Kirjoittaja Aihe: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.  (Luettu 40177 kertaa)

Poissa Korpima

Vs: Uutiset, plokien kommentointia, lehtijutut ym.
« Vastaus #105 : 16.11.24 - klo:18:26 »
Kirjoittaja vertaa "sateenkaari" tunnusta lottien ja sotaveteraanien tunnuksiin. ::)

Tuossa lopussa tosiaan jäi kirjoittajalla jotenkin jännästi huomiotta se, että jos sateenkaari tuodaan kirkkoon, niin sitä harvemmin tuodaan sen takia että se muistuttaisi tulvan jälkeisestä Jumalan lupauksesta. Vaan nykyajan seksuaalisen ideologian mielessä. Kaksi sateenkaaren merkitystä ovat siis ihan erilaiset.

No kun se paratiisin käärme on vieläkin täällä. Ihan oikeesti.
Siis Raamatun mukaan perkele. Se käyttää samoja tehokkaiksi toteamiaan metodejaan tänäänkin.

Jollain menetelmällä asiat muuttuvat. Mietin hieman, miten kummassa koko yhteiskunta kirkkoa myöden saadaan mullin mallin ja muutettua pienen vähemmistön toimesta (Seta ym.).

Voisi luulla, että kristittyjäkin on vielä niin paljon, että suurta muutosta voitaisiin saada aikaan kristittyjenkin toimesta. Jotenkin yhteiskunnallinen muutos siis tapahtuu.

Poissa Kahvipapu

• Kristuksen tähden houkka
« Vastaus #106 : 20.11.24 - klo:12:17 »
Tuli vastaan tämmöinen kirjoitus kristittyjen kohtaamasta vihasta. Se on tehty Englannissa, mutta siinä on paljon tutun kuuloista. https://www.seurakuntalainen.fi/uutiset/britanniassa-tehty-kysely-kristityt-kokevat-syrjintaa-ja-vihamielisyytta-uskonsa-vuoksi-konservatiiveilla-tilanne-pahin/
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa Korpima

« Vastaus #107 : 20.11.24 - klo:13:46 »
Hyvä juttu ja hyviä kommentteja.

Tuossa lopussa oli vähän samaa ihmettelyä, mitä itsekin ajattelin edellä: yhteiskunta on muuttunut vauhdilla, mutta vaikka kirkko on vielä prosentiaalisesti suuresti olemassa ja uskovia on paljon, niin uskon puolustamista ei ole. Tosin en nyt itsekään aina tiedä, mitä mieltä moderneista kysymyksistä pitäisi olla. Etenkään jos pitäisi kasvotusten keskustellen muistella asioita.

Janne

• Vieras
« Vastaus #108 : 20.11.24 - klo:23:56 »
Meidän tulisi ymmärtää, että emme ole maailmasta. On tavallaan hyvä, että kristittyjä oudoksutaan ja syrjitään. Jos maailma rakastaisi meitä ja olisi samaa mieltä, niin olisin huolissani. Tällöin olisimme sopeutuneet maailmaan liiaksi.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #109 : 21.11.24 - klo:16:22 »
Minakin joudun muistuttamaan itseani tuosta mita Janne sanoi.
Tai paremminkin Pyha Henki muistuttaa minua, kun fokus on mennyt jonnekin muualle.

Poissa Korpima

« Vastaus #110 : 24.11.24 - klo:21:45 »
Luin arkkipiispa Luoman haastattelun (https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-on-iso-kysymys-etta-mita-mina-haluan-ja-mita-jumala-haluaa-miten-arkkipiispa-tapio-luoma-rukoilee-ja-miksi-han-haluaisi-kirkkohaat-myos-samaa-sukupuolta-oleville-pareille-), jossa seuraava kohta herätti mietintää:

Lainaus
Myös Raamatun oman todistuksen mukaan viimeisellä tuomiolla ei kysytä sitä, kuinka paljon Raamattua on lukenut tai kuinka hyvin sen osaa, vaan sitä, olemmeko nähneet Kristuksen kärsivässä lähimmäisessä.

Mutta eikö esim. Paavali jossain anna "lisäehtojakin"? Raamatussahan on tarkempiakin juttuja ja ohjeita kuin vain ja ainoastaan kärsivän lähimmäisen huomioonottaminen, vaikka varmasti tärkeää.

Myöhemmin tulee esille, ettei hän suhtaudu avioliittokysymykseen Raamattu-kysymyksenä. Häneen verrattuna olen varmaankin Raamattu-fundamentalisti.

Lainaus
Avioliitto ei ole koskaan ollut minulle mikään raamattukysymys, vaan pohdiskeluni on noussut lähinnä kirkon perinteestä ja avioliiton määritelmästä.

