Kirjoittaja Aihe: Hesekielin kirja  (Luettu 96 kertaa)

Poissa Soltero

Hesekielin kirja
« : 17.03.26 - klo:18:51 »
Tässä on minun ja toivottavasti muidenkin kokemuksia profeetta Hesekielin kirjasta.
Laitan tähän alkuun muutamia mieleeni jääneitä asioita, kun nyt olen lopettelemassa Hesekielin kirjan tutkimista.

Hesekiel toimi 500-luvun lopulla eKr. Juudan pakkosiirtolaisten keskuudessa Babyloniassa.  Hänet vietiin pakolla Babyloniaan v. 597 eKr.

Raamattu kansalle Kommentaariraamatun näkemyksen mukaan kirjan avainjakeet ovat nämä:  (tosin vv. 33-38 käännöksen mukaan)

”Minä otan teidät pois pakanakansoista ja kokoan teidät kaikista maista ja tuon teidät omaan maahanne.
Ja minä vihmon teidän päällenne puhdasta vettä, niin että te puhdistutte; kaikista saastaisuuksistanne ja kaikista kivijumalistanne minä teidät puhdistan.
Ja minä annan teille uuden sydämen, ja uuden hengen minä annan teidän sisimpäänne. Minä poistan teidän ruumiistanne kivisydämen ja annan teille lihasydämen.
Henkeni minä annan teidän sisimpäänne ja vaikutan sen, että te vaellatte minun käskyjeni mukaan, noudatatte minun oikeuksiani ja pidätte ne.”  (36:24-27)

Minua on aina kiehtonut israelilaisten (siis oikeastaan vain Juudan heimon) pakkosiirtolaisuus. 
Raamatussa on jänniä aikalaiskuvauksia esim. tilanteesta Jerusalemissa niinä aikoina, kun Nebukadnessar kolme eri kertaa hyökkäsi sinne ja lopulta poltti kaupungin ja tuhosi temppelin v. 586 eKr. 
Samoin on Hesekielin kuvauksia Jerusalemista sinä aikana, kun Israel oli melkein tyhjennetty väestöstä. 
Hesekiel sai katsella Jerusalemia hengessä, siis aivan kuin Jumala olisi näyttänyt hänelle dokumenttifilmiä kaukana lännessä olevasta, kaivatusta kotimaasta.  (luvut 8-10)
Israeliin paluusta ja uudelleen rakentamisen ajoista on kuvauksia Esran ja Nehemian kirjoissa.  Katselen niitä myöhemmin uudelleen.

Hesekiel esittää 24 ensimmäisessä luvussa ankaria tuomion sanomia kansan syntielämän takia sekä ennen pakkosiirtolaisuutta että sen aikana.
Aika ehdoton tuomion julistus:

2 "Sinä, ihmislapsi, näin sanoo Herra, Herra Israelin maalle: Loppu! Maan neljälle äärelle tulee loppu.
3 Nyt tulee sinulle loppu, ja minä lähetän vihani sinua vastaan, tuomitsen sinut vaelluksesi mukaan ja annan kaikkien kauhistustesi kohdata sinua.
4 En sääli sinua enkä armahda, vaan annan vaelluksesi kohdata sinua, ja kauhistuksesi tulevat sinun keskellesi, ja te tulette tietämään, että minä olen Herra.
5 Näin sanoo Herra, Herra: Onnettomuus! Yksi ja ainoa onnettomuus! Katso, se tulee!
6 Loppu tulee, tulee loppu! Se heräjää sinua vastaan! Katso, se tulee!
7 Vuoro tulee sinulle, maan asuja. Aika tulee, päivä on lähellä: hämminki, ei ilohuuto vuorilta.
8 Nyt minä kohta vuodatan kiivauteni sinun ylitsesi, panen vihani täytäntöön sinussa, tuomitsen sinut vaelluksesi mukaan ja annan kaikkien kauhistustesi kohdata sinua.
9 En sääli enkä armahda; minä annan vaelluksesi kohdata sinua, ja kauhistuksesi tulevat sinun keskellesi, ja te tulette tietämään, että minä, Herra, olen se, joka lyön.  (luvusta 7)

Nämä Jumalan oikeudenmukaiset tuomiot ja ehdottomat rangaistukset synnistä ovat vakavasti otettavia esim. nykyisen jumalattoman maailman menon suhteen.  Siksi niitä on varmaan kirjoitettu Raamattuun.

