Sain ja olen jo lukenutkin isänpäivälahjaksi saamani Maurice Barrattin kirjan: Tie todellisen voiman löytämiseen.
Barrattin mukaan todellisen kristillisyyden täytyy olla ei-poliittista ja meidän/kristittyjen tulisi olla uhka kaikkia poliittisia järjestelmiä kohtaan.
Edellä ei siis ollut omia mielipiteitäni vaan Barrattin.
Kirja on aika "radikaali"
https://www.kkjmk.net/shop/product/tie-todellisen-voiman-loytamiseen---maurice-b
Toisaalta tykkäsin lukea ja oikein "ahminkin" kirjaa oli jotenkin raikasta ja radikaalia.
Kirjan kuvaus on mielenkiintoinen, tosin siinä ei viitattu millään lailla politiikkaan.
Kuvauksen mukaan kirjoittaja haastaa lukijan ottamaan Vuosisaarnan opetukset paljon vakavammin kuin mitä yleisesti on käytäntö.
Siitä olen samaa mieltä. Vuorisaarna on ehkä ihmisen sieluun syvimmälle luotaavin teksti mitä maailmassa on kirjoitettu. Ja siis hyvin totuudellinen ja varteenotettava. Siitä on hyvä lähteä katsomaan omaa elämää ja löytämään alueita mitkä voi viedä Herran eteen ja pyytää häntä muuttamaan meitä.
Jos sitä tai siis Vuorisaarnaa vertaa ns. dominion teologiaan, mihin viittasi, ero on todella raju.
Kielikorvani ei osaa sanoa, onko superlatiivi "syvimmälle luotaavin teksti " oikein.

Keskustelupalstoilla aikaisemmin on usein noussut seinä pystyyn, jos otan Vuorisaarnan esille, ja yleensä kommentti on, että ei Jeesus odota, että me Vuorisaarnan opetukset täyttäisimme elämässä.
No ei. Kyllä Jeesus tietää olemuksemme läpikotaisin.
Voisi sitten kysyä, että MIKSI hän ikäänkuin yksityiskohtaisesti opettaa mm. vihasta, seksuaalisuudesta, huolehtimisesta, jne jne.
Lainaus kirjan kuvauksesta:
Hän uskoo, että seurakunnalta ei puutu lahjoja eikä voimaa, vaan Kristuksen luonnetta niiden elämässä, jotka väittävät olevansa hänen seuraajiaan.
Juu muistan kun olin katolisten uskovien rukousryhmässä, missä esiintyi armolahjoja. Siellä oli eräs vanhempi mies, joka oli diakoni, ja hänellä oli hyvin selvä ymmärrys siitä, että uskovan pitäisi voida heijastaa juuri Kristuksen luonnetta ja että tämä tapahtuu sen perusteella, että uskova rakastaa Jeesusta ja hänen luonnettaan. Hän kyllä demonstroi tätä omassa elämässään ja hän olikin hyvin luotettava uskova.