Haastattelut sinänsä voivat varmasti olla hankalia, eivätkä vastaukset välttämättä vastaa ihmisen koko ajattelua. Mutta tartuin nyt tähän kiinni.
« Viimeksi muokattu: 24.11.24 - klo:21:51 kirjoittanut Korpima »

Janne

• Vieras
« Vastaus #111 : 24.11.24 - klo:23:45 »
---
« Viimeksi muokattu: 24.11.24 - klo:23:52 kirjoittanut Janne »

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #112 : 25.11.24 - klo:01:11 »
Onko arkkipiispa Luoma naimisissa?

Poissa Kahvipapu

« Vastaus #113 : 25.11.24 - klo:06:51 »
Olen tuota viimeistä tuomiota jonkin verran miettinyt, ja vastahan se oli tuomiosunnuntaikin. On Teurastetun Karitsan Elämän kirja, jossa olevat pelastuvat. Tämä käy yksiin uskonvanhurskaus -opin kanssa, jossa kristitty kätketään Kristuksen vanhurskauteen. Lisäksi puhutaan tuomiosta tekojen mukaan, mikä jotenkin on tärkeää harmonisoida perusevankeliumin kanssa, ettemme päädy opettamaan teoilla pelastumista. Luther puhui uskon teoista eli teoista, jotka ilmaisevat uskoa mutta eivät pelasta. Teot kuitenkin ovat aidon uskon tuntomerkki, sillä se ei voi olla tuottamatta ainakin jotain hedelmää.

Toisena vaihtoehtona (tai täydennyksenä) on ns. kritiikkituomio pelastuneille, jossa osa saa suuremman kunnian kuin toiset tekojen perusteella. Tällöinkään teot eivät olisi kristitylle pelastuskysymys. Jeesuskin puhuu palkasta taivaassa, joka vaikuttaa olevan eri asia kuin pelastus. Toisaalta lampaiden ja vuohien jakamisessa kyse näyttäisi olevan juuri pelastuksesta.

Olen muodostanut jonkinlaisen huteran synteesin näiden kahden ajatuksen pohjalta - pelastus yksin armosta, mutta sitten jokin taivaallinen arvio siihen päälle, joka vaikuttaa taivaselämään.

Soppaa voi edelleen sotkea UT:n kirjeiden listauksilla "tällaiset eivät peri taivasten valtakuntaa", jolloin pelastuksen voisi kyllä menettää tekojen perusteella. Tätä on yhdistetty uskonvanhurskauteen sanomalla, että synti kuolettaa uskoa ja synnissä eläminen sitä kautta kadottaa.

Toteanpahan vain, että vaikea on kysymys.

Onko muilla yhtään selkeämpiä ajatuksia?
Jumalan hulluus on ihmisiä viisaampi ja Jumalan heikkous ihmisiä voimakkaampi (1. Kor. 1: 25).

Poissa Korpima

« Vastaus #114 : 25.11.24 - klo:11:54 »
Onhan tämä tosiaan melko hankala aihe selkeästi tajuttavaksi. Oma ajatukseni oli tosiaan, että kristinuskoon kuuluu paljon muutakin kuin vain yksin ja pelkästään Kristuksen näkeminen kärsivässä lähimmäisessä.

On ainakin Wikipedian perusteella (https://fi.wikipedia.org/wiki/Tapio_Luoma).

Poissa Malakia

« Vastaus #115 : 25.11.24 - klo:15:07 »
Toisena vaihtoehtona (tai täydennyksenä) on ns. kritiikkituomio pelastuneille, jossa osa saa suuremman kunnian kuin toiset tekojen perusteella. Tällöinkään teot eivät olisi kristitylle pelastuskysymys. Jeesuskin puhuu palkasta taivaassa, joka vaikuttaa olevan eri asia kuin pelastus. Toisaalta lampaiden ja vuohien jakamisessa kyse näyttäisi olevan juuri pelastuksesta.

Olen muodostanut jonkinlaisen huteran synteesin näiden kahden ajatuksen pohjalta - pelastus yksin armosta, mutta sitten jokin taivaallinen arvio siihen päälle, joka vaikuttaa taivaselämään.

Onko muilla yhtään selkeämpiä ajatuksia?

En itse ajattele niin että joillakin on "isompi palkka" Taivaassa kuin jollakin toisella. Itse luen tuota "palkka-vertausta" että se tarkoittaa Iankaikkista elämää Jumalan Kirkkaudessa. Voisiko mitään sitä suurempaa edes olla olemassa ?

Matteus 25.luku puhuu "Herrasi iloon" pääsemisestä sekä "Iankaikkisesta elämästä".

Matteus 20:10 Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin......20:14 Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.

Ilm.21:7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja Minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva Minun poikani.

---> Kyllä Ilmestyskirja, vaikka onkin esikuvallista, antaa saman "palkinnon" kaikille perille päässeille. Eikä se mikään vähäinen olekkaan, kun meitä kutsutaan Taivaassa "Jumalan Pojiksi", ja kaiken Taivaallisen Kirkkauden perijöiksi. Trumpikin varmasti toteaisi, "ettei mikään huono diili".

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #116 : 25.11.24 - klo:15:27 »
Onhan tämä tosiaan melko hankala aihe selkeästi tajuttavaksi. Oma ajatukseni oli tosiaan, että kristinuskoon kuuluu paljon muutakin kuin vain yksin ja pelkästään Kristuksen näkeminen kärsivässä lähimmäisessä.

