Olen ajatellut luterilaisen kastekäsityksen noin simppelisti. Ja siis arvelen, että tuohon se perustuu.
Minulla oli 3. ja 4. luokalla uskova opettaja, joka oli hyvin hyväsydäminen ja rauhallinen ja hän selvästi opetti "tunnustuksellisesti"
Eli Suomessa ennen oppi Raamatusta melko paljon koulussa. Mutta siis opin Raamatun kertomuksia eka luokasta lähtien.
Melko ihanteellinen tilanne, varsinkin jos vanhemmat eivät vie lasta kirkkoon tai pyhäkouluun.
Heh tuli mieleen, että joskus tokaluokalla kuulin, että on olemassa jotain mitä kutsutaan pyhäkouluksi.
Minulle kerrottiin, että siellä saa kuvan, missä on Jeesus luonnon keskellä, ja joka kerta kun menen pyhäkouluun, saa yhden lammastarran lisää siihen kuvaan. Olin nähnyt luokkakaverini seinällä sellaisen kuvan ja minusta se oli tosi cool.

Päätin kokeilla ja siis kerroin vanhemmilleni että mä halusin mennä sunnuntaina pyhäkouluun. Jostain syystä se pidettiin koulullani, mihin minulla oli noin 400 metriä matkaa.

Taisin käydä kerran tai kaksi ja ihmettelin, että miksi mun pitäisi tänne tulla kun saan samat opetukset koulun uskontotunnilla.

Tein sitten päätöksen, että lammastarrakuva ei sittenkin ollut sen väärtti ja jäin pois pyhäkoulusta.