, jotka mieltävät ja kokevat kaiken käskyihin ja kehotuksiin liittyvän tuomiovaltana tai ahdistajana.
« Viimeksi muokattu: 06.11.20 - klo:19:45 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3433
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #19 : 06.11.20 - klo:20:36 »
Mikä kirkko tai uskonsuunta on vallinnut tai dominoinut alueella, jossa ihminen syntyy ja kasvaa ja jossa hänestä nuorena aikuisena tulee kristitty, vaikuttaa aika lailla siihen, miten hän tulkitsee Raamattua. Se seikka, että moni luterilaisuuden piirissä kasvatettu raamatunlukija kokee helposti Raamatun kaikki käskyt ja kehotukset vain sellaisiksi, joiden tarkoitus on "kuolettaa" lukija tai kuulija (Room. 7:9-10), ei ole Raamatun lukemisen ja sen kehotuksiin liittyvien kohtien oikein ymmärtämisen seurausta, vaan monesti sen teologian vaikutusta, jonka piirissä hänelle kristinuskoa on opetettu esim. kotona ja rippikoulussa. Vaikka luterilaisuudessa virallisesti ajatellaan lain kolmannen käytön olevan kristilliseen elämänpiiriin kuuluva asia, luterilaisissa uskovien piireissä on käytännössä keskitytty jopa hyvin yksipuolisesti lain toiseen käyttöön, lain ja evankeliumin oikeaan erottamiseen, lain täydellisyysvaatimuksen korostamiseen ja niin edespäin, josta syystä ei ole ihme, että luterilaisuuden dominoimalla alueella on paljon uskonnollisia ihmisiä, jotka mieltävät ja kokevat kaiken käskyihin ja kehotuksiin liittyvän tuomiovaltana tai ahdistajana.

Itse ajattelen, että uudestisyntymisen kautta ihmiselle kehittyy ikäänkuin sydämen suhde Raamattuun. Ja Raamatun vertausta soveltaen on ikäänkuin makeaa kuin hunaja. Tämä on oma kokemukseni.

Poissa Mice

  • Viestejä: 1618
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #20 : 06.11.20 - klo:20:41 »
Rakastan ihmisiä jotka kiivailevat laista. Jokainen piirto on voimassa. Noudattakaa. Siinä on vapaus. Laissa. Noudata ja ole vapaa. Mutta muista samalla halveksua armonkerjäläisiä. Aamen.
Ihmisroska

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 361
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #21 : 06.11.20 - klo:21:03 »
Jos ihmisen pelastus liitetään hänen tekoihinsa (edes hänen kristittynä UT:n pareneesipuheiden jossain määrin noudattamiseensa), ihmisen pelastus ei ole yksin armosta, vaan siitä tulee kaupantekoon verrattava prosessi. Silloin ei voi olla epäilystä siitä, mikä on motiivi, kun "pelastusprosessissaan" lakia tai kehotuksia noudattava tekee tekojaan. Luonnollisinta ja järkevintä on ajatella, että teot tehdään silloin samalla motiivilla kuin maallisessa ammatissa: jotta tulevaisuudessa voitaisiin nostaa palkka.

Jos joku ihminen olisi täysin vakuuttunut siitä, että hän on pelastettu yksin armosta, jopa ilman uskooankin (jotta pelastuksen aiheuttajan voisi ymmärtää olevan sataprosenttisesti ihmisen ulkopuolinen tekijä), silloin hänen tekonsa eivät voisi olla motivoituneita ainakaan uskonnollisesta palkkamotiivista käsin. Mutta niin kauan kuin ihminen ajattelee voivansa omin avuin ansaitsevansa pelastuksensa, ei ole vähänkään ihmismieltä tuntevana vaikea ymmärtää ja uskoa, mikä hänen motiivinsa teoissaan todellisuudessa on.
« Viimeksi muokattu: 06.11.20 - klo:21:08 kirjoittanut crystalvoice »

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 361
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #22 : 06.11.20 - klo:21:19 »
Se seikka, etteivät monet Uuden testamentin kehotukset ole lain toisen käytön piiriin kuuluvia kehotuksia, käy ilmi esim. tästä Paavalin kirjeen kohdasta:

"Niin minä Jumalan armahtavan laupeuden kautta kehoitan teitä.." (Room. 12:1)

Laki sellaisena kuin se esitetään suhteessa vanhurskauttamiseen Paavalin teologiassa, ei sisällä evankeliumia, laupeutta tai armahtamista. Tässä puolestaan kehotukseen on liitetty ajatus armahtavasta laupeudesta, joka on sekä motiivi tekemiseen että epätäydellisyyden peittäjä.

