Juu minullekin tuli mieleen paxin liittämä joululaulu, Mary did you know.
Eilinen päivä meni kuusen vierellä nukkuessa tv-tuolissa. Sunnuntain päivälliskutsut ja tiistain 11 tunnin työpäivä veti ihan piippuun. Nytkään eivät silmät tahdo pysyä auki. TV-tuoli kutsuu...
Tuli mieleen kun varmaan eka- tai tokaluokkalaisena olin mummin luona joululomalla ja katsoin telkkarista jotain usalaista sarjaa missä heillä oli joulukuusi. Laittoivat valot pois huoneesta ja kuusen sähkökynttilät näyttivät tosi näteiltä.
Hieman ihmetellen kysyin mummilta, että näyttääkö joulukuusi tuolta jos vain laitan valot pois huoneesta. Mummi ei varmaan ollut aivan tietoinen mihin viittasin ja vastasi myöntävästi. En tuntenyt sähkökynttilöitä silloin, joten oletin, että se valoisuus tulee yksinomaan kiiltävistä koristenauhoista. Joten päätin luoda saman vaikutelman mummin olohuonessa, missä joulukuusi oli. Sammutin valot ja totesin, että on säkkipimeää.

Olin todella vasta 7 tai 8 vuotias, mutta jollain tavalla tiedostin tyhmyyteni, että ei valoa voi olla ilman valolähdettä ja purskahdin nauramaan omaa tyhmyyttäni niin, että mummi tuli katsomaan, että mitä minulle tapahtui.
Kuva tv tuolista otettuna.