Luvuissa 25-32 on tuomioprofetioita muille kansoille, ja loppuluvut ovat toivon sanomia Jumalan kansan ennalleen asettamisesta.

Jatkan näistä asioista myöhemmin.

”Jumalan virta on vettä täynnä.”  (Ps. 65:10)

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
Vs: Hesekielin kirja
« Vastaus #1 : 17.03.26 - klo:21:35 »
Hei, kiva kun laitoin tämän. Ajattelen, että niin kauan kuin Puimatanner on pystyssä olkoon se paikka, missä satunnaiset ohikulkijat voivat tavalla tai toisella tulla kosketukseen uskonelämän ja Raamatun lukemisen kanssa.

Siksi olen itsekin tehnyt noita aloituksia ja pakertanut sitten niitä lukuja täälläkin ikäänkuin ääneen.

Hesekielin kirja on hyvin monivivahteinen VTn kirja ja minä en ainakaan ymmärrä kaikkea. Mutta kuten Soltero sanoi, siinä on tuomion sanoja Israelilla ja sitten kuitenkin lopulta lupaus pelastuksesta ja siunauksesta. Tosin se näyttää aina olevain yhteydessä kansan hengelliseen heräämiseen.
Ja lopulta tuomion sanoja niille kansoilla joita Jumala on tavallaan ensi käyttänyt kurittaakseen Israelia.
Tämä teema toistuu myös Jesajan ja Jeremian kirjoissa. Ja aika paljon myös lyhyimmiss' profeettakirjoissa VTssä-

Poissa Soltero

« Vastaus #2 : 18.03.26 - klo:19:56 »
Hesekielin kirjassa on samaa ajallista lomittaisuutta kuin muillakin profeetoilla:

-Hän näkee asioita ajankohtaisesti tapahtuvina, kuten hänen moittiessaan israelilaisia heidän synneistään.
-Mutta hän profetoi myös lähitulevaisuudessa tapahtuvista asioista, kuten Jerusalemin kukistumisesta ja temppelin tuhosta (luvut 5 ja 6).
Tämä tuhoutuminen tapahtui monta vuotta sen jälkeen, kun suurin osa kansasta oli jo siirretty pakkosiirtolaisuuteen Babyloniaan.
-Lisäksi monet Hesekielin profetiat koskevat lopun aikoja, samoin kuin Ilmestyskirjassa.

Hän ei kerro, mitkä asiat tapahtuvat heti tai hyvin pian, ja mitkä taas mahdollisesti tuhansien vuosien kuluttua.
Jerusalemin piiritys ja tuho kuvataan luvuissa 7 ja 9, siis lähihistoriassa.
Luvussa 36 annetaan lohdullisia lupauksia kansan tulevaisuudesta.
Ne tarkoittavat toisaalta aikaa, jolloin 70 vuoden pakkosiirtolaisuus päättyy ja kansa palaa Israeliin.
Mutta samaan aikaan ne kuitenkin viittaavat siihen aikaan, jolloin Kristus on perustanut uuden valtakuntansa.

Hesekielin kirjan lopussa on annettu yksityiskohtaiset Jumalan ohjeet siitä,
miten uusi temppeli tulee rakentaa tuhotun tilalle Jerusalemiin.
Sellaista temppeliä ei kuitenkaan koskaan rakennettu, vaan uusi temppeli (rakennettiin vv. 520-515) oli huomattavasti vaatimattomampi.
Ilmeisesti Hesekielin kuvaama temppeli ja muut kuvaukset kirjan loppuluvuissa kertovatkin siitä tulevasta ajasta,
jolloin maan päällä vallitsee Kristuksen 1000-vuotinen valtakunta.