Poissa Oloneuvos

  • Viestejä: 911
    • Oloneuvoksen kotosivut
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #23 : 06.11.20 - klo:23:20 »
Rakastan ihmisiä jotka kiivailevat laista. Jokainen piirto on voimassa. Noudattakaa. Siinä on vapaus. Laissa. Noudata ja ole vapaa. Mutta muista samalla halveksua armonkerjäläisiä. Aamen.

Ymmärsinkö nyt oikein, että Mice tuossa tekstissä kehottaa noudattamaan lakia ja opettaa, että lain noudattamisessa on vapaus ?

Laki osoittaa kuinka meidän tulee elää ja "joka lain täyttää se saa elää". Jeesus kuitenkin sanoi: "Kukaan teistä ei lakia täytä."

Laki ei anna hitustakaan uskovalle voimia noudattaa Jumalan lakia. Laki tappaa ja johtaa meidät armon kerjäläisinä anomaan armoa Kristuksen jalkojen juuressa. "Minä olen lain kautta kuollut pois laista elääkseni Jumalalle ja minkä minä nyt elän lihassa (siis ihmisenä ajassa) sen minä elän Jumalan Pojan uskossa."

Hei, nyt vasta ymmärsin Micen tekstin... en kuitenkaan poista omaani koska voi täällä olla joku muukin tomppeli lisäkseni joka ei heti ymmärtänyt Miceä.

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3433
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #24 : 14.11.20 - klo:17:10 »
Seuraan FBssä Reijo Ruotsalaisen alulle panemaa avointa ryhmään Kristillinen videokanava. Ihmiset voivat sitä kautta jakaa laajalle yleisölle erilaisia kristillisiä videoita. Satuin avamaan ja kuuntelemaan jotain rukousjuttua mikä taisi tulle alunperin TV 7n kautta. Siinä sen ohjelman vetäjä luki 1. Pietarin kirjeen alusta ja se jotenkin meni suoraan sydämeeni.

Se nimittäin alkaa näin:
Pietari, Jeesuksen Kristuksen apostoli, valituille muukalaisille, jotka asuvat hajallaan Pontossa, Galatiassa, Kappadokiassa, Aasiassa ja Bityniassa,
2. ja jotka Isän Jumalan edeltätietämisen mukaan ovat Hengen pyhittämisen kautta valitut Jeesuksen Kristuksen kuuliaisuuteen ja hänen verellänsä vihmottaviksi. Lisääntyköön teille armo ja rauha.


Tuo meni sydämeeni että Pietari kirjoittaa muukalaisille jotka asuvat hajallaan :)

Koen olevan hajallaan asuva muukalainen ja silti Jumala sana on minullekin.
Kiitos Herra!

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3433
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #25 : 19.11.20 - klo:19:31 »
Luin Raamattua eilen illalla peukolotaktiikalla ja peukalo osui Sananlaskujen luku 26n kohtaan. Jae 23 ja siitä eteenpäin sisälsi mielenkiintoisen teeman, mitä en ole ennen niin selvästi hahamottanut Raamatussa, vaan se on ikäänkuin arkiajattelua, mutta nyt näin sen Raamatussakin.

Kuin hopeasilaus saviastian pinnassa on mairea puhe häijyn ihmisen suussa.
24 Vihamiehesi voi puhua mielin kielin,
mutta sisimmässään hän hautoo pahaa.
25 Älä usko hänen lipeviä sanojaan,
hänen sydämessään on seitsemän petosta.
26 Hän kätkee vihansa kavalasti, mutta hänen pahuutensa tulee kaikkien tietoon.
27 Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa, joka kiveä vierittää, jää itse sen alle.
28 Lyötyjäkin lyö petturin kieli, turmiota levittää lipevä suu.


