Kirjoittaja Aihe: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?  (Luettu 9686 kertaa)

Poissa Malakia

Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #60 : 13.07.22 - klo:18:54 »
Siellä Ilmestyskirjassa 1000- vuotinenvaltakunta on mainittu kuusi kertaa.

Niin on. Ja toivon että tällä kertaa luit aiemmat vastaukseni ?

Teet näistä Raamatun kohdista omat tulkintasi tuhatvuotisesta valtakunnasta, minä otan ne kirjaimellisesti.

Näköjään otat.

Kysymys sinulle.

Onko tuo "uskomasi" tuhat vuotta todellaan täsmälleen tuhat vuotta, vai voiko se olla jopa enemmän, vieläkin pitempi ?

Tuhatvuotisessa valtakunnassa olen pitänyt aikamäärettä selvänä, se on niin selvä ja selkeä ilmoitus.
Mutta sitten kun puhutaan yleensä ajasta, Jumalan silmissä 1000 v on kuin yksi päivä jne..ajattelen että se voi tarkoittaa sitä ettei ihminen tiedä Jumalan aikoja.

Kiitos vastauksesta. Otat siis tuon Ilm.luvun 20 ilmoituksen KIRJAIMELLISESTI.

Uusi kysymys.

Alkutekstissä Ilm.20 luvussa jokainen lukusana "tuhat" on MONIKKO MUODOSSA.  EI yksikössä.

Samoin substantiivi "vuosi" on aina MONIKOSSA. EI yksikössä.

Kuinka MONESTA TUHANNESTA VUODESTA on tuossa Ilmestykirjan luvussa 20 kysymys ?

Onko siinä kysymyksessä esim. 2000 vuotta, 4000 vuotta, 28 000 vuotta , 138 000 vuotta, 6000 vuotta,11 000 vuotta ....???

Alkutekstin mukaan siinä EI SANOTA " TUHAT VUOTTA", vaan "TUHANSIA VUOSIA".

Saa vastata muutkin, jos teillä on "sisäpiirin tietoa".

Poissa pax

« Vastaus #61 : 13.07.22 - klo:18:59 »
:-[ Piti kirjoittaman Malakia!

Pax, onko sinun helppo luetella näkyviin kaikki 6 kohtaa tarkasteltavaksi?

(Perinteiseen kristinuskoon ei kuulu varsinkaan tempausopit eikä myöskään ns. 1000-vuotinen valtakunta, koska tekevät Jeesuksen täydellisen työn epätäydelliseksi ja korvattavaksi. Paljon on olemassa teologiaa tästä mietittäväksi hlökohtaiseksi.
Vaikea on ymmärtää, että joku uskoisi, että ihmiseksi tullut Jumala, vielä katkeran ristinkuoleman ja kärsimisen takia tarvitsisi muita tulemuksia kuin lopullisen kunniassaan ja alkaa viimeinen tuomio sekä uudelleen luominen.
Vaikka on epäselviä kohtia, niin tämä on harvinaisen selvä ja täydellinen kertavoitto silloin n. 2000 v sitten yms. Kannattaa tutustua teologiaan muutenkin kuin helluntailaisuuteen. Eivät hellaritkaan voi kristinuskon mukaan pelastua muuta kuin yksin Armosta, yksin Uskosta, yksin Jeesuksen Kristuksen tähden. Ne saa siis lahjaksi eikä (ansiosta vanhurskaaksi tultuaan vasta).
Kaikki synti on sovitettu ja turvaamme yksin Kristuksen ansioon ansiottomina palvelijoina. Muu on Kristuksen työn häpäisemistä ja saattaa viedä ulossuljetuksi, koska ei ole viitsinyt pukeutua "valkeaan vaatteeseen" = Jeesukseen K. (Rautalangasta vääntäminen on raskasta, kun kirkostamme ei enää löydy varmuudella oikeaa opetusta lapsesta lähtien ja uskonnollisuus sotkee asioita. Paavalin opetukset ovat selviä ja luotettavia Pyhässä Hengessä ja tietenkin koko Raamattu oikein luettuna ja ymmärrettynä ja taas vain Pyhässä Hengessä eli uskossa yksin Jeesuksen täydelliseen työhön ja ansioon. ("Jeesus sanoi hänelle: "Mitä laissa sanotaan? Mitä sinä itse sieltä luet?" Luuk.10:26)

Ilm.20:1-7

Poissa pax

« Vastaus #62 : 13.07.22 - klo:19:02 »
Siellä Ilmestyskirjassa 1000- vuotinenvaltakunta on mainittu kuusi kertaa.

Niin on. Ja toivon että tällä kertaa luit aiemmat vastaukseni ?

Teet näistä Raamatun kohdista omat tulkintasi tuhatvuotisesta valtakunnasta, minä otan ne kirjaimellisesti.