Minua on auttanut huomattavasti profeettakirjoja lukiessani juuri se, että otan monissa ennustuksissa huomioon sen,
että kuvaukset tarkoittavat samaan aikaan lähitulevaisuutta ja lopun aikoja. 
Jumalahan on ajaton, joten myöskään Hänen Hengessään puhuvat profeetat eivät aina ole sidottuja samalla
tavalla aikaan kuin mitä ihminen yleensä on.
Profetian kuulijan tehtävä on pyytää Jumalalta viisautta ymmärtää sanoma oikein.
Tosin oikein vaikeissa tapauksissa saatan antaa periksi ja ajatella vain, että tätä en ymmärrä.
Silloin vältyn tekemästä mielikuvitustulkintoja ja suuriakin väärinkäsityksiä.

Joka tapauksessa Israelin kansalla on Hesekielin mukaan hyvä tulevaisuus, toteutuu se sitten milloin tahansa:

”Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.
Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.
Hyvillä ruokamailla minä niitä kaitsen, ja Israelin korkeilla vuorilla on niillä oleva laitumensa. Siellä ne saavat levätä hyvällä laitumella, ja lihava ruokamaa niillä on oleva Israelin vuorilla.
Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on.”  (Hes. 34: 12-16)

Me kristitytkin olemme onneksi Herran lampaita!

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #3 : 19.03.26 - klo:16:08 »
Kiva lukea tuo kokonaisuus. Minulla on samanlainen mielikuva, että monessä VTn profetioissa viitataan lähitulevaisuuteen, mutta sitten myös Jumalan valtakuntaan.
Muistan kun oli raamattupiirissä täällä eräässä seurakunnassa (mikä osoittautui kalvinistiseksi; tosin sillä tässä kohdin ole suurta väliä ymmärtääkseni), siellä ihmeteltiin sen uuden temppelin mittoja ja todettiin jotain niistä. Lieneekö juuri tuo uuden temppelin rakentaminen. Ehkä se ei olekaan Jumalan sanan mukainen. Öö, siis mikä itse asiassa oli se uusi temppeli?
Oliko Salomin temppeli se alkuperäinen ja sitten palattuaan takaisin Israeliin, rakennettiin uusi??

Olen tuostakin hieman tietämätön.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #4 : 19.03.26 - klo:17:05 »
Lainaus Solterolta:
Lainaus
Joka tapauksessa Israelin kansalla on Hesekielin mukaan hyvä tulevaisuus, toteutuu se sitten milloin tahansa:

”Niinkuin paimen pitää huolen laumastaan, kun hän on lampaittensa keskellä ja ne ovat hajallaan, niin minä pidän huolen lampaistani, ja minä pelastan ne joka paikasta, minne ne ovat hajaantuneet pilvisenä ja pimeänä päivänä.
Minä vien ne pois kansojen seasta ja kokoan ne muista maista, tuon ne omaan maahansa ja kaitsen niitä Israelin vuorilla, puronotkoissa ja kaikissa maan asuttavissa paikoissa.
Hyvillä ruokamailla minä niitä kaitsen, ja Israelin korkeilla vuorilla on niillä oleva laitumensa. Siellä ne saavat levätä hyvällä laitumella, ja lihava ruokamaa niillä on oleva Israelin vuorilla.
Minä itse kaitsen lampaani ja vien itse ne lepäämään, sanoo Herra, Herra.
Kadonneet minä tahdon etsiä, eksyneet tuoda takaisin, haavoittuneet sitoa, heikkoja vahvistaa; mutta lihavat ja väkevät minä hävitän. Minä kaitsen niitä niin, kuin oikein on.”  (Hes. 34: 12-16)

Me kristitytkin olemme onneksi Herran lampaita!