Eli Raamattu ei rohkaise sinisilmäisesti luottamaan kaikkeen puheeseen.

Poissa crystalvoice

  • Viestejä: 361
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #26 : 19.11.20 - klo:20:22 »
Luin Raamattua eilen illalla peukolotaktiikalla ja peukalo osui Sananlaskujen luku 26n kohtaan. Jae 23 ja siitä eteenpäin sisälsi mielenkiintoisen teeman, mitä en ole ennen niin selvästi hahamottanut Raamatussa, vaan se on ikäänkuin arkiajattelua, mutta nyt näin sen Raamatussakin.

Kuin hopeasilaus saviastian pinnassa on mairea puhe häijyn ihmisen suussa.
24 Vihamiehesi voi puhua mielin kielin,
mutta sisimmässään hän hautoo pahaa.
25 Älä usko hänen lipeviä sanojaan,
hänen sydämessään on seitsemän petosta.
26 Hän kätkee vihansa kavalasti, mutta hänen pahuutensa tulee kaikkien tietoon.
27 Joka toiselle kuoppaa kaivaa, se itse siihen lankeaa, joka kiveä vierittää, jää itse sen alle.
28 Lyötyjäkin lyö petturin kieli, turmiota levittää lipevä suu.


Eli Raamattu ei rohkaise sinisilmäisesti luottamaan kaikkeen puheeseen.

Puheisiin tai kirjoituksiin suhtautumiseen liittyen suosikkikohtani Raamatusta:

Lainaus
"Arvostelkaa itse, mitä minä sanon." (1 Kor. 10:15b)

Miika maalaa synkän kuvan tietystä tilanteesta. Edes lähimmäisiinsä ei voi luottaa siinä tilanteessa Miikan mukaan.

Lainaus
Miik. 7:2 Poissa ovat hurskaat maasta, eikä oikeamielistä ole ihmisten seassa. Kaikki he väijyvät verta, pyydystävät verkolla toinen toistansa.
3 Pahantekoon molemmin käsin! Sitä taidolla tekemään! Päämies vaatii, tuomari maksusta tuomitsee, ja mahtava puhuu julki sielunsa himon; senkaltaista he punovat.
4 Paras heistä on kuin orjantappura, oikeamielisin pahempi kuin teräväokainen aita. Sinun tähystäjäisi ilmoittama päivä, kosto sinulle, tulee. Silloin he joutuvat sekasortoon.
5 Älkää uskoko ystävää, älkää luottako uskottuun; vaimolta, joka sylissäsi lepää, varo suusi ovet.
6 Sillä poika halveksii isää, tytär nousee äitiänsä vastaan, miniä anoppiansa vastaan; ihmisen vihamiehiä ovat hänen omat perhekuntalaisensa.

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3433
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #27 : 19.11.20 - klo:22:17 »
Joo minäkin pidän tuosta Paavalin ytimekkäästä lauseesta.

Poissa sandia

  • Moderaattori
  • Viestejä: 3433
Vs: Yleinen raamatunlukuketju
« Vastaus #28 : 27.01.21 - klo:16:57 »
Eilen tuli mieleen mielikuva ihmisistä jotka tavalla tai toisella olivat paikalla Jeesuksen ollessa ristillä. Se oli kirjavaa porukkaa. Kaksi rikollista roikkui hänen kanssaan kuolemantuomiotaan kärsimässä, ympärillä oli ihmisiä, jotka rakastivat Jeesusta, oli epäilijöitä, oli uskonnollisia ihmisiä jotka halveksivat häntä. Huomioni kiinnittyi siihen, että häntä halveksivien joukko oli hyvin kirjavaa poppoota: oli väkivaltainen rikollinen ja uskonnollisia laintäyttäjiä, joista Jeesus oli sanonut että he ovat kuin valkeaksi kalkittuja hautoja, ulkoa hyvältä näyttäviltä, mutta sisältä täynnä luita.
Kummatkin yhtä tuomittuja oman itsensä varassa.
« Viimeksi muokattu: 27.01.21 - klo:17:06 kirjoittanut sandia »