Näköjään otat.

Kysymys sinulle.

Onko tuo "uskomasi" tuhat vuotta todellaan täsmälleen tuhat vuotta, vai voiko se olla jopa enemmän, vieläkin pitempi ?

Tuhatvuotisessa valtakunnassa olen pitänyt aikamäärettä selvänä, se on niin selvä ja selkeä ilmoitus.
Mutta sitten kun puhutaan yleensä ajasta, Jumalan silmissä 1000 v on kuin yksi päivä jne..ajattelen että se voi tarkoittaa sitä ettei ihminen tiedä Jumalan aikoja.

Kiitos vastauksesta. Otat siis tuon Ilm.luvun 20 ilmoituksen KIRJAIMELLISESTI.

Uusi kysymys.

Alkutekstissä Ilm.20 luvussa jokainen lukusana "tuhat" on MONIKKO MUODOSSA.  EI yksikössä.

Samoin substantiivi "vuosi" on aina MONIKOSSA. EI yksikössä.

Kuinka MONESTA TUHANNESTA VUODESTA on tuossa Ilmestykirjan luvussa 20 kysymys ?

Onko siinä kysymyksessä esim. 2000 vuotta, 4000 vuotta, 28 000 vuotta , 138 000 vuotta, 6000 vuotta,11 000 vuotta ....???

Alkutekstin mukaan siinä EI SANOTA " TUHAT VUOTTA", vaan "TUHANSIA VUOSIA".

Saa vastata muutkin, jos teillä on "sisäpiirin tietoa".

Mulle se on 1000 vuotta.

Poissa pax

« Vastaus #63 : 13.07.22 - klo:20:01 »
Luterilainen tulkinta että tuhatvuotinen valtakunta on nyt menossa ja Kristus hallitsee taivaasta ja saatana on sidottu..näin ymmärsin, eikö ole ontuva tulkinta, minun mielestäni saatana riehuu ja tekee kaikkinaista pahaa ja käyttää ihmisiä siihen.

Poissa Malakia

« Vastaus #64 : 13.07.22 - klo:20:23 »
Luterilainen tulkinta että tuhatvuotinen valtakunta on nyt menossa ja Kristus hallitsee taivaasta ja saatana on sidottu..näin ymmärsin, eikö ole ontuva tulkinta, minun mielestäni saatana riehuu ja tekee kaikkinaista pahaa ja käyttää ihmisiä siihen.

Ei Jeesus luvannut mitään ruusuilla tanssimista, vaan päin vastoin kertoi ahdistuksista.

Ja, puhutaan tuossa sinun rakastamassa luvussa 20 pedon merkistäkin, niin kertohaan sekin ettei luvassa ollut mitään helppoja päiviä. Samoin Ilmestyskirjan luvuissa 2-3 kirjeissa 7 seurakunnille varoitetaa uskovia eri asioista.

Kyllä sinun tulkintasi että uskovilla ei olisi mitään murheita elämässään on ihan omaa kuvitteluasi.

Kuolemalla OLI valta, mutta eipä ole enää...

Room.5:14 kuitenkin kuolema hallitsi Aadamista Moosekseen asti niitäkin, jotka eivät olleet syntiä tehneet samankaltaisella rikkomuksella kuin Aadam, joka on sen esikuva, joka oli tuleva.

Room.5:17 Ja jos yhden ihmisen lankeemuksen tähden kuolema on hallinnut yhden kautta, niin paljoa enemmän ne, jotka saavat armon ja vanhurskauden lahjan runsauden, tulevat elämässä hallitsemaan yhden, Jeesuksen Kristuksen, kautta.

Room.6:9  tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse.

1.Kor.15:55  "Kuolema, missä on sinun voittosi? Kuolema, missä on sinun otasi?"

Hep.2:14  Koska siis lapsilla on veri ja liha, tuli hänkin niistä yhtäläisellä tavalla osalliseksi, että hän kuoleman kautta kukistaisi sen, jolla oli kuolema vallassaan, se on: perkeleen,

Ilm.2:11  Jolla on korva, se kuulkoon, mitä Henki seurakunnille sanoo. Sitä, joka voittaa, ei toinen kuolema vahingoita.'

Poissa pax

« Vastaus #65 : 13.07.22 - klo:20:33 »
Mitä sä puhut, nyt olen kommentoinut tuhatvuotista valtakuntaa ja sitä mitä Raamattu siitä sanoo ja mikä on luterilainen tulkinta, näen siinä ristiriidan.
Sinulla on pisteliäs tapa kirjoittaa minulle joten lopetan.

Poissa Malakia

« Vastaus #66 : 13.07.22 - klo:20:53 »
Mitä sä puhut, nyt olen kommentoinut tuhatvuotista valtakuntaa ja sitä mitä Raamattu siitä sanoo ja mikä on luterilainen tulkinta, näen siinä ristiriidan.
Sinulla on pisteliäs tapa kirjoittaa minulle joten lopetan.

