Kirjoittaja Aihe: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?  (Luettu 9695 kertaa)

Poissa Natanael

• Matkalla
Vs: Ajatella, jos Herra EI olisi valinnut Israelia?
« Vastaus #75 : 13.07.22 - klo:23:06 »
"minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden"

Milloin nuo marttyyrit heräävät henkiin?

"Eikä yksikään, joka elää ja uskoo minuun, ikinä kuole", sanoi Jeesus.

Poissa Malakia

« Vastaus #76 : 13.07.22 - klo:23:06 »
Kirjoitit ; " Nyt kun ajattelen tätä, kumpikin edellä mainittu viittaisi erilliseen tuhannen vuoden aikajaksoon."

Minä luen tuo erillinen sana viittaavan useampaan kuin yhteen.

Ymmärrän tuon 20:4 jakeen ylösnousemuksen viittaavaan kaikkiin pelastuviin, jotka uskovat Jeesukseen, koko sinä ajanjaksona jona evankeliumia julistetaan.

Ja, tuo "ensimmäinen ylösnousemus" tapahtuu koko ajan, alkoi siellä Jerusalemissa....

En osaa kreikkaa enkä hepreaa, joudun aina katsomaan ne mm. Bible hubista ja vastaavien sivujen kautta, tai Novumin kirjasarjasta.

Laitan tähän englanninkielisen Young´s literal käännöksen jakeesta 20:4 ;

"And I saw thrones, and they sat upon them, and judgment was given to them, and the souls of those who have been beheaded because of the testimony of Jesus, and because of the word of God, and who did not bow before the beast, nor his image, and did not receive the mark upon their forehead and upon their hand, and they did live and reign with Christ the thousand years"

Suomenkielinen 33/38 sanoo näin ;

Ja minä näin valtaistuimia, ja he istuivat niille, ja heille annettiin tuomiovalta; ja minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden, ja niiden, jotka eivät olleet kumartaneet petoa eikä sen kuvaa eivätkä ottaneet sen merkkiä otsaansa eikä käteensä; ja he virkosivat eloon ja hallitsivat Kristuksen kanssa tuhannen vuotta.

Englanninkielisessä ei puhuta mitään "virkosivat eloon" vaan puhutaan "did live", "elivät". Miksi tuollainen eroavaisuus, en tiedä. Ehkä siinä on jokin kreikan kielioppi juttu...

Poissa Malakia

« Vastaus #77 : 13.07.22 - klo:23:11 »
"minä näin niiden sielut, jotka olivat teloitetut Jeesuksen todistuksen ja Jumalan sanan tähden"

Itse uskon että henkilö joka kuolee, ja uskoo Jeesukseen ylösnousee samantien "ylös" Taivaaseen. Ensimmäisistä ylösnousseista kerrottiin heti sen jälkeen kun Jeesus oli noussut Taivaaseen.

----> Matt.27:52-53 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös,  Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.

Poissa HelenaM

« Vastaus #78 : 13.07.22 - klo:23:14 »

Ajatteletko, että nämä ajallisesti kuolleet hallitsevat tällä hetkellä Kristuksen kanssa? Jos näin, se selventää minulle ajatteluasi.

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #79 : 13.07.22 - klo:23:16 »

Ajatteletko, että nämä ajallisesti kuolleet hallitsevat tällä hetkellä Kristuksen kanssa? Jos näin, se selventää minulle ajatteluasi.

Kyllä.

Poissa HelenaM

« Vastaus #80 : 13.07.22 - klo:23:18 »
Kirjoitin Malakia erillisestä tuhannen vuoden aikajaksosta, erotuksena sille, kun täällä on kirjoitettu, että tämä aikajakso olisi nyt meneillään.

Poissa Malakia

« Vastaus #81 : 13.07.22 - klo:23:22 »
Kirjoitin Malakia erillisestä tuhannen vuoden aikajaksosta, erotuksena sille, kun täällä on kirjoitettu, että tämä aikajakso olisi nyt meneillään.
Öööö...ok.

