Kirjoittaja Aihe: Kristilliset elokuvat ja TV-sarjat (myös kristillisiä teemoja)  (Luettu 6908 kertaa)

Poissa Korpima

Äsken kirkossa pastori mainitsi elokuvan The Forge ja kutsui sitä kristilliseksi elokuvaksi.
Tässä tietoa, näyttäisi olevan Netflixissa

The Forge https://share.google/axds9VgV9H2xKgFeN

Olen myös kuullut joskus noista Kendrickin veljesten elokuvista, mutta en nähnyt yhtäkään.

Katsoin äsken eeppisen Raamattu-filmin Kymmenen käskyä (1956, The Ten Commandments,  Wikipedia Suomi.) Tarkalleen ottaen katsoin kahtena päivänä, koska pituus oli nelisen tuntia. Mahtavat lavasteet ja joukkokohtaukset, suuri budjetti näkyy. Myös erikoistehosteet olivat ajalleen hyviä, eivät aiheuttaneet nolostumista, vaan toimivat aika hyvin tänäkin päivänä. Blu-ray-levyn restauroitu kuvanlaatu oli hyvä ja tarkka 70 vuoden takaa.

Mooseksen tarinaan ja joihinkin kohtiin oli otettu vapauksia etenkin alkupuoliskolla Egyptin hovissa, kuten romanssikuvausta ja draamaa, mutta pääpiirteissään uskollinen Raamatulle. Kertoo Mooseksen alkuvaiheista Egyptissä, johdatuksesta pois Egyptistä ja konfliktista faaraon kanssa ja aavikkovaelluksen alusta. Ei hassumpi eeppinen ja näyttävä kuvaus, spektaakkelia. Vapaus on teemana ja sitä tuodaan esille hahmojen dialogissa, joskin modernilla otteella.
« Viimeksi muokattu: 22.09.25 - klo:21:15 kirjoittanut Korpima »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Kymmenen käskyä tulee täällä joka pääsiäinen telkkarista.

Janne

• Vieras
Äsken kirkossa pastori mainitsi elokuvan The Forge ja kutsui sitä kristilliseksi elokuvaksi.

Kiitos vinkistä. Katsoin vaimoni ja tyttäreni kanssa elokuvan. Oli suureksi siunaukseksi. Elokuvan myötä keskustelimme elokuvan teemoista mm anteeksiantamisesta ja opetuslapseudesta. Ei ole Netflixiä minulla, mutta vuokrasin Elisalta.

https://elisaviihde.fi/elokuvat/50714/the-forge

Poissa Korpima

Kymmenen käskyä tulee täällä joka pääsiäinen telkkarista.

Hyvä pääsiäiselokuva kyllä, siitä kerrotaan.  :) En tiedä, tulisiko katsottua vuosittain kumminkaan.

Vielä elokuvasta: Jumalan kuvaus on tietenkin vähän vaikeaa, esim. käskyt kivipaaseihin kirjoitti jonkinlainen pyörre, samoin egyptiläisten joukkoja esti samantyylinen "energia". Mutta ei nyt kamalaakaan, varmaankaan. Lisäksi loppu vähän töksähti, siihen olisi ehkä voinut kuluttaa enemmän aikaa.

Kiitos vinkistä. Katsoin vaimoni ja tyttäreni kanssa elokuvan. Oli suureksi siunaukseksi. Elokuvan myötä keskustelimme elokuvan teemoista mm anteeksiantamisesta ja opetuslapseudesta. Ei ole Netflixiä minulla, mutta vuokrasin Elisalta.

Hyvä, jos elokuvat voivat herättää ajatuksia! Itse olen vuorannut elämässäni vain yhden elokuvan rahalla suoratoistopalveluista, Oppenheimerin, jota en välttämättä suosittelisi.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
10 käskyä vuosittain katsellessamme huomio kiinnittyi Mooseksen parran kasvamisnopeuteen. :D

Poissa Korpima

Tosiaan Mooses myös harmaantui hetkessä. Charlton Heston näytti eri karvoituksella ihan erilaiselta. Mooses 1.0 ja Mooses 2.0.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä

https://elisaviihde.fi/elokuvat/50714/the-forge

Kiva kuulla. Minä en ole katsonut.
Olen hyvin tympääntynyt mihinkään usalaiseen elokuvatuotantoon ja tv sarjoihin.
Itse asiassa en ole katsonyt usalaisia elokuvia tai tv:tä varmaankaan joulukuusta 2020 lähtien.

Elän tätä amerikkalaisuutta joka päivä reaalimaailmassa, joten haluan tehdä jotain aivan muuta kun haluan tehdä jotain rentouttavaa.
Olen huomannut, että usalaiset tv sarjat ja elokuvatkin on tehty paljonlla rahalla, jotenkin huolimattomasti ja aina samaan tyyliin.
Mm. en muista yhtäkään tilannetta missä tv sarjan tai elokuvan päähenkilöt tai ketkään toisetkaan olisi itkeneet.
Eikä muitakaan tunteita tulee esille ollenkaan.

Korealaisissa vastaavissa suru on keskeisesti esillä, kun tilanne on sellainen.
Päähenkilö voi kokea heikkutta, surua, hämmennystä, masennusta ja silti olla "sankari".
Tässä pieni esimerkki kulttuurien erilaisuudesta.

Ja näytteleminen kaikkineen on siellä tehty erittäin hyvin, taiteellisesti ja näyttelijän kyvyt tulevat esille.

Janne

• Vieras
Tuossa The Forge elokuvassa itkettiin.  Välillä oltiin myös vihaisia (inhimillinen syy) - en paljasta kuitenkaan juonta.

Olen katsonut aiemmin myös War Room elokuvan samoilta tekijöiltä. Hyvä on sekin.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Taytyy varmaan katsoa se, niin naen, miten pielessa analyysini on
 ;D

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Aloin katsomaan The Forge elokuvaa eilen illalla, kun piti vielä olla crosstrainerilla 10 minuuttia.
Alussa esittäytyi ylempää keskiluokkaa oleva musta perhe. Poika pelasi liikaa videopelejä eikä ole hankkinut kunnon duunia koulun jälkeen.

Poissa Korpima

Elokuva on kyllä aika iso aikainvestointi, joskus liiankin pitkä (ei aina jaksa katsoa 3 tuntia pitkää).  10 minuuttia voisi olla lyhytelokuvan mitta. Nykyihmisen lyhyt keskittymiskyky.  :)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
 :D
Minulta loppui korealainen tv sarja, minkä olen jo katsonut 3 kertaa, joten vaihdoin tuohon elokuvaan kuntoilun ajaksi.
Kuntoilin tosin kaikkiaan 30 minuuttia! Se on uusi ennätykseni, olen tehnyt sen jo kaksi kertaa. 8)

Mutta siis aikomus on katsoa The Forge kokonaan.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Minusta se on enemmänkin live esitys uskoontulosta ja miten Herra koskettaa omiaan.
En oikein näe sitä elokuvana.
Työni kautta teema on hyvin tuttu. Siis poika jonka isä ei ole läsnä pojalle ja se johtaa kasvavaan suruun ja vihaan pojassa.

Kas siellä on yksi "token white" henkilökin.

Poissa Korpima

Tuli mieleeni etsiskellä kristillisiä tietokonepelejä ja niitä löytyi listattuna hieman (Gaming and God: Faith-Based Video Games & Creators). Ei tuossa ollut valtaisia määriä, muttei nollaakaan.

En ole pelannut yhtäkään tällaista, mutta esim. tuo tuleva Gate Zero vaikuttaa ainakin, että siihen on selvästi panostettu (https://gatezero.game/). Voisihan Raamatun maailmasta oppia jotain tietokonepelin kautta. Viime aikoina en ole juurikaan tietokonepelejä harrastanut, mutta välillä voi tulla kausia. Jotkin voivat olla rentouttavaa pelattavaa.

Lueskelin arvostelua vanhemmasta pelistä Guardians of David, jossa seikkaillaan kuningas Daavidin armeijassa. Saisi ostettua alle 8 eurolla.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Kaikkea sitä. Kristillisiä videopelejä.  ::) Enpä ole ennen kuullut!