Itsehän sinä KÄÄNSIT keskustelun "saatanan riehumiseen", ja annoit tuota kautta ymmärtää etteikö Jeesuksella olisi hallintavalta. Laitoin Raamatunkohtia joissa todistetaan Jeesuksen ottaneen kuolemalta, eli perkeleeltä hallintavallan pois.

Sinähän et ole "keskustellut" ollenkaan, vaan aina todennut muutamalla lauseella perusteluni tyhjäksi, kun olen käyttänyt perusteluinani Raamatun kohtia.

Viimeksi kun perustelin Ilm.20 luvun ALKUTEKSTILLÄ, niin sinä vain kylmästi totesit KOMMENTILLASI Raamatun alkutekstin olevan "roskaa" sinun omien tulkintojesi rinnalla.

Jätit, tapojesi mukaan, vastaamatta kysymyksiini. Koska et pysty Raamattua kumoamaan vaihdat puhenaihetta,tai sitten toteat ettei alkuteksti merkitse sinulle mitään, jos se on vastoin sinun omaa tulkintaasi.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #67 : 13.07.22 - klo:21:23 »
Dispensationalismi perustuu käännösvirheeseen.

33/38-käännös:

27 Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin; ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

Biblia:
27 Mutta hän monelle liiton vahvistaa yhdessä viikossa. Ja puolessa viikossa lakkauttaa uhrin ja ruokauhrin. Ja siipien tykönä seisoo hävityksen julmuus. Ja on päätetty, että se loppuan asti pitää hävitetty oleman

RK:
Hän tekee lujan liiton monien kanssa yhdeksi vuosiviikoksi, mutta viikon puolivälissä hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin, ja hävittäjä tulee iljetysten siivin. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän yli.

-

Kaarlo Syväntö kirjassaan Raamatun käännös virheitä.
(Kaarlo Syväntö on ollut Israelissa Raamatun levitystyössä kymmeniä vuosia)

Dan. 9:27: "Ja hän tekee liiton raskaaksi monille yhden vuosiviikon ajaksi, ja puoleksi vuosiviikoksi hän lakkauttaa teurasuhrin ja ruokauhrin: ja hävittäjä tulee kauhistuksen siivillä. Tämä loppuu vasta, kun säädetty tuomio vuodatetaan hävittäjän ylitse."

"Jo ensimmäinen lause tässä käännöksessä on väärin. Sen pitäisi olla: "Ja hän VAHVISTAA liiton monien kanssa yhden vuosiviikon ajaksi." Vanhassa suomalaisessa käännöksessä sanotaan ihan oikein: "Hän monelle liiton vahvistaa." Jakeen loppuosa on suunnilleen oikein."

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #68 : 13.07.22 - klo:21:27 »
Jeesus vahvisti kuolemallaan liiton ja lakkautti uhrit.

Ko. vuosiviikko päättyi Stefanuksen kivitykseen.

Jakeen loppuosa liittyy roomalaisten tulemiseen Jerusalemiin.

Seitsemäskymmenes vuosiviikko täyttyi siis jo parituhatta vuotta sitten.
Tulevaisuuteen siirretty viimeinen vuosiviikko on sepitetty tarina.

Poissa HelenaM

« Vastaus #69 : 13.07.22 - klo:21:30 »
Ajattelen myös, että tämä maailma on pahan vallassa. Se tarkoittaa minulle, että vihollinen ei ole sidottu. Ilmestyskirjan ilmoittaman vihollisen sitomisen ymmärrän normaalilla sisälukemisella sellaisena, ettei esim sotia käydä. Ja mitä muuta se voisikaan olla, en tiedä sanoa, mutta jakeissa viitataan kansojen villitsemiseen ja sotiin sen jälkeen, josta päättelen sotien taukoamista tuhanneksi vuodeksi.

Laitoin tähän ketjuun yhden jakeen Ilmestyskirjasta, jossa puhutaan kuolleiden virkoamisesta. Ja että nämä hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta. Seuraava jae sanoo, että muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin tuhat vuotta oli kulunut.

Nyt kun ajattelen tätä, kumpikin edellä mainittu viittaisi erilliseen tuhannen vuoden aikajaksoon.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #70 : 13.07.22 - klo:21:35 »
Toinen väärinymmärrys liittyy jakeeseen Sak.12:
10 Ja minä vuodatan Daavidin suvun päälle ja Jerusalemin asukasten päälle armon ja rukouksen hengen. He katsovat minuun, jonka he ovat lävistäneet. Ja he valittavat häntä, niinkuin valitetaan ainokaista, murehtivat häntä katkerasti, niinkuin murehditaan katkerasti esikoista.