En ole ihan kartalla, mutta ei kai se haittaa ?
:)

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #82 : 13.07.22 - klo:23:29 »
Jos Ilmestyskirjan ajattelee olevan kronologista kerrontaa päätyy aivan erilaiseen näkemykseen kuin, jos sen ajattelee kuvaavan samaa ajanjaksoa seitsemästä eri näkökulmasta.

Poissa HelenaM

« Vastaus #83 : 14.07.22 - klo:12:16 »

Itse uskon että henkilö joka kuolee, ja uskoo Jeesukseen ylösnousee samantien "ylös" Taivaaseen. Ensimmäisistä ylösnousseista kerrottiin heti sen jälkeen kun Jeesus oli noussut Taivaaseen.

----> Matt.27:52-53 ja haudat aukenivat, ja monta nukkuneiden pyhien ruumista nousi ylös,  Ja he lähtivät haudoistaan ja tulivat hänen ylösnousemisensa jälkeen pyhään kaupunkiin ja ilmestyivät monelle.
Viittaako 1. Korinttolaiskirjeen 15. luvun jakeet mielestäsi tähän Matteuksen kohtaan? Tai yleensäkin ajatteletko, ettei ruumiin ylösnousemusta ole esim siinä merkityksessä, kuin apostolinen uskontunnustus sen sisältää? Tähän saakka olen ajatellut, että esim tämä Korinttolaiskirjeen kohta puhuu konkreettisesta ruumiin ylösnousemuksesta Jeesuksen tulemuksen hetkessä. Sekin tulee mieleen, mitä täällä ajatellaan Jeesuksen toisesta tulemuksesta, tapahtuuko sitä?(

Sillä niinkuin kaikki kuolevat Aadamissa, niin myös kaikki tehdään eläviksi Kristuksessa,
23 mutta jokainen vuorollaan: esikoisena Kristus, sitten Kristuksen omat hänen tulemuksessaan;

Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme,
52 yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme.

Poissa Stiina

« Vastaus #84 : 14.07.22 - klo:14:05 »
Tässä menee keskinkertainen ihan sekaisin!  Kyllä nyt eletään sitä 1000-vuotista valtakuntaa ja Saatana on sidottu. Jumala on Kaikkivaltias ja Sovitus on loppuun suoritettu.
Raamattu sanoo kirkkaasti, että emme elä näkemisessä kuitenkaan vielä, vaan Saatana saa riehua kuin "kiljuva jalopeura" ja pahenee tämän maailman ajan loppua kohden mentäessä. Se on jostain syystä Jumalan sallimaa ja ohjaamaa, vaikka hän on itse Hyvä ja Rakkaus.
"Autuas se, joka uskoo vaikka ei näe!" Joh.
Nyt ajassa kuollessamme henkemme ja sielumme menevät (kaikkien) tietoisina Jumalan luo kahteen eri paikkaan Jeesususkon mukaan. Uskoontulo on ensimmäinen ylösnousemus. Maailman lopussa Tuomion Päivänä toisille tulee iankaikkinen kuolema, toinen kuolema ja pelastuneille toinen ylösnousemus, jolloin saamme myös uuden ruumiin = ruumiin ylösnousemus. (Jeesuksella se on jo.)
Tämä liha ei nouse, vaan jää mätänemään ja häviää. Haudat aukenivat ja kuolleet ilmestyivät on myös kuvainnollista kerrontaa, jolloin nähtiin todennäköisesti sielu ja henki noitten Pyhien. Olisihan se vallan makaaberia, jos luut nousisivat maallisista haudoista näyttäytyäkseen uskoville, yök.
Meidän on mahdotonta täällä ajassa ymmärtää, kun aikaa ei enää ole. Kyllä Ilmestyskirja tulee lukea siten kuin STI + moni muu sen esittää, eli aina toistetaan samaa jaksoa eri näkökulmasta ja Jeesuksen Sovitustyö on keskiössä Voittajana kaikessa mitä tapahtuu.
Uudestaan sitten Tuomiopäivän jälkeen ei tietenkään P.kele pääse enää irti meitä taas kiusaamaan. Disp. on siis mahdoton ja väärä tulkinta, jolloin Jeesus Kristus ihmisenä ei olisikaan synnitön, täydellinen ja yht.aikaa Jumala ja Jumalan Sana. Eikä myöskään ole ilmoitettu mistään takaisin tulemisesta useammassa jaksossa. Kerran tulee takaisin kunniassaan ja tuomio mukanaan ja maanpäälle. Nyt Jumalalla on jo kaikki pahuuskin hallinnassaan ja tiedossa, mutta S:tana on potkaistu ulos taivaasta maanpäälle ja saa täällä olla ajassa, koska vaikka kirous on poistettu ei se vielä ajassa näy.
Elämme siis uskossa, toivossa ja Jumalan Rakkaudessa silti ja voimme olla levolliset. Uskomme siis, että Jeesus Nasaretilainen oli ja on Herra. Muutkin uskontunnustukset ovat tarpeen uskomme vahvistamiseksi ja tiellä pysymiseksi. Jeesuksen kanssa ei "hullukaan" eksy tieltä.  :D