On ainakin Wikipedian perusteella (https://fi.wikipedia.org/wiki/Tapio_Luoma).

Kato, joo niin on, luulin toisin.

Poissa sandia

• Ylläpitäjä
« Vastaus #117 : 25.11.24 - klo:15:32 »
Luin arkkipiispa Luoman haastattelun (https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/-on-iso-kysymys-etta-mita-mina-haluan-ja-mita-jumala-haluaa-miten-arkkipiispa-tapio-luoma-rukoilee-ja-miksi-han-haluaisi-kirkkohaat-myos-samaa-sukupuolta-oleville-pareille-), jossa seuraava kohta herätti mietintää:

Lainaus
Myös Raamatun oman todistuksen mukaan viimeisellä tuomiolla ei kysytä sitä, kuinka paljon Raamattua on lukenut tai kuinka hyvin sen osaa, vaan sitä, olemmeko nähneet Kristuksen kärsivässä lähimmäisessä.

Mutta eikö esim. Paavali jossain anna "lisäehtojakin"? Raamatussahan on tarkempiakin juttuja ja ohjeita kuin vain ja ainoastaan kärsivän lähimmäisen huomioonottaminen, vaikka varmasti tärkeää.

Myöhemmin tulee esille, ettei hän suhtaudu avioliittokysymykseen Raamattu-kysymyksenä. Häneen verrattuna olen varmaankin Raamattu-fundamentalisti.

Lainaus
Avioliitto ei ole koskaan ollut minulle mikään raamattukysymys, vaan pohdiskeluni on noussut lähinnä kirkon perinteestä ja avioliiton määritelmästä.

Haastattelut sinänsä voivat varmasti olla hankalia, eivätkä vastaukset välttämättä vastaa ihmisen koko ajattelua. Mutta tartuin nyt tähän kiinni.

Katos sinulla onkin tuossa juuri se lainaus mitä itsekin lähdin hakemaan.

Siis Luoma kirjoittaa:"  Avioliitto ei ole koskaan ollut minulle mikään raamattukysymys, vaan pohdiskeluni on noussut lähinnä kirkon perinteestä ja avioliiton määritelmästä."

No ei sitten ihme,että ei pitäydy Raamatun opetukseen avioliitosta.

En näkisi itselleni olevan siitä mitään hyötyä, että pohtisin asiaa arkkipiispa Luoman kanssa.

Poissa Kahvipapu

« Vastaus #118 : 25.11.24 - klo:18:07 »
Lainaus
En itse ajattele niin että joillakin on "isompi palkka" Taivaassa kuin jollakin toisella. Itse luen tuota "palkka-vertausta" että se tarkoittaa Iankaikkista elämää Jumalan Kirkkaudessa. Voisiko mitään sitä suurempaa edes olla olemassa ?

Matteus 25.luku puhuu "Herrasi iloon" pääsemisestä sekä "Iankaikkisesta elämästä".

Matteus 20:10 Ja kun ensimmäiset tulivat, luulivat he saavansa enemmän; mutta hekin saivat kukin denarin......20:14 Ota omasi ja mene. Mutta minä tahdon tälle viimeiselle antaa saman verran kuin sinullekin.

Ilm.21:7 Joka voittaa, on tämän perivä, ja Minä olen oleva hänen Jumalansa, ja hän on oleva Minun poikani.

---> Kyllä Ilmestyskirja, vaikka onkin esikuvallista, antaa saman "palkinnon" kaikille perille päässeille. Eikä se mikään vähäinen olekkaan, kun meitä kutsutaan Taivaassa "Jumalan Pojiksi", ja kaiken Taivaallisen Kirkkauden perijöiksi. Trumpikin varmasti toteaisi, "ettei mikään huono diili".

Kiitos Malakia hyvästä viestistä. Aihepiiri on tuntunut itsestäni hämmentävältä, mutta tämä selkeytti.

Poissa Korpima

« Vastaus #119 : 28.11.24 - klo:13:18 »
Luin blogiakirjoitusta viimeisestä tuomiosta (https://www.kotimaa.fi/blogit/viimeinen-tuomio-kaksi-tulkintaa/) ja yksi kohta pisti hymyilyttämään.

Lainaus
Thurénin mukaan ”kertomuksen selvä sanoma on

Tuossa siis kohta "selvä sanoma". Kun ensin on käsitelty asiaa eri tulkintojen kautta. Eri ihmisillä siis on erilaisia näkemyksiä, niin selvyys ei aina ole niin selvää. Itsekin joutuu usein miettimään, miten olen ymmärtänyt asioita - tai hukannut.

Joskus tuntuu kuin hengellinen tulkintojen ja käsitteiden pyörittely olisi kuin jotain korkeampaa abstraktia kieltä, josta on vaikeaa saada otetta. Edes 2000 vuoden viisauden kerääntymisen jälkeen.