Väittämä kuuluu, että kaikki juutalaiset eivät ole vielä koskaan tunnustaneet Jeesusta Messiaaksi.

Kuitenkin Joh.19 sanoo
37 Ja vielä sanoo toinen kirjoitus: "He luovat katseensa häneen, jonka he ovat lävistäneet

ja

Ap.t 2
36 Varmasti tietäköön siis koko Israelin huone, että Jumala on hänet Herraksi ja Kristukseksi tehnyt, tämän Jeesuksen, jonka te ristiinnaulitsitte."
37 Kun he tämän kuulivat, saivat he piston sydämeensä ja sanoivat Pietarille ja muille apostoleille: "Miehet, veljet, mitä meidän pitää tekemän?"
« Viimeksi muokattu: 13.07.22 - klo:21:47 kirjoittanut Natanael »

Poissa Stiina

« Vastaus #71 : 13.07.22 - klo:21:54 »
Minullekin kirjaimellinen 1000 v. on siis väärä tapa lukea. En osaa sanoa kuinka vakavaa on uskoa noin. Kohtahan se varmaan nähdään. En usko, että enää tämä maailman aika pysyy 1000 vuotta, sanoisin, että korkeintaan 10 - 100. Kaikki aikaisemmat arviot ovat menneet pieleen.
Laitan linkki-osioon pari luotettavaa opetusta Ilmestyskirjasta, jos jollain aikaa kuunnella. Itse tykkäsin kovasti. Tiistaisin tulee Radio Deistä klo 18.30. pohdintaa Ilmestyskirjasta /SRO/Radioraamattupiiri, E. Junkkaala, Lemmetyinen, Ylhäisi. Rauhaa kaikille! Ydinasia oikein, riittää!

Poissa Malakia

« Vastaus #72 : 13.07.22 - klo:22:37 »
Laitoin tähän ketjuun yhden jakeen Ilmestyskirjasta, jossa puhutaan kuolleiden virkoamisesta. Ja että nämä hallitsevat Kristuksen kanssa tuhat vuotta. Seuraava jae sanoo, että muut kuolleet eivät vironneet eloon, ennenkuin tuhat vuotta oli kulunut.

Nyt kun ajattelen tätä, kumpikin edellä mainittu viittaisi erilliseen tuhannen vuoden aikajaksoon.

Eihän siellä puhuta mistään "kahdesta erillisestä 1000 vuoden jaksosta", vaan kahdesta toisistaan erilaisesta "ylösnousemuksesta", pelastuvien ja tuomittavien.

Niin, jos luit aiemmat viestini aiheesta ja kysymykseni mm. Pax:lle, miten sinä selität ALKUTEKSTIN monikkomuodot sanoille "tuhat" ja "vuosi" ?

Pax jätti vastaamatta ja poistui keskustelemasta. Hänelle oli tärkeämpi hänen aiempi uskomuksensa 1000-vuotisesta valtakunnasta, kuin Raamatun sana, joka puhuu "tuhansista vuosista". Pelkästään tuo tuhoaa dispensationalistisen opin.

Totuuden pitäisi olla ensimmäinen ja ainoa prioriteetti asian selvittämisessä, eikä se että itsellä on saattanut olla aiemmin asiasta erilainen käsitys.

Oppi myös "useammista Jeesuksen paluista" liittyy tuohon väärään oppiin. Itse olen nyt mökillä ja minulla ei ole täällä muistiinpanojani mukana jotta voisin tähän ketjuun liittää. Totean vain, että kreikan kielen tietyt sanat todistavat nämä "useammat ylösotot" ja " useammat Jeesuksen paluut" mahdottomiksi.
« Viimeksi muokattu: 27.08.22 - klo:12:50 kirjoittanut Malakia »

Poissa HelenaM

« Vastaus #73 : 13.07.22 - klo:22:48 »

Eihän siellä puhuta mistään "kahdesta erillisestä 1000 vuoden jaksosta", vaan kahdesta toisistaan erilaisesta "ylösnousemuksesta", pelastuvien ja tuomittavien.

Niin, jos luit aiemmat viestini aiheesta ja kysymykseni mm. Pax:lle, miten sinä selität ALKUTEKSTIN monikkomuodot sanoille "tuhat" ja "vuosi" ?

[/quote
En kirjoittanut mitään kahdesta erillisestä tuhannen vuoden jaksosta.

Sitä kirjoitin, että jakeen mukaan mm. teloitetut virkoavat eloon ennen tuota tuhannen vuoden aikajaksoa. Ymmärrätkö jakeen samoin?

En selitä mitenkään kysymiäsi monikkomuotoja. Tyydyn lukemaan suomalaista käännöstä.

Poissa HelenaM

« Vastaus #74 : 13.07.22 - klo:22:49 »
Sorry, lainaus epäonnistui edellisessä.