Poissa Opo

« Vastaus #85 : 14.07.22 - klo:14:13 »
Luterilainen tulkinta että tuhatvuotinen valtakunta on nyt menossa ja Kristus hallitsee taivaasta ja saatana on sidottu..näin ymmärsin, eikö ole ontuva tulkinta, minun mielestäni saatana riehuu ja tekee kaikkinaista pahaa ja käyttää ihmisiä siihen.
Luterilaiset taitaa mieluiten nostaa hattua tuhatvuotisen valtakunnan kohdalla Martti-tohtorin lailla ja jatkaa eteenpäin.
Ihan oma mutu-mietintäni menee niin, että tämä ihmiskunnan mutaatioille altistunut väki saattaa maanpäällisen olemisen mallin siihen tilaan, että Jumalan on taas puututtava asiaan. Sitten kun Jeesus hallitsee sitä tilannetta, voivat pedot ja lampaat olla kavereita. Nythän ne eivät ole, niin emme siis mitenkään voi nyt elää tuhatvuotiskautta. On liian kaukaa haettu. Saatana ei ole todellakaan sidottu.

Poissa Stiina

« Vastaus #86 : 14.07.22 - klo:14:16 »
Tuo ei enää ole kristinuskoa!  >:(

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #87 : 14.07.22 - klo:19:53 »
Ai nyt ihmetellään, onko saatana tällä hetkellä sidottu vai vai.

En ajattele että on, koska näyttää mellastavan melko paljon.

Itse näen asian Heprealaiskirjeen mukaan.

Hepr. 2:8
Tässä puhutaan Kristuksesta.
Sinä teit hänet vähäksi aikaa enkeleitä halvemmaksi, kirkkaudella ja kunnialla sinä hänet seppelöitsit, ja sinä panit hänet hallitsemaan kättesi tekoja;
8. asetit kaikki hänen jalkojensa alle." Sillä, asettaessaan kaikki hänen valtansa alle, hän ei jättänyt mitään hänen allensa alistamatta. Mutta nyt emme vielä näe kaikkea hänen valtansa alle asetetuksi.

Eli saatana jyllää ikäänkuin sillä olisi valtaa, vaikka sen tuomio on jo säädetty.

Eli en voi pitää sitäkään oikeana, että nyt olisi tuhatvuotinen valtakunta.

Eli hylkään Stiinan mainitsevan luterilaisen tulkinnan.
« Viimeksi muokattu: 14.07.22 - klo:20:04 kirjoittanut sandia »

Poissa pax

« Vastaus #88 : 14.07.22 - klo:20:09 »
Jumalan kiitos sandia 👍😄

Poissa Stiina

« Vastaus #89 : 14.07.22 - klo:21:34 »
Tässä vielä maltillinen, rauhoittava tulkinta asiaan. Ei kiistanalaisista asioista kannata pulttia vetää. Kukaanhan ei tietämällä tiedä.

https://www.sley.fi/toiminta/raamattu-tutuksi/raamattuluennot/tuhatvuotinen-valtakunta/

Erkki Koskenniemi ja lyhyt.