Tuosta lieneen melko paljon polemiikkia viittaako Hesekiel ja muutkin profeetat luonnolliseen Israeliin, vai uskoviin.

Poissa Soltero

« Vastaus #5 : 19.03.26 - klo:18:09 »
Juutalaiset rakensivat Ilmestysmajan Siinain juuren vuoren lähellä.  Se toimi temppelinä ja siellä oli liitonarkku Kaikkein pyhimmässä.  Tosin Raamatussa on viitteitä (en juuri nyt muista, missä), että jo ennen Ilmestysmajaa oli vaatimattomampi rakennus samaan tarkoitukseen.
Varsinaisen temppelin (Ensimmäinen temppeli) rakensi kuningas Salomo 1000-luvulla eKr.  Se oli kaunein ja ylväin temppeleistä.

Temppelin tuhosivat babylonialaiset v. 586 eKr., jolloin suurin osa israelilaisista oli ollut jo vuosia pakkosiirtolaisuudessa Babyloniassa, ja Juudassa ja Israelissa oli enää hyvin vähän asukkaita.  Samalla Jerusalem poltettiin.
Kun kansa palasi 70-vuotisesta pakkosiirtolaisuudesta useassa erästä, alettiin rakentaa uutta temppeliä (Toinen temppeli) tuhotun tilalle.
Siitä tuli paljon vaatimattomampi kuin Salomon temppeli.  Se valmistui lopullisesti v. 514 eKr Serubbaabelin johdolla.
Tämän temppelin tuhosivat roomalaiset v. 70 jKr.  Siitä jäi jäljelle läntinen eli Itkumuuri.
Juutalaiset ovat aikoneet monta kerta  rakentaa jälleen kerran temppelin, mutta se ei ole toteutunut.

Puhutaan myös Jerusalemin kolmannesta eli Hesekielin temppelistä.
Sen rakentamiseen Jumala antaa tarkat ohjeet Hesekielin kirjassa, mutta sitä ei koskaan rakennettu, vaan Toinen temppeli oli paljon yksinkertaisempi.
Sen toteutumatta jättäminen johtui ehkä kansan syntielämästä.
On mahdollista, että Hesekielin temppeli rakennetaan joskus, ehkä Kristuksen hallitessa maan päällä.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #6 : 19.03.26 - klo:18:57 »
Minua on aina puhutellut, kuinka tarkat ohjeet Jumala antoi ilmestysmajalle. Heprealaiskirjeen mukaan se oli taivaallisen kuva.
5 Heidän palveluksensa on kuitenkin vain taivaallisen palveluksen kuva ja varjo. Sanottiinhan Moosekselle, kun hänen oli määrä valmistaa teltta: "Pidä huoli siitä, että teet kaiken sen esikuvan mukaan, jonka sait nähdä vuorella."

Eli sitä ei ideoinut kukaan ihminen. Mikäli muistan oikein, Salomo ei saanut vastaavanlaisia ohjeita. Juu, VTssa on kirjoja, mikä puhuu uuden temppelin rakentamisesta Babylonia pakkosiirtolaisuuden jälkeen. Nehemia taisi olla yksi niistä.
Sillekään ei ilmeisesti saatu yksityiskohtaisia ohjeita Jumalalta.

Eli sitten on juuri tuo Hesekielin kirjan kuvattu temppeli mitä ei olla rakennettu.
Mielenkiintoista.

Poissa Soltero

« Vastaus #7 : 19.03.26 - klo:19:44 »
Joidenkin mielestä Jumala olisi tarkoittanut Hesekielin kuvaaman temppelin oikeasti rakennettavaksi.
Mutta koska kansa palasi jatkuvasti syntielämäänsä, Jumala antaisi viimeisen temppelin toteutua vasta Kristuksen lopun aikojen valtakunnassa.

Aika omituista on se, että Hesekielinkin temppeliin kuuluu uhraaminen.
Eläinuhrejahan ei kuitenkaan tarvita Jeesuksen sovituskuoleman jälkeen.  Miksi sitten uhrit palautettaisiin Hesekielin kuvaamassa lopun aikojen temppelissä?

