Luin 1. Samuel 25. luvun.
Siinä on Nabalista ja Abigailista.
Miehen nimi oli Naabal, ja hänen vaimonsa nimi oli Abigail. Vaimo oli hyvin ymmärtäväinen ja vartaloltaan kaunis, mutta mies oli tyly ja menoissaan raaka; hän oli kaalebilainen.
Luen tällä kertaa sitä uudemmasta käännöksestä, mutta tuo lainaus on puolestaan vanhemmasta, siksi Nabal on kirjoitettu eri tavalla.
David oli kohteliaasti pyytänyt Nabalilta ruokaa, mutta Nabal vastasi :0. Mutta Naabal vastasi Daavidin palvelijoille ja sanoi: "Kuka Daavid on, kuka on Iisain poika? Tätä nykyä on paljon orjia, jotka karkaavat isäntäinsä luota.
11. Ottaisinko minä ruokani ja juomani ja teuraani, jotka olen teurastanut keritsiäisiini, ja antaisin ne miehille, jotka ovat kotoisin ties mistä?"
Sitten kerrotaan, että Abigailille kerrottiin mitä oli tapahtunut ja koska Daavid oli päättänyt kostaa Nabalille, Abigail puuttui asiaa ja antoi ruokaa Daavidille ja pyysi että Daavid ei lähtisi kostoretkelle. Daavidkin sitten totesi, että se ei ole viisasta.
Abigailin kommentti omasta puolisostaan: "Hän itse on kelvoton mies, niin ettei hänelle auta puhua."
Abigail myös ikäänkuin profetoi Daavidille, eli Pyhä Henki vaikutti hänessä.
Abigail oli realistinen puolisonsa persoonallisuudesta ja teki kaiken tuon kertomatta miehelle mitään vasta kuin jälkikäteen.
36. Kun Abigail sitten tuli Naabalin luo, oli tällä talossansa pidot, niinkuin kuninkaan pidot; ja Naabalin sydän oli iloinen, ja hän oli kovin juovuksissa. Niin hän ei kertonut Naabalille mitään, ennenkuin aamu valkeni.
37. Mutta seuraavana aamuna, kun Naabalista humala oli haihtunut, kertoi hänen vaimonsa hänelle, mitä oli tapahtunut. Silloin hänen sydämensä kuoleutui hänen povessaan, ja hän ikäänkuin kivettyi.
38. Ja noin kymmenen päivän kuluttua Herra löi Naabalia, niin että hän kuoli.
Eli Jumala lopetti sitten Nabalin elämän.
Abigailista tuli Daavidin vaimo. Daavidilla oli sitten kaksi vaimoa.
Se mikä minua puhutteli tuossa, on että Jumala toimi jo Raamatun aikoina syntisten ihmisten keskuudessa. Tosin eihän hänellä ole muuta mahdollisuutta, koska kaikki olemme syntisiä.
Mutta siis Jumala johdattaa häneen uskovia ihmisiä syntisen maailman keskellä ja niissä puitteissa mitkä kulloinkin vallitsee.
Eli ilmeisesti näin on nykyäänkin. Jumala on täysin realistinen sen suhteen mitä me olemme ja SILTI suostuu olemaan kanssamme!