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #8 : 19.03.26 - klo:21:09 »
Juu, tuo on niinkuin epäloogista.
Jumala ei kuitenkaan ole epälooginen, joten en ymmärrä.

Poissa Soltero

« Vastaus #9 : tänään kello 19:49 »
Mielenkiintoinen asia Hesekielin kirjassa on profetia Googista. (Hes. 38-39)
Tästä aiheestahan on kirjoitettu ainakin tsiljoona kirjaa ja artikkelia.  En ole koskaan oikein jaksanut lukea niitä.
Minulle riittävät niistä kertovat Raamatun luvut.
Joidenkin mielestä Goog on ihminen, joidenkin mielestä valtio tai vertauskuva.
Mielestäni Raamatusta saa käsityksen, että Goog on korkea sotilashenkilö, Roosin, Mesekin ja Tuubalin ruhtinas.
Nuo alueet kuuluvat nykyään Keski-Turkkiin. 

Goog saa aikanaan Jumalalta käskyn hyökätä Israeliin, jonka kansa on palannut kaikista Maailman kolkista ja vaurastunut.
Israel elää rauhassa, eikä heidän asunnoissaan ole edes salpoja.
Googin mukana Pyhään Maahan hyökkäävät liittolaiset Libyasta, Etiopiasta ja Iranista. (Puut, Kuus, Persia).
Myös Arabiassa asuvat (mahd. Sauli-Arabia) Saban ja Dedanin kauppiaskansat kiinnostuvat Googin toimista.
Aluksi ne kilpailevat Googin kanssa maailmankaupan herruudesta, mutta liittoutuvat myöhemmin sen kanssa.
Mukana on myös Espanja. (Tarsis).

Hesekielin mukaan Jumala sanoo Googin hyökkäyksestä:
”Mutta sinä päivänä, jona Goog saapuu Israelin maahan, nousee minun vihani hehku.” (38:18)
Jumala antaa Googin hyökätä vain osoittaakseen sodan kautta suuruutensa ja pyhyytensä ja todistaakseen herruutensa kaikille kansoille. (38:23)
Syntyy valtavia maanjäristyksiä, ruttoa, verenvuodatusta, rankkasadetta, raekiviä ja tulikiviä (meteoriitteja).
Googin joukot alkavat taistella toinen toistensa kanssa, ja heitä kaatuu valtavat määrät Israelin vuorille.
Googille määrätään hautapaikka Kuolleen meren itäpuolelle Kulkijoidenlaaksoon. 
Sinne israelilaiset hautaavat heitä 7 kuukauden ajan.  He polttavat myös 7 vuoden ajan Googilta jääneitä aseita.
Asetetaan myös miehiä kulkemaan kaikkialla Israelissa ja etsimään kaikki kaatuneet sotilaat, joiden luut kuljetetaan Kulkijainlaaksoon.

Jumala sanoo Googin sodan jälkeen:  ”Näin sanoo Herra, Herra:  Nyt minä käännän Jaakobin kohtalon ja armahdan koko Israelin heimoa.  Minä kiivailen pyhän nimeni puolesta.”  (39:25)

Aika yleisesti kai ymmärretään, että Googin sota tapahtuu joskus tulevaisuudessa, lähellä lopun aikoja.
Sen jälkeen koko Israelin kansa elää pysyvästi läheisessä suhteessa Jumalaansa.
”Minä en myöskään enää kätke heiltä kasvojani, sillä minä vuodatan Henkeni Israelin heimon päälle, sanoo Herra, Herra.
(39:29)

Poissa Natanael

• Matkalla
« Vastaus #10 : tänään kello 21:26 »
Nämä Bible Projectin lyhyet videot Raamatun kirjojen sisällöistä ovat mielestäni hyviä.

https://youtu.be/mihrmqNF-2I?si=D1gB8qh0